Aihe: Leif Segerstamin omia sävellyksiä
1 2
halodrummer
08.12.2004 11:30:24
Joo, näitä olis haussa erääseen kouluprojektiin.. Olisiko antaa neuvoja? Mieluiten kaivattaisiin aika nopeatempoista materiaalia.
"Kuka ihmisten kuningas on tunteidensa valtias? Kuka viisauden rakastaja rakkautensa ruhtinas? Ei yksikään." A.W. Yrjänä
Karlsson
08.12.2004 15:41:37
Joo, näitä olis haussa erääseen kouluprojektiin.. Olisiko antaa neuvoja? Mieluiten kaivattaisiin aika nopeatempoista materiaalia.

Heh, luulis löytyvän joka nurkalta. Ko aattelee mimmoset määrät se niitä on tehtaillu...
"Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT
megatherium
08.12.2004 19:08:17
Heh, luulis löytyvän joka nurkalta. Ko aattelee mimmoset määrät se niitä on tehtaillu...

Ois kiva kuullakin nitä vaikka radiossa, niin vois arvioida onko meillä uusi säveltäjänero keskuudessamme. ainakin eräs jousikvartetto kuulosti aleatorisesta alkupyrähdyksestään huolimatta varsin kiinnostavalta teokselta.
Ei partanöyhtä pahoille kasva
Karlsson
09.12.2004 09:58:51
Ois kiva kuullakin nitä vaikka radiossa, niin vois arvioida onko meillä uusi säveltäjänero keskuudessamme. ainakin eräs jousikvartetto kuulosti aleatorisesta alkupyrähdyksestään huolimatta varsin kiinnostavalta teokselta.

Itse olen kuullut jonkun Segerstamin pianoteoksista ukkelin itsensä esittämänä. Varsinkin kun hän selitti sangen maanläheisesti teoksen idean, kuulosti se oikein kivalta.

Lisäksi paria partsikkaa olen lukenut, mutta ne koostuivat lähinnä aika löysistä ohjeista esiintyjälle. Elikkäs ihan nuotteja ei ollut kovinkaan paljoa niissä.
"Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT
halodrummer
09.12.2004 12:29:03

Joo, kyllähän niitä löytää, tarkoitus tässä oli se, että jos joku voisi suositella jotain. Itse kun en ole pahemmin niitä kuullut ja nimien perusteella on vaikea päätellä mitään.
"Kuka ihmisten kuningas on tunteidensa valtias? Kuka viisauden rakastaja rakkautensa ruhtinas? Ei yksikään." A.W. Yrjänä
megatherium
09.12.2004 19:06:27
Joo, kyllähän niitä löytää, tarkoitus tässä oli se, että jos joku voisi suositella jotain. Itse kun en ole pahemmin niitä kuullut ja nimien perusteella on vaikea päätellä mitään.

voisit vaika aloittaa 105 sinfoniasta.
Ei partanöyhtä pahoille kasva
pianistityttö
10.12.2004 09:33:21

Joo, ja sitte edetä siitä alaspäin. Tulet huomaamaan, että ne kaikki on yhtä kauheita "teoksia"..
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
halodrummer
10.12.2004 15:01:47

Kokeillaan vaikka sitä näin alkuun. Kiitoksia.
-samuli-
10.12.2004 23:39:39
käy tsiigaa www.fimic.fi ja sieltä etsi contemporary music otsakkeen alta tietoja säveltäjistä, ja sit segerstamin kohdalta, sieltä löytyy tiedot leifin varmaankin kaikista biiseistä mitä se on säveltäny.

ja ei leifin sinfoniat nyt mitään maailman kauheimpia biisejä ole. ite pari sinfoniaa takarivissä kioskin keskellä kiskoneena voin sanoa että ne on harvinaisen rentoa ja leppoisaa soitettavaa soittajalle, ei tartte pahemmin taukoja laskea, saa päättää miten fraseeraa kuviot, yms. on sitä paljon huonompaa tavaraakin tullu vedettyä.
pianistityttö
11.12.2004 10:47:48
ja ei leifin sinfoniat nyt mitään maailman kauheimpia biisejä ole. ite pari sinfoniaa takarivissä kioskin keskellä kiskoneena voin sanoa että ne on harvinaisen rentoa ja leppoisaa soitettavaa soittajalle, ei tartte pahemmin taukoja laskea, saa päättää miten fraseeraa kuviot, yms. on sitä paljon huonompaa tavaraakin tullu vedettyä.

Joo, ja yleisökin konserteissa tuntuu tykkäävän: en ole vielä kertaakaan nähnyt etteikö joku olisi lähtenyt kuulijoista konsertista pois kesken Lefan jotakin sinfoniaa (parhaassa tapauksessa jopa tusina tai enemmän)! Eiköhän olisi muidenkin nykysäveltäjien aika miettiä, minkälaisesta musiikista valtaosa yleisöstä tykkää..? Mitä järkeä on käydä konsertissa, jossa kuuntelijatkin joutuvat käyttämään korvatulppia!? Antaako se jotakin nautintoa..?
Herra-X
11.12.2004 19:47:05
Eiköhän olisi muidenkin nykysäveltäjien aika miettiä, minkälaisesta musiikista valtaosa yleisöstä tykkää..?

Kaikkia ei voi miellyttää... Mielestäni viihde ja taidemusiikki säveltäjää erottaa juuri tämä, viihde säveltäjän tärkein tarkoitus on viihdyttää, eli tehdä rahaa.
pianistityttö
12.12.2004 13:51:27
Kaikkia ei voi miellyttää... Mielestäni viihde ja taidemusiikki säveltäjää erottaa juuri tämä, viihde säveltäjän tärkein tarkoitus on viihdyttää, eli tehdä rahaa.

En puhunutkaan viihdesäveltäjistä ja taidesäveltäjistä, vaan tarkoitan että valtaosa kuuntelijoista ei tykkää nykysäveltäjistä kuten Segerstamista tai Lindbergistä tai Saariahosta, ja tämä näkyy todella vähäisinä yleisömäärinä nykymusiikkikonserteissa. Sitä tarkoitan, että olisiko säveltäjien aika alkaa jo säveltää hieman yleisöystävällisempää musiikkia. Itse ainakin kuuntelen konsertissa paljon mieluummin sellaista musiikkia, jota kuunnellessa ei tarvitse käyttää korvatulppia. Onko se tämän päivän "trendi", että täytyy koittaa tehdä kuulijat kuuroiksi!? Mun mielestä useimpien suomalaisten nykysäveltäjien musiikissa ei ole mitään kaunista eikä järjen hiventäkään. Voivoi...tulisipa kauniin musiikin säveltäminen muotiin..
hörhö
12.12.2004 14:30:36

En puhunutkaan(--)

Höhö! Muistelepas historiaa, että kuinka läpi historian oman aikansa säveltäjiin on silloin suhtauduttu. Sitten lue tuo kirjoituksesi uudelleen.

-Nykymusiikki on hirveää melua. Mikä järki yleisöä on kuurouttaa?

Oliko tuo toimiva ja onnistunut analogia? Onko siis kaikki näiden säveltäjien nykyään tekemät tuotokset liian meluisia, ts. kovaäänisiä?

En muista kuka, mutta joku kuitenkin on sanonut: "Muoti luo kauniita asioita, joista ajan myötä tulee rumia. Taide luo rumia asioita, joista ajanmyötä tulee kauniita."
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
pianistityttö
12.12.2004 17:26:37
-Nykymusiikki on hirveää melua. Mikä järki yleisöä on kuurouttaa?

Oliko tuo toimiva ja onnistunut analogia? Onko siis kaikki näiden säveltäjien nykyään tekemät tuotokset liian meluisia, ts. kovaäänisiä?

