Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Etno, proge, latin »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bob Marley
1 2 3
poppamies
07.12.2004 21:33:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen paikkaamassa (mustaa) aukkoa sivistyksessäni.
Olen keränyt joitain Bob Marley levyjä ja on aikomus syventyä pikkasen miehen, jonka tuotanto on minulle ennestään melko tuntematonta.
Tottakai tiedän joitain kappaleita kuten "No woman no cry", "Who shot the sheriff", "Is this love", Could you be loved", muutama mainitakseni.
Kysymys kuuluu. Olisiko joku tieltty albumi joka jollain tavalla
on "paras" aloituslevy. Sen verran olen ymmärtänyt kuulemastani että kyseessä on mies jolla on väkevä filosofia.
Kuitenkaan ei ole tarkoitus ruveta rastavaariksi.
Levyt mistä olen tietoinen ovat:
Live!
Exodus
Babylon By Bus
Kaya
Survival
Uprising
 
"G-strings are for strippers"
Bonham
07.12.2004 22:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on I shot the...
 
Mutta asiaan; Rastaman Vibrationista on ilmestynyt sellainen Deluxe edition, jossa on hitosti uutta materiaalia... mm liveä kiertueelta, suosittelen.
 
Myös Live at the Lyceum levystä tullut laajennettu versio...
 
Eihän ukko montaa levyä edes kerinnyt julkaisemaan, kymmenkunta kaikkiaan... kaikki kestää kuuntelua.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
el Bastardo
07.12.2004 22:31:57 (muokattu 07.12.2004 23:59:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuitenkaan ei ole tarkoitus ruveta rastavaariksi.
 
Kyllä mäkin kuuntelen joskus black metallia (ja vieläpä nautin siitä) eikä silti ole ikinä herännyt minkäänlaisia haluja polttaa minkään sortin pyhättöjä. :)
 
Mutta leikki sikseen, tämä on vakava asia. Kuten Bonham tuossa edellä sanoi, kaikki Bobin materiaali kestää kuuntelua. Itse aloitin Natty Dread -levystä, sitten Catch a Fire, sitten kaikki loput. Ehkä kannattaa valita jokin nimekäs levy herran tuotannosta ja sitten, mikäli kiinnostusta piisaa, jatkaa muuhun tuotantoon. Natty Dread, Rastaman Vibration tai vaikka Kaya voisivat olla hyviä aloituksia.
 
Edit: Mitenkäs tuon Legend-kokoelman unohdin tykkänään... :) Siinähän olis ne hiteimmät kappaleet varsin mukavassa paketissa. Ei paha.
 
baron
07.12.2004 23:08:38 (muokattu 08.12.2004 09:31:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on älppäri "Legend: The best of Bob Marley and the Wailers", joka on kokoomalevy vuosilta 1972-1981, joka antaa kivan läpileikkauksen tuotannosta.
 
Sit mulla on joitain CD:tä jossain (liekö mökillä)
 
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Varaani
08.12.2004 09:19:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno veto aloittaa perusteellinen tutustuminen maan mainioon musiikkiin.
Noi levyt on aika erilaisia... Kaya ehkä leppoisin sitten Survival tiukin.
Itse aloitin Exoduksesta ja hyvin näytti toimivan.
 
Tellervo
08.12.2004 10:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Mitenkäs tuon Legend-kokoelman unohdin tykkänään... :) Siinähän olis ne hiteimmät kappaleet varsin mukavassa paketissa. Ei paha.
 
Minä aloitin tällä, ja mukanaan vei.
 
"Höhö! Sulla ketää oo ollu." Hemmo
Mr. Mustard
08.12.2004 10:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi legend-kokoelma on loistava. Itse aloitin kyllä Natty Dread -levyllä, mitä monet pitävät kokonaisuutena miehen parhaana. Siellähän on se No Woman No Cry, on muutakin;)
 
"Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon.
Bonham
08.12.2004 11:23:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tykkään kovasti myös niistä ihan alkuaikojen levytyksistä, joissa ei ole vielä tuota massiivista Marley-soundia... kokoelmia löytyy pilkkahintaan niistä...
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Chemo
08.12.2004 11:51:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on älppäri "Legend: The best of Bob Marley and the Wailers", joka on kokoomalevy vuosilta 1972-1981, joka antaa kivan läpileikkauksen tuotannosta.
 
