Aihe: ebay ja jenkeistä lähettäminen
1 2 3
Kimmo72
07.12.2004 16:55:57 (muokattu 07.12.2004 16:57:26)
Eihän kaiken järjen mukaan silloin mene tulleja tai veroja, jos jenkkiläinen tuttuni ostaa minulle kitaran eBaystä ja lähettää sen lahjana minulle? Rahojen siirto minulta ystävälleni tapahtuisi esim. ennen kaupan tekoa jotain muita reittejä.

Tätä juuri mäkin tossa vähänaikaa sitten hain. Kun esim. siskoni entinen mies asuu floridassa, niin mikä kumma siinä on jos laitan hänelle rahaa ja sanon että käyppä kuule hakemassa tommonen ja tommonen kitara (siis liikkestä suoraan). Luulis että se tulee ihan muitta mutkitta sitten postiin mulle?? En tiedä sitten. Ehkä olen väärässä, niinkuin yleensä :D
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Dr. Muff
07.12.2004 16:56:51
Eihän kaiken järjen mukaan silloin mene tulleja tai veroja, jos jenkkiläinen tuttuni ostaa minulle kitaran eBaystä ja lähettää sen lahjana minulle? Rahojen siirto minulta ystävälleni tapahtuisi esim. ennen kaupan tekoa jotain muita reittejä.

Kannattaa kuitenkin varautua ongelmiin. Aika usein tota varmasti yritetään.
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
ReBeat
07.12.2004 17:07:43

Jos jollain olis tosta lahjahommasta tietoa niin kiinnostais kans kuulla kokemuksia. Luulen, että sitä yritetään niin usein että lähtökohtaisesti tullissa ei oteta lahjamerkintöjä tosissaan. Pitäis olla varmaan uskottavat dokumentit joista kävis jotenkin ilmi, että kyseessä on vilpitön lahja eikä tyypillinen ALV:n pakoilu. Mitä siellä vaaditaan?
Olli S.
07.12.2004 19:37:56

Jos jollain olis tosta lahjahommasta tietoa niin kiinnostais kans kuulla kokemuksia. Luulen, että sitä yritetään niin usein että lähtökohtaisesti tullissa ei oteta lahjamerkintöjä tosissaan. Pitäis olla varmaan uskottavat dokumentit joista kävis jotenkin ilmi, että kyseessä on vilpitön lahja eikä tyypillinen ALV:n pakoilu. Mitä siellä vaaditaan?

Mutta mitenkäs ne pystyis todistamaan/selvittämään tavaran arvon? Tiedän, että yrittävät kaikkea, mutta luulisin tässä kohtaa niiden olevan melko voimattomia.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. Ostakaa LTD!
Dr. Muff
07.12.2004 19:52:06
Mutta mitenkäs ne pystyis todistamaan/selvittämään tavaran arvon? Tiedän, että yrittävät kaikkea, mutta luulisin tässä kohtaa niiden olevan melko voimattomia.

Eiköhän tullivirkailijoilla ole aika hyvä perstuntuma ja hyvät verkostot asioiden selvittämiseksi. Veikkaan että jos tämmösissä asioissa lähtee kikkailemaan niin häviää.
Olli S.
07.12.2004 19:53:55

Eiköhän tullivirkailijoilla ole aika hyvä perstuntuma ja hyvät verkostot asioiden selvittämiseksi. Veikkaan että jos tämmösissä asioissa lähtee kikkailemaan niin häviää.

Ehkäpä. Uskoisin kuitenkin tuon mahdollisuuden minimoituvan, jos rahan siirto toteutettaisiin vaikka käteisellä ja kitara tulisi laukussaan ilman mitään kuitteja normaalina postipakettina.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. Ostakaa LTD!
ReBeat
07.12.2004 20:04:28

Jos lahjakitaran lähetys on vakuutettu vaikkapa 1000 dollarilla, niin siitä seuraa kuulemma kyselyä tullissa, vaikka kitaralle ei ois merkitty mitään myyntiarvoa. Eihän vakuutuksella pitäisi sinänsä olla merkitystä, mutta hankaloittaa kuulemma asiaa. Tämän kertoi erään huolintafirman työntekijä. En tiedä sitte.
Kimmo72
07.12.2004 20:07:01
Sä olet henkilökohtaisesti velvollinen selvittämään tuotteen arvon (luottokunnan lasku, paypallista kuitti yms). Menes tullin sivuille lukemaan tosta asiasta, siellä on käsitelty näitä internet-kauppaan liittyviä asioita.

Niin mutta kun kyse ei ole mistään intenet kaupasta, vaan ihan siitä, että "kaveri" lähettää sulle ämöriikasta "hyvää joulua" -paketin?? Siinä mitään paypal kuitteja ole esittää...
Olenhan mä nyt saanu kortinkin ameriikasta, ja tuskin se postimaksu (tai merkki) menee mihinkään tullin tarkkailuun?.. No okei.. Kärjistin vähän liikaa. Mutta...
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
trih
07.12.2004 20:27:30
Mites se kun kattelee noita jenkkikauppojen hintoja niin onkohan niissä se paikallinen alv? Ajattelin että saako niistä taxfree-hinnan jos tilaa tänne pohjolaan?
trih
07.12.2004 20:29:52
Osaattekos veikata että paljonko tulisi lähetyskuluja noin viidelle paketille bassonkieliä jenkeistä suomeen? Kun sieltä pari nyt tilasin tuttujen mukana, ja niitä ei saa suomesta jos satunkin diggaamaan niistä.

Useimmissa nettikaupoissa on rahtikulut nähtävissä kun pistelee tavaraa koriin ja valitsee kohdemaan.
lxi
07.12.2004 20:30:38
Koitin etsiä tullin sivuilta tähän lahja-asiaan liittyvää juttua mutta en löytänyt. Anybody?

"Yksityishenkilöille"-osastolla on ilmoitettu verottomien lahjalähetysten arvojen ylärajoja.

Mites se kun kattelee noita jenkkikauppojen hintoja niin onkohan niissä se paikallinen alv? Ajattelin että saako niistä taxfree-hinnan jos tilaa tänne pohjolaan?

Jenkeissä on osavaltiokohtainen "sales tax", jota ei ole yleensä lisätty näkyviin hintoihin. Eli hinta sinulle on juuri se mikä sivulla lukee.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
Niskamies
07.12.2004 20:30:54

Ainakin www.music123.com:ssa ja www.musiciansfriend.com:ssa on alv, valmiina, kun sieltä olen jenkkilään tilannut.
Meitsi on meshissä.
Dr. Muff
07.12.2004 20:31:50 (muokattu 07.12.2004 20:45:49)

Eikös sielläpäin ole tapana ilmoittaa tax-free-hinta, nekun vaihtelevat o-valtiosta toiseen? Ainakin kuulemma normaalisti kaupoissa verot lisätään vasta kassalla.

Kertokaas muuten että minkä arvoisia paketteja teillä on tullut tullin ohi? Levyissä on ainakin rajana 10e(alvi+tulli). Mikähän se mahtaa olla kitarakamoissa. Mulla on kuitenkin tullut ~70euron pedaali tullitta. Satkun levyt eivät, eikä luonnollisesti kitara.
Dr. Muff
07.12.2004 20:34:29
"Yksityishenkilöille"-osastolla on ilmoitettu verottomien lahjalähetysten arvojen