kommari 11.02.2003 14:25:17 | |
---|
Missä hintahaarukassa eletään kun kitaraa rakennetaan? |
Missä hintahaarukassa eletään kun kitaraa rakennetaan? 200 - 250€ Tele tai miksei Statotyyppisestäkin. Tavalliset puut (Leppä/Vaahtera), simppelit "hardwear'it", ei mitään aktiivi mikkejä sun sellaisia, kaikki työkalut olemassa. "G-strings are for strippers" |
kommari 11.02.2003 15:11:35 | |
---|
Eli ei paljoo maksa. Onko kokemusta miten hyvin omat kitarat menee kaupaksi? Onko muitakin väyliä kuin kaverit ja kaverin kaverit ja muijakaverin kaverin kaverit? Joo ja mitä tahtia kitaroita yleensä tehdään eli paljon menee aikaa kitaran tekoon? Kiinnostaa tietää etukäteen ku ens vuonna alan kitaroita väsään. |
kivi 11.02.2003 15:31:52 | |
---|
Eli ei paljoo maksa. Onko kokemusta miten hyvin omat kitarat menee kaupaksi? Onko muitakin väyliä kuin kaverit ja kaverin kaverit ja muijakaverin kaverin kaverit? Joo ja mitä tahtia kitaroita yleensä tehdään eli paljon menee aikaa kitaran tekoon? Kiinnostaa tietää etukäteen ku ens vuonna alan kitaroita väsään. Hm. Puusta tyveen? Melkein väittäisin, että hommaan pätee sama kuin muuhunkin käsityöhön, eli parin ensimmäisen vuoden kitarat ovat ns. oppirahoja, eikä niitä paljon parane mennä tarjoamaan, ainakaan rahasta. Mutta se yhdestoista (jos oot luontaisesti hyvä) tai kahdeskymmenesensimmäinen kitara on todennäköisesti jo ihan laatupeli, jos on ollakseen. Jos on työstökoneet viimeisen päälle, saattaa oppiraha-aika mennä nopeastikin:-) En mä tiedä. Mutta olisin tätä mieltä. |
waskikaarme 11.02.2003 21:43:57 | |
---|
Kitaran tekemiseen menevä aikahan on aivan riippuvainen omista taidoista, itsellä les paulis n.50 tuntia takana ja varmaan toiset vielä edessä kun ei kanttakaan vielä pyöristetty. Käsintehtyjen kitaroiden markkinat tuskin ovat hirveän laajat, mutta aivan varmasti kriittiset, joten kaikki mitä aiot tarjota laajemmalle yleisölle kannattaa tehdä huolella. Suosittelen harjoittelemaan alkuun muutamalla kitaralla ennenkuin rekisteröit toiminimeä. "D´Oh!" -H.Simpson |
poppamies 11.02.2003 22:57:14 (muokattu 11.02.2003 22:59:01) | |
---|
Eli ei paljoo maksa. Onko kokemusta miten hyvin omat kitarat menee kaupaksi? Onko muitakin väyliä kuin kaverit ja kaverin kaverit ja muijakaverin kaverin kaverit? Joo ja mitä tahtia kitaroita yleensä tehdään eli paljon menee aikaa kitaran tekoon? Kiinnostaa tietää etukäteen ku ens vuonna alan kitaroita väsään. Itse olen rakentanut 6 bassoa ja 2 kitaraa ja siinä meni 5 vuotta! No eihän niitä tullut väsättyä ku pari iltaa viikossa tai jotain. Huviksenihan niitä tein. Neljä niistä on myyty/rakennetuu toiselle. Ei se ole mitään bisnestä mutta tuleepahan seuraava projekti rahoitettua. Ei työstä saa paljon mitään. Nälkään kuolisi. Pitäisi saada n. 2000 € / kitara jotta olisi vähänkään tienestiä. Laskepa ite. Pitäisi tehdä pari kitaraa kuukaudessa ja lisäksi saada ne myytyäkin että sillä eläisi. Muistelen että yhden (Telen) värkit pelkästään tuli maksamaan 3500 mk kun kaverin piti saada kaikki "hardwear"et viimeisen päälle. Yhdestä bassosta sain 4500 mk mutta sekin oli "neck trough" eli työläämpi veistää ja varustettu EMG'n aktiivielektroniikalla. Siis ei mitään työstä! Kuvittelisin että suurin osa suomen kitararakentajista saa ainakin puolet elannostaan korjaustoiminnasta. "G-strings are for strippers" |
