Aihe: Progeiltamaa
1
joelr
05.12.2004 23:59:01
Tervehdys!

Olemme tässä bändin (Logiikan riemuvoitto) kanssa miettineet, että olisi mukavaa saada keikkoja. No, yhtyeemme soittaa progevivahteista instrumentaalirockia ja olemme pohtineet mahdollisen "progeiltaman" järjestämistä jossain päin maailmaa. Mm. metallitapahtumia on paljon, mutta ei (ainakaan tietääksemme) juurikaan vaikkapa progetapahtumia.

Olisi siis hauska tietää, onko Uudenmaan seudulla yhtään progea/progevaikutteista/muuten vähän vaihtoehtoisempaa rockia soittavia yhtyeitä, joita kiinnostaisi tälläinen progeiltama -projekti ja sen järjestäminen. Vastata voi tänne tai lähetellä sähköpostia osoitteeseen joel at logiikka.net.

-- Joel
kimurantti1
06.12.2004 17:35:36
Tuo projekti voisi toimia(vetää yleisöä hieman paremmin jos se järjestettäisiin jossain hieman "suuremmassa" kaupungissa. Esim. Tampere (heh, sanon nyt kun ole itse Treeltä), mutta olen huomannut, että tuo progehevi genre on Tampereella aika suosittu.

-Kim
www.reflectedband.tk (progeheavya...)
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
joelr
07.12.2004 16:17:34
Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että Helsingin seutuvilla tälläisen voisi järjestää. Helsingin lähettyviltä näyttäisi löytyvän muutamia kiinnostuneita bändejä.
Bonham
07.12.2004 16:27:40
Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että Helsingin seutuvilla tälläisen voisi järjestää. Helsingin lähettyviltä näyttäisi löytyvän muutamia kiinnostuneita bändejä.

On näitä Turussa ollu... tribuuttien kohteena King Crimson ja Kingston Wall... molemmat bändit vetää erittäin hyvin alkuperäisiä kunnioittaen...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Jucciz
09.12.2004 06:48:17
Progevivahteisella instrumentaalirockilla ja progehevillä on suurin piirtein yhtä paljon tekemistä toistensa kanssa kuin sinapilla ja pajunpunonnalla. Kannattaa siis miettiä etukäteen, kumpi todella on illan teema, etteivät Wigwam-nälkäiset wannabe-hipit (kuten minä) joudu pettymään kun bändit vetävät covereita Dream Theaterin ja Liquid Tension Experimentin ralleista.

Tulipahan vaan mieleen.
antttti
09.12.2004 09:54:59 (muokattu 09.12.2004 14:00:29)
Progevivahteisella instrumentaalirockilla ja progehevillä on suurin piirtein yhtä paljon tekemistä toistensa kanssa kuin sinapilla ja pajunpunonnalla. Kannattaa siis miettiä etukäteen, kumpi todella on illan teema, etteivät Wigwam-nälkäiset wannabe-hipit (kuten minä) joudu pettymään kun bändit vetävät covereita Dream Theaterin ja Liquid Tension Experimentin ralleista

Illan tarkoitus ei nimenomaan olisi soittaa progemetallia yms.

logiikan riemuvoitto, antti
kimurantti1
09.12.2004 14:33:29 (muokattu 09.12.2004 14:35:14)
Progevivahteisella instrumentaalirockilla ja progehevillä on suurin piirtein yhtä paljon tekemistä toistensa kanssa kuin sinapilla ja pajunpunonnalla. Kannattaa siis miettiä etukäteen, kumpi todella on illan teema, etteivät Wigwam-nälkäiset wannabe-hipit (kuten minä) joudu pettymään kun bändit vetävät covereita Dream Theaterin ja Liquid Tension Experimentin ralleista.

Tulipahan vaan mieleen.

Anteeksi kauheasti=) En tarkoittanut pelkästään "progeheavyä", se heavy tai rock sana tungetaan sinne vaan niin usein että itsekin tottuu käyttämään sitä...
Mutta vastaavasti, onko iltamaa syytä rajata pelkkään "progevivahteiseen instrumentaairockiin"?

Tiedän, tiedän (ja niin kuin sinäkin varmaan tiedät): Ei pitäisi tehdä liian tarkkoja kategoriointeja.
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
joelr
10.12.2004 19:28:36
Pääkaupunkiseudulla toimii kohtuullinen määrä progen ystäviä ja progeyhtyeitä, jotka yhteistyöhengessä järjestävät aika ajoin mainioita klubi-iltoja.
Esimerkiksi Psychotropic Zone on toiminut jo hyvän aikaa ja vakiinnuttanut asemaansa alan harrastajien joukossa. Stella Starin klubeillaan on esiintynyt kiitettävä määrä enemmän ja vähemmän nimekkäitä bändejä ja itse ainakin olen alkanut pitää PZ:a jo jonkinlaisena laadun takeena.
Vadelma on tuoreempi ryhmittymä, joka järjestää ensimmäisen klubi-iltansa lauantaina Libertéssä. Paljon hienoja esiintyjiä on luvassa.

