Aihe: Miten saadaan yksinkertainen ja selkeä särosoundi?
1 2 3 4
Feggy
07.12.2004 20:59:59

moottorisaha:

Näinhän se menee kun istuu kotona ja kilkuttaa. Eri asia on kun lyödään pystyyn bändi jossa on kaksi kitaraa ja isojen poikien musiikkia pitäisi soittaa. Alkaa olemaan aika tukkoista meininkiä jos lyöt kaksi V - EQ:lla varustettua skebaa ja iso basson samaan soppaan.

Ja tämäkin riippuu musiikkityylistä. Jos soittaa heviä tai jotain Niskalaukaus-kamaa, jossa miehekkäästi soitetaan voimasointuja yhtä jalkaa, puuro syntyy helpommin kuin jossain toisenlaisessa musiikissa, jossa toinen kitara kuvioi ja toinen komppaa eivätkä välttämättä kummatkaan soita niitä kahta alinta kieltä.
Less is more.
moottorisaha
07.12.2004 21:30:42

Näinhän se menee kun istuu kotona ja kilkuttaa. Eri asia on kun lyödään pystyyn bändi jossa on kaksi kitaraa ja isojen poikien musiikkia pitäisi soittaa. Alkaa olemaan aika tukkoista meininkiä jos lyöt kaksi V - EQ:lla varustettua skebaa ja iso basson samaan soppaan.

Edelleenkään en puhunut mistään V-equtuksesta, vaan keskiäänien kevyestä siistimisestä, sellaisesta, mikä monella hevibändillä on liveäänitteillä käytössä. Tämä toimii jos kamoista löytyy tarpeeksi hönkää, eli ei ehkä millään pienimmällä kombolla.
Cornflake
07.12.2004 22:10:03
Feggy:
puuro syntyy helpommin kuin jossain toisenlaisessa musiikissa, jossa toinen kitara kuvioi ja toinen komppaa eivätkä välttämättä kummatkaan soita niitä kahta alinta kieltä.

Totta. Muttaen edelleenkään itse en dikkaa tukkoisesta kitarasta rankemmassa musiikissa. Se potku ei lähde sieltä kitaran ala-rekisteristä. Se lähtee koko bändistä.

Kysymys kuuloi miten saa yksinkertaisen ja selkeän särösoundin.
Lick my lovepump! Redbound
Cornflake
07.12.2004 22:13:55
moottorisaha:
Edelleenkään en puhunut mistään V-equtuksesta, vaan keskiäänien kevyestä siistimisestä, sellaisesta, mikä monella hevibändillä on liveäänitteillä käytössä. Tämä toimii jos kamoista löytyy tarpeeksi hönkää, eli ei ehkä millään pienimmällä kombolla.

Ok. Ei tässä ole kukaan väittänytkään että on olemassa yhtä tietä. Enkä itsekään tuuttaisi koko keskialuetta, jos sitä nyt halutaan halkoa.

Monella hevibändillä on muutenkin soundi aika hanurista. Ja tämä on taas minun mielipiteeni, makuasiahan tämä on. Ollaan molemmat ihan yhtä oikeassa.
Lick my lovepump! Redbound
trih
07.12.2004 22:57:20
Mistäs lähtien heviä on muuten kaulamikillä soitettu :D

Aivan. Olen nähnyt&kuullut miten hevimpää (Eli botnempaa ja "putkempaa" soundia) soundia on hevikitaristi hakenut soittamalla kaulamikillä. Siitä seuraa sellainen tukkoinen humina millä ei ole mitään tekemistä metallican kanssa. Peittää esim basson hyvin.
ejhfi
08.12.2004 07:32:59

Hoho, tuo marsulla, eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei.

Joo mulla tuli sama mieleen. JMP:ssä, kun kitara on kiinni kakkosessa mikä on luupilla yhdistetty ykköskanavaan mulla on säädöt kutakuinkin seuraavalla tavalla:

Vol II 3
Vol I 1
Bass 10
Middle 7-8
Treble 1

Ton kun boostaa Ratilla tai stten vaikka EQ:lla varustetulla etuasteella, niin ávot. Resulttina kuitenkin pitäisin mitä hyviin säröihin tulee, niin perstuntuma ja korvat on se eka mikä ensiksi kannattaa huomioida eli miltä kuulostaa ja mitä haluaa lisää tai vähemmän. Toinen seikka on miltä soundaa muiden instrumenttien kanssa ja kolmas joku muu makuasia kuten pitääkö olla heavy soundi tms.

Hassu homma miten muuten vanhemmiten on alkanut arvostaa puhdasta soundia enemmän kuin julmettua säröä. No koskaan en ihan mahdottomasta pörinästä ole juurikaan pitänyt varsinkaan jos se sotkee soundia. Mutta jos kuuntelee vaikka ns. "vanha heviä" niin toisin kuin joskus pentuna luuli ja kuuli, niin vaikkapa herrat Iommi ja Blackmore soittivat omat hevinsä ihan puhtailla soundeille ja se oli sitä raskasta kitaraa se :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Torniojaws
08.12.2004 08:58:10

niin vaikkapa herrat Iommi ja Blackmore soittivat omat hevinsä ihan puhtailla soundeille ja se oli sitä raskasta kitaraa se :)

Ööh, itse asiassa Tonyn soundi on nimenomaan rankan särön ansiota. Sen aikaisilla vahvistimilla ei tosin irronnut modernien surinasäröä, joten nykyaikaan verrattuna Iommin soundi on melko clean, mutta siihen aikaan - Murrrrrrrr
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
PIM
08.12.2004 09:36:48
Joo mulla tuli sama mieleen. JMP:ssä, kun kitara on kiinni kakkosessa mikä on luupilla yhdistetty ykköskanavaan mulla on säädöt kutakuinkin seuraavalla tavalla:

Vol II 3
Vol I 1
Bass 10
Middle 7-8
Treble 1

Sinänsä mielenkiintoista kun minä saan omasta JMP:stäni (malli 1986) parhaat soundit tällä tavalla kun kitara on kiinni ykkösessä ja kanavat yhdessä ja Koch LoadBox nupin ja kaapin välissä 85% vaimennusasennossa.

Vol I 10
Vol II 10
Bass 0
Middle 10
Treble 3
Presence 0

Ja jos lisäsäröä tarvii niin Tech 21 XXL eteen gain nollassa ja leveliä sopivasti raottamalla.

Meillä taitaa olla pikkasen erilaiset soundi-ihanteet?
E=Fb, Einstein's theory of music
Volle
08.12.2004 11:03:18
Sinänsä mielenkiintoista kun minä saan omasta JMP:stäni (malli 1986) parhaat soundit tällä tavalla kun kitara on kiinni ykkösessä
....
Meillä taitaa olla pikkasen erilaiset soundi-ihanteet?

Eikö 1986 ole bassomalli?

Sama se, mutta eq:n vaikuttavuuteen vielä. Jos mä vedän omassa Marsusta apinoidussa Laneyssa molemmat kanavat täysille, on melko sama minne eq:t osoittavat. Meteli on hirmuinen ja saundi ruma eli hyvä. Jos taas käyttää hiljaisella voluumilla jotakin ulkoista säröpurkkia, joka tuolloin on välttämätön, eq:lla on todella iso merkitys. Mulla on viritys seuraavanlainen (edelleen riippuvainen myös särkijän säädöistä ja särkijästä, nyt Marshall Shredmaster):
treble-kanava hitusen auki, basso-kanavasta volan säätö (yleensä bändisoitossa 2-3), treble n.5, mid 6-7, bass 1-2, pres. 2-6.
Nam.
PIM
08.12.2004 11:10:05
Eikö 1986 ole bassomalli?

Juurikin näin.
E=Fb, Einstein's theory of music
Infidel
08.12.2004 11:56:07
Minä en oikein löydä 5150:aan sopivia eq-säätöjä. Jos joku kehtaisi laittaa tänne? Ja CoB:llä on minun mielestä loistavat kitarasoundit, Kohtalaisen runsaasti middleä ja trebleä ja aika vähän bassoa. Tosin voipi olla, ettei 5150:n equ-vehkeellä tee oikein mitään, ja että Laihon hurja särösoundi livenä lähtee siitä Lee Jacksonista.
I have no drinking problem. I drink, I get Drunk, I fall down. No problem
Volle
08.12.2004 12:00:24
Minä en oikein löydä 5150:aan sopivia eq-säätöjä. Jos joku kehtaisi laittaa tänne? Ja CoB:llä on minun mielestä loistavat kitarasoundit, Kohtalaisen runsaasti middleä ja trebleä ja aika vähän bassoa. Tosin voipi olla, ettei 5150:n equ-vehkeellä tee oikein mitään, ja että Laihon hurja särösoundi livenä lähtee siitä Lee Jacksonista.

Kaappi nupin alla merkkaa myös paljon. En tiedä mikä sulla on, mutta jos mahdollista kannattaa kokeilla erilaisia.
Nam.
kulmahiomakone
08.12.2004 12:02:56
Vastaus otsikkoon: Telecasterin tallamikillä, luukutetulla a-luokan vahvistimella ja piuhalla näiden välissä. Hyvältä kuulostaa, eikä siinä mitään eq-asetuksia tarvita.
Ziggy Bubba
08.12.2004 15:20:20

Tosta Metallicasta kun oli (taas) puhe...

K. Hammett selitti joskus Guitar Worldissa tuon Dyers Eve biisin tekoa, ja mainitsi että rytmikitaroissa oli käytetty aika kummia EQ-asetuksia: Bass 10, Middle 0, Treble 10. Aika nu-metal säädöt :D

Tiedä sitten häntä.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
trih
08.12.2004 18:38:43

K. Hammett selitti joskus Guitar Worldissa tuon Dyers Eve biisin tekoa, ja mainitsi että rytmikitaroissa oli käytetty aika kummia EQ-asetuksia: Bass 10, Middle 0, Treble 10. Aika nu-metal säädöt :D

Tiedä sitten häntä.

Tuoltahan se kuulostaa. Hetfield on syypää nuumetalliin. Ei Justice-levyllä paljoa bassokitara kuulu. Toisaalta nykyään tuota "middletöntä" soundia on jo monenlaista esim rammsteinilla toimii ihan hyvin, mielestäni, ja toimi livenä ns "bändin kanssa".
Billsner
08.12.2004 19:26:04 (muokattu 08.12.2004 19:26:29)

Tuo on just hyvä. Ja säröä niin paljon että silmistä valuu kyyneliä ja korvista verta.

Itse juuri löysin makuuhuonesoitteluun kivan särösoudin H&K:n sinisestä (edition blue 15). Jossain vaiheessa pitää vielä ostaa tehokkaampi ja hurinaton tallamikki.
You cannot rest here. Either find an inn, or rest outside.
overtake
08.12.2004 22:38:33
Huh huh, olen sanaton...
Dr. Muff
08.12.2004 22:48:20

Tiedä sitten häntä.

Eikö tohon aikaan ollut jo Mesan Mark-sarjan vahvistimet käytössä? Ilman että niistä kuoppaa middleä liuku ekulla niin ne ei ole munsta kauhean hevejä. Sitä Mark IIc+ en ole kokeillut mutta tuskin se nyt hirveästi on erillainen kuin mark3 ja mark4.
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
TimoS
23.12.2004 13:52:59

1. Otetaan styrkkari ja heitetään EQ:t flatiksi, säädetään särökanavien säröt maltillisiksi, sovitetaan eri kanavien voluumitasot kohdalleen.

2. Soitetaan bändin kanssa (ja vaikka nauhotetaan)

Soiton aikana kummasti alkaa huomaamaan, että kaipaako se kitara lisää trebleä, onko bassoa liikaa vai pitäisikö niille keskiäänille tehdä jotain.

Yleensä olen huomannut että loppujen lopuksi ne namiskat jäävät hyvinkin lähelle sitä alkuperäistä lähtökohtaa. Tässä pätee ihan sama kuin equttamisessa muutenkin, korosta sitä mitä tarvii korostaa, leikkaa sitä mitä tarvii leikata.

Nyrkkisääntönä olen pitänyt sitä hankkii sellaisen vahvistimen joka kuullostaa flattinä mieleiseltä, ja sen lisäksi on tärkeää myös soittaa sitä vahvistinta mahdollisimman paljon nimenomaan flattinä jotta oppii tuntemaan miltä se oikeasti kuullostaa. Sen jälkeen on niin paljon helpompi säätää sitä soundia haluttuun suuntaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)