Aihe: Komppareita (varsinkin kitaroita) on liikaa!
1 2 3
KooAa
11.02.2003 22:22:28
Ottakaapa huomioon että saattaa olla jopa todennäköistä että maailmassa (johon siis Suomikin kuuluu) on paljon kitaristeja jotka eivät ole koskaan levyttäneet tai soittaneet julkisesti mutta päihittävät 99,99% ellei jopa 100% niistä julkisista soittotaidoissa.
Ossi
11.02.2003 22:27:39

Eiks sovittajat käy...?

Noin niinkuin yleisen edun nimissäkin on
pakko todeta, että joo-o :)
"Toi oli hyvä, briljanttia. Mutta otetaan vielä kerran."
JR
11.02.2003 23:41:42 (muokattu 12.02.2003 00:05:11)

Ottakaapa huomioon että saattaa olla jopa todennäköistä että maailmassa (johon siis Suomikin kuuluu) on paljon kitaristeja jotka eivät ole koskaan levyttäneet tai soittaneet julkisesti mutta päihittävät 99,99% ellei jopa 100% niistä julkisista soittotaidoissa.

Ei, ei,ei!
Väärin! Taitaa olla tahallaan provosointia tuo teksti mutta kuitenkin:

Ei sellainen ole lähelläkään kitaristia joka ei ole julkisesti soittanut.. Makuuhuone kitaristeja ja kitaranomistajia on maailma pullollaan.

Jos kitaristi sattuu olemaan hyvä, kyllä varmasti levyttämään ja esiintymään pääsee jos vain aktiviisesti itseään markkinoi..
Omaksi ja sukulaisten iloksi soittamisessa ei ole mitään vikaa, mutta on vähän huvittavaa elvistellä tuollaisessa tilanteessa. Minäkin muuten oon parempi pelaan jalkapalloa kuin 90% englannin liikasta.. paskoja palkkaavat..

Minä en tosiaan väitä soittavani 99,9% levyttäneistä kitaristeista suohon.
Vähän respektiä noille oikeille ammattimuusikoille ;)

Mutta anyways eikös ole asiat ihan hyvällä mallilla. Ajatelkaa jos maailmassa olisi vaikka liikaa basisteja...

Nonnii aika pistää vaikka Zappan levy soimaan.
Paitsi että kyllä meitsi skulaa paremmin kun Steve Vai ja Zappa siinä levyllä ;=*
Jeff
isojussi
12.02.2003 09:16:16
Tää on mielenkiintoinen aihe, eikä toivottavasti jää tähän. Ongelman (jos tää nyt sitten ongelma yleensä on) on aiheuttanut musiikin muuttuminen - lähinnä yksikertaisempaan ja rytmiorientoituneempaan suuntaan. Se on tuonut kehiin paljon lisää "vajaataitoisia" kitarasankareita. Kuunnelkaapa esim. alkuperäinen Mandchurian-twist: Musiikkia vai musiikkiparodiaa?

Omana, provosoivana mielipiteenäni esitän, että kun jazz-musiikki 60-70-lukujen taitteessa saavutti tietynlaisen huipun, on kevyen musiikin taso laskenut maailmassa rankasti. Oman osuutensa saavat tästä ottaa radioasemat ja äänilevytuottajat: Kun kansalle aikansa lastenlauluharmonioita syöttää, ei se enää muuta osaa vaatiakaan.

Kukaan ei voi kiistää sitä, että puhallisoittimet ovat ainoita, joissa päästään todellisesti monipuoliseen saundilliseen ilmaisuun ilman helvetillisiä efektihässäköitä - kuunnelkaapa vaikka Dizzyä!

Vähän eksyin aiheesta, mutta sähkikset ovat vasta myöhempinä aikoina ujuttautuneet esimerkiksi tanssimusaan, eivätkä aikoinaan ole olleet mitenkään ehdottomia tanssibändeissä - jos muissakaan....

Rehellisesti sanottuna minua hirvittää välillä, kun seuraa kitaraorkesterien kyselyitä: "Meinataan tehdä tanssimusaa - kuinkas sitä soitetaan?"

No..... kyllä kitara on ihan yhtä hieno soitin, kuin mikä tahansa muukin - oikein soitettuna!

Itse olen soittanut Puhaltimilla - koskettimilla - rummuilla lähes kaikkea musaa kevyestä klassiseen - paitsi heavya - ja sitäkin kohta vedetään, kun saadaa Highway Star treenattua.

