Robert 09.12.2004 15:00:32 | |
---|
Nin, olen tuollaista audio pron sub impactia tilaamassa, ja tässä mietin että voisikohan sen kautta soitella myös bassoa? Siis kyseessä on tuommoinen aktiivisubbari jossa on 12" elementti ja tehoa 200W. Olen jo pitkään miettynyt basson hommaamista, niin tuossahan tulisi yhdellä iskulla sekä bassovahvistin, että jytyä kotiteatteriin. Multa löytyy vielä toi Bossin PW-10 wahi/särö -pedaali joka on tarkoitettu sekä kitaralle että bassolle.. Onnistuukohan tämmöinen viritelmä? Allekirjoitus |
Lennu 09.12.2004 15:17:28 | |
---|
Jep. Paas tilli. |
Tmp 09.12.2004 15:53:05 | |
---|
Kyllä kai se onnistuu. Huvittaa vaan se 200W... Pitääköhän paikkaansa jos vertaa vaikka 200W:n bassovahvistimeen. "Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero |
Robert 09.12.2004 16:20:17 | |
---|
Kyllä kai se onnistuu. Huvittaa vaan se 200W... Pitääköhän paikkaansa jos vertaa vaikka 200W:n bassovahvistimeen. Noi watithan nyt ei kovin paljoa kerro yleensäkään... Mutta kyllä tolla varmasti tärinää saa. Periaatteessa olisi varmaankin mahdollista käyttää myös basso-comboa subbarina? Allekirjoitus |
PL 09.12.2004 18:35:47 | |
---|
Nin, olen tuollaista audio pron sub impactia tilaamassa, ja tässä mietin että voisikohan sen kautta soitella myös bassoa? Siis kyseessä on tuommoinen aktiivisubbari jossa on 12" elementti ja tehoa 200W. Olen jo pitkään miettynyt basson hommaamista, niin tuossahan tulisi yhdellä iskulla sekä bassovahvistin, että jytyä kotiteatteriin. Multa löytyy vielä toi Bossin PW-10 wahi/särö -pedaali joka on tarkoitettu sekä kitaralle että bassolle.. Onnistuukohan tämmöinen viritelmä? Onkohan kyseisessä laitoksessa kiinteä jakosuodin vai voiko sen ohittaa ? Ei basso nimittäin kuullosta juurikaan hyvältä jos toistetaan vain alle 80Hz:n taajuudet. Muuten kyllä. |
Robert 10.12.2004 12:27:44 (muokattu 10.12.2004 12:33:20) | |
---|
Onkohan kyseisessä laitoksessa kiinteä jakosuodin vai voiko sen ohittaa ? Ei basso nimittäin kuullosta juurikaan hyvältä jos toistetaan vain alle 80Hz:n taajuudet. Muuten kyllä. Täytyypä vielä tiedustella asiaa... EDIT: - 200W vahvistin - Ace-bass - 12” pitkäliikkeinen elementti - Jakosuotimen jyrkkyys +/- 24 db - Toistoalue 23 - 100Hz - Kytkentä: kaiutin tai linja Mitälie tuo "jakosuotimen jyrkkyys" sitten meinaa... Allekirjoitus |
Antti1 10.12.2004 12:50:43 (muokattu 10.12.2004 12:55:31) | |
---|
Täytyypä vielä tiedustella asiaa... Kiinteä jakotaajuus tuossa on. Mitälie tuo "jakosuotimen jyrkkyys" sitten meinaa... Tuo meinaa sitä, että kuinka monta desibeliä ääni vaimentuu oktaavia kohden. Eli jos jyrkkyys on 24dB/okt ja jakotaajuus 80Hz, vaimentuu yläpuoliset äänekset tuon 24dB oktaavia kohden (näin siis alipäästösuotimella, eli tuossa subissa olevalla suotimella). Kaksi oktaavia ylöspäin mentäessä ääni on vaimentunut 48dB jne. EDIT: Periaatteessa ton jyrkkyyden voi käsittää näinkin: mitä jyrkempi jakotaajuus, sitä tarkemmin äänestä karsiutuu ei halutut taajuudet pois. Subeilla tämä on yleensä haluttu ominaisuus, koska liian korkeat äänet kumisevat ja niiden takia basson pystyy paikantamaan. Jakotaajuutta ei saa kyllä liian alaskaan vetää, jos kaiuttimien ja sen toistoon jää selvä rako. "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortenin isä |
Ok, kiitos vastauksista. Allekirjoitus |
PwrChordAccent 10.12.2004 13:10:16 | |
---|
Ei voi. Kyseessä on kaksi täysin eri laitetta jos vertailet bassocomboa ja subbaria. Bassocomboissa käytetään ns. instrumenttikaiutinelementtejä jotka soivat mahdollisimman herkkästi (jopa 105db/ 1W/ 1M) toistoalueen kustannuksella. Voisi sanoa että hifisubbari on taas tehty toistamaan juuri niitä ääniä joita bassocombo ei enää toista. Muista että bassokitarassa on yllättävän korkeita harmonisia yläsävelsarjoja, jos mikität bassocombon ja väännät eq:n kaakkoon 5 KhZ:n kohdalta kuulet eron, kun taas subbari ei toista yli 100 Hz:n ääniä. Kyseessä on lähes seitsemän oktaavin ero.... Eli unohda ajatus ennen kuin edes keksit sen ;) |
Robert 10.12.2004 13:12:25 | |
---|
Eli unohda ajatus ennen kuin edes keksit sen ;) Ok, minulla aina tulee näitä välkkyjä ideoita silloin tällöin =) Allekirjoitus |