Aihe: Kerettiläistä rungonmuotoilua
1 2 3
Mike M. Hiirenloukku
14.12.2004 02:37:18
Voin kyllä sitä itsekin (lähes kaikkeen muuhun paitsi kitaraan (vielä) kokeilleena) suositella. Samalla vehkeellä hoituu myös lähestylkoon kaiken muunkin materiaalin raakatyöstö ;)
Olitte hyvä yleisö - Minä olin loistava.
Juzzu
14.12.2004 07:30:12
Ja vielä sen verran että en mä silti jotenkin tohtisi ruveta rälläkällä muotoilemaan mitään jatsilaatikkoa tms. akustista soitinta. Se tuntuisi jotenkin pyhäinhäväistykseltä.

Hö :o) No eihän mun rojekti oikeastaan kuitenkaan kumpikaan noista ole. Enkä käyttänyt itse asiassa rälläkkää vaan porakonetta erilaisilla laikoilla ja terilllä joiden nimeä en edes muista ja muita hassun näköisiä vempeleitä.
Mutta voishan tässä kuitenkin vielä todeta, ei ole siklin voittanutta, pitäähänä se rälläkän tuhojälki viimeistelläkin :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
lexa53
14.12.2004 08:00:27
Kesällä venettäni korjaillessa käytin paljon lamellilaikalla varustettua rälläkkää puun työstöön. Ainoa miinus oli, että puu paloi mustaksi äkkiä ja tuo musta piti hioa käsipelin pois.
K100#9
villeh
14.12.2004 08:35:50 (muokattu 14.12.2004 08:36:01)

porakonetta olen kans suosinu erilaisilla, myös tietenkin kustom made special laikoilla. rälläkkä on mun makuun liika suurikierroksinen, porakone vähän inhimillisempi...
PL
14.12.2004 09:01:53
Rälläkkäänhän on olemassa ihan puuntyöstöön tarkoitettuja "teriä", joilla saa paljon aikaan nopeasti ja kyllä väärästä paikastakin.
vrajala
14.12.2004 11:04:32
Hö :o)

No en mä mitenkään tuomita tarkoittanut. Voipi olla että käsitykset vielä muuttuu mutta tuntuu jotenkin ... ööö... epäkunnioittavalta ottaa viimotten päälle loimupuita tai sadan euron kuusipala ja pistää vinku laulamaan.

Kesällä venettäni korjaillessa käytin paljon lamellilaikalla varustettua rälläkkää puun työstöön. Ainoa miinus oli, että puu paloi mustaksi äkkiä ja tuo musta piti hioa käsipelin pois.

Noin siinä käy. Raspilaikka on siitä mukavampi että se ei polta puuta. Syö vaan. Rrrrvooeeeiiiimmmm...

Rälläkkäänhän on olemassa ihan puuntyöstöön tarkoitettuja "teriä", joilla saa paljon aikaan nopeasti ja kyllä väärästä paikastakin.

Kutterilaikoista olen kuullut puhuttavan. Älyttömän tehokkaita ovat, puu lähtee tehokkaammin kuin moottorisahalla. Noita käyttävät kait monet isompia puuveistoksia askartelevat. Meinasin joskus ostaa joltain messuilta tuollaisen, hinta vaan oli turhan kova (50 e?).
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
14.12.2004 11:17:27
No en mä mitenkään tuomita tarkoittanut. Voipi olla että käsitykset vielä muuttuu mutta tuntuu jotenkin ... ööö... epäkunnioittavalta ottaa viimotten päälle loimupuita tai sadan euron kuusipala ja pistää vinku laulamaan.

Tää ketjuhan kääntyy sua itseään vastaan, ensin kehut koneiden avuja mutta sitten puritaanisuus iskee ja sitä ei voi käyttääkään, heheh... ;o) Kyllä mä uusimmassa rojektissa käytin riemumielin jyrsintä ja porakonetta erilaisilla terillä kun kerran oli kaksikin kantta tehtävänä. Tosin kuusi ja mahonkihan ovat kummatkin aika lupsakoita työstää. Ja onneksi ei ihan sataa euroa tarvinnut kuusipalasta maksaa :o)

Seuraavissa kansisssa ajattelin vielä kehittää tuota yläjyrsimen käyttöä, josko tekisi pienimuotoiset topografikartat kansista jne. ja antaisi palaa. Mutta totuuden nimissä on sanottava että kyllä se talttakin on aika soiva peli kannen teossa, tehokas ja pätevä ja suht nopea on sekin minun mielestä. Tosin riippuu tietenkin puusta, nyt kun on viimeksi tehnyt kuusta ja mahonkia niin voisi taas mieli muuttua vaahteran kanssa touhutessa.
vrajala
14.12.2004 15:43:46
Tää ketjuhan kääntyy sua itseään vastaan, ensin kehut koneiden avuja mutta sitten puritaanisuus iskee ja sitä ei voi käyttääkään, heheh... ;o)

