Aihe: Mac vai pc (gallup)
1 2 3 4 5 6
Neuvostoliitto
08.12.2004 20:04:26 (muokattu 08.12.2004 20:10:45)
Sanoisin näin, että vain idiootti jättää työvälineeseensä tutustumisen sikseen.

Vain idiootti työnantaja palkkaa työhön idiootin joka on niin idiootti että pitää työaikana opetella koneen käyttöä, jos on muutakin tekemistä.

Se on perussyy siihen, miksi työt eivät sitten toimi. Älä viitsi vedota kiireeseen.

Ei mulla ole kiirettä. Surffailen netissä työaikana ja pidän päivittäin reilun lounastauon. Työni teen hyvin ja saan kiitosta. Olenko idiootti kun en lue lounaalla softamanuaaleja? Olenko huono ad jos en ole yhtä hyvä kuvansäätäjä kuin reproammattilainen?

Erittäin ammattitaidotonta meininkiä on muuten myös skaalata kuvaa selaimessa, ihan tälleen vihjeenomaisesti.

Totta, jos sitä ammatikseen tekee. Teetkö sinä? Kerro toki lisää aiheesta. Kaikkia kiinnostaa!

Toi kaikki taitaa myös olla selitys siihen, miksi mainostoimistot toimivat kunnolla harvoin jos silloinkaan. On "kiire" ja ei viitsitä tuntea työkalujansa eikä työtänsä.

Välillä kiire tulee siitä kun tiukkoja aikatauluja pitää noudattaa. Ei ehdi suorittaa tutoriaaleja vaikka, hitsi, tekisi tosi paljon mieli. Sulle taitaa mainostoimistorutiinit olla täyttä hepreaa? Niihin kuuluu mm. asiakkaan liiketoiminnan tukeminen mainonnan avulla eikä esim. Photoshopin opettelu, koneen modaaminen tai joku muu epäolennainen. Meillä käy pari kertaa viikossa palkattu tukihenkilö ja hänelle voi puhua jos jokin asia painaa mieltä.

Eiköhän riitä jo aiheesta jauhaminen. Tuskin Kärsä haluaa tästä jauhaa.

Edit: viimeinen lause
Neuvostoliitto
08.12.2004 20:06:44
Ehkä tietokone on sulle luonnollinen ympäristö...

Lainaisitko oikeaa henkilöä jos haluat aiheesta keskustella.
kivi
08.12.2004 22:11:40 (muokattu 08.12.2004 22:15:33)
Lainaisitko oikeaa henkilöä jos haluat aiheesta keskustella.

Jep. Sua.

"Vain idiootti ei osaa ottaa noita pois päältä." oli kohta, joka mua kävi tökkimään. Katsos, ei ihmisen tarvi olla idiootti jos ei osaa käyttää tietokonetta.

Kuten itsekin totesit, nykyisin työelämässä et enää ehtisi opetella kokonaan uusia juttuja. Juuri samoin on monen muun laita (vaikkei ehkä Pitkävirran), ja tuo "idiootti" osui ja upposi minuun. Mulla on nimittäin he****illinen duuni käyttää tuntikausia aina uuden koneen kohdalla siihen, että saan kaikki s****nan klemmarinkuvat, asiakirjamuotoilut ja oikoluvut pois päältä, kun mä haluan vain tuottaa ASCII-tekstiä. Ylipäätänsäkään mun mielestäni tekstieditori ei oo mikään paikka muotoilla asiakirjaa.

Tietokone on aika uus juttu, ja mä olen tutustunut esim taittohommiin saksitaiton aikana, eikä tietokoneet oo esimerkiksi kuvankäsittelyyn olleet riittävän tehokkaita ennen kuin aika vähän aikaa sitten. Sitä ennen on kuitenkin tehty duunia retussilla ja reprolla, niin mäkin. Mun tärkeimmissä työvälineissäni on 20 000 - 40 000 vuoden tuotekehittely takana, tietokoneessa hyvä jos 40 vuotta.

Kyllä koneen toiminnan on joutunut opettelemaan. Mutta mitenkään hauskaa se ei ole ollut, varsinkin kun koneiden toiminta on muuttunut radikaalisti sitten kahdella lerppuasemalla ilman kovalevyä pyörineen .086:n, jota opetellessani kuvittelin, että "nyt sitten opitaan, millaisia tietokoneet ovat", ja saman opettelun on joutunut käymään yhä uudestaan alusta asti. Mä osasin koota kaikki koneeni Pentium I:een asti, nykyistä en enää osaa kun muistitkin on muuttuneet, eikä nykyään näytä olevan enää tarvetta sille, että osasin kirjoittaa ulkomuistista sopivat config.sysit ja autoexec.batit ohjelmien toiminnan parantamiseksi. Nyt tarvittais jotain muuta osaamista, enkä mä osaa laittaa tästä p***asta edes palomuuria päälle, kun ei oo koskaan aikaa opetella tai sitten virukset on jo syöneet sen. (Joo ei, ei ollut siinä missä xp-pro:n manuaali sen väitti olevan, ja nyt kun kone sanoo sen olevan päällä, tulee 150 virusta päivässä - ja ei, en avaa sähköpostia enkä ota vastaan liitetiedostoja.)
:-(

Onneksi nykyään edes ohjelmien käyttöliittymät ovat aika lailla samanlaisia ohjelmasta riippumatta. Sitten vain risoo, kun ne eivät ole, tai joku uus toiminto tunkee tielle...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Neuvostoliitto
08.12.2004 22:40:25
Jep. Sua.

Snif. Katsopas vielä kerran kuka aloitti tämän idiotismin..
kivi
08.12.2004 23:00:33

Luin koko ketjun, ja ensimmäinen tylytys oli se, jossa epäilit Poppamiehen käsittääkseni isohkoa lehti- ja kirjapainoa "Perähikiän kuponkipainoksi" ...et varmaan tarkoittanut tuota?
:-)

Sen sijaan se, että koneet tarjoavat tyhmiä neuvoja ja helppokäyttötoimintoja ihmisille, joilla oikeasti olis kiire tehdä duunia eikä haaskata aikaa joihinkin sightseeinkeihin ja ohjelman oman erinomaisuuden esittelyyn, alkaa olla vakava ongelma. Kun koneet tehdään pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan, tyhmimmän mahdollisen käyttäjän tarpeita vastaamaan, aliarvioidaan ja vieraannutetaan valtaosa oikeista käyttäjistä.

Huippu oli Microsoftin grafiikkaohjelma, jonka nimen olen onneksi unohtanut, jolla oli valmiit käsitykset siitä, millä sijoittelulla ja mitä fontteja käyttäen homma hoidettiin tai ei hoidettu. Kaikki tehtiin niillä elementeillä tai ei ollenkaan, ClipArt ruletti, ja päätteelliset ja päätteettömät kirjasinleikkaukset olivat sulassa sovussa otsikkona ja ingressinä, se kun "lisää huomioarvoa". Onneksi mun ei tarvinnut käyttää sellaista.

Word on tarpeeksi paha.

Niin, ja vielä kerran tiedoksi - Type1-fontit toimivat vallan hyvin myös PC-raudan kanssa, Adobe Type Managerkin on se sama tuttu. Ohjelmat ovat myös samoja.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Neuvostoliitto
08.12.2004 23:35:58
Luin koko ketjun, ja ensimmäinen tylytys oli se, jossa epäilit Poppamiehen käsittääkseni isohkoa lehti- ja kirjapainoa "Perähikiän kuponkipainoksi" ...et varmaan tarkoittanut tuota?
:-)

Siinä uskossa olen edelleen. Itselleni ei ole tullut vastaan yhtään reproa, painoa, lehteä, mainostoimistoa tai freelanceriä, joka hoitaisi duunit pc:llä. Siitä epäilyni perähikiän kuponkipainosta. Tai sitten kohdalleni sattuneet suuremmat ja pienemmät toimijat salaavat pc:n käytön todella hyvin. Poppamies kertoo oman duuninsa kokoonpanon aiemmin tässä ketjussa.

Kun koneet tehdään pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan, tyhmimmän mahdollisen käyttäjän tarpeita vastaamaan, aliarvioidaan ja vieraannutetaan valtaosa oikeista käyttäjistä.

Kill Bill..

Word on tarpeeksi paha.

Word on paras "copy-paste" alusta tekstin kanssa kikkailuun. Tarvitsee tosin rinnalleen Excelin esim. taulukoiden vientiä varten.

Niin, ja vielä kerran tiedoksi - Type1-fontit toimivat vallan hyvin myös PC-raudan kanssa, Adobe Type Managerkin on se sama tuttu. Ohjelmat ovat myös samoja.

Kotona 10v pc-kokemus ja duunissa 6v mac-kokemus. Tulen jotenkuten toimeen fonttien kanssa. Käytän Suitcasea fonttien hallintaan.
Rantsu
09.12.2004 00:31:07
Kynä ja paperi on siitä kiva yhdistelmä että käyttäjä kaatuu paljon todennäköisemmin kuin "rauta". ;)

Mutta se toimii vain sellaiselle joka osaa käsin kirjoittaa paljon luettavampaa nuottikuvaa kuin kone konsanaan - kuten tämä Dominanttitohtori.
"Ehke parempi mine kotona."
Rantsu
09.12.2004 01:03:18
Apple on vähän kuin tietokoneiden Korg. Ratsastaa huippuvuosina kerätyllä imagolla---

Niin, tuota... Jos nyt otetaan nämä kolme "suurta" eli Korg, Roland ja Yamaha, niin onkohan niistä kellään nykyään suurta aihetta henkselien paukutteluun? Kaikilla on kai ollut hetkensä, ja ongelma nykyään on pikemminkin se, ettei kukaan oikein keksi enää mitään uutta ja mullistavaa... mutta tämähän ei oikeastaan liittynyt aiheeseen... :)
"Ehke parempi mine kotona."
Juho L
09.12.2004 03:05:05 (muokattu 09.12.2004 03:06:53)
Niin, tuota... Jos nyt otetaan nämä kolme "suurta" eli Korg, Roland ja Yamaha, niin onkohan niistä kellään nykyään suurta aihetta henkselien paukutteluun? Kaikilla on kai ollut hetkensä, ja ongelma nykyään on pikemminkin se, ettei kukaan oikein keksi enää mitään uutta ja mullistavaa... mutta tämähän ei oikeastaan liittynyt aiheeseen... :)

No olihan Rollella V-synth. Ja mitäpä sitä jatkvuasti uutta keksimään väkinäisesti. Eihän polttomoottorinkaan kehitystä heti sen keksimisen jälkeen lopetettu. Hyvää konseptia on hyvä jalostaa. Oli vain koomista, kun Korg vastasi Motifiin ja Fantomiin julkaisemalla Tritonin uusiksi. Hoho. Off-topic...

Mitä sitten tohon taittoväittelyyn tulee, niin nykyäänhän alkaa näiltä Macin valta-aloilta (multimedia, grafiikka, jne) valumaan käyttäjiä PC puolelle ihan vain sen takia, että uusi Wintoosa toi mukanaan sen kaivatun stabiiliuden, jolloin on järkevää siirtyä taloudellsiesti edullisempaan PC-systeemiin. Tuo muuttoliike on vasta tässä jokin aika sitten alkanut, joten se nyt ei kovin radikaalisti vielä näy. Osa firmosita pysyy edelleen Maceissa ja osa vaihtaa ja uudet firmat todennäköisesti siirtyvät suoraan PC-puolelle.
"Minkä taakseen jättää, siihen etäisyyttä kasvattaa." - Sananlasku
IMIK - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Niskamies
09.12.2004 07:13:26
Mites hei, kun Macille ei juuri ole viruksia (lieneekö yhtäkään), niin onko joku rohkea jolla ei pyöri McIntoshissa mitään virussoftaa vai pitääkö kaikesta huolimatta sellaista pitää mukana?!

Mulla ei ole virussoftia lain G4:ssa, ja hyvin on nyt puolisen vuotta pyörinyt ilman mitään merkkejä viruksista.
Meitsi on meshissä.
AP
09.12.2004 09:39:58
Niin, tuota... Jos nyt otetaan nämä kolme "suurta" eli Korg, Roland ja Yamaha, niin onkohan niistä kellään nykyään suurta aihetta henkselien paukutteluun?

No, jos nämä kolme merkkiä vaan otetaan tarkasteluun, niin jos ei näiltä ole mitään ihme innovaatioita tullut, niin eipä myöskään suurempia munauksia vaan ihan viime vuosiin asti tasaisen hyvää tavaraa.