Myös mulle tämä oli aikanansa eka Bob Marley-lätty.
 
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Karlsson
08.12.2004 12:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tykkään kovasti myös niistä ihan alkuaikojen levytyksistä, joissa ei ole vielä tuota massiivista Marley-soundia... kokoelmia löytyy pilkkahintaan niistä...
 
Joo, enempi sitä rocksteady-osastoa. Hyvää kamaa.
 
"Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT
Minstrel
08.12.2004 15:08:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä kuulin ensin tuota Legend-kokoelmaa, jonka vakuuttamana hankin sitten Exoduksen ja hieman myöhemmin Catch A Firen. Exodus toimi ainakin minulle hyvänä aloituksena, ja se tarjoaa sekä mollivoittoisempaa että iloistakin Marleyta. Catch A Fire on myös oiva. Natty Dread on pitänyt hankkia pitkään, jo ihan liian pitkään.
 
Kyllä skitsofrenia aina yksinolon voittaa.
paranoid android
08.12.2004 16:14:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki levyt on hyviä, yhtäkään en niistä silti omista... Jotain kokoelmia toki löytyy. Omia suosikkejani ovat Exodus, Uprising ja sit se aivan alkupään tuotanto.
 
Nahkaliivit paukkuu.
LiiMaNHeNKi
08.12.2004 18:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoisen levyn kuuntelin tuossa joku aika sitten kun Rebel Music. Hyvä levy, eikä näemmä viellä mainittu.
 
Emmä mitään osaa soittaa... näyttelen vaa.
el Bastardo
08.12.2004 20:36:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi legend-kokoelma on loistava. Itse aloitin kyllä Natty Dread -levyllä, mitä monet pitävät kokonaisuutena miehen parhaana. Siellähän on se No Woman No Cry, on muutakin;)
 
Natty Dread -levyllä oleva versio No Woman, No Crysta on väärä! "Se oikea", hitaampi ja tunteikkaampi versio löytyy siis Lyceum-liveltä (ja aivan mahtava versio onkin). Vaan kuinka moni muistaa, ettei kappale ole rakkauslaulu ensinkään, vaan Trenchtownin geton kurjuudesta kertovaa sävel- ja sanataidetta? Itsekin menin vipuun silloin joskus, kunnes hoksasin kuunnella myös säkeistöjen sanat. :)
 
Henga
09.12.2004 08:10:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaan kuinka moni muistaa, ettei kappale ole rakkauslaulu ensinkään, vaan Trenchtownin geton kurjuudesta kertovaa sävel- ja sanataidetta?
 
Juh, Jamaican kielioppi kunniaan.
 
el Bastardo
09.12.2004 14:40:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juh, Jamaican kielioppi kunniaan.
 
Sipple out deh.
 
Henga
09.12.2004 15:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sipple out deh.
 
Liukasta tuolla ulkona, kato.
 
De po-lice men nuh like de dreadlocks man
De dreadlocks man nuh like de po-lice man.
 
poppamies
09.12.2004 17:02:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sipple out deh.
 
De higha deh monkey climb, deh more him expose
 
"G-strings are for strippers"
el Bastardo
09.12.2004 17:56:55 (muokattu 09.12.2004 17:58:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liukasta tuolla ulkona, kato.
 
Jeba. Tämähän on Max Romeon kappaleesta War Inna Babylon, jossa kommentoitiin senaikaisia (oisko vuosi ollut 1976 tai sitä luokkaa) politiikankin nimissä tehtyjä väkivallantekoja. Viittaa siis Babylonin toimiin. Täällä koto-Suomessa puolestaan on nyt kyllä ihan pirun sipple out deh ihan konkreettisesti kun sohjo on jäätynyt.
 
shagriml
10.12.2004 00:39:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä oon vaan pääasiassa Legend kokoelmaa kuunnellu mut hemmetin hyvää musaa....
 
lisää älppäreitä hankin kuhan rahatilanne antaa periks
 
omiin suosikkeihin biiseistä kuuluu Is This Love, No Woman No Cry, Exodus, Redemption Song, Jamming jne..... hemmetin hyvii biisei...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «