Aihe: Miksi Satriani on niin suosittu?
1 2 3 4 5
mtt76
08.12.2004 14:15:58
Satriani muistetaan sielläkin, koska hän onnistuu tekemään kappaleita, joita kuka tahansa voi hyräillä ja tapailla. Ne jäävät mieleen, hyviä melodioita.

Tossa on mun mielestä se Satrianin taika kiteytettynä. Kyse ei ole siitä että onko maailman kovin soittotekniikka, vaan siitä että miten koskettavasti onnistuu itseään ilmaisemaan.

Komps ja kovaa.. Uskotteko, että ainoastaan toista kitaristia/muusikkoa voi kiinnostaa tekniikka? Taviksia kiinnostaa huomattavasti enemmän se musiikin tunnelataus. (Huomaa tarkoituksellinen muusikoiden ulosrajaus ;) Jos musiikilla ei ole tarttumapintaa tunne-elämän puolella, se ei kolahda. Satrianin musa on ainoa mainitusta "kolmen kärjestä", jota jaksan kuunnella enemmän kuin sen ekan biisin puoleen väliin. Miksi? Tässä ryhmässä hän on ainoa, joka onnistuu sanomaan jotain minulle merkityksellistä soitollaan. Tekniikkaa on, mutta se ei ole itsetarkoitus, vaan väline sanoa se, mitä sydämessä on.

Sekin tietysti vaikuttaa, että tuosta ryhmästä hän on ainoa, joka ("minusta tuntuu, että..") ei kulje nenä pystyssä.
pwallin
08.12.2004 15:47:00 (muokattu 08.12.2004 15:49:05)

En nyt halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta mielestäni Satch jää tuossa DVD:ssä poikien jalkoihin. Yksinkertaisesti siksi, ettei hän pysty esittämään mitään järin kummallista. Hän on toki ja varma ja taitava, mutta se ei tuossa porukassa riitä. Ynkkä olisi muuten aika susi, mutta nopeus ja hurjat sweepit pitävät meikäläisen mielenkiinnon yllä. Steve on porukan paras ja monipuolisin: satumaiset tapping-kuviot, kohtalainen nopeus, OMAperäiset vingutukset ja tyylitaju on miehen plussaa. Lisäksi Steven soitto on niin perhanan sujuvaa ja näppärää, että rupeaa ihan naurattamaan kotisohvalla...no anyway, Satch on legendaarinen huippusoittaja ja mielestäni arvostettu ihan asiasta, eikä turhaan! Kuitenkin oma mielipide on se, että oppilas mr.Vai on tekniikaltaan ja soitoltaan Joeta kovempi kepittäjä. Vähän off-topicia tää ny oli, mutta piti hieman vastata (turhiin) Steven "syyttelyihin"...vai? :)

Hoh! Vai kuulostaa sujuvalta kun soittaa helpoimpia juttuja ja sen tone on säädetty niin ettei plekun iskut kuulu kunnolla aina ja efektit silottavat loput.

Sen vauhtiosuudet on yleensä puhtaasti tappingia joka itsessään on sujuva tekniikkamuoto ja totuuden nimessä ei kovin mielikuvituksellista.

Satriani polki muut ihan kevyesti jalkoihinsa muussa paitsi lavapelleilyssä.

Lisäksi moni tuntuu arvostelevan täällä DVD:tä lavashown perusteella...tyypillistä Vai friikeille.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Wickerman
08.12.2004 16:59:54
Täysin offtopic, mutta minuun tossa G3 DVD:llä kiinnitti huomion Vain sormet. Nehän on jumalauta kuin lyijykynät. Pitkät ja jäntevät. Äijän pikkurilli on varmaan tuuman pitempi kuin minun keskari... No, sitten taas ynkän sormet on kuin Jutilalla, mutta eipä tuo näytä soittoa jarruttavan.

Itse topicciin en osaa sanoa oikein mitään. Oma vaikutelmani DVD:stä oli se että Vai ja Satriani vastasivat tyylistä, kun taas ruottin lihapulla komediapuolesta. Äijästä paistaa kilometrin päähän että on suurinpiirtein kusipää, mutta kyllähän sitä hiukan aikaa on ihan hauska katsella.
Goodfellas
08.12.2004 18:25:03
Hoh! Vai kuulostaa sujuvalta kun soittaa helpoimpia juttuja ja sen tone on säädetty niin ettei plekun iskut kuulu kunnolla aina ja efektit silottavat loput.

