Aihe: Nettikauppahuijaukset
1 2 3
carlos
11.12.2004 18:37:20 (muokattu 11.12.2004 18:38:34)
Eli onko kellään vastaavanlaista kokemusta,kuin minulla ja miten olette ne ratkoneet..?

Tuossa pari viikkoa sitten SG:täni m.netin torilla kauppasin, ja ei mennyt kauaa,kun siitä tuli kyselyjä pikaviestitse. Noista kyselijöistä sitten valitsin sen luotettavimman tuntuisen (ja samalla parhaiten tarjoavan) tyypin ja sille kitarani lähetin (koska hänen auto oli kuulemma rikki..). Vielä kun ilmeni,että joku muukin oli hänen kanssaan kauppaa käynyt,niin tuli hyvä tunne,että on varmasti iha hyvä jätkä kyseessä.
Kauppojen jälkeisenä päivänä sain myöskin tulevan uuden kitarani hinnan tingattua kohdilleen,ja sen sitten tilasin. Tiesin uuden kitaran toimitusajan kestävän reilun viikon,olihan välissä itsenäisyyspäiväkin ja ajattelin uuden kitaran tuloon mennessä saavani nuo rahat tuosta vanhasta..

(uusi kitara siis on nyt minulla,ja sen noutamiseen jouduin lainaamaan rahaa.)

Vajaa viikko kitaran lähettämisen jälkeen ei ollut kitaraani postista haettu. Otin sitten ostajan puhelinnumeron selville ja hänelle soittelin..eipä tyyppi vastannu puheluihin.
Seuraavana päivänä soitin taas ja tyyppi vastasi. Sanoi,että se lappu ei ollut tullut kotiin,millä kitaran sais noudettua. Ehdin jo huokaista helpotuksesta. Annoin hänelle sen koodin millä hän saa paketin postista ja hän lupasi hakea paketin. (tämä tapahtui siis viime tiistaina).
Eipä oltu pakettia haettu tiistaina eikä keskiviikkona,joten taas yritin tavoittaa häntä netin,puhelimen ja viestien kautta. En saanut kiinni. sitten vasta tajusin,että nyt jotain on vialla.

Pakettia ei ole siis vieläkään noudettu ja eihän siinä mikään muu ärsytä,muutakuin joudun maksamaan postimaksut tuplana! (eli sinne ja takas.)

Lisäks myöhemmin sain selville,että hän oli antanut minulle väärän osoitteen: Talon ja asunnon numero oli väärä. Siinä osoitteessa,minkä hän minulle antoimei asu ketään joka omaisi edes lähes samanlaisen sukunimen,kuin hän.

Ensviikolla varmasti otan selville,missä tyyppi opiskelee ja tätäkautta otan hänet kiinni. senverran ottaa päähän moiset. Huijariksi en häntä vielä välttämättä leimaa,voihan hänellä olla rahat loppu tj. Silti pitäis olla senverran pokkaa,että kehtais tunnustaa tilanteen. Tuollainen pakoileminen on munmielestä erittäin lapsellista.

Kävi jo mielessä,että ottaisko yhteyytä poliisiin. Onhan mulla todisteet,että tyyppi on kusettanu mua ja mä oon siitä taloudellisesti kärsinyt. en kyllä tiedä kuitenkaan,että viittisikö..
Rahat pitää tuhlata ennenkuin ne loppuvat.
carlos
11.12.2004 18:59:23
tiedän kyllä,että olis ollu hyvä,jos perinpohjin olis ottanu tyypistä selvää.. mutta vaikutti nii luotettavalta.

Netin kautta on yhtä sun toista tullu myytyä,eka kerta ku kitaroiden kanssa pelaan ja heti tällee :/
spacemonkeyevolution
11.12.2004 19:08:36
Ikävä juttu, eihän noita voi aina tietää. Ite oon pyrkiny aina soittamaan ja sopimaan puhelimessa näitä juttuja ja jutellu niitä näitä et kuulee onko tää tyyppi millanen (tosin oikee huijarihan pystyy puhumaan palturia tuosta vaan), mut karsiutuu tuossa kuitenkin suurin osa "feikkihuutelijoista".

Toivottavasti asiat selviää parhainpäin.

Itellä ei ole vastaavia kokemuksia, kaikki kaupat on menny ihan ok, poislukien tietty nämä "just eilen soittokämpältä oli joku pölliny sen et ei voikkaan lähettää" jutut. Onneks ei oo kertaakaan kerenny pistää rahoja tilille etukäteen.
Don't worry, be heavy
pellepelle
11.12.2004 19:58:14
Kannattaa tehä silleen että eka rahat tilille ja sitten paketti postiin ni ei tuu tommosta häikkää.
carlos
11.12.2004 20:21:44
Kannattaa tehä silleen että eka rahat tilille ja sitten paketti postiin ni ei tuu tommosta häikkää.

niin. Eri asia,että suostuuko toinen osapuoli tähän.
Paras tapahan olis tehä kaupat iha feistufeis. muttakun se ei aina onnistu.
ihrviö
11.12.2004 20:23:42
niin. Eri asia,että suostuuko toinen osapuoli tähän.
Paras tapahan olis tehä kaupat iha feistufeis. muttakun se ei aina onnistu.

joo näinhän se on, en tiiä suostusinko yksityisen henkilön kanssa kauppaan jossa ite pistän rahat ensin tilille ja vasta sitten saan tavaran. huijareita kuitenki on jos minkäkinlaista liikenteessä.
En ehkä näytä hyvältä, mutta ainakaan miulla ei oo rahaa.
Starlia
11.12.2004 20:56:16 (muokattu 11.12.2004 20:57:34)
rikosilmoitusta vain kehiin jos ei munapää muuten tajua. näitä kusettajia riittä vaikka kuinka paljon.

huuto.netissäkin liikkuu muutama näitä joilla ei myytävää tavaraa edes ole ja palauttavat rahat vasta kun ovat myyneet muille jotain olematonta tavaraa. tai sitten niitä, jotka duunista ovat vieneet parin kymmenen kiloeuron edestä tavaraa ja myyvät eteenpäin jne jne jne..

ei tähän nyt nimiä viitsi laittaa, vaikkakin niiden nimet ja naamat ja puhelinnumetot pitäisi olla näkyvillä joka paikassa.
dazed
11.12.2004 21:06:38
rikosilmoitusta vain kehiin jos ei munapää muuten tajua. näitä kusettajia riittä vaikka kuinka paljon.

huuto.netissäkin liikkuu muutama näitä joilla ei myytävää tavaraa edes ole ja palauttavat rahat vasta kun ovat myyneet muille jotain olematonta tavaraa. tai sitten niitä, jotka duunista ovat vieneet parin kymmenen kiloeuron edestä tavaraa ja myyvät eteenpäin jne jne jne..

ei tähän nyt nimiä viitsi laittaa, vaikkakin niiden nimet ja naamat ja puhelinnumetot pitäisi olla näkyvillä joka paikassa.

Tämä meni ainakin multa vähän ohi.
I didn't mean to take up all your sweet time I'll give it right back one of these days.-J.H
guitarmonkey
11.12.2004 21:32:36 (muokattu 12.12.2004 01:22:11)
On käynyt. Itse päätin vain niellä tappioni. Eihän kyseessä ole mikään suoranainen huijaus. Kannattaa vaan ensi kerralla tehdä niin että pyytää asiakkaalta etumaksuna lähetyskulut tuplana (noin 40 euroa), jolloin on yksi riski vähemmän.

Kaupankäyntiin liittyy tietysti paljon muitakin juttuja. Henkilötiedot kannattaa selvittää (esim. zed finder) ja tunnustella "yleiskuvaa". Itselleni on sattunut sellaisia tapauksia joissa asiakas soittaa tyyliin "Moi täss' on Arska sulla oli se Marshalli myynnissä, laitatko tulemaan tännepäin." Kaiken lisäksi puhelu tulee suunnilleen jostain ruuhkabussista.

Edellisestä esimerkistä syntyy monta epäilystä.
1. Asiakas ei esittele itseään kunnolla
2. Asiakas ei halua lisätietoja tuotteesta
3. Harva tekisi puhelimen välityksellä ainakaan mitään suuria kauppoja hätäisesti ruuhkabussissa.

Ensimmäinen ostajaehdokas on (minun kokemukseni mukaan) harvemmin se paras. Etenkin jos hintaa tingitään roimasti alaspäin ja samaan hintaan halutaan vielä jotain oheisroipetta.

Asioita joilla asiakas yrittää monesti vedättää (joihin itse olen törmännyt) ovat että

1. kaupankäynnillä suuri kiire
- yhteyttä otettu nopeasti ilmoituksen jälkeen. hintaa tingataan roimasti alaspäin ja samaan hintaan halutaan ylimääräistä (esim kitaralaukku vaikka hinta koski pelkkää kitaraa)

2. asiakas sanoo olevansa asiantuntija kaupattavan tuotteen kohdalla ja sanoo tietävänsä "missä hinnoissa tuote liikkuu"

3. asiakas pyrkii ylipäänsä vetoamaan siihen että hän on tuotteen ainoa mahdollinen ostaja ja kaupan on synnyttävä nopeasti
Jos saisin mahdollisuuden soittaa kenen tahansa muusikon kanssa -elävän tai kuolleen, valitsisin ehkä mieluiten sen elävän.
carlos
11.12.2004 21:54:12
Toi olikin aika hyvä juttu. että pyytää pienen etukäteismaksun.. kiitti hyvästä vinkistä!
Härski
11.12.2004 22:17:04
Mä oon aina tehnyt arvokkaamman kaman lähetyksessä siten, että olen ottanut maksun erissä: Puolet ennen lähetystä ja puolet sitten, kun kama on haettu postista ja todettu toimivaksi. Tuo antaa luoton molemmille osapuolille ja melko varman kaupan onnistumisen.
Anonymous-jazz
12.12.2004 00:03:14

Mä ostin joltain huijarilta paskan midikiipparin 60 €:lla viime keväänä. Tosin omistin jo ennestään yhden toisen toimivan midi-kiipparin. Mutta kyllä v*tutti maan vitusti kun vasta keikalla huomasi että miksi tästä pelistä menee virrat kesken soiton.

En ruvennut vaatimaan rahojani takaisin.
Teemujazz
konehes
12.12.2004 00:38:22
Carlos: Mikä sen koijarin nimimerkki on?
Oz
12.12.2004 09:56:01

Carlos: Mikä sen koijarin nimimerkki on?

joo nimet vaan julki,niin tietää varoa
Time is never wasted when you're wasted all the time.
mooch
12.12.2004 10:46:54
Itse olen kyllä sitä mieltä että Huuto.netissä on tämä homma äärimmäisen hyvin hoidettu. Kyllä aika luotettavalta tuntuu rahojaan pistää sellaisen tilille, joka on saanut esim tuhansia positiivisia palautteita.. Kertaakaan en ole huijatuksi netin avulla tullut, tosin mitään isompia summia ei ole kyllä liikkunutkaan, varsinkaan yksityishenkilöiden kanssa.

Mutta internethän tämä on.
Magetsu
12.12.2004 11:33:06
Jees, itelläni on menny kiitettävästi puolin ja toisin nuo nettikaupat ja aina on ollu erittäin hyvin pakatut paketit, joskus ehkä liiankin hyvin... :) (painoa nääs tulee ja postimaksut lisääntyy...)

