Aihe: Progea soittamaan..
1 2 3
Jabbe
08.02.2003 17:24:35
Olen tuota kuunnellu aika paljon viime aikoina ja kiva olis ite soittaa. En ole aloittelija mut en mikään virtuoosikaan (vielä), ja soitan koskettimia. Miten hyvä pitää olla? Bändikin varmaan tartteis kasata, mut tarviiko olla huippusoittajia ja miten iso bändi olis järkevä? Ei varmaan ole pakollista olla progebändin pianistilla kymmentä synaa, mut pari perussoitinta vois olla käteviä.. mitä hankkisin?

Hyvät neuvot olisivat tarpeen. Onko ylipäätään järkeä ruveta soittamaan musaa joka "kuoli" vuosikymmeniä sitten..?
"Eiku..."
lxi
08.02.2003 17:51:47
Miten hyvä pitää olla?
tarviiko olla huippusoittajia ja miten iso bändi olis järkevä?

Tällaiset kysymykset vihjaavat että olet pikkuisen väärästä suunnasta lähdössä liikkeelle. Soittotaitoa tarvitsee juuri sen verran kuin soitettava musiikki vaatii. Esimerkiksi Emerson, Lake & Palmer perustui nimenomaan kosketinsoitintykitykselle eikä siinä kelkassa teknisesti keskinkertainen soittaja pärjäisi yhtään millään. Pink Floyd puolestaan edusti ihan toista ääripäätä, sillä Richard Wrightin rooli oli vain ja ainostaan luoda harmonista pohjaa ja tunnelmaa, jolloin puhtaasti tekninen soittotaito ei ollut ratkaiseva asia.

Sama juttu soittajien kanssa -- Ruins pärjää kahden henkilön miehityksellä, Godspeed You Black Emperor! tarvitsee jo kahdeksan ja Magmassa oli parhaimmillaan vielä suurempi leegio.
Jonkin sortin peruskokoonpano lienee Yes/Genesis-mallinen laulu-kitara-basso-koskettimet-rummut -kvintetti, josta voi sitten poistaa ja lisätä elementtejä ihan tarpeen mukaan. Vähemmän käytetyt soittimet tuovat tietysti ihan omaa persoonallisuutta ja soundia mukaan musiikkiin, kuten Jethro Tullin huilu, 70-luvun King Crimsonin viulu ja Anekdotenin sello.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Dirk
08.02.2003 18:03:21
Miten hyvä pitää olla? Bändikin varmaan tartteis kasata, mut tarviiko olla huippusoittajia ja miten iso bändi olis järkevä?
Hyvät neuvot olisivat tarpeen. Onko ylipäätään järkeä ruveta soittamaan musaa joka "kuoli" vuosikymmeniä sitten..?

Soittajien taso sanoo minkä vaikeusasteen veisuja on mahdollista vetää; joka tyylissä on helppoa ja vaikeaa, mutta ei tekninen suoriutuminen takaa vielä hyvää meininkiä.
Yleensäkin tää kommentti oli aika outo; ei progessa mitään ihmettä ole; ei se välttämättä vaadi mitään erikoisasetelmia / vanhoja soittimia yms. Soittakaa sellasta musaa mistä kaikki tykkäätte; vaikka ei teidän tuollasta rahantoivossa kannata vääntää.
Elämä on ihmisen parasta aikaa...
Jabbe
08.02.2003 18:03:47
hmm... pärjäiskö ihan triolla aluksi (drs,bass,keys), ehkä sit vielä kitaristi. mut en tiiä sit irtoisko heti omia biisejä, oliskohan coverien soittaminen tässä tapauksessa mahdollista? saisko niinku nuotteja mistään vai pitäskö transkriptioita tehä?
"Eiku..."
Peki
08.02.2003 18:14:25
hmm... pärjäiskö ihan triolla aluksi (drs,bass,keys), ehkä sit vielä kitaristi. mut en tiiä sit irtoisko heti omia biisejä, oliskohan coverien soittaminen tässä tapauksessa mahdollista? saisko niinku nuotteja mistään vai pitäskö transkriptioita tehä?

noilta isommilta bändeiltä löytyy kyllä nuottikirjoja ja jopa tabulatuureja. esim. pink floydiltaki on tullu varmaan joka levystä tabikirja... ja kyllä sitten noiden tuntemattomampienkin bändien biiseistä löytyy netistä ainaki esimerkiks sointuja, ellei niitä ite hahmota. soittamaan vaan. tosin omat on aina kivempia ;)
"Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann
Juho L
08.02.2003 18:25:44
hmm... pärjäiskö ihan triolla aluksi (drs,bass,keys), ehkä sit vielä kitaristi.

Tämä on vallan riittävä, mutta näin kasataan kosketinsoittajalle aika runsas taakka kannettavaksi. Kitaristi helpottaisi toimintaa huomattavasti ja laulu ei myöskään olisi pahasta.

Mitäs meinasitte coveroida?
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Juho L
08.02.2003 18:29:32
Esimerkiksi Emerson, Lake & Palmer perustui nimenomaan kosketinsoitintykitykselle eikä siinä kelkassa teknisesti keskinkertainen soittaja pärjäisi yhtään millään.

No riippuu vähän mitä soitetaan. Jos ryhdytään soittamaan Karn Evil 9:ää tai Tarkusta, niin silloin voi tulla ongelmia, mutta on ELP:n tuotannossa myös tavaraa, joka on ihan kohtuullisen helppoa. Esim. Sheriff, Fanfare For The Common Man, From The Beginning, Lucy Man jne. ja Trilogykaan ei ole niin uskomattoman vaikea, mutta sen soittamiseen tarvitaan pakolla sekvensseri.
Jabbe
08.02.2003 18:56:09

Tämä on vallan riittävä, mutta näin kasataan kosketinsoittajalle aika runsas taakka kannettavaksi. Kitaristi helpottaisi toimintaa huomattavasti ja laulu ei myöskään olisi pahasta.

Mitäs meinasitte coveroida?

paha mennä sanomaan. kun ei vielä bändiä ni ei oikei tiedä miten vaikeeta vois ottaa. pitääpä tässä nyt katella.

kerroppas tosta ELP:stä vielä jotain tietämisen arvoista, kys. bändiin olen liian vähän tutustunut...
"Eiku..."
saara.
08.02.2003 19:34:37

emerson, lake & palmer -aiheinen nuottivihko on olemassa, aika selkokielinen opus. musiikkikirjastoon siis. ja jos bändiä et saa ympärilles ni yhen hengen elp-coveryhdistyshän olis varmastikin hyvin jees. tai sit ei.
[who follows his time is already behind it]
Juho L
08.02.2003 19:40:11
emerson, lake & palmer -aiheinen nuottivihko on olemassa, aika selkokielinen opus. musiikkikirjastoon siis. ja jos bändiä et saa ympärilles ni yhen hengen elp-coveryhdistyshän olis varmastikin hyvin jees. tai sit ei.

ELP:ltä ainakin olen löytänyt sellaisen mustakantisen vihon. Siinä oli muutama niitä helpompia kappaleita. Onko ELP:llä muita nuottivihkosia?

Tulee aika köykäinen coverointi, jos yksin lähtee matkaamaan. Kyllähän se onnistuisi, mutta lopputulos on mitä sattuu. Bändi on melkeinpä pakollinen.
Rustie81
09.02.2003 13:31:05

Mitä itsestäsi tuntuu hyvältä! Mitä järkeä on soittaa jotain muuta musiikkityyliä, jos tuntee ettei toteuta itseään? Ite olisin heti kiinnostunut lähtemään mukaan tuollaiseen projektiin, mutta asun Kokkolassa enkä tiedä kuinka suuresta välimatkasta on kyse.

10.02.2003 09:52:21
Olen tuota kuunnellu aika paljon viime aikoina ja kiva olis ite soittaa. En ole aloittelija mut en mikään virtuoosikaan (vielä), ja soitan koskettimia. Miten hyvä pitää olla? Bändikin varmaan tartteis kasata, mut tarviiko olla huippusoittajia ja miten iso bändi olis järkevä? Ei varmaan ole pakollista olla progebändin pianistilla kymmentä synaa, mut pari perussoitinta vois olla käteviä.. mitä hankkisin?

Mulla on sekavia tunteita ja käsityksiä tästä progesta. Mitä se proge muka on? Onko se musiikkia vai tekotaiteellista paskaa? No, jos joku wigwam on progea, niin kysyn vai millä perusteella? Mun mielestä se ei ole mitään kehittyvää, vaan kuulostaa ihan tavalliselta popmusiikilta. DT. taitaa olla progea, ja tosi paskaa sellaista.

10.02.2003 10:01:59

Suorastaan legendaarista progea legendaaristen soittajien toimesta.

Kannattaa tutustua 70-luvun tuotantoon (pysy erossa 80-luvulta). Tarkus, Karn Evil 9 (varsinkin 1st impression part 1 & 2) ja Trilogy ovat pakollisia kuultavia... Itseasiassa lähes koko 70-luvun tuotanto on pakollista.

Eipä siihen 80-luvun tuotantoon tutustua voikaan, kun bändi teki musaa vain 70- ja 90-luvulla. Ainakin allmusic.comin mukaan...

10.02.2003 10:05:06

Joo, mun pitäs eka ottaa selvää millaista tuo proge on. Jos mä diggaisin siitä, niin mä voisin tulla sun bändiin.
funkypick
10.02.2003 12:47:25

Mä voin sit tulla sun progebändiin soittaan omia biisejä :) Mut katotaan vasta sit ku ootte hyviä.
Juho L
10.02.2003 16:28:49
Eipä siihen 80-luvun tuotantoon tutustua voikaan, kun bändi teki musaa vain 70- ja 90-luvulla. Ainakin allmusic.comin mukaan...

Eikös sitä ollut 80-luvun alussa jotain? Tai sitten ne oli sooloilua. Mutta eikös esimerkiksi Touch & Go ole 80-luvulta? Se oli muistaakseni se kiertue, missä Palmer ei ollut aluksi mukana lainkaan, mutta myöhemmin tuli kannujen ääreen.
Jabbe
10.02.2003 20:19:20

Mä voin sit tulla sun progebändiin soittaan omia biisejä :) Mut katotaan vasta sit ku ootte hyviä.

Mut luuletko ite olevas tarpeeks hyvä meille? ;)
"Eiku..."
funkypick
11.02.2003 11:22:15

Mut luuletko ite olevas tarpeeks hyvä meille? ;)

No mä aattelin että mulla ois jonkin aikaa harjotella ennen ku te ootte hyviä? Kova treeni alkaa nyt.
Kepuli
11.02.2003 13:05:11

Kun kerta kysyt niin ei ole mitään järkeä.
Ja yleensä kaikki jotka PÄÄTTÄVÄT yhtäkkiä alkaa soittamaan progea tekee sen väärin, eli itsetarkoitus on soittaa kummia sointukulkuja, ihmeellisiä rytmityksiä, mahdollisimman teknisiä juttuja, biisien sijaan tehdään pitkiä teoksia...lopputulos on yleensä korni ja koominen.

Soita sitä mikä tulee luontevasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)