Sen vauhtiosuudet on yleensä puhtaasti tappingia joka itsessään on sujuva tekniikkamuoto ja totuuden nimessä ei kovin mielikuvituksellista.

Satriani polki muut ihan kevyesti jalkoihinsa muussa paitsi lavapelleilyssä.

Lisäksi moni tuntuu arvostelevan täällä DVD:tä lavashown perusteella...tyypillistä Vai friikeille.

no en nyt friikiksi itseäni kutsuisi. Ja todellakaan tuo lavashow ei paina tässä yhtään. Itseasiassa Steve näyttää ihan hinttarilta, jos tarkkoja ollaan:), mutta perkules vie esim. nuo jammikappaleet Rocking ja Little Wing jättävät armotta Satchin Steven varjoon. Pidän itse molemmista soittajina ja lavamiehinä, kun taas Ynkkä jää armotta heidän varjoon ja tätä hän yrittää epätoivoisesti kumota hakemalla huomiota typerillä tempuillaan. No kuitenkin juuri nuo jammien soolot ovat Steven heiniä. Joe vetää makeita juttuja, mutta ei pääse aivan samaan tasoon. Eli tarkoitukseni ei ole mollata Satchiä, sillä hän on soittajana ehdotonta huippua, mutta niin on myös mr.Vai ja siinä oma pointtini. Huippukavereita! Ynkän vois paiskata pois seuraavalla kiertuella...
pwallin
08.12.2004 18:29:17

Täysin offtopic, mutta minuun tossa G3 DVD:llä kiinnitti huomion Vain sormet. Nehän on jumalauta kuin lyijykynät. Pitkät ja jäntevät. Äijän pikkurilli on varmaan tuuman pitempi kuin minun keskari... No, sitten taas ynkän sormet on kuin Jutilalla, mutta eipä tuo näytä soittoa jarruttavan.

Vai on saakutin laiha tyyppi ja sen pikkusormi on aivan sairaan lyhyt muihin sormiin nähden eikä se siksi pysty kunnolla vaikeimpiin juttuihin.

Ynkkä on lihava ja sormet ei siksi näytä ihmeellisiltä. Vertaa vanhempiin kuviin kun se oli hoikka.

Nämä "lihavuuserot" ei juuri vaikuta soittamiseen ainakaan nopeuden tai ulottuvuuden suhteen.

Vai on tosi huono plekun käyttäjä ja välttää esim. dempattuja tremoloja ja jytykomppeja ja paikkaa soittoaan jopa näilläkin "liveillä" studiokorjauksilla kuten jossain vanhemmassa topicissakin on todettu.

Vai ei nyt Vain pysty siihen mitä levyillä, kuten Ynkkä ja Satriani. Se on studioajan tuote, kuten Brian May aiemmin epäsuorasti totesi "Space age" -kommentillaan.
pwallin
08.12.2004 18:37:49 (muokattu 08.12.2004 18:45:30)

no en nyt friikiksi itseäni kutsuisi. Ja todellakaan tuo lavashow ei paina tässä yhtään. Itseasiassa Steve näyttää ihan hinttarilta, jos tarkkoja ollaan:), mutta perkules vie esim. nuo jammikappaleet Rocking ja Little Wing jättävät armotta Satchin Steven varjoon. Pidän itse molemmista.

Mutta kokonaisuudesa Joe vetää parhaimman potin soittamisella ja musiikilla. Ehkäpä noi jamikappaleet oli muiden kuin Joen lemppareita tai haluamia? Sairasta touhua ja varmaan Ynkän ja Vain egon aikaan saannosta.
ravensoul
08.12.2004 18:54:37
Strutsi:
Pidän yleensäkin satrianin tuotannosta ja hyvä kitaristi, mutta se ei osaa esiintyä niinkuin vai, joka on omien kokemusten perusteella hyvä ja "eloisa" esiintyjä.

