Aihe: Uutta kitaraa vai vanha huoltoon ?
1 2
Zeni
09.12.2004 19:55:02
Multa löytyy tälläinen Tokai. Mallista en ole varma mutta ainakin identtinen tuon kanssa paitsi oikeakätinen malli ja AST50 se mulle myytiin.

http://www.huuto.net/auctionimages/ … abe41ed84fefb64eb461e63e3f-orig.jpg

Nyt kun joulu tulossa ja olen ollut niin pirun kiltti niin voisi vaikka ostaa uuden kitaran. Miettisin vain pitäisikö vanha viedä huoltoon vai ostaa suoraan uusi. Tuosta pitäisi varmaan kielet ja mikit vaihtaa. Kenties jopa potikatkin. Oliskohan "turvallisempaa" ostaa suoraan uusi, käsittääkseni mikkien vaihto ei ole mitään halpaa ?

Vastatkaa nyt tuohon niin pistän jatkokyssärin noista mikeistä.
Infidel
09.12.2004 20:27:52 (muokattu 09.12.2004 20:29:34)
kyllähän uusi kitara maksaa enemmän kuin pelkkä mikkien vaihto. Tosin riippuen ostettavasta kitarasta/vaihdettavien mikkien&potikoitten laadusta. Kyllä jos stratomalliseen skebaan vaihtaa jokaisen mikin ja potikat niin hinta nousee kyllä helposti 300e:n pintaan. Ja sillä hinnalla jo sitten saa jonkun karvalakkikitaran. Tai melkeen pari harley bentonia :)

E: Korjasin virheitä.
I have no drinking problem. I drink, I get Drunk, I fall down. No problem
sihvoh
09.12.2004 20:36:56
pitäisikö vanha viedä huoltoon vai ostaa suoraan uusi. Tuosta pitäisi varmaan kielet ja mikit vaihtaa. Kenties jopa potikatkin. Oliskohan "turvallisempaa" ostaa suoraan uusi, käsittääkseni mikkien vaihto ei ole mitään halpaa ?

No tähän voi esittää vastakysymyksenä: Onko tuossa soittimessa mielestäsi jotain vikaa nykykunnossa?

Jos kitara pysyy vireessä, toimii ja on OK soittaa, niin silloin ehkä voisi aloittaa kielien vaihdolla.

Mikkien vaihto on kiinni siitä, mitä soundeilta oikeasti haluaa. Onko mikkien soundissa mielestäsi jotain vikaa? Entäs sen jälkeen kun on uudet kielet? Jos vikaa löytyy, niin vaihdolla voi saavuttaa paremmat soundit.

Toki mikit maksavat, esim. joku Kinman tai Lindy Fralin setti on 300 EUR, Fender Texas Special hieman vähemmän ja sitten löytyy hyviä paljon halvempiakin vaihtoehtoja.

Mikäli hakusessa on toisenlainen soundi kuin Stratoista yleensä lähtee, voi sitäkin tiettyyn rajaan saakka muuttaa mikeillä, esim. Single coil kokoisilla humbuckereilla.

Toki jos haussa on täysin erilainen soundi, ja mieli tekee uuttaa kitaraa on silloin ehkä parempi hankkia toinen tuon edellisen kaveriksi - eihän koskaan voi omistaa liikaa kitaroita - eihän? :-)
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Joees
09.12.2004 20:37:17
Miksipä ei ostaa uutta kitaraa? Vanha voi hyvin jäädä varakitaraksi. Sitten kun on taas rahaa niin voi kunnostaa vanhan parempaan jamaan.

Mulla meni neljä kitaraa huoltoon samalla kertaa. Kahteen vaihdettiin mikit ja kahteen tuli nauharemonttia. Se tuli kalliiksi, mutta joskus nuokin oli tehtävä.

Loppujen lopuksi stratoon ei mikkien vaihto nyt _niin_ hirveästi maksa. Etenkin jos soundista tulee toivottu ja sillä soittaa sitten seuraavat 20v.
Groooove is in heart!
ejhfi
09.12.2004 21:24:41

Tuosta pitäisi varmaan kielet ja mikit vaihtaa.

No eikös se nyt ole käytäntö että kieliä kannattaa vaihdella joka tapauksessa säännöllisin väliajoin :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
kulmahiomakone
09.12.2004 21:44:54
Noissa Tokain xxx-50 malleissa on jo ilmeisesti alnicomagneettiset mikit, joten niiden vaihtaminen ei välttämättä saundia hirveästi paranna. Joten jos kepin äänentuotossa on jotain vialla, niin ehkä kannattaa etsiä syytä ensin muualta kuin mikeistä(?)

Nimim. p130 vois varmasti vahvistaa tuon mikkiasian... tietää hyvästi noista Tokain kepeistä.
Zeni
10.12.2004 11:27:40
Kyseisestä keppanasta löytyy kaikenlaisia hurinoita ym. pientä kivaa. Siitä päättelin nuo mikkien vaihdot. Kiinnostaisi saada kitara jonka kanssa soittaessa tietäisi vain ITSE olevansa paska jos ei kuulosta hyvältä.
Shaft
10.12.2004 11:58:09
Kyseisestä keppanasta löytyy kaikenlaisia hurinoita ym. pientä kivaa. Siitä päättelin nuo mikkien vaihdot. Kiinnostaisi saada kitara jonka kanssa soittaessa tietäisi vain ITSE olevansa paska jos ei kuulosta hyvältä.

Kannattaa ennen mikkien vaihtoa vaikka vaihtaa potikat laadukkaampiin ja tarvittaessa parantaa häiriösuojausta. Kaikki aidot yksikelamikit hurisevat kuitenkin jonkin verran.

Jos olet pääpiirteissään tyytyväinen kitaran soundiin ja soittotuntumaan, niin suosittelisin pelkkää huoltoa aluksi. Rahaa tarvitaan huomattavasti enemmän jos haluat ostaa uuden oikeasti hyvän kitaran.
Dr. Muff
10.12.2004 12:09:19 (muokattu 10.12.2004 12:10:55)
Kannattaa ennen mikkien vaihtoa vaikka vaihtaa potikat laadukkaampiin ja tarvittaessa parantaa häiriösuojausta. Kaikki aidot yksikelamikit hurisevat kuitenkin jonkin verran.

Kyllä juu. Häiriönsuojausta parantamalla mä olen ainakin saanut kitarani hiljaisiksi. Potikoiden vaihtokaan ei munsta ole välttämätöntä. Joskus tokaiforumilla tuli tämmönen esille:

"My luthier friend Simon Pinder (who does work for countless "names": like Clapton, Bowie etc) says that the Nobels brand pots Tokai used are by far the best available anywhere (well, actually not very available in the west!)

- FAR better than CTS, DiMarzio, Alpha etc. They have a really nice, musical taper, are really well built with plated-through tags, the entire pot body is tinned (for easy soldering of eath/ground leads etc. without overheating the innards), extremely good - the best in fact, and definiitely cotribute to the Tokia being better than most other "clones" (& many of the originals too!) "

Voi tietty olla silkkaa tuubaa, enkä tiedä mitkä potikat uudemmissa on mutta mun wanhan tokain potikat on pelannu mainiosti puhdistamisen jälkeen. Ei huonosti yli 10vuotta vanhoilta potikoilta.

Jos mikit haluaa vaihtaa niin satkulla rupeaa saamaan jo mielenkiintoisia tuotteita (David Barfuss, Vintage Vibe, LeoSounds etc.) voi toki ostaa myös 300euron Lindy Fralinit mitkä on varmasti hyvät, joilla voi sitten plokata psykoakustiikan pelistä pois :) Suosittelisin kuitenkin ensin säätämään/säädättämään kitaran, intonaation säätökin saattaa tehdä jo ihan eri fiiliksen.
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
Shaft
10.12.2004 12:21:11 (muokattu 10.12.2004 12:21:41)
Potikoiden vaihtokaan ei munsta ole välttämätöntä..

Voi tietty olla silkkaa tuubaa, enkä tiedä mitkä potikat uudemmissa on mutta mun wanhan tokain potikat on pelannu mainiosti puhdistamisen jälkeen. Ei huonosti yli 10vuotta vanhoilta potikoilta.

