Aihe: Fenderissä kohinaa..
1
Knopfler79
01.02.2003 10:34:41
Mistäköhän mahtais johtua että kitara kohisee kauheasti kun ei soita.. varsinkin jos reverb:iä on paljon.. kitara on Fender Stratocaster mexico.. mulla on toinen keppi Les Paul ja siinä ei samaa "vikaa" esiinny..

Eli kun kieliä koskettaa niin kohina vaimenee ja kuuluu jopa rasahtava ääni kun koskettaa kieliin.. vähän ärsyttävää esim. Nothing else matters tyylisissä biiseissä, joissa tarvitsee näpätä vain yhtä avoita kieltä kerralla. Olisiko vika esim. maadoituksessa?
aon
01.02.2003 11:21:24
Mistäköhän mahtais johtua että kitara kohisee kauheasti kun ei soita.. varsinkin jos reverb:iä on paljon.. kitara on Fender Stratocaster mexico.. mulla on toinen keppi Les Paul ja siinä ei samaa "vikaa" esiinny..

Eli kun kieliä koskettaa niin kohina vaimenee ja kuuluu jopa rasahtava ääni kun koskettaa kieliin.. vähän ärsyttävää esim. Nothing else matters tyylisissä biiseissä, joissa tarvitsee näpätä vain yhtä avoita kieltä kerralla. Olisiko vika esim. maadoituksessa?

Mulla on vähän samaa vikaa, ei kyllä mene kieliin koskettaessa miksikään, toi kielien koskemisen aikainen rasahtaminen johtuu tod. näk. siitä, että vahvari ei ole maadoitetussa pistorasiassa. Mutta eivät nämä mexicostraton stock-mikitkään mitään parhaita ole, voi olla niissäkin jotain osasyytä kaikenmaailman hurinoihin ja suhinoihin.
Knopfler79
01.02.2003 12:06:56 (muokattu 01.02.2003 12:08:17)
Joo on muuten sen verran vanha talo etteihän siellä mitään maad. pistorasioita ole... saattaapa johtua tosiaan siitä.

Mutta kyllä se hurinakin vaimenee kun laittaa esim. kämmenen kielien päälle.
aon
01.02.2003 12:09:54
Joo on muuten sen verran vanha talo etteihän siellä mitään maad. pistorasioita ole... saattaapa johtua tosiaan siitä.

Mutta kyllä se hurinakin vaimenee kun laittaa esim. kämmenen kielien päälle.

No juu, niin maadoittamaton tuppaa tekemään. Kanna vahvari kylppäriin ja vedä maadoittettuun rasiaan kiinni ja koita, vieläkö ko. ongelma ilmenee.
Knopfler79
01.02.2003 13:32:05
Mutta mistäköhän mahtaa johtua ettei mun LesPaul kohise läheskään niin paljon ja en muista että se särähteliskään niin pahasti kuin strato kun avoimia kieliä näppäilee.
aon
01.02.2003 14:01:27
Mutta mistäköhän mahtaa johtua ettei mun LesPaul kohise läheskään niin paljon ja en muista että se särähteliskään niin pahasti kuin strato kun avoimia kieliä näppäilee.

Voisiko olla kiinni humbuckereista?
Kossu
03.02.2003 11:47:50

Voisiko olla kiinni humbuckereista?

Nyt pojat Englannin sanakirja käteen ja miettimään mitä sen humbucker voisi tarkoittaa.... Olisiko hum-bucker keksitty kohinaa vähentämään, kyllä näin se on. alkuperäinen syy ei ollut enemmän gainia ja tukevampi soundi vaan vähäisempi hurina.

Alkuperäinen yksikelainen Fenderin mikki hurisee ja sillä sipuli ja halvemmat kopiomallit yleensä huonon maadoituksen takia vielä enemmän.

Mutta kyllä ne humbucker mikitkin hurisee, vähemmän mutta kuitenkin jonkin verran.

Hurinaa voi vähentää maadoitetuilla alumiinifolioeristeillä
pleksin alla ja käärittynä mikin kelojen ympärille, sekä vannehopealla maalatulla sähkölaitetilalla.
Mutta kyllä se hurina siellä aina on. Hurina on yksi niistä asioista, joiden kanssa joudutte taistelemaan lopun sähkökitaristin uraanne. Voit hankkia matalaimpedanssiset hi-tech kamat aktiivimikkeineen ja mallintavan trankku styrkkarin ja päästä hurinasta eroon lähes täysin ja saada sivutuotteena tylsän ja mitättömän soundin ja huomata SILLÄ keikalla kamojen silti hurisevat.

Minun mielestäni rokkikitaristin kamojen kuuluu vähän huristakin.

Loisteputki valaisimet sensisijaan eivät ole rokkia ja ne lisäävät hurinaa. Kunnon maadoitukset kytkettynä ns: tähtimaa tyyliin auttavat myös, tähtimaan osaa varmaan joku selostaa hyvin tuolla PA-puolen keskustelussa.

Kitarpiuhojen laadussa ei kannata myöskään pihdata, kun vaan huolehdit ettei kukaan nyysi Monster/Neutrik piuhojasi.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
HK
09.02.2003 18:36:49
Tietokoneen monitori on myös melkoinen hurinalähde, varsinkin Straton mikeille. Siinähän koitat rämpytellä raitaa koneelle. :)

Saahan sen putken onneksi pois päältä, mutta kiusa se on pienikin kiusa.
vjvesa
09.02.2003 19:33:47
Kyllä mun telen kaulahumppari suhisee melkein yhtä pahasti kun tallan yks kelanen.
Kamalista profiilista.
Kossu
09.02.2003 20:10:44
Kyllä mun telen kaulahumppari suhisee melkein yhtä pahasti kun tallan yks kelanen.

Siinä on todennäköisesti vikaa, kyllä ero on normaalisti erittäin suuri.

Tietenkin voi olla että hurina tulee jostakin muualta kuin mikeistä. Laitteiston maadoitus voi olla huono tai sinulla on maalenkki jotakin kautta. Vahvistin ja efektilaitteet tai niiden muuntajat voivat myös aiheuttaa hurinan.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
HK
09.02.2003 20:33:25 (muokattu 09.02.2003 20:41:02)

Siinä on todennäköisesti vikaa, kyllä ero on normaalisti erittäin suuri.

Tietenkin voi olla että hurina tulee jostakin muualta kuin mikeistä. Laitteiston maadoitus voi olla huono tai sinulla on maalenkki jotakin kautta. Vahvistin ja efektilaitteet tai niiden muuntajat voivat myös aiheuttaa hurinan.

Samaa mieltä. Stratooni aikanaan asentelin Dimarzion humbuckerin tallapaikalle ja kyllä se tietokoneen monitorista tuleva häiriö on selvästi pienempi sitä käyttäessä verrattuna niihin kahteen alkuperäismikkiin. Tottahan se silti kohisee, muttei niin pahasti.
Anzi
10.02.2003 00:06:47
Nyt täytyy tälle threadille antaa kiitoksen sana. Oon tässä jo jonkun aikaa ihmetelly miks saan sähköiskuja kitarasta ja kolvaillu monta tuntia noita piuhoja eestaas. Tosiaan se maadoitettu pistorasia on kova juttu näköjään!
Fortune
10.02.2003 13:12:38

Läppärin TFT-näyttö ei ole niin paha, litteät näytöt pöytäkoneisiin ovat vaan niin pahan kalliita.

Koko ajan laskevat hinnat, nyt saa jo 500 eurolla 15" tuuman TFT:n. Tietysti jos haluaa näyttönsä 300 eurolla (mikä toki käy satunnaiskäyttöön mutta ei ainakaan työntekoon), niin kalliitahan nuo ovat.

Ja toki jos haluaa pelata tai katsella videoita, niin vähän huonostihan nuo vielä siihen käyvät.

Mutta kuvankäsittelyyn ja muihin järkihommiin oivia pelejä, itselläkin pitäisi ostaa toinen näyttö koneeseen ja tft:n laitan varmasti.
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
fox
10.02.2003 13:34:37

Nyt täytyy tälle threadille antaa kiitoksen sana. Oon tässä jo jonkun aikaa ihmetelly miks saan sähköiskuja kitarasta ja kolvaillu monta tuntia noita piuhoja eestaas. Tosiaan se maadoitettu pistorasia on kova juttu näköjään!

Jos sä saat tärskyjä kitarastas niin ehdottomasti kannattaa:
A) Tarkastaa/tarkistuttaa sähköt niin kämpässä kuin vahvarissakin.
B)Kitaran kielimaadoitukseen kannattaa tehdä seuraava modi...tai kannattaa se vaikka ei näpeille tuliskaan tärskyjä. Katsot sen johdon joka tulee esim. stratarin jousikiinnikkeestä, telen tallalta tai minkä hyvänsä muunmerkkisen kitaran.. Se on kielimaadotuspiuha joka epäedullisissa tapauksissa laittaa sinut kiinni valtakunnan sähköverkkoon jos joku häsmäkkä tapahtuu esim. vahvistimen verkkopuolella. Sen mainitun johdon pistät poikki ja juotat siihen 400V/1nF kondensaattorin ja 220 kOhm vastuksen RINNAN elikä vierekkäin. Kielimaadoitus toimii tämän jälkeenkin ihan OK mutta JOS joku laite tai sähköjohto päästää verkkovirran kielille saat ainoastaan n. 40V ja joitain milliampereita näpeille, riippuen siitä kuinka hyvin itse johdat sähköä. Varoittaa muttei tapa. Stone the Crowsin kitaristilla ei ollut tätä eikä se soittanut encorea. Eikä sitten mitään muutakaan. Modifikaatio siis kannattaa eikä vie aikaa kuin hetken. Enemmän aikaa menee kitaran huoltoluukun/pleksin irroituksessa. Tai hihnalukkojen asentamisessa( joka sekin on tärkeää...)
Miikathebest
10.02.2003 15:27:54

Ehkäpä kaikkein pahimman häiriön aiheuttaa himmennettävät hehkulamppuvalaisimet. Valoa himmennettäessä hurina on niin kauhee, että huh-huh.

Kyllä sitä kelpaa TFT-näytön vieressä soittaa. :p
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)