Aihe: Whammysta
1 2
Keppis
06.02.2003 18:37:58
Oonko käsittäny oikein että sillä pedaalilla pystyy tekeen semmossia vinkauksia mitä on jossain hevisooloissa ja eikös sillä saa kans jotain alavireistä mättöä?
LaXu
06.02.2003 18:44:11
Onnistuuhan tuo, tosin hevisooloissa yleisemmin käytetään artificial tai pinch harmonicseja.
Fortune
06.02.2003 19:00:55
Kyllä, elikä Whammy-pedaali on ekspressiopedaalilla portaattomasti ohjattava pitch shifter- efekti.

Digitechin tuotemerkki, muiltakin toki löytyy.
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
Keppis
06.02.2003 19:20:15 (muokattu 06.02.2003 19:23:14)
Onnistuuhan tuo, tosin hevisooloissa yleisemmin käytetään artificial tai pinch harmonicseja. onko noissa efekteissä muita whammy ominisuuksia?
jannu
06.02.2003 19:25:11
onko noissa efekteissä muita whammy ominisuuksia?

kyse ei ole efekteistä vaan soittotekniikoista.
enhän minä mitään soittimista ymmärrä...
Dumb
06.02.2003 19:31:20

kyse ei ole efekteistä vaan soittotekniikoista.

Miten niin? Kyllä se Whammy on ihan efekti. Vai, tarkoitatko noita "hevivingutuksia"? Niiden suhteen olet kyllä oikeassa.

Mulle pitäisi muuten huomenna tulla Digitechin XP-100 Whammy/Wah postissa... 8-)
jannu
06.02.2003 19:32:29 (muokattu 06.02.2003 19:33:19)

Miten niin? Kyllä se Whammy on ihan efekti. Vai, tarkoitatko noita "hevivingutuksia"? Niiden suhteen olet kyllä oikeassa.

no vinkujahan minä... =)

EDIT: Whammy on ollut kuolauslistalla jo pitkään.. piru vie kun oon niin köyhä..
Dumb
06.02.2003 19:33:16 (muokattu 06.02.2003 19:33:33)

no vinkujahan minä... =)

Sitähän minäkin. Hämäsi tuo lainaus vaan. 8-)
jannu
06.02.2003 19:35:54
joo. pitäis saada optio jolla voi lainata koko tekstin lainauksineen päivineen, niin ei tulisi turhia väärinkäsityksiä...
MeatPie
06.02.2003 19:43:13
Mulle pitäisi muuten huomenna tulla Digitechin XP-100 Whammy/Wah postissa... 8-)

Kerrothan heti, millainen on :)
Dumb
06.02.2003 19:50:58

Kerrothan heti, millainen on :)

Kunhan saan siihen hieman tuntumaa, niin kerron, joo.
fridgebuzz
07.02.2003 09:05:45 (muokattu 07.02.2003 09:12:33)

Aivan mahtava juttu! Viimeinkin! Kyllä se perkele kestikin. Sydämellisimmät onnitteluni ja tervetuloa mukaan kelkkaan! Voidaan pistää miitissä uskomattomat harmonisaatiot..

EDIT: Ja kirjoitathan sitten jonkinasteisen arvostelun siitä?
"I am a bomb technician, if you see me running try to keep up."
fridgebuzz
07.02.2003 09:08:40

Oonko käsittäny oikein että sillä pedaalilla pystyy tekeen semmossia vinkauksia mitä on jossain hevisooloissa ja eikös sillä saa kans jotain alavireistä mättöä?

No tavallaan oikein, tavallaan väärin.

Esim. Panteran Dimebag Darrell käyttää Whammyä juuri tuollaisiin vinkauksiin. Alavireisen mätön kanssa on vähän niin ja näin, kun se ei katsos oikein toimi sointujen kanssa, joten se ei ole esim. 7-kielisen korvike :-)

Vähän ja säästeliäästi käytettynä päitä-kääntävä efekti, joka paikkaan tungettuna maailman v*ttumaisin. Yksi ehkä ns. käyttökelvottomimmista efekteistä, eli ei tosiaan joka biisiin. Mutta oikeasti yksi maailman parhaista pedaaleista ;-)
fridgebuzz
07.02.2003 09:11:49

onko noissa efekteissä muita whammy ominisuuksia?

Täällä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=18599 on esimerkiksi paljon juttua Whammy-pedaaleista. Eli kysymykseesi vastaus: Digitechin XP-100:ssa on muitakin kuin whammy-ominaisuuksia, eli siinä on esim. waheja. Muissa on pelkästään whammy-efektit, eli pitch-shifterit, harmonisaatiot ja detune.
Dumb
07.02.2003 18:16:01

WHAMMY SAAPUI!!! Enää ei tarvitse ruikuttaa Whammyn puutetta kun sellainen löytyy talosta.