Tuosta tietokone vs. saksitaittoasiasta on todettava, että pirun äkkiä koko tietokoneistuminen on tapahtunut.
Allekirjoittanut on tupsahtanut lehtihommiin ennen 1990-luvun puoliväliä ja silloin vielä osan lehdistä taitto tehtiin 100% teippi-liima-ladontakoneen suikaleet-systeemillä ja isommissa voitiin jo tehdä joitain koko sivujakin tietsikalla. Yleistä oli tehdä osa sivusta tietokoneella, tulostaa sieltä esim. juttublokit ja liittää ne saksitaitossa käsin tehtyihin ilmoitusosiin tai päin vastoin. Nyt ei käsin tehdä käytännössä mitään, jos ei nyt vaikka jotain ilmoituslogoa skannausta varten saksilla irroteta jostain pahvista tms.
Ja kaikki tämä on siis tapahtunut 10-12 vuoden aikana. Kehitys on ollut todella huimaa.
Eikä sitä muuten silloin aikanaan ehditty opettaa vanhoille taittajille tietokonejuttuja silloinkaan. Joissain paikoissa pistettiin 90-luvulla hyvinkin 40 vuotta saksitaittoa tehneet ammattitaittajat eläkeputkeen, kun katsottiin että ei heille kannata lähteä sivuntekoa koneella opettamaan.
Sääli sinänsä, samassa häipyi paljon sellaista tietotaitoa, joka pätee yhtälailla paperi- ja konetaittoon.
K100 #7
Mikael
09.12.2004 10:31:09

tästähän tämä paska lähti vyörymään...
"Bullshit. Jossain perähikiän kuponkipainossa tämä saattaakin pitää paikkansa, mutta ei oikeassa maailmassa."
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Neuvostoliitto
09.12.2004 10:48:11
tästähän tämä paska lähti vyörymään...
"Bullshit. Jossain perähikiän kuponkipainossa tämä saattaakin pitää paikkansa, mutta ei oikeassa maailmassa."

Nyt kyllä kastui toinenkin silmäkulma. Nyyh..
Juho L
09.12.2004 12:51:56
Hoho. Tässähän on melkein jo Sääli(tm)-palkinnon paikka.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Wäiski
09.12.2004 14:02:56
Tästä viestiketjusta on selvästi luettavissa osittain vanhentuneita asenteita todellisten faktojen lisäksi. Kommentit macista perustuvat suurelta osalta vuosien takaiseen aikaan jolloin koneet olivat todella kalliita ja käyttöjärjestelmä helppokäyttöisyydestä huolimatta ei kauhean fiksu (ei tosin ollut kilpailijoillakaan...).

Viimeisten parin vuoden aikana on tullut Unix-pohjainen MacOS X, joka poikkeaa todella merkittävästi aikaisemmista käyttöjärjestelmistä erityisesti vakauden, suorituskyvyn ja ohjelmoitavuuden osalta. Helppokäyttöisyys on parantunut entisestäänkin. Aiemmin joku väitti sen olevan käytettävissä myös PC:llä, mutta haluaisin nähdä toimivan ratkaisun. Sen sijaan macissa voi ajaa kaikkia esimerkiksi MacOS X:n lisäksi Win XP:tä, Linuxia ja vaikkapa MacOS 9:ää jopa yhtä aikaa. Windowsemuloinnin teho ei toki ole päätähuimaava, mutta uusimmissa koneissa emuloinnilla suoriutuu hyvin peruskäytöstä.

Lisäksi on tullut myös edullisempaan päähän konemalleja joista hyvänä esimerkkinä iMac G5. Kannettavien osalta macceja ei voi mielestäni pitää kalliina verrattuna PC-koneisiin. Koneiden hinnoissa on myös huomattava se, että mersua ei saa ladan hinnalla.

Mm. edellä mainituista syistä Apple on maailmalla jälleen nousussa sekä taloudellisesti että markkinaosuudeltaan.

Itse käytän sekä PC:tä että Maccia ja molemmilla tulee toimeen, macilla on vaan mielestäni helpompaa ja hauskempaa työskennellä ja erityisesti musiikki- ja videoeditointipuolella sen ominaisuudet ovat edelleen todella vahvat.
sormunen
09.12.2004 18:26:25
Vain idiootti työnantaja palkkaa työhön idiootin...

Ei mulla ole kiirettä. Surffailen netissä työaikana ja pidän päivittäin reilun lounastauon...? Olenko huono ad jos en ole yhtä hyvä kuvansäätäjä kuin reproammattilainen?