Joo, on siinä jonkinlaista ristiriitaa, myönnän. Mä en oikein osaa edes selittää tuota asiaa. Se on vähän kuin ottaisi "mint" kunnossa olevan koppafoortin ja ajaisi sen harjapesuun. Huono esimerkki, parempaa en keksinyt. Tuntuu vaan ettei menetelmä ole riittävän "kunniallinen". Jos kerran noita viimotten päälle archtoppeja on tehty käsin kaivertamalla maailman sivu, niin jotenkin tuollainen rälläkällä muotoiltu ei tunnu yhtä arvokkaalta vaikka yhtä hyvä olisikin. Sähköisissä peleissä homma onkin jotenkin eri tavalla, niitä kun on alun perinkin rakennettu erilaisten koneiden avulla.

Toisaalta sitten pitäisi kai luopua tuossa yhteydessä kokonaan sähkötyökalujen käytöstä. Jaa, enpä tiedä. Kahtoo nyt kun tulee ajankohtaiseksi. Voi olla että vinku laulaa nuokin kannet muotoonsa.

Seuraavissa kansisssa ajattelin vielä kehittää tuota yläjyrsimen käyttöä, josko tekisi pienimuotoiset topografikartat kansista jne. ja antaisi palaa.

Tota mäkin olen miettinyt. Mutta veikkaisin että yksittäisen kannen kanssa tuo vie enemmän aikaa kuin "polvella veistäminen". Ellet sitten kopioi jotain valmista mallia. Tällöin tuolla menetelmällä päästään varmaankin helpommin haluttuun lopputulokseen eikä mallin tarvitse olla koko ajan vieressä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
fox
14.12.2004 16:04:30

Kutterilaikoista olen kuullut puhuttavan. Älyttömän tehokkaita ovat, puu lähtee tehokkaammin kuin moottorisahalla. Noita käyttävät kait monet isompia puuveistoksia askartelevat. Meinasin joskus ostaa joltain messuilta tuollaisen, hinta vaan oli turhan kova (50 e?).

Kutterilaikka on kovettu peli..mutta varjele Luoja jos väärästä paikasta vetäset tai muuten vähänkää herpaantuu ote.. Yhestä visakoivusesta kaulasta tuli "liian radikaalisti" riipastua, no, kyllä siitä vielä jotain tulee, toivottavasti..*huokaus*...
Mutta käsivoimia säästävät, koneet kyllä.. Ja kuka sen määrää mikä sitä "kerettiläisyyttä" on..;)
erkko
14.12.2004 18:06:08
Mä muotoilin tän kannen rälläkällä sellaisella ns. virsikirjalaikalla:

http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/images/esrite_hamer1.jpg
http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/images/esrite_hamer2.jpg

Aikaa meni noin 5 minuuttia, ja kannesta tuli erinomaisen muotoinen. En kumminkaan suosittele rälläkän käyttöä ihan kylmiltään kitaran kanteen, sen verran helposti sillä saa kitaran kannen pilattua. Muuten rälläkällä ei mun mielestä kitaran työstössä tee mitään: siitä lähtevä todella hienorakeinen pöly sotkee verstaan tosi pahasti ja ainakin mun on vaikea hengittää kun sellaista pölyä on ilmassa.
Juzzu
14.12.2004 18:36:09 (muokattu 14.12.2004 18:36:34)
http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/images/esrite_hamer1.jpg

Kivan näköinen peli! Siinä on taas koivu löytänyt tiensä oikeaan käyttöön! Meneekö tuo rungon muoto tosiaan siten että runko ikään kuin pikkaisen "aukeaa" tuonne alasoololoven suuntaan yläsoololovestä vai hämääkö kuva ja tuo on kuitenkin suora tuo linja?
erkko
14.12.2004 18:52:36
Jeh, toi rungon muoto on epäsymmetrinen. Hamer kopioi bodyn muodon LP Junior Doublecutista. Mä oon tehny sellaisenkin, tässä on body tehty samasta piirrustuksesta:

http://www.kolumbus.fi/erkko.salonen/images/punkrock1.jpg

Ihan hienohan toi mun Hamer-kopio on mutta mun makuun vähän liian "huonekalumainen". Täytyy jossain vaiheessa kehittää siitä vähän rockimman värinen.
fox
14.12.2004 19:59:09

Ihan hienohan toi mun Hamer-kopio on mutta mun makuun vähän liian "huonekalumainen". Täytyy jossain vaiheessa kehittää siitä vähän rockimman värinen.