.... menikö vähän off-topic?
Risto Mustalisä
12.02.2003 09:53:37
Tää on mielenkiintoinen aihe, eikä toivottavasti jää tähän. Ongelman (jos tää nyt sitten ongelma yleensä on) on aiheuttanut musiikin muuttuminen - lähinnä yksikertaisempaan ja rytmiorientoituneempaan suuntaan. Se on tuonut kehiin paljon lisää "vajaataitoisia" kitarasankareita.

Hmm.. Toisaalta kai voitaisiin myös sanoa ,että 80-90 -lukujen taitteessa vahvasti esiintulleet koneet ovat vieneet musiikkia monotonisempaan suuntaan. Kappaleen taustan muodostaa vaikkapa muutaman sekunnin "looppi" jota sitten kestää koko biisin kolmen minuutin keston ajan(esim. MTV:n R&B sekä hip-hop ja rap).

Mielestäni varsin looginen seuraus tästä on se ,että musiikki muuttuu monotonisemmaksi. Koneiden esiinmarssi on kuitenkin mielestäni vähentänyt kitaralla soitetun musiikin osuutta populaarimusiikissa.En nyt kuitenkaan pitäisi kitaraa "kaiken pahan alkuna" mitä musiikin yksinkertaistumiseen tulee vaikkapa melodioitten osalta. Perussyy mielestäni melodioiden yksinkertaistumiseen on koneiden tulo musiikkiin.
Born to be wild! - paitsi kotona..
Vilhelmus
12.02.2003 10:06:41

Perussyy mielestäni melodioiden yksinkertaistumiseen on koneiden tulo musiikkiin.

Menee vähän vinoon jo alkuperäisestä, mutta esitän silti vastalauseeni. Yksinkertaistuminen ei ole suinkaan koneiden syytä, vaan tämänhetkisten hittibiisien melodiat vastaavat kohderyhmän tarpeita. Ei se kone sitä itse biisiä miksikään muuta (ellei kyse nyt ole sitten nimenomaan konemusasta tyyliin vaikka Prodigy tms). Kyllähän nykyhiteistäkin niitä helmiä löytyy, jos paljon paskaakin.
Ykkösellä läpi.
KMT
12.02.2003 10:08:50

Kukaan ei voi kiistää sitä, että puhallisoittimet ovat ainoita, joissa päästään todellisesti monipuoliseen saundilliseen ilmaisuun ilman helvetillisiä efektihässäköitä - kuunnelkaapa vaikka Dizzyä!

MInä kiistän, kyllä se on aika tasapaksua kun niistä lähtee aina se sama ääni, eikä saa muutettua paitsi sordiinoilla,
Ja jouset on keksitty ja niilläkin pääsee monipuoliseen saundilliseen ilmaisuun...
Bassopalsta puuttuu muuten OK
isojussi
12.02.2003 10:10:03
..tämänhetkisten hittibiisien melodiat vastaavat kohderyhmän tarpeita...

Kun aikansa ängetään maustamatonta vehnäpatonkia kurkusta alas, alkaa luulla, että se on hyvää...
teknis-
12.02.2003 10:22:19
En nyt kuitenkaan pitäisi kitaraa "kaiken pahan alkuna" mitä musiikin yksinkertaistumiseen tulee vaikkapa melodioitten osalta. Perussyy mielestäni melodioiden yksinkertaistumiseen on koneiden tulo musiikkiin.

perussyy melodioiden yksinkertaistumiseen on kitaristit jotka ovat eksyneet konemusiikin pariin.
isojussi
12.02.2003 10:25:51
perussyy melodioiden yksinkertaistumiseen on kitaristit jotka ovat eksyneet konemusiikin pariin.

Yksinkertaisia melodioita on ollut maailman sivu:

- Duke: "C-jam Blues"
- Miles: "Freddie the freeloader"
- Bird: "Now's the time"

etc etc

Musta ongelma on nää saakelin akuankkaharmoniat!
Vilhelmus
12.02.2003 10:28:07

Minusta ainoa ongelma on se, että johtavat radioasemat suoltavat niitä muutamaa valittua biisiä pakkosyötöllä, jolloin normikansa tottuu kuuntelemaan juurikin niitä. Ei ne biisit tai niiden toteutukset sen huonompia ole kun ennenkään. Kaikilla.
Ykkösellä läpi.
Risto Mustalisä
12.02.2003 10:38:11
Yksinkertaisia melodioita on ollut maailman sivu:

