Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Metallica - Master of Puppets
1 2 3 4 5 6 7 8
JPower
11.12.2004 00:35:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs.. Miten porukka soittaa kyseisestä biisistä 0:22 alkavan kohdan, joka loppuu 0:50? nimenomaan plekukäden soittotapa.. kokoajan ylös-alas-ylös-alas vai vain alas?
 
overthewall
11.12.2004 00:38:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs.. Miten porukka soittaa kyseisestä biisistä 0:22 alkavan kohdan, joka loppuu 0:50? nimenomaan plekukäden soittotapa.. kokoajan ylös-alas-ylös-alas vai vain alas?
 
Eikö Metallican biiseissä vedetä ihan järjestään pelkällä downpickaamalla ?
 
JPower
11.12.2004 00:40:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en tiedä, siksi asiaa tiedustelinkin.. itselläni ainakin väsyy käsi tuossa pelkästään alas päin pikkaamalla.
 
toxic
11.12.2004 00:56:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Downstrokella koko kappale. Paitsi soolo :)
 
********** **** ****** *** *****, VähÄX O0n Pr0!1
 
Parantava_Suru
11.12.2004 00:57:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ainaski vetelen sitä ylös-alas... , helpompaa mulle .
 
No mitäs sä sitten odotit ?
toxic
11.12.2004 00:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ainaski vetelen sitä ylös-alas... , helpompaa mulle .
 
DIi-i. Ei muuten kannatta soittaa downstrokella jos tuntuu liian vaikealle, tulloo muuten pipi kätteen. Ja sehän on oikeastaan ihan sama miten sen soittaa, jokainen tyylillään.
 
Jzci
11.12.2004 01:06:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DIi-i. Ei muuten kannatta soittaa downstrokella jos tuntuu liian vaikealle, tulloo muuten pipi kätteen. Ja sehän on oikeastaan ihan sama miten sen soittaa, jokainen tyylillään.
 
Totta on että väkisin ei kannata soittaa, siinä satuttaa vaan itsensä. Downstrokeillahan nuo metallican kaverit sen soittaa mutta ei siinä mitään väärää ole alternate pickata.
 
Tästä päästään taas siihen keskusteluun joka on käyty tuhat kertaa; että kuinka paljon hevimmältä ne downstroket kuulostaa.
 
toxic
11.12.2004 01:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä päästään taas siihen keskusteluun joka on käyty tuhat kertaa; että kuinka paljon hevimmältä ne downstroket kuulostaa.
 
Ei siinä loppujen lopuksi ole kovin suurta eroa. Ja se kuulostaa vielä hevimmältä kun vetää alternatella 16-osa nuotteja :D
 
overthewall
11.12.2004 01:09:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanon vaan sen että coverbiisi ei ole ikinä sen arvoinen että sen takia kannattaa rikkoa kätensä.
 
toxic
11.12.2004 01:25:09 (muokattu 11.12.2004 01:26:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanon vaan sen että coverbiisi ei ole ikinä sen arvoinen että sen takia kannattaa rikkoa kätensä.
 
Meinaatko ettei mun tartteekkaan vetää fight fire with firea downstrokella?? :D
 
Joo, kannattaa tosiaan lopettaa soitto jos rupea käteen koskemaan.
 
Edit: Jos sulla on sitten koskaan koskenut käteen soittaessasi :D
 
Jzci
11.12.2004 01:28:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanon vaan sen että coverbiisi ei ole ikinä sen arvoinen että sen takia kannattaa rikkoa kätensä.
 
Uskoisin ettei omakaan biisi ole sen arvoinen.
 
JPower
11.12.2004 01:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

njoo, jotkut vain sanonu että se kuulostaa rankemmalta kun vetää downilla koko homman..
 
moottorisaha
11.12.2004 03:02:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alternate pickingillä tulee tosiaan helvetisti lässähtäneempi soundi. Itse ainakin pystyn soittamaan melko "helposti" koko biisin pelkillä downstrokeilla. Soundi on silloin HUOMATTAVASTI tukevampi ja jämäkämpi. Suosittelen opettelemaan sen tavan noihin Metallican biiseihin. Jos ei aluksi mene täystempolla niin treenaa hitaammin.
 
Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. Thank you for your beautiful music
Jackson Dinky
11.12.2004 03:24:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitat sen sillai et kädet menee niiq sillai puppetsis.
 
Jau jau!
Jucciz
11.12.2004 09:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ainakin pystyn soittamaan melko "helposti" koko biisin pelkillä downstrokeilla.
 
Juuri tällaiset kommentit tarvitsisivat EHDOTTOMASTI tällä foorumilla ääninäytteen tuekseen, jos ei muusta syystä niin ihan mielenkiinnosta. On eri asia se, että hyvänä päivänä joku Puppetsin riffi menee yhden kerran oikein kuin se, että koko biisi menee huononakin päivänä uskottavasti läpi. Juuri tämä ero on perus yläastehevarin ja James Hetfieldin välillä.
 
Enkä ole haukkunut ketään, tämä ainoastaan näkökulmana.
Ben_D
11.12.2004 09:53:24 (muokattu 11.12.2004 09:54:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanoisin, että ei ole saundin puolesta ollenkaan sama, soitetaanko downstrokella vai alternate pickingilla. Lainaan nyt "kunnasja" nimimerkin erästä artikkelia:
 
Downstroke
Plektralla soittaminen ainoastaan alaspäin. Suosittu metallimusiikissa, koska jokainen
soitettu ääni on lähes samankuuloinen... eli atakki on tasainen. Johtuuko sitten
yläsävelsarjoista vai mistä lie.

Tässä kysytään rannetta ja kyynärvarren lihaksia. Plektraakaan ei kannata pitää ihan
orjallisessa jazz-asennossa, koska kädenliikkeeseen pitää saada vähän voimaakin taakse
- muuten lopputulos kuulostaa pas*** hrhm... siltä itseltään.

Tyyppiesimerkki: James Hetfield / Metallica

 
Alternate picking
Plektralla soittaminen vuorotellen alas- ja ylöspäin. Eli jokainen kädenliike
tuottaa yhden sävelen.

 
Jos Metallican tai muita cover biisejä meinaa soittaa niin kyllähän ne olis syytä soittaa niinkun ne alkuperäisesti on soitettu (jos tarkoituksena on kuulostaa samalta). Eriasia sitten on jos tarkoitus on tehdä omannäköisensä versio. Master Of Puppets on kyllä vähän sellanen biisi, että ei ole oikein sopivaa alkaa sitä raiskaamaan millään omilla kikkakolmosilla.
 
Eli hitaasti vaan downstrokella ennenkun alkaa menemään kunnolla. Ei ole kiire mihinkään. Voin sanoa, että itsellekkin tuottaa suuria ongelmia soittaa Master Of Puppets alusta loppuun oikeassa timessa (vaikka on jonkun verran tuota metallia tullut rämpyteltyä). Biisi on kaikkea muuta kun helppo soittaa niinkun alkuperäinen artisti. Tempohan taitaa olla 220 tai ainakin sinnepäin. Muutenkin Master Of Puppetsin biisit eivät ole ehkä ihan aloittelijakamaa.
 
HPK
elbowski
11.12.2004 10:03:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sieltä tulee Fievel!
 
R.I.P. Darrell Lance Abbot AKA Dimebag Darrell 20.8.1966 - 8.12.2004 | Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
JPower
11.12.2004 10:39:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos kommenteista, alan harkkaamaan sit tota downil pelkästää, toooosi hitaasti. :)
 
JPower
11.12.2004 10:56:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin vielä tämä, jotkut sanoivat että jos käy kipeää käteen niin ei kannata soittaa sitä kohtaa, mutta jos se voima siinä kehittyy..?
tuntuu että käsi menee hapoille tjs..
 
Torniojaws
11.12.2004 12:03:33 (muokattu 11.12.2004 12:04:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin vielä tämä, jotkut sanoivat että jos käy kipeää käteen niin ei kannata soittaa sitä kohtaa, mutta jos se voima siinä kehittyy..?
tuntuu että käsi menee hapoille tjs..

 
Tekniikka on väärä. Ranteen pitää olla *täysin* löysänä, ei yhtään jännittämistä, muuten käsi väsyy jo ensimmäisen minuutin kohdalla, kun biisi on päälle 8 minuuttinen. Hitaasti aloittamalla oppii sen rannetekniikan, ennen kuin jatkaa vähitellen nopeuttamista.
 
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «