Aihe: Gibson Les Paulin mittoja
1 2 3
Bomber
09.07.2004 12:23:25
Terve taas! Kyselin tuossa taannoin SG:n mittoja mutta kävi nyt näin että oli tuo mahonki niin halpaa että ostin kolmeen kitaraan puut. SG:n mitoista tarvitsisin vielä rungon paksuuden, otelaudan leveyden satulan ja 22 nauhan kohdalta ja minkä kokoinen tuo tenon on?

Gibson Les Paulista tarvitsisin perän leveyden leveimmästä kohdasta, lantion kapeimmasta kohdasta ja yläpään leveimmästä kohdasta. Myös pituus kaulan liitos kohdasta perään auttaisi rakentamista.

Eka rakennan SG:n sitten straton ja viimeseks Les Paulin koska en saa vaahteraa kanteen vielä lähiaikoina. Yhden kepin olen rakentanut. Oli ehkä liian vaikea aloitukseksi mutta sain valmiiksi suurella vaivalla. RR, pulttikaula, EMG-81 tallassa, kiinteä talla, boosteri ja peilaava kromipinta. Kuvat tulossa kunhan kerkeää.
" Se joka polkee paskaa ei tiiä mitään, mut se joka lopettaa sen polkemisen ei tiiä sitäkään! "
Tim
09.07.2004 12:45:46

http://www.mimf.com/library/catalog_plans.htm#plans
Tuolla on templates osiossa John Catton les paul planit joista olen koittanut pituuksia tutkia. (voi vaatia rekisteröitymisen tonne pääsy, mulla toimii mutta voi olla joku cookie.) Onko sulla sähköisessä muodossa LP plänit? olis kiva olla vähän useampi lähde käsillä. JKL:n kirjastossa kävin kysymässä, mutta ei niillä mitään ollut.
Niq
09.07.2004 12:58:51 (muokattu 09.07.2004 13:04:34)

Multa löytyy lespan piirrustukset dxf ja eps muodossa: http://personal.inet.fi/private/niq/59lespaul.zip

Noi on jostain netistä kaivettu, tosin en muista että mistä. En ole noista vielä kitaraa rakentanut, mutta mittasuhteet pitäs olla oikein.
I have a cunning plan
fox
09.07.2004 13:28:28

Terve taas! SG:n mitoista tarvitsisin vielä rungon paksuuden

Tehdas ilmoittaa 1 5/16 tuumaa, tosin ensimmäiset SG:t jotka tehtiin LP:n runkoaihioista olivat puolitoista tuumaa. EB-bassot sensijaan ovat 2 tuumaa paksuja rungoltaan.
Voisit noita otelaudan leveyksiä käydä vaikka www.gibson.com osokkeessa kattelemassa, ne ovat vuosien ja mieltymysten mukaan vaihdelleet. Vanhat SG:t, vallankin Customit, omaavat "the fastest neck in the world" eli ohut, kapee ja pienehkö radius...
Mitä tuohon tenoniin ja sen mittaan tulee, niin sarjatuotanto-SG:ssä on hyvinkin tuon otelaudan hännän tasossa, mutta kun sinä ny sitten teet ihan itse, niin ehkä kannattais tehdä vaikka sellanen extended- eli jatkettu tenon, kun ei tarvitse nyt tuosta sarjatuotantovaatimuksesta pitää kiinni.. Eli jatkat vaikka sitä kaulataskua kapeana tuonne etumikin kolon puoliväliin ja siihen kaulaan teet sellaisen L-kirjaimen muotoisen häntäpään..vahvistaa kaulaliitosta kummasti.
Niq
09.07.2004 13:35:44

I have a cunning plan
Gypsy
09.07.2004 20:23:36 (muokattu 09.07.2004 20:36:40)
Mittalaitteet on tosi huonot, mutta yritetään.

Gibson Les Paulista tarvitsisin perän leveyden leveimmästä kohdasta

32,9cm

lantion kapeimmasta kohdasta

18,2cm

ja yläpään leveimmästä kohdasta.

23,3cm

Myös pituus kaulan liitos kohdasta perään auttaisi rakentamista.