Minä taas nimenomaan pidän Satchin hillitystä tyylistä. Ärsyttää sellaiset joiden on pakko heilua ja vääntelehtiä lavalla ikäänkuin se jotenkin parantaisi sitä musiikkia.

mtt76:
Tässä ryhmässä hän on ainoa, joka onnistuu sanomaan jotain minulle merkityksellistä soitollaan. Tekniikkaa on, mutta se ei ole itsetarkoitus, vaan väline sanoa se, mitä sydämessä on.

Komppaan. Siinäpä se olennainen.

Näin kesäkuussa G3:n keikan ja mielestäni Satriani oli aivan ehdoton ykköshahmo livenäkin. Onhan Vaillakin joitakin kivoja juttuja, mutta ei kolahda hänen tyylinsä ja biisinsä.
Minulle -- v**tuillaAN!
Necromuru
08.12.2004 19:12:51

Satrianin musiikki on näistä keskustelussa mainituista (Ynkkä, Vai ja Satch) selkeintä, ja näin siihen pääsee helposti sisään. Olisiko tämä ainkin yksi syy moiseen.
kiriminni
08.12.2004 21:45:24 (muokattu 08.12.2004 21:48:29)
Muutamaa yksittäistä biisiä lukuunottamatta Satrianin trick bag tyhjeni ja ideat loppuivat Surfing with the Alien -levyn jälkeen. Tuosta eteenpäin hän on keskittynyt tylsään Grammy Award -musiikin tekoon, ja varmasti jatkaa samalla linjalla, kunnes vihdoin voittaa. Minulle Satriani edustaa kaikkea sitä tylsyyttä, mitä instrumentaalirock pahimmillaan on.

Ensinnäkin Satrianin trick bag ei varmasti tyhjene ja tylsyyttä
en ole huomannut jos sillä tarkoitetaan samanlaisia biisejä.
Ja jos maailmassa on pari kolme kitara-instrumenttaalirockin tekijää niin ei sen takia kannata poraamaan ruveta.
Satrianin suosio ehkä perustuu nöyrään ja ilman egoilua
soitettuun musiikkiin.
Satrianin biisi esim. New blues ei ole aivan perusbluesia vaan
satriani-bluesia.Tylsääkö- ei vaan uutta ilmaisua bluesista.

edit:jeff beckin guitar shop on loistava ilman tilutuksia.
Goodfellas
08.12.2004 22:40:17
Satrianin musiikki on näistä keskustelussa mainituista (Ynkkä, Vai ja Satch) selkeintä, ja näin siihen pääsee helposti sisään. Olisiko tämä ainkin yksi syy moiseen.

Niin voi olla. Vain musiikki on todella extremeä paikoitellen: jazzia, bluesia, hard rockia, funkkia ja mitälie on tullut miehen mukana ulos. Itse tykkään erityisesti tuosta funk-henkisestä soitosta, kuten esim. Jibboom, joka on loistava biisi...ei ole mitään egotilua, vaan rehellistä teknistä kamaa, joka tosin on sitä vaikeammin avautuvaa osastoa. Satriani on monipuolinen rock-kitaristi, jonka arvo perustuu kokemukseen, monipuolisuuteen, hyvien soittajien opettamiseen aikanaan ja tyylitajuun. Satchin instrumentaali Metallican kanssa on muuten aika helmi!
Wolffie
08.12.2004 23:08:01
No innostuimpa tässä taas hieman lueskelemaan näitä viestejä ja päätinpä pistää oman mielipiteeni.

Tuosta alotuksessa mainutusta kolmikosta omasta mielestäni ynkältä on päässyt mopo karkaamaan kädestä pahemman kerran (en vihjaa painoon vaan siis soittoon), eli hän ei liiemmin minun ihailuani saa.

Mutta ei tuosta DVD:stä sen enempää mutta tuosta G3 keikasta Helsingissä. No omasta mielestäni shown tähti oli tosiaan Steve Vai, koko bändi jammailemassa mukana hyvin jne. Satriani kyllä nousi aivan loistavaksi kakkoseksi, hänen lavakarismansa ei kyllä ollut Vain luokkaa ja bändikin tuntui vain seisovan siellä ja Satriani yksin pisteli saundia tulemaan. Silti nautin ja ihailin erittäin paljon siitä soitosta.

Ja varsinkin loppujameissa meininki oli aivan mieletön, etenkin Satrianilta ja Vailta. Satriani taisi jopa laulaa siinä?

Ja eikös aika suuri osa Satrianin arvostuksesta perustu juuri siihen faktaan, että hän on toiminut monien kitarasankarien opettajana?

Ja Jucciz , Helsingin keikalla Satrianilla oli se pipo + aurinkolasit yhdistelmä koko keikan ajan :)
Jaa a...
Aardfather
09.12.2004 05:00:12
Miksi Satriani on niin suosittu?

Siksi että hän on niitä harvoja enää jäljellä jotka tekevät oikeasti hyvää ja monipuolista musiikkia tyylillä ja aidolla asenteella eikä vain tiluta mahdollisimman nopeesti päättömiä nuottirykelmiä samoilla iänikuisilla soundeilla tehdäkseen vain paljon rahaa kuten niin monet muut ja koska hän lähestulkoon loi kyseisen musiikin tyylilajin. Ja syitä on monia muitakin.

Lähes kaikki muut "kitarasankarit" ovat suurimmaksi osaksi päättömiä ja mauttomia tiluttajia joiden biisit ovat kaukana hyvästä musiikista ja melodisuudesta. Muutamia muitakin kyllä onneksi löytyy jotka tekevät hyvää musiikkia mutta todella harvassa ne kyllä ovat.

- Aardfather
Aardfather
09.12.2004 05:06:40
Satriani on monipuolinen rock-kitaristi, jonka arvo perustuu kokemukseen, monipuolisuuteen, hyvien soittajien opettamiseen aikanaan ja tyylitajuun. Satchin instrumentaali Metallican kanssa on muuten aika helmi!

Erittäin hyvin sanottu. Siinä se hyvin pitkälle tulikin.

Yksi mainitsemisen arvoinen seikka on myös se, että Satch välittää faneistaan todella paljon ja on heidän kanssaan myös tekemisissä usein ja säännöllisesti ja on muutenkin hyvin maanläheinen ja mukava heppu.

- Aardfather
Strutsi
09.12.2004 15:19:47
Minä taas nimenomaan pidän Satchin hillitystä tyylistä. Ärsyttää sellaiset joiden on pakko heilua ja vääntelehtiä lavalla ikäänkuin se jotenkin parantaisi sitä musiikkia.

Minusta eloisampi esiintyminen on parempi kuin olla kuin tikku paskassa. No ei se Satriani nyt kuitenkaan "tikku paskassa" ole, mutta you got my point :)

Kyllä ne molemmat vai ja satch on hyviä ja ynkkäkin on omalla tavalla hyvä.
"I've gone where the hand of man has never set foot."
TheWickerMan
09.12.2004 15:29:06
Satriani on itse opettanut Vain soittamaan nopeasti.. Vissiin Kirk Hammetkin on ollut Joen oppilaana?
- Kyllä.
Starlia
09.12.2004 15:35:47
niin.. jos se Ynkkä niin paska on mitä täällä kaikki koko ajan haukkuu, niin miksi ihmeessä Vai ja Satriani ottivat hänet mukaan ylipäätänsä?
Strutsi
09.12.2004 15:54:23
Vissiin Kirk Hammetkin on ollut Joen oppilaana?
Kyllä vain
"I've gone where the hand of man has never set foot."
Brian May jr.
09.12.2004 16:42:44
Vissiin Kirk Hammetkin on ollut Joen oppilaana?

Joo, mutta Hammetilta taisi loppupeleissä mennä Satchin opit hieman ohi, ainakin mitä tulee...kaikkeen.
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
Karipiirto
09.12.2004 19:23:17

Joo, mutta Hammetilta taisi loppupeleissä mennä Satchin opit hieman ohi, ainakin mitä tulee...kaikkeen.

Joo noh, Enpä tiedä. Ei välttämttä. voihan olla että hän vain ei pitänyt mestarinsa opeista ja kehitteli niitä(Vähän) apuna käyttäen oman tyylinsä. Ei Joe suinkaan opettanut pelkkää tekniikkaa. Kirk saattaakin hyödyntää saamiaan oppeja teoriapuolella.
Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)