Kyllä suurimmaksi osaksi. Tai jos ne teokset eivät ole meluisia, ne ovat muuten vain rumia mielestäni. Mainitsemieni säveltäjien musiikki ei vain minua säväytä, ja KAIKKI ammattimuusikot, joilta olen kysynyt mielipidettä nykymusiikista sanovat, etteivät tahtoisi soittaa tai saatika sitten kuunnella sitä. Uteliaana kysyisin, mitä hienoa/mahtavaa/esteettistä kuulet esim. Segerstamin sinfonioissa?

En muista kuka, mutta joku kuitenkin on sanonut: "Muoti luo kauniita asioita, joista ajan myötä tulee rumia. Taide luo rumia asioita, joista ajanmyötä tulee kauniita."

Niin tarkoitat varmaankin "Taide luo rumia esineitä, joista USEIN ajan myötä tulee kauniita. Muoti taas luo kauniita esineitä, joista AINA ajan myötä tulee rumia." ja tuon sanoi Jean Cocteau. Huomioi sanat usein ja aina. Niillä on ero.
Ostinaatio
13.12.2004 11:54:47
KAIKKI ammattimuusikot, joilta olen kysynyt mielipidettä nykymusiikista sanovat, etteivät tahtoisi soittaa tai saatika sitten kuunnella sitä.

Kas, sinäpä onnistut piirittämään itsesti musiikillisesti rajoittuneilla ihmisillä. Saavutus sekin.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Sävis
13.12.2004 12:26:32 (muokattu 13.12.2004 12:26:54)
Kyllä suurimmaksi osaksi. Tai jos ne teokset eivät ole meluisia, ne ovat muuten vain rumia mielestäni. Mainitsemieni säveltäjien musiikki ei vain minua säväytä, ja KAIKKI ammattimuusikot, joilta olen kysynyt mielipidettä nykymusiikista sanovat, etteivät tahtoisi soittaa tai saatika sitten kuunnella sitä. Uteliaana kysyisin, mitä hienoa/mahtavaa/esteettistä kuulet esim. Segerstamin sinfonioissa?

Mielenkiintoista. Suomen kansallisoopperan ehkä suosituin teos tällä kaudella oli Kaija Saariahon L'amour de loin. Sen esityksiin ei ollut kovin helppoa saada lippuja. Kummallista, että ihmiset ehdoin tahdoin halusivat maksaa kalliin hinnan metelistä.

Kuuntelehan vaikkapa Mahlerin 8. sinfonia "Tuhanten sinfonia" ja sitten joku vapaavalintainen Saariahon sävellys. Kummassa on kovempi volyymi?

Herää kysymys, kuinka paljon olet tutustunut nykymusiikkiin? Jos mielestäsi Saariahon ja Lindbergin sävellykset ovat meteliä, josta kukaan ei pidä, niin miksiköhän juuri nämä kaksi kuuluvat tällä hetkellä arvostetuinpiin säveltäjiin, ei vain Suomessa vaan lähes kaikkialla, minne länsimainen taidemusiikki on levinnyt?

Minäkin tunnen paljon ammattimuusikoita. Suurin osa heistä on hyvin avarakatseisia ja valmiita kokeilemaan kaikenlaista uutta. Kaikki eivät tietenkään voi pitää kaikesta, mutta moni pitää suuresta osasta nykymusiikkia.

On muistettava, että nykymusiikkiakin on monenlaista, eikä kaikkea voi niputtaa samaan kategoriaan. Segerstamista sanoisin, että hänen käyttämänsä sävellystekniikka tuottaa varmasti paljon hyvää ja mielenkiintoista materiaalia. Ainoa mikä mättää, on se, että hän ei osaa jäsennellä materiaaliaan kyllin selkeästi.