43,9, ehkä 44cm
justus5
08.12.2004 19:01:46
Ei suotta aloiteta uutta threadia kun aihe liippaa kuitenkin melko läheltä; eli osaako joku LP-tietäjä valaista onko esim. Gibsonin LP:n mitat ja muodot muuttuneet aikojen saatossa? Rupesin pähkäilemään kun mulla on Ruokankaan piirtämät vm. '59 LP:n piirustukset ja siihen kun esim. noita yläpuolella olevia mittoja vertaa niin ovat lähestulkoon kaikki alakanttiin.

Saman huomasin kun vertasin Leppävirralta tilatun mahonkiaihion päälle piirrettyä LP:n mallia noihin piirustuksiin - malli on selvästi pienempi ja esim. soolo-loven (ihh) ja tuon alasakaran muoto on erilainen.

Tuleeko noi erot ihan alkuperäisistä malleista (eli Gibson on muokannut LP:tä) vai onko noi kenties piirtäjien/kitararakentajien omia "luomuksia"..

Hmm. Tämä olisi ehkä kuulunut Kitarakamat-osioon mutta.. ;)
Remember to rebel against authorities, kids!
Juzzu
08.12.2004 19:06:35 (muokattu 08.12.2004 19:15:38)
Ei suotta aloiteta uutta threadia kun aihe liippaa kuitenkin melko läheltä; eli osaako joku LP-tietäjä valaista onko esim. Gibsonin LP:n mitat ja muodot muuttuneet aikojen saatossa?

Ainakin kansien muodoissa on ollut kovastikin vaihtelua, en sitten rungosta tiedä.

- malli on selvästi pienempi ja esim. soolo-loven (ihh) ja tuon alasakaran muoto on erilainen.

Joskus näkee netissä ihan isojenkin nimien tekemiä LP-kopsuja joiden alasarven muodot ei kyllä täsmää Gibsonin tuotteiden kanssa oikein mitenkään. Minua ottaa silmään. Omaani mielestäni sain suht oikeat muodot - tai ainakin sellaiset jotka minun silmään näyttää oikeilta. Ehkä niitä näkemyksia on sitten muitakin :o)

Ei noita muotoja liene soundin takia muokattu, erot ovat jos ei täysin olemattomat niin erittäin marginaaliset ainakin.

EDIT: mun mielestä esim. amfisoundin LP-mallissa aukeaa tuo alasarvi liiaksi...
http://www.amfisound.fi/galleria/lp_custom/lp_std_front.JPG

vrt. Gibson
http://www.webphix.com/pictures/guitar/58ri.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/crushrr47/lespaulcustom2.jpg

Tokihan tuo ei kitaraa huonommaksi tee.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Gypsy
08.12.2004 19:30:26
Noi mun laittamat mitat on gibsonista mitattu. Joskus itekkin ihmettelin kun vertasin leppävirralta hankittuihin piirustuksiin, niin niissä oli muistaakseni jossain kohtaa sentinkin ero.

Muistanko muuten ihan väärin kun muistelen, että ne leppävirran piirustukset olis piirretty jostain 70 luvun gibsonin les paulista?
justus5
08.12.2004 19:31:07
LP-kopsuja joiden alasarven muodot ei kyllä täsmää Gibsonin tuotteiden kanssa oikein mitenkään. Mun mielestä esim. amfisoundin LP-mallissa aukeaa tuo alasarvi liiaksi...

Joo, toi Amfisoundin versio on hyvin samanlainen kun tuossa Leppävirran lankussa, eli toi sarvi aukeaa huomattavasti enemmän kun noissa Ruokankaan läsyissä.

Ei nyt sinällänsä väliä mutta kun tuon lankun sen yhden kerran sahaa niin tietysti toivoo ettei tule tehtyä muotoa millään Hondo-spekseillä.
Juzzu
08.12.2004 19:35:00
Gypsy, hieno omakuva ;o)
justus5
08.12.2004 19:40:35
Noi mun laittamat mitat on gibsonista mitattu. Joskus itekkin ihmettelin kun vertasin leppävirralta hankittuihin piirustuksiin, niin niissä oli muistaakseni jossain kohtaa sentinkin ero.

Noi sun mitat on ~ 7mm hoikemmat joka kohdasta noin pikaisesti mitattuna. Vuosien saatossa kauneusihanteet muuttuu ja vyötäröt kutistuu .. vai miten se menee? ;)

Muistanko muuten ihan väärin kun muistelen, että ne leppävirran piirustukset olis piirretty jostain 70 luvun gibsonin les paulista?

Leppävirran piirustuksista ei muuta tietoa ole kuin tuo malli tossa lankussa. Sen verran korjaan että noi mun läsyt on siis tarkalleen lainaten "Les Paul(tm) tyylinen sähkökitara vuodelta 1957" ja tekijänä siis Juha Ruokangas / Ikaalisten KTTO.
Gypsy
08.12.2004 19:40:44
Gypsy, hieno omakuva ;o)

Taidetta... Taidan laittaa huuto.nettiin.
Gypsy
08.12.2004 19:45:27
Noi mun ottamat mitatkin on viiskyt luvun reissue les paulista, mutta sitä en kylläkään tiedä, minkä kaavan mukaan gibson reissuensa veistää. Luulis kuitenkin, että viiskytluvun tyyliin?
Gypsy
08.12.2004 22:06:01 (muokattu 08.12.2004 22:06:29)
Joo en ihan väärin muistanu, sain tähän nyt semmoset piirustukset mihin ite vertasin, ja niissä lukee:

Ikaalisten kotiteollisuuskoulu
Soitinrakennusosasto
Sähkökitara, Les Paul(tm)-tyylinen 1970 luvulta.
Piirtänyt: Timo Mustonen

Eli 70 luvulta, tosin eihän tää kerro, että ne Gibsonista olis piirretty.

Mutta sitten taas materiaalit listassa lukee nimenomaan Gibson humbucker eikä pelkästään humbucker. Ehkä se kertoo jotain, ehkä ei.
fox
09.12.2004 00:54:57

Noi mun ottamat mitatkin on viiskyt luvun reissue les paulista, mutta sitä en kylläkään tiedä, minkä kaavan mukaan gibson reissuensa veistää. Luulis kuitenkin, että viiskytluvun tyyliin?

Ei kummempia, mutta ymmärtääkseni rungon muoto on ollu sen "perus-aihion" mukainen, kannen muotoilussa on muutoksia, samoin lavan leveys on muuttunut, lapakulma vaihtelee vuosimallista riippuen, eli ne, joissa on kolmen palan laminoitu kaula ja volute, ovat pienemmällä lapakulmalla. Muttei perus Les Paulin rungon muoto ole muuttunut..väittäisin..
Jos mitoissa on pieniä eroja, ne saattavat johtua esim. mittavirheistä tms. Ja pienillä eroilla tarkoitan esim. 5 mm heittoa.
kulmahiomakone
09.12.2004 01:11:22
Miulla on muistaakseni nuo samat Mustosen raapustamat kuvat lainassa, mistä Gypsy edellä mainitsi ja niiden lisäksi vuoden 1957 Lesterin kuvat. Katselen huomenillalla jos jaksan ja jotakuta kiinnostaa. Nyt pitää kiirettä.
Juzzu
09.12.2004 07:37:15
Sen verran pitää vielä mainita että isot paperiarkit kutistuvat jo yhden kopioinnin aikana, ja sitten jos otetaan kopion kopioita jne.. Ja jos kuitujen suunnat paperissa saattavat vaikuttaa siihen että paperi kutistuu nimen omaan yhteen suuntaan...

Itse valokopioin isoja A1-papereita LP:n muodoista jotka olin itse mallilla paperille piirtänyt. Mallin rungon 440mm pituus olikin paperikopioissa lyhentynyt 438mm:iin.
justus5
09.12.2004 10:13:14
Lucifer -> Jos ehdit/viitsit niin olisi nasta tietää onko noissa eroavaisuuksia. Oon ilmeisesti noita samoja Mustosen LP:n piirustuksia joskus kirjastossa pyöritellyt mutta vaikuttivat jotenkin, krhm, nihkeämmiltä noihin Ruokankaan vastaaviin verrattuna.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)