- Duke: "C-jam Blues"
- Miles: "Freddie the freeloader"
- Bird: "Now's the time"

etc etc

Toki ,mutta mielestäni musiikki joka tehdään puhtaasti vaikkapa sampleihin ja rumpukoneisiin perustuen tuppaa usein olemaan monotonista johtuen mielestäni siitä ,että ne usein tuntuvat perustuvan tuohon lyhyeen "looppiin" jota sitten toistetaan koko kappaleen kesto. Rumpukoneelle - kuten koneelle yleensä - on "kerrottava" mitä tehdään.Rumpukoneen päähän ei pälkähdä heittää biisiin toisenlaista filliä jne.(onneksi? :-D) rumpali voi näin tehdäkin.

En mitenkään voi nähdä kitaristeja syypäänä nykymusiikin yksinkertaisuuteen tai/ja monotonisuuteen.Kuten en puhaltajia tai ketään muitakaan soittajia. Eihän näissä tekno-, hiphop-. R&B (MTV versio) -biiseissä edes kuule kitaraa kuin ehkä sämplättynä.
Risto Mustalisä
12.02.2003 10:50:53
Taivahan tosi! Kyllä kai ne perimmäiset syyt on muualla.

Olen kyllä samaa mieltä siitä ,että kitaristeja on liikaa. Soisin enemmän laulajia,kosketinsoittajia jne. Varsinkin kosketinsoittajat on "kiven alla" jos sellaista bändiin tarvitsee.Ja kitaristien helmasynti on olla aina äänessä treeneissä, loukkaantua jos ei saa soittaa sooloa jne.Ja kyllä: Olen kitaristi ja tunnustan ,että löydän välillä em. piirteitä itsestäni vaikka pyrin niitä välttämään :-).

Olikohan se Heikki Silvennoinen joka totesi (kitaristeista) ,että: "Tärkeintä ei ole se milloin soitat vaan se milloin ET soita."
Jäärä
12.02.2003 11:21:22
No ei kai tässä sitten muuta kun tulta kitaroiden perseeseen ja nokkahuilun ostoon.

Ei olis kellään tulitikkuja lainata?
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
Risto Mustalisä
12.02.2003 13:06:17
No ei kai tässä sitten muuta kun tulta kitaroiden perseeseen ja nokkahuilun ostoon.

Ei olis kellään tulitikkuja lainata?

Ei h-tissä! Kitarahan on maailman paras soitin!

:-D
isojussi
12.02.2003 13:19:28

Ei h-tissä! Kitarahan on maailman paras soitin!

:-D

.... niin, jos vaan kitarat otetaan lukuun.....;-)
Cornflake
12.02.2003 13:45:06
A Fortune In Lies:
Ai vallitseeko maailmassasi noin tyly jako?

Kaikki nuo soittimet ovat vain komppaamassa puhaltajia?

Juu juu.

Mitä virkaa jollain ihme tiluttelijoilla muka on...?
No ei se nyt niin justiinsa ole...
Notefix
12.02.2003 17:42:19 (muokattu 12.02.2003 17:43:11)

Yksinkertaistuminen ei ole suinkaan koneiden syytä, vaan tämänhetkisten hittibiisien melodiat vastaavat kohderyhmän tarpeita.

Tossahan se tulikin! Jos kuluttajat diggaa ja on tyytyväisiä , niin minkäs mahdat....

Kyllä mun mielestä nykyään tehdään helvetisti hyvääkin musiikkia, ihan listoillekin. Ja yksinkertaiset melodiat ovat ainakin mun mielestä usein niitä toimivimpia.

Sitäpaitsi, komppaajia on liian vähän! Sooloilijoita on aivan liikaa....
funkylord
12.02.2003 21:29:50

Iso jussi on aika pitkälle oikeessa. minä ite oon akustiikan kannattaja... tai sähköstä on komppaajaks, ja miks ei soolokskin, mutta paras omaperäisyys ja yksilöllisyys löytyy akustisuudesta, koska akustisella musiikilla on niin paljon eri vivahteita, jotka on täysin soittajasta riippuvaisia... eli soittaja ratkaisee enemmän akustisessa musiikissa, kun sähöisessä, koska senkin lisäks että soitin pitää hallita näppituntumalla, siitä pitää myös saada saundi, ja se ei olekkaan niin helppo homma kun luulisi...
Esim. akustinen kitara on todella hyvän kuulonen.
PORKKANA!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)