Niin tarkoitat varmaankin "Taide luo rumia esineitä, joista USEIN ajan myötä tulee kauniita. Muoti taas luo kauniita esineitä, joista AINA ajan myötä tulee rumia." ja tuon sanoi Jean Cocteau. Huomioi sanat usein ja aina. Niillä on ero.

Joojoo. Mitäköhän aikalaiset sanoivat Bachista?

Toivoisin, että kokeilisit pitää "Korvat auki!"
Varoitus! akateeminen muusikko
pianistityttö
13.12.2004 19:10:31 (muokattu 13.12.2004 19:10:57)
Oon kuunnellut paljon nykymusiikkia. Johtuu siitä, että lähes joka viikko käyn konsertissa, ja konserttien ohjelmaan lähes aina on ujutettu jokin nykymusiikkiteos. Läheiseni kautta saan myös nykymusiikkilevyjä. Olen koittanut löytää niistä jotakin mikä minunkin ahdasta mieltä säväyttäisi, mutta kun ei säväytä!!

Kuuntelehan vaikkapa Mahlerin 8. sinfonia "Tuhanten sinfonia" ja sitten joku vapaavalintainen Saariahon sävellys. Kummassa on kovempi volyymi?

Ei kaikki inhoni olekaan peräisin nykymusiikin kovasta volyymista, vaan itse sen musiikin takia. En vain ymmärrä sitä vaikka olen yrittänyt. Mahlerin sinfoniat sentään ovat jotakin mahtavaa musiikillisesti.

Mielenkiintoista. Suomen kansallisoopperan ehkä suosituin teos tällä kaudella oli Kaija Saariahon L'amour de loin. Sen esityksiin ei ollut kovin helppoa saada lippuja. Kummallista, että ihmiset ehdoin tahdoin halusivat maksaa kalliin hinnan metelistä.

Niinpä..sitä tässä ihmettelen..

Jos mielestäsi Saariahon ja Lindbergin sävellykset ovat meteliä, josta kukaan ei pidä, niin miksiköhän juuri nämä kaksi kuuluvat tällä hetkellä arvostetuinpiin säveltäjiin, ei vain Suomessa vaan lähes kaikkialla, minne länsimainen taidemusiikki on levinnyt?

Heidän suosiotaan on liioiteltu aika huimasti kuulemma...

Enivei, elekäähän nyt ottako nokkiinne! :) Ihmettelen vain kun kukaan nykysäveltäjistä ei ole onnistunut koskettamaan mua millään tavalla, kuten kuka tahansa vanhemman musiikin säveltäjä. En ikinä pystyisi puhumaan Beethovenista, Mozartista, Chopinista tai vaikkapa Tsaikovskista ja nykysäveltäjistä edes samana päivänä. Nämä ovat omia mielipiteitäni, jotka eivät ole oikeita. Tahdoin ennen kaikkea kuulla argumentteja nykymusiikin ystäviltä.
pianistityttö
13.12.2004 19:11:27
Kas, sinäpä onnistut piirittämään itsesti musiikillisesti rajoittuneilla ihmisillä. Saavutus sekin.

Älä muuta sano!!
LesPaul70
15.12.2004 15:58:28

Tuolla argumentilla ei muuten välttämättä kannata hirveästi elvistellä. Esim. omalla työpaikallani oli musiikkiin erityisemmin perehtymättömiä rouvasihmisiä (ns. "seurapiiriyleisöä") lähdössä porukalla teoksen esitykseen. Olivat lukeneet teoksesta ja Saariahosta Hesarista, ja täytyihän sitä lahjakasta, menestyvää jne. suomalaista NAISsäveltäjää mennä kuulemaan.

Sen perusteella mitä olen kahvipöytäkeskusteluja esityksen jälkeen kuunnellut, yksikään heistä ei ollut esityksen kuultuaan erityisemmin innokas kuulemaan lisää Saariahon musiikkia. :)

Oopperassa käy paljon yleisöä, joka valitsee teokset aivan muilla kuin musiikillisilla perusteilla.
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)