Hain paketin postista tuossa hieman ennen neljää ja vedin siinä sitten matkalla vielä oikein huolella nurinkin (oli aivan umpijäiset portaat eli askelmat on niin jään peitossa että rappuset oli muuttuneet liukumäeksi) ja paketti lensi pitkän matkaa alas jäisiä portaita (hyvä ettei autotielle asti mennyt!), mutta oli niin hyvin pakattu, ettei sille mitään siinä käynyt. Hyvin toimii.

Vaatii vielä hieman opettelua tuon laitteen käyttö, että osaa hyödyntää sitä kunnolla, mutta ihan kivaa soundia sain heti kättelyssäkin. Olen tuossa muutaman kerran selannut soundipaletin läpi ja pikku hiljaa tutustunut laitteen tarjoamiin soundeihin. Whammy-puolesta on tullut käytettyä eniten kahden oktaavin ylösnostoa kun siinä on jotenkin parempi soundi kuin yhden oktaavin nostossa. Tiedä sitten, mistä johtuu. Kunhan noita suosikkisoundeja alkaa muodostua niin otan käyttöön sen "User Bank":in, mutta jonkin aikaa ajattelin käyttää tuota kaikki soundit sisältävää vaihtoehtoa, että tulee kunnolla testailtua kaikkia ominaisuuksia.

Odotan nyt vaan seuraavia treenejä, että pääsee bändin kanssa tuota testaamaan. Voi vaan mennä bändikavereilla hermot kun vinguttelen ton kanssa. 8-)
vjvesa
07.02.2003 18:26:28
WHAMMY SAAPUI!!!

Mitäs mööpeli kustansi?
Kamalista profiilista.
Dumb
07.02.2003 18:32:13 (muokattu 10.02.2003 09:57:51)

Mitäs mööpeli kustansi?

230€. Ulkonäkö on muutamia maalipinnan naarmuja lukuunottamatta aivan kuin uudessa ja muutenkin ihan uutta vastaavassa kunnossa on tuo.

EDIT: Korjasin hieman.
fridgebuzz
10.02.2003 08:36:57

Onneksi olkoon Dumb.
fridgebuzz
10.02.2003 10:18:29

Kiitos, kiitos.

Kolmen päivän käytön jälkeen suosikkisoundeiksi on muodostuneet yhden oktaavin nosto, kahden oktaavin nosto ja -1:n oktaavin lisäys --> +1:n oktaavin lisäys. Myös Envelope filter ja detuner (vai mikä onkaan) ovat kivoja.

Toi kahden oktaavin nosto on juuri sellainen kiva "KoRn-vinguttelu"-soundi ja tolla nro. 21:llä (-1 oktaavin lisäys --> +1 oktaavin lisäys) saa tehtyä KoRnin Here to stay -biisin alun murinan kun lisää tuon yhden alaoktaavin soundiin. Ihan -tun siistiä! 8-)

Jep, just tuollaisiin juttuihinhan se sopii kun puukko kylkeen.

Envelope filter -soundi kuulostaa siinä määrin hyvältä, että Line6 FM4 Filter Modeler (tai ehkä joku muu filtteripedaali...) on kohta pakko ostaa. Kunhan saan vaan noi kitarat huollatettua niin voisi alkaa keräämään rahaa...

Joo, mulla on kans tuota Envelope Filtteriä (Bossin AW) ikävä.. tiedä sitten, lautaan ei tällä hetkellä kyllä mitään lisää mahdu.

Nyt pitäisi vaan kiinnittää toi Whammy lautaan johonkin hyvään kohtaan. Haluaisin sen periaatteessa oikean jalan hallittavaksi (kuten wahikin on), mutta tuohon lautaan (jota ohjaa siis pääosin vasen jalka) se kai pitää kiinnittää. Menee niin kauas jos sen laittaa Floor Boardin perään. Ja pysyy toi setuppi vielä yhtä nopeana kytkeä esim. keikoilla kun ei tarvitse irtopedaaleita (tai oikeastaan pedaalia) kytkeä.

Se kannattanee laittaa signaaliin ihan ekaksi. Eikö siinä XP-100ssa ole kans sellainen input level -säätö? Sitä kannattaa säätää, koskapa se pitch shiftingin tracking riippuu pitkälti siitä, kuinka voimakas signaali sinne sisään työnnetään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)