Jos potikat toimivat niinkuin pitääkin eivätkä rahise, ei niitä tietysti kannata vaihtaa. Puhdistamistakin kannattaa tosiaan kokeilla.
Zeni
10.12.2004 15:11:01
Ainakin kivasti hurisee "tyhjäkäynnillä" ja kieltä koskettamalla loppuu. Toinen kettumainen vika/ominaisuus on se että 3 alimmalla kieltä soittamalla saa periaatteessa koko skaalan soitettua eli pirun herkkä vekotin. Esim. vapaana E-kielellä soittamalla hyvin pian alkaa myös pari seuraavaa soimaan, demppausta on vähän pakko harrastaa.
JartZA
10.12.2004 17:26:37
Esim. vapaana E-kielellä soittamalla hyvin pian alkaa myös pari seuraavaa soimaan, demppausta on vähän pakko harrastaa.

Eikös tuo ole ihan normaalia?
Tuskinpa sentään mikään perunanruoskija.
Joees
10.12.2004 18:38:16
Ainakin kivasti hurisee "tyhjäkäynnillä" ja kieltä koskettamalla loppuu. Toinen kettumainen vika/ominaisuus on se että 3 alimmalla kieltä soittamalla saa periaatteessa koko skaalan soitettua eli pirun herkkä vekotin. Esim. vapaana E-kielellä soittamalla hyvin pian alkaa myös pari seuraavaa soimaan, demppausta on vähän pakko harrastaa.

Tuo tyhjäkäyntikin(hauska termi tähän) on aikalailla normaalia.
Groooove is in heart!
SoulMan
10.12.2004 18:56:47
Sulla on ok kitara jossa ei ole mitään vikaa,
vaihda siihen kielet.
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
p130
10.12.2004 19:14:42 (muokattu 10.12.2004 19:15:00)

Nimim. p130 vois varmasti vahvistaa tuon mikkiasian... tietää hyvästi noista Tokain kepeistä.

Joo, kyllä 50-sarjassa pitäisi olla alnicomikit. Gotohin tuotteita kai. Perushyvää jota ei ainakaan minun mielestäni kannata vaihtaa mihinkään ellei tiedä hyvin tarkasti mitä haluaa.

edit: kirjoitusvirhe
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen

HUUTOKAUPASSA STRATACOUSTIC!
Feggy
10.12.2004 20:32:25

Multa löytyy tälläinen Tokai. Mallista en ole varma mutta ainakin identtinen tuon kanssa paitsi oikeakätinen malli ja AST50 se mulle myytiin.

http://www.huuto.net/auctionimages/ … abe41ed84fefb64eb461e63e3f-orig.jpg

Nyt kun joulu tulossa ja olen ollut niin pirun kiltti niin voisi vaikka ostaa uuden kitaran. Miettisin vain pitäisikö vanha viedä huoltoon vai ostaa suoraan uusi. Tuosta pitäisi varmaan kielet ja mikit vaihtaa. Kenties jopa potikatkin. Oliskohan "turvallisempaa" ostaa suoraan uusi, käsittääkseni mikkien vaihto ei ole mitään halpaa ?

Vastatkaa nyt tuohon niin pistän jatkokyssärin noista mikeistä.

Jos kitarassa ei ole muuta vikaa kuin mikit, niin miksi ihmeessä uutta ostaa?
Less is more.
SoulMan
10.12.2004 20:58:14
Lisään vielä että AST50 on Japanilainen malli jossa on hyvät alnico staggered pole pieces mikit.
Tai tulkin mieleen että huonohan se on, osta uus ja myy se vanha huriseva tokain rimpula mulle, saat 150€ heti ;-)
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
Spez
10.12.2004 21:58:33 (muokattu 10.12.2004 21:59:36)
Tuo tyhjäkäyntikin(hauska termi tähän) on aikalailla normaalia.

Mielestäni olen omistanut suhteellisen hyvillä mikeillä varustettuja kitaroita ja kaikki ovat tuota. Kielethän värisyttävät ilmaa että runkoa tallan, ilman ja satulan välityksellä, ja näihin elementteihin kaikki kitarasi kielet ovat kosketuksissa, joten nekin saavat osansa 'värinästä'.
Jason Becker.
Zeni
12.12.2004 22:11:25
Päätin nyt sitten vippasta tuon huoltoon (kielten vaihto ym. säädöt) ja satsata rahat vahvistimeen.Voivat sitten samalla sanoa oman mielipiteensä mikeistä. Mulle on monta kertaa sanottu että pahin asia minkä aloittelijalle voi tehdä on antaa paskat soittovehkeet, sen takia hieman pelottaa. Ensimmäinen kitarani oli täysin susi ja jarrutti "opintoja" huomattavasti.

Mihin muuten 02-alueella kannattaa tuo viedä ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)