Aihe: Miten saadaan yksinkertainen ja selkeä särosoundi?
1 2 3 4
Kapane
06.12.2004 21:57:14

Ampukaa vain ja painakaa varoitusta, vastaukseni kysymykseen on että yksinkertaisen, hyvän ja selkeän särösoundin saa hankkimalla yksinkertaisemman vahvistimen missä on panostettu perussoundiin eikä kananmunanhalkaisija-mallinnuksiin.

Komppaan ja vastustan. Mitä enemmän nappeja sitä vaikeampi säätää. Mitä vähemmän nappeja sitä vähemmän säätö mahdollisuuksia.
tuluppa
07.12.2004 00:17:39

Basso: 3 - 5
Middle: 9 - 10
Treble: 7 - 9

Hoho, tuo marsulla, eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei.
goose
07.12.2004 10:20:55
Mulla on tällä hetkellä se menttaliteetti, että vahvistimesta tulee se yksi ja ainut hyvä cleani ja loput soundit tehdään palikoilla. En käytä myöskään efektilenkkejä, koska niitä ei ole. Yksinkertaista meininkiä. Vahvistimetkin ovat molemmat sellaisia, että sitä valmiiksi hyvää soundia ei pääse paljon EQ:lla sotkemaan.
me olemme kuin veljet?
Feggy
07.12.2004 10:45:40

Mulla on tällä hetkellä se menttaliteetti, että vahvistimesta tulee se yksi ja ainut hyvä cleani ja loput soundit tehdään palikoilla. En käytä myöskään efektilenkkejä, koska niitä ei ole. Yksinkertaista meininkiä. Vahvistimetkin ovat molemmat sellaisia, että sitä valmiiksi hyvää soundia ei pääse paljon EQ:lla sotkemaan.

Olen samaa mieltä. Lisäksi, eikös mikkien laatu vaikuta aika paljon siihen soundiin. Vai onko teillä kaikilla humpparit sitten? No, ite tapaan käyttää suunnilleen seuraavaa yhdistelmää: bassoa niin paljon että riittää, middleä vähän vähemmän ja trebleä aika paljon vähemmän (käytössä Fender-vehkeet ja Tube Screamer + eq sooloja varten).
Less is more.
arska
07.12.2004 10:50:20
Itellä on V-amp2 ja sen säätäminen on aivan toivotonta...mutta siihen saa imutettua netistä softan jolla voip säädellä laitetta tietokoneen kautta, eli eiku midi piuhat vermeestä tietokoneelle ja säätämään. Paljon kivempaa
Ota pipo mukkaan, nii et joudu hukkaan!
Chemo
07.12.2004 11:01:58

bassoa niin paljon että riittää

Millaisella säädöllä pidät Twinkussa bassonupikkaa yleensä? Mulla Quadin bassosäädön kanssa pitää olla aika tarkkana, menee turhan spektaakkelimaiseksi helposti. Ja toisaalta trebleäkin Fenkussa riittää melko hulvattomasti :-) Mä oon päätynyt korostamaan keskialuetta Quadillani, mutta sitähän mä käytän lähinnä puhtailla, ja särösoundeja alunperin kysyttiin...

Just kokeilin taas, miltä reipas Ramones-särö tuntuu. Siihen tarvitsin Mosriten, piuhan ja Marshall-pinoni, joka sitten kovalle. Muuntyyppisiin särösoundeihin sitten eri setuppi, mutta suht simppelillä linjoilla olen siis minäkin...
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Feggy
07.12.2004 11:27:09

Millaisella säädöllä pidät Twinkussa bassonupikkaa yleensä? Mulla Quadin bassosäädön kanssa pitää olla aika tarkkana, menee turhan spektaakkelimaiseksi helposti. Ja toisaalta trebleäkin Fenkussa riittää melko hulvattomasti :-) Mä oon päätynyt korostamaan keskialuetta Quadillani, mutta sitähän mä käytän lähinnä puhtailla, ja särösoundeja alunperin kysyttiin...

Spektaakkeli on aina paikallaan ;) Riippuu hyvin paljon kitarasta. Pidän aika paksusta soundista, koska käytän vähemmän barresointuja kompatessa ja toisaalta alimpia kieliä avosointujen bassonuotteina. Mutta siis, soundit säädän puhtaan mukaan ja särö lähtee Tubescreamerista.

Jaguarissa on minusta sen verran keskiäänipainotteinen soundi että siinä basso on aika lujalla. Jazzmasterissa taas on sen verran tuhti soundi, että vähempikin riittää. Stratossa treble pitää pudottaa tosi pieneksi (vaahterakaula). Mutta yleensä lähden siitä, että ensin pannaan säädöt täysille sen keskivertosoundin mukaan ja sitten lähdetään pudottamaan.

Luin tässä justiinsa yhdestä kantriäijästä, joka laittaa ensin kaikki nypykät vahvistimessa kybälle ja sitten säätää loput kitarasta. Voisipa kokeilla (meitsin Twinissä on mastervolyymi...)
Less is more.
Salieri
07.12.2004 11:29:02
Yksi vaihtoehto on myös sijoittaa johonkin hyvään säröpedaaliin. Ainakin Bossin ja Tech21:n speduja kannattaa testata. Faktaa on kuitenkin se että kaikkein parhaissa säröissä on yleensä aina jotain tekemistä putkien kanssa. Jos löytyy tarpeeksi rahaa, säästää rutkasti aikaa ja vaivaa satsaamalla saman tien vaikka kunnon putkinuppiin sen sijaan, että haaskaa nuoruutensa surinaa mallintaviin vesilintupyydyksiin.

Myös mikit ovat olennainen vaikuttaja varsinkin särösaundeissa ja siksi myös niihin kannattaa perehtyä. Riippuu vähän millaista soundia hakee mutta sopivasti keskialueita korostava runsasulostuloinen humbuckeri (kenties jopa aktiivi) auttaa varmasti alkuun ja vähän pidemmällekin.
Paskimmillaankin hevi on parasta.
Chemo
07.12.2004 11:52:06

Stratossa treble pitää pudottaa tosi pieneksi (vaahterakaula).

Mullakin on Stratossa vaahterakaula, ja treble saa täälläkin olla pienehköllä, jopa pelkkää kaulamikkiä käyttäessäni (jota käytän ehkä eniten).

Luin tässä justiinsa yhdestä kantriäijästä, joka laittaa ensin kaikki nypykät vahvistimessa kybälle ja sitten säätää loput kitarasta. Voisipa kokeilla (meitsin Twinissä on mastervolyymi...)

Heh, onhan toi tosiaan yksi tapa lähestyä asiaa. Mullakin on Quadissa MV, pidän sitä melkein täysillä, ja säädän sitten halutun voimakkuuden kanavan volyyminupista (tämä siksi, että haluan tuosta vahvarista yleensä nimenomaan sitä puhdasta).

Albert Collins soitti Quad Reverbillä (mä tutkin näitä aikanaan, kun halusin tietää tuon vahvistimen historiaa. Sehän ei ole niin yleinen kuin TR, vaikka kovasti samansukuinen onkin - itse asiassa vahvistinchassis on täsmälleen sama, mutta ämyreitä on neljä 16 Ohmista. Oho, nyt meinaa karata aiheesta :-) Hänellä oli volyymi, treble(!), ja middle-potikat kympissä, ja basso nollalla. Käsittääkseni erittäin pitkä johtonsa sävytti soundia niin, ettei siitä tullut niin hirviömäisen terävä kuin mitä noiden säätöjen perusteella voisi olettaa.
Feggy
07.12.2004 12:30:27 (muokattu 07.12.2004 12:30:51)

Albert Collins soitti Quad Reverbillä (mä tutkin näitä aikanaan, kun halusin tietää tuon vahvistimen historiaa. Sehän ei ole niin yleinen kuin TR, vaikka kovasti samansukuinen onkin - itse asiassa vahvistinchassis on täsmälleen sama, mutta ämyreitä on neljä 16 Ohmista. Oho, nyt meinaa karata aiheesta :-) Hänellä oli volyymi, treble(!), ja middle-potikat kympissä, ja basso nollalla. Käsittääkseni erittäin pitkä johtonsa sävytti soundia niin, ettei siitä tullut niin hirviömäisen terävä kuin mitä noiden säätöjen perusteella voisi olettaa.

Enpä kauheasti hämmästyisi, jos Jimmy Vaughanilla olisi ollut samantyyppinen systeemi. Fabulous Thunderbirdsin keikalla (joskus -80-luvulla). Oli melkoisen kirkkaanpuoleinen soundi.

Meitsin Twinissä on etuasteputket mallia ei-säröytyvät eikä siihen kyllä säröä saakaan ellei ihan kauheasti luukuta. Perusoundi on tosiaan ihan cleani meitsilläkin.
Less is more.
moottorisaha
07.12.2004 13:00:32 (muokattu 07.12.2004 13:06:14)

Ei millään pahalla, mutta tuo on juuri tämän Korn-sukupolven ongelma. Kitara ei ole basso ja mikäli soundiin laitetaan middlekuoppaa, ei kitara kuulu paskan vertaa livenä ja bändisoitossa.

Kyllä se kuuluu, jos on siihen sopivat pelit ja vehkeet. Keskiääniä KOROSTAMALLA syntyy mielestäni todella purkkimainen / laatikkomainen ja "halpa" soundi melkein millä tahansa laitteella. En kyllä suosi mitään KoRn-tyyliäkään, että vedetään 7-kielisillä bassot täysissä ja middlet nollissa. Mielestäni keskiääniä kannattaa särön kanssa leikata kevyesti, niin että ääni sijoittuu pehmeästi ja luonnollisesti lähes koko taajuuskaistalle. Jos jossain kohdassa on huomattavaa korostusta, se aiheuttaa juuri tuota ikävää purkkisoundia ja tukkoisuutta.
SoulMan
07.12.2004 13:27:19
Oli ihan pakko laittaa tämä tänne ;-)))

http://guitargeek.com/rigs/img/b/berry_chuck_1999.gif
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
Chemo
07.12.2004 13:44:02

Oli ihan pakko laittaa tämä tänne ;-)))

http://guitargeek.com/rigs/img/b/berry_chuck_1999.gif

Yeah! Tämä on ns. rock 'n roll! :-)
SoulMan
07.12.2004 13:57:22
Tämä kaveri on hiukan samoilla linjoilla ;-)

http://guitargeek.com/rigs/img/a/angus_acdc_2000.gif
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
Chemo
07.12.2004 14:41:06

Tämä kaveri on hiukan samoilla linjoilla ;-)

Ja tämä: http://guitargeek.com/rigview/334/
Julmettu
07.12.2004 14:51:19
Rokkia soitellessa:
Lead-kanava,
Bass 0-3
Mid 7-10
Treble 5-9
Tallamikillä

"Heviä"
Lead-kanava,
Bass 4-6
Mid 7-8
Treble 4-7
Kaulamikillä

Rokkisoitossa myös:
Ilman säröä,
Bass 0-3
Mid 6-9
Treble 5-8
Tallamikillä soitellen

Toisinaan bassoa lisäillen. Noilla saa aika hyvät äänet (riippuen vahvistimesta tietysti...)
Jucciz
07.12.2004 15:17:39 (muokattu 07.12.2004 15:19:48)
Ihan turha antaa mitään ekvalisaatioasetuksia, kun ne eivät yleensä ole _edes_ suuntaa-antavia johtuen eri vahvistinmerkkien (ja jopa -mallien) huomattavista eroista sen suhteen, miten niiden EQ on toteutettu.

Joitain nyrkkisääntöjä voidaan antaa: jos soundissa ei ole tarpeeksi keskiääniä (ja yläpäätä), ei voida puhua selkeydestä tai erottelevuudesta, vaan tummasta ja tukkoisesta. Myöskään säröä (olipa sitten etu- tai pääteastesäröä tai mallinnettua mössöä) ei parane olla liikaa, sillä se on äärimmilleen vietynä aina selkeydestä pois.

Kompatessa on turha käyttää ainakaan reverbiä (tai sitten todella maltillisesti) eikä mielellään delaytäkään, ellei se ole tarkasti synkattu vaikkapa biisin tempoon, muuten selkeys kärsii jälleen. Modulaatioefektit yleensä puurouttavat myös soundia, eli choruksen, flangerin, phaserin, wahin, viben jne kanssa kannattaa olla varovainen. En sano, että nuo sinänsä ovat käyttökelvottomia efektejä, mutta tässä kysyttiin yksinkertaista ja selkeää soundia, jolloin on erityisen hyvä muistaa sääntö: vähemmän on enemmän.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Ziggy Bubba
07.12.2004 18:25:12

Rokkia soitellessa:
Lead-kanava,
Bass 0-3
Mid 7-10
Treble 5-9
Tallamikillä

"Heviä"
Lead-kanava,
Bass 4-6
Mid 7-8
Treble 4-7
Kaulamikillä

Rokkisoitossa myös:
Ilman säröä,
Bass 0-3
Mid 6-9
Treble 5-8
Tallamikillä soitellen

Toisinaan bassoa lisäillen. Noilla saa aika hyvät äänet (riippuen vahvistimesta tietysti...)

Jos toi "hevi" meinaa jotain Scorppareita niin voi olla ihan toimiva, mutta oikeasti raskaaseen rytinään tuntuisi aika heppoisilta säädöiltä (riippuu taas niistä vehkeistä). Mistäs lähtien heviä on muuten kaulamikillä soitettu :D

Siinä V-ampissa mä oon pistänyt heavy-säröllä soittaessa treblet täysille ja middlet johonkin seiskaan ja bassoa fiiliksen mukaan. Säröä mulla on aika reippaasti, compressoria kevyesti ja ehkä ihan hyppysellinen vielä reverbiä :)
www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
Cornflake
07.12.2004 20:36:48
moottorisaha:
Keskiääniä KOROSTAMALLA syntyy mielestäni todella purkkimainen / laatikkomainen ja "halpa" soundi melkein millä tahansa laitteella.

Näinhän se menee kun istuu kotona ja kilkuttaa. Eri asia on kun lyödään pystyyn bändi jossa on kaksi kitaraa ja isojen poikien musiikkia pitäisi soittaa. Alkaa olemaan aika tukkoista meininkiä jos lyöt kaksi V - EQ:lla varustettua skebaa ja iso basson samaan soppaan.

IMO.

S.S:
Jos toi "hevi" meinaa jotain Scorppareita niin voi olla ihan toimiva, mutta oikeasti raskaaseen rytinään tuntuisi aika heppoisilta säädöiltä (riippuu taas niistä vehkeistä).

Tuo suluissa oleva pelasti paljon, mutta jos meinaat että bassot pitää skebassa olla kaakossa että on HEVI niin lyö koneeseen esmes joku Slayerin lätty ja kuuntele.

Siinä on malliesimerkki tästä kuuluisasta laatikkomaisesta ja halvasta soundista.
Lick my lovepump! Redbound
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)