...Sulle taitaa mainostoimistorutiinit olla täyttä hepreaa? ... Meillä käy pari kertaa viikossa palkattu tukihenkilö ja hänelle voi puhua jos jokin asia painaa mieltä.

Joo mulle voi tosiaan olla mainostoimistorutiinit olla hepreaa, mutta se ei, että ammattimiehen täytyy hallita työkalunsa ollakseen ammattimies.

Mutta tänään taisi olla se päivä, jolloin teillä kävi palkattu tukihenkilö ja hänelle voi puhua jos jokin asia painaa mieltä., koskapa avatarisi oli korjattu.

Itse asiassa munkin pointtini oli alunperin sun ylimielinen ja törkeä teinix -kielenkäyttö. Olisin olettanut, että olisit ymmärtänyt pyytää anteeksi parilta kirjoittajalta. Mutta ehkäpä se ei kuulu menestyvän ad:n asiakkaan liiketoiminnan tukeminen -tyyppisiin tapoihin?
Neuvostoliitto
09.12.2004 18:52:13
Joo mulle voi tosiaan olla olla hepreaa, mutta se ei, että ammattimiehen täytyy hallita työkalunsa ollakseen ammattimies.

Nyt ei ollut kyse taltasta ja vasarasta. Voin luvata sulle että osaan melkein käyttää atk:ta ja faxi on jo tuttu kapistus. Seuraavana ajattelin opetella piirtoheittimen ja ilmastointilaitteen käytön. Ole huoleti..

Mutta tänään taisi olla se päivä, jolloin teillä kävi , koskapa avatarisi oli korjattu.

Näin se homma toimii. Eikä mun avatarissa mitään vikaa ollut. En vain jaksanut tehdä siitä yleisestä foorumistandardista poikkeavaa versioita joskus kun itseni tänne rekkasin. Nyt sen pitäisi olla ok joten voinet huokaista helpotuksesta.

Itse asiassa munkin pointtini oli alunperin sun ylimielinen ja törkeä teinix -kielenkäyttö. Olisin olettanut, että olisit ymmärtänyt pyytää anteeksi parilta kirjoittajalta. Mutta ehkäpä se ei kuulu menestyvän ad:n -tyyppisiin tapoihin?

Tuokaa mulle Nessuja. Nyt tuli itkuraivari..w00t!!1!!++1!
Juho L
09.12.2004 19:39:19 (muokattu 09.12.2004 19:40:36)
Tuokaa mulle Nessuja. Nyt tuli itkuraivari..w00t!!1!!++1!

Tässä se on! Voittaja! Sääli(tm) on yksi aikamme arvostetuimmista myötähäpeän palkinnoista ja siispä Sääli(tm):n saavat vain harvat ja valitut. Pistetäänkö Sääli(tm) Matkahuoltoon, vai tuletteko noutamaan sen henkilökohtaisesti Edgar Holmin huvilalta Norjasta?

P.s. Sääli(tm)-palkinto painaa 20 kiloa ja on 100% nikkeliä!
Neuvostoliitto
09.12.2004 19:45:32
Homma oli tehty väärin ja työkaluilla, mitkä eivät asiaan sovellu, koska et jaksanut tehdä sitä oikein, mutta siinä ei ollut mitään vikaa? Taitaa kertoa aika paljon joko erikseen sinusta tai yhdessä sinusta ja mainostoimistoista, mikäli semmosessa puuhailet.

Jep. Toimistomme toimintaan kuuluu olla osana kehittämässä suomalaista avatarkulttuuria. Olemme suunnitelleet avataria puuttellisella ammattitaidolla jo vuodesta 1566. Aluksi avatarit, nuo kansakuntamme peruspilarit, suurmiesten patsaisiin verrattavat, pikku foorumikuvakkeet valmistettiin puusta veistämällä tai savesta valamalla. Niistä päivistä ollaan tultu pitkä matka tähän päivään ja vieläkään emme ole täydellisiä avatarseppiä.

Siitä huolimatta sulla on rotia vastata kirjoittajalle, joka valittaa huonosta käyttöliittymästä, mikä nyt kumminkin on työkaluissa ja käyttökamassa ylipäätänsä oleellinen juttu.

Voi hitsi. Onko noin? Tuonne voit jatkossa tilittää. Ei viitsi kuormittaa ketjua turhalla jaarituksella.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=24&t=78413&o=0&co=0
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)