Tottakai niitä iltamia voi omin päinkin järjestää, jos on ns. puuhamiestyyppiä, mutta suosittelen myös yhteistyötä em. heppujen kanssa. Hyvälle progelle löytyy aina yleisöä, mutta se pitää johdattaa progen luo!

Tsekatkaa nää:

www.vadelma.org
www.unimeri.com/PsychotropicZone

Kiitos linkeistä ja vinkeistä!

Itseasiassa tuota Libertéä on jo ehdotettukin. Meidän yhtye ei ole vielä tottunut järjestelemään mitään tapahtumia, joten kaikki apu ja neuvo on tietysti tarpeen :)

Ovatko nuo Psychotropic Zonen ja Vadelman järjestymät tapahtumat ikärajallisia? Esiintymässä on tosiaan ollut paljon mielenkiintoisia bändejä tuolla! Minä melko nuorena progen ystävänä en ole vielä kunnolla päässyt tutustumaan pääkaupunkiseudun progetarjontaan (tämä tulee kyllä korjattua piakoin!). Mukava tietää, että toiminta on näinkin laajaa.

Niin ja tosiaan, kuten rumpalimme Antti jo vastasi, olimme ajatelleet enemmän tälläistä perinteisempää progea. Tämä lähinnä siitä, että meistä ainakin tuntuu, että näitä hevitapahtumia (jonne varmasti progemetalliakin pääsee soittelemaan) tuntuu olevan pilvin pimein, mutta ei oikein progea.
Jucciz
11.12.2004 09:21:54
On näitä Turussa ollu... tribuuttien kohteena King Crimson ja Kingston Wall... molemmat bändit vetää erittäin hyvin alkuperäisiä kunnioittaen...

Tähän väliin on pakko kysyä, olenko maailman ainut ihminen, joka ei ymmärrä alkuunkaan, miksi Kingston Wall mainitaan progen yhteydessä...

...tai edes puhuttaessa jollain tapaa mielenkiintoisista orkestereista.

Ei provo, vaan ihan uteliaisuuttani kysyn.
arse
11.12.2004 14:34:52

Kyllä ikärajallisista tapahtumista on kyse, ne kun järjestetään baareissa, joissa tapahtuu anniskelua.

Ja kyllä minäkin olen koko ajan puhunut ns. "perinteisestä" (=70-lukuhenkisestä?) progesta. Käykääpä kuuntelemassa vaikka Manogurgeililta ja Velvet Desperadosilta parit musiikkinäytteet, niin vakuututte siitä, ettei proge ole kuollut! Eikä edes haise hassulle. Tai ehkä vähän. Jostain niitä hippejä sikiää aina lisää =)

Tänään on saletisti luvassa kova ilta Libertéssä. Itse odotan innolla Manogurgeilia, Klavaa ja erityisesti pitkästä aikaa esiintyvää Whobodiesia. Siellä nähdään. Ja jollei ikä riitä, tekoparta naamaan!

www.manogurgeil.net
www.velvetdesperados.net
Kuukuminan levynjulkaisukeikka Libertéssä 12.12. !!!
BaariMikko
11.12.2004 15:37:37

Eipä vissiin joo.

No miten olisi semmoinen, että huomattavan monen mielestä kyseessä on, tai oli, mielenkiintoinen orkesteri?
"En itse laula lainkaan vaikka osaisin, jos viitsisin"
-Jukka Hauru
kimurantti1
13.12.2004 21:09:49 (muokattu 13.12.2004 21:15:30)
Tähän väliin on pakko kysyä, olenko maailman ainut ihminen, joka ei ymmärrä alkuunkaan, miksi Kingston Wall mainitaan progen yhteydessä...

...tai edes puhuttaessa jollain tapaa mielenkiintoisista orkestereista.

Ainakin verrattuna moniin suomalaisiin bändeihin, Kingston Wall oli mielestäni aika edistyksellinen, kyllähän Kingston Wall kokeili aika kaikenlaisia juttua. Ellet sitten hae tuossa vertausta tällaisesta onnettomasta kehityskaaresta (joita olen valitettavasti myös kuullut):

Pink Floyd -> Dream Theater vrt. Wigwam -> Kingston Wall.
(huom. väärin: niin kuin Pink Floydistä ei päästä Dream Theateriin jota monet pitävät progen irvikuvana, ei Wigwamistakaan päästä Kingston Walliin...).

Se, ettet pidä ko. bändiä mielenkiintoisena, ei poista sen "edistyksellisyyttä" tai sitä, että monet muut pitävät. Vaikken pidä aivan koko Wigwamin tuotannosta, en dissaa sitä, että bändi on yksi suurimpia tiennäyttäjiä Suomen rockmusiikissa.

Petri Walli R.I.P.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)