Älä älä, se o just hyvä.. Hamerin Paul käsittääkseni ihan "luvan perästä" silloin alkuaikoina teki kahta klassikko-Gibaa eli Exploreria ja LP Specialia nimillä Standard ja Sunburst. Tasakantisia, reunalistallisia mahonkikitaroita komeella loimukannella...Muuten, jenkki-Hamerissa on kapeahko ja vielä ylöspäin kapeneva lapa..;)
erkko
14.12.2004 20:20:00
Kyllä tossa mun Hamer-kopiossa pitäisi olla oikean mallinen lapa, mittasin sen ihan oikeasta Made In Usa Hamerista. Saattaa olla että tuo kuvakulma saa lavan näyttämään vähän läskiltä.
fox
14.12.2004 20:28:27

Kyllä tossa mun Hamer-kopiossa pitäisi olla oikean mallinen lapa, mittasin sen ihan oikeasta Made In Usa Hamerista. Saattaa olla että tuo kuvakulma saa lavan näyttämään vähän läskiltä.

Asia on tosiaan just näin.. ja syynä oli pika-mulgaisuni myös.. varjoa hieman..
vrajala
26.05.2005 00:34:15
Nonni. Piti tämäkin kaivaa esiin.

Kuten seuraavasta saattaa päätellä, mulla ei niin kauhia ole tämä rakentelutahti. Rälläkällä muotoiltu basso on nyt saatu siklattua ja hiottua lopulliseen muotoonsa. Rungon muotojen lisäksi tein myös kaulan muotoilun raakatyöstön sekä lavan pyöristelyt (Juu! Pyöristetty lapa!) vinkua laulattamalla. On se vaan niin nopiaa.

Ei tuo rälläkän käyttö silti kaikkea kovaa työtä poista. Rälläkän jättämästä jäljestä johtuen tarkkojen muotojen tekeminen on vaikeaa. Näin ollen siklaamista ja karkeaa hiontaa jäi vielä paljon. Ja koska sikli ei oikein wengen kanssa toimi, oli hiontaa sitäkin enemmän. Mä tein varmaan kymmenisen tuntia puhdasta käsityötä päästäkseni lamellilaikan jäljestä 120 paperin jälkeiseen, lopulliseen muotoon. Homma olisi helpottunut mikäli käytettävissä olisi ollut pehmeitä hiomakoneen laikkoja. Mä en vaan ole löytänyt mistään tollasia kunnollisia. Täytyy varmaan tehdä.

Mutta mä oon melkoisen tyytyväinen noihin muotoihin. Enkä viitsi edes ajatella kuinka kauan tota runkoa olis taltalla veistänyt. Kauan joka tapauksessa.

Niin juu, omassa kuvassa kuva tämän hetkisestä tilanteesta. Ja taustalla ei sitten ole haettu mitään romantiikkaa, meillä nyt vaan sattuu olemaan tollanen päiväpeitto. Eikä isot karvaset äijät sitäpaitsi oo romanttisia. Eikä ne ainakaan tunnusta sitä.
Ota näistä sitten selvää
Terry Pantheras
26.05.2005 07:07:42 (muokattu 26.05.2005 07:11:29)
Hehe, tuo eka Ritterihän näyttää ihan marsupilamilta...

E:Ritter
Only a fool would die for the sins of humanity.
pjl
26.05.2005 08:42:34

Kylläpä näyttää hienolta! Kertakaikkiaan. Kai ymmärrät että joudut tekemään mulle kitaran vielä joku päivä?
Tim
26.05.2005 08:50:07

Onpa hienot muodot bassossa. Onko tuossa yläsarvessa sisällä jotain vahviketta, vai onko se tuon liimasauman kanssa tarpeeksi vahva. Ettei katkea soolon aikana :)

Yläjyrsimestä oli juttua, niin pannaan nyt kuva.
www.co.jyu.fi/~tiheoj/kitara/image/carvingylajyrsin.jpg
Alavasemmalla näkyvät hyllyt on vedetty ulkoreunalta sisäänpäin portaita tehden tavallisella jyrsimellä. Tukisektoreita on jätetty, että jyrsin pysyisi suorassa.
Olin vetänyt kaulakulmaviisteen ennen muotoilua, joten rungon yläosaan joutui kikkailemaan nuo portaat kuvassa olevalla pylväsporakoneeseen laitetulla jyrsinterällä. Hyvin toimi sekin, ja helpommin kuin jyrsimen käyttö.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)