Tumppi38 12.02.2003 09:46:52 | |
---|
Kuvittelisin että suurin osa suomen kitararakentajista saa ainakin puolet elannostaan korjaustoiminnasta. Niinhän ne Ameriikan kitaran tekijätkin tituleeraa tuota korjaushommaa "Bread and butter jobs" elikäs sieltä se elanto tulee ja sitten lisätienistiä kun saa yhden oman tekeleen myytyä. There are a lot of good things in life, but Music is the best ! |
kommari 13.02.2003 14:51:57 | |
---|
Kysyinkin tota siinä mielessä että vit*uako minä viidelläkymmenellä kitaralla teen. Eli jonnekin ne pitäs saada myytyä.. Ja sais rahaa seuraavaan. Kustannuksien peittohintaan minä niitä oisin myymässä. |
kivi 13.02.2003 15:07:04 | |
---|
Kustannuksien peittohintaan minä niitä oisin myymässä. Niin, no, siihen hintaan ne varmasti hyvinkin menee, jos jälki on hyvää ja huolellista. Vihje: kannattaa miettiä "spesiaaleja" - esim reverse headstock on iso bonus niin stratossa kuin telessä, iso "cbs"-stratonlapa on plussaa, samoin kitarn väriseksi maalattu. Mahdollisesti stereolähdöt, piezot ja heksamikki midille ovat kans jees. Kaikkea pientä, mitä ei vakiokitaroista löydä yhdistettynä hyvän vakiokitaran soitettavuuteen - sillai saa hyvää nimeä heti kättelyssä. Kannattaa myös miettiä, josko sen oman logon haluaisi laittaa muualle kuin lapaan - esimerkiksi kaulan kiinnityslevy tai lavan takaosa ovat mainioita paikkoja. |
kommari 13.02.2003 15:27:42 | |
---|
Kiitti. Kannustava tieto koska en ymmärrä miksi pitäisi kopioida tehdaskitaroita :) |
Juzzu 13.02.2003 16:23:54 (muokattu 13.02.2003 16:27:55) | |
---|
200 - 250€ Tele Ai jaa? Mun Tele tulee maksamaan 500-600 euroa, tosin kaikki onkin sitten "vimpan" päälle, eikä mitään rihkamaa. Ja toisaalta, kuuluu tuohon hintaan laukku ja kitaratelinekin ;o) Ja muuta ekstraa, mm. helmiäis-otelautamerkit tms... Mutta kun esim. Duncanin '54 telemikit maksaa jo 75 euroa tsipale, niin yritä siinä sitten tehdä kitara 200 euron budjetilla... Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Juzzu 13.02.2003 16:26:16 | |
---|
esim reverse headstock on iso bonus niin stratossa kuin telessä Mulla oli tarkoitus tehdä Tele Straton reverse-lavalla, mutta sitten muotoja puuhun piirrellessä se jotenkin unhoittui, harmi sinänsä. Ei pitäisi niin tohkeissaan olla, vaikka mieleistä hommaa tekeekin. Nyt tuleekin sitten Teleen ihan straton lapa (=josta varmaan moni vetää herneet nenuun, mutta kele, kyllä siihen vaan semmonen tulee!) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
tilujätkä 23.06.2006 17:41:30 | |
---|
Mun stratoprojekti oli sitten aika paljon keskitasoa halvempi meinaan ~100e, koska sain koulusta puut ja kaulan vaahterakin tilattiin ihan vartavasten mua varten. Ei oo kitara vielä valmis mutta ne mitä tarvi ostaa on ostettu ja hintaa oli se 100 että enempää kustannuksia ei tuu kun maalit sun muut jututkin saa koulusta. |
jukkasil 24.06.2006 12:58:24 (muokattu 24.06.2006 12:58:55) | |
---|
Itselläni ensimmäisen kitaran kustannukset ovat tähän mennessä 250 euroa (puoliakustinen mahonki runko vaahterakannella, valmis kaula, 3 x käsinkäämityt yksikelaiset, gotohin virittimet ja talla sekä kaikki elektroniikkakomponentit) + lisäksi vielä pintakäsittely, eli ollaan loppusummissa ehkä himpun alle 300 eurossa. Halvemmaksikin olisi tullut, jos olisin tehnyt kaulan itse, mutta olen kyllä tyytyväinen tähänkin kululaskelmaan. Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/ |
Haku Robotti 26.06.2006 22:17:03 | |
---|
Puun väriset sähkikset on puolivalmiita. |
jtt 26.06.2006 23:33:40 | |
---|
strato kunnon osilla helposti 500e |
simop 27.06.2006 16:55:36 | |
---|
strato kunnon osilla helposti 500e Oman stratoni (linkki rakentelusivulle allekirjoituksessa) kasasin halvimmista mahdollisista osista (osa käytettyjä), ja osien hinnaksi tuli kaiken kaikkiaan 271,73 euroa. Hyvin se silti soi. :) |
kivi 27.06.2006 17:11:42 | |
---|
Mun stratoprojekti oli sitten aika paljon keskitasoa halvempi meinaan ~100e, koska sain koulusta puut ja kaulan vaahterakin tilattiin ihan vartavasten mua varten. Ei oo kitara vielä valmis mutta ne mitä tarvi ostaa on ostettu ja hintaa oli se 100 että enempää kustannuksia ei tuu kun maalit sun muut jututkin saa koulusta. Niin no. Kannattaa tehdä huolella, ja huolellisemmin kuin teknisen työn opettajasi ajatteleekaan, koska mä olen läpi 80-luvun nähnyt näitä koulussa tehtyjä kitaroita kymmeniä, ja kaikilla on ollut sama kohtalo; olen ostanut ne muutamalla markalla osiksi; irrottanut mikit, potikat, tallan, satulan ja koneistot; ja jos on ollut esim warmothin osia (kaulaa tms) niin ne, ja loput pistänyt polttopuuksi. Näillä osilla olen sitten parannellut osto- ja myyntiliikkeistä tai toreilta löytyneitä kitaranräyskiä, ja myynyt ne taas eteenpäin spesiaaleina, vaikkapa tekoturkis- tai peilipinnoitettuina. Tästä on aikaa, eikä mun käsieni kautta enää kulje kitaranraatoja, mutta oli aika, jolloin melkeinpä elätin itseni kuvatunlaisella työllä. Mikäpä sen hauskempaa duunia juuri koulusta valmistuneelle soittajapojalle, kuin kiertää kapakoita kaupittelemassa "seinäkitaroita". |
DVD 27.06.2006 17:28:52 | |
---|
...Mikäpä sen hauskempaa duunia juuri koulusta valmistuneelle soittajapojalle, kuin kiertää kapakoita kaupittelemassa "seinäkitaroita". Seinäkitaroitakin löytyy monenlaatuisia. Minun "kitararakennusmaikalla" suurempi määrä akustisia ja sähkiksiä seinällä. Hän kun ei käytännössä osaa soittaa kitaraa paljon ollenkaan. Niin ja kukapa tietää jos suomessakin roikkuu joku candy red 62' Strato seinällä jossain päin. |
kivi 27.06.2006 17:42:59 | |
---|
Seinäkitaroitakin löytyy monenlaatuisia. Minun "kitararakennusmaikalla" suurempi määrä akustisia ja sähkiksiä seinällä. Hän kun ei käytännössä osaa soittaa kitaraa paljon ollenkaan. Niin ja kukapa tietää jos suomessakin roikkuu joku candy red 62' Strato seinällä jossain päin. Kitaranrakennusmaikkasi oli Paul Reed Smith? Valkoisen '62-straton tiedän seinäkitarana. |