Kaverilleni sattui vastikään paskempi juttu, oli tilannu ruottista tonnin maksavan paketin yksityiseltä ja tuotehan oli ihan väärä, no eipä siinä, paketti menemään takasin ja muutamat soitot perään, mutta ei mitään vastakaikua... Rikosilmoitustahan tuosta ei voi tehdä kun ei ole mitään todisteita ja vaikka tehtäisiinki ja myyjä saataisiin kiinni niin ei sen tartteku kiistää kaikki ni homma on bueno, en ole ihan tilanteen tasalla miten tuo homma on edennyt, mutta skarpatkaa kun tilaatte ulkomailta...

Ja mitä noihin lähetystapoihin, niin kannatan kyllä matkahuoltoa, paketin saa avata ennen lunastamista...
Mitens, onko postilla myös tällainen käytäntö, muistelisin että paketin saa avata, jos lähettäjä erikseen niin merkitsee??
Dr. Muff
12.12.2004 12:18:05
Ja mitä noihin lähetystapoihin, niin kannatan kyllä matkahuoltoa, paketin saa avata ennen lunastamista...
Mitens, onko postilla myös tällainen käytäntö, muistelisin että paketin saa avata, jos lähettäjä erikseen niin merkitsee??

Molemmissa tapauksissa onnistuu kunhan lähettäjä lisää maininnan, muuten ei.

Postiennakolla/rahtiennakolla kannattaa kaikki vähänkin kalliimmat ostot tehdä. Ja sähköpostitse tai vast kirjeenvaihto missä tulee kaikki viat ja ominaisuudet esille. Mulla on käynyt joskus niin että vastaanottaja jätti lunastamatta paketin ja joutusin makselemaan itse postimaksuja, vituttihan se. Tämä tapahtui ennen nettiaikaa, netin välityksellä mua ei ole huijattu. Liekkönä hyvää tuuria vai mitä. On käynyt ton jälkeen mielessä monta kertaa että pyytäisi postiennakkotapauksissa lähetyskulut etukäteen mutta ei jotenkaan kehtaa moista tehdä. Pyydän kyllä jos jotain isompaa lähetän ja en 101% luota vastapuoleen.
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
Tiikeri
12.12.2004 14:32:04
Eivät ne isot yrityksetkään aina niin varmoja ole, itsellä kävi näin

Tilasin soundsliveltä kitaravahvistimen. Maksoin tilaukseni tilisiirrolla ja jäin odottelemaan lähetystä. Aikaa kului useita viikkoja joten päätin ottaa yhteyttä. Sanoivat ettei löydä siirtämääni raha summaa ja pyytivät lähettämään kuitin. Useita sähköposteja vaihdettuani ja kuitin lähetettyäni eivät vieläkään suostuneet lähettämään vahvistinta. Eivätkä myöskään enää vastanneet sähköposteihin. Aikaa oli kulunut kolme kuukautta tilauksesta ja viimeisestä vastauksesta oli menneyt 3-4 viikkoa. Päätin siis vastata samalla mitalla takaisin. Kirjoitin heillä ,että jos vahvistimeni ei ole pian täällä niin oikeudessa tavataan. Lisäksi haukuin yrityksen toiminnan, asiakaspalvelun uskomattoman surkean laadun sekä heidän tapansa hoitaa raha-asiat. Tästä viestistä meni alle kaksi viikkoa niin vahvistin yllättäen saapui. S-postiini tosin eivät vastanneet... Maksamani
summa oli noin 350€

Lopulta sitten kaikki ihan hyvin mutta huono maku jäi yrityksen toiminnasta
Robert
12.12.2004 15:11:00
Itse tilasin täältä m.netin torilta yhden pedaalin, ja se oli täysin uutta vastaava niinkuin myyjä oli luvannut, ja kaikki takuulaput sun muut tuli mukana. Ja siis postiennakolla tilasin. Näin jälkeenpäin ajateltuna luotin ehkä liikaa myyjän sanaan, mutta mikäs siinä kun oli kerran rehellisellä mielellä liikkeella. Että joskus näinkin.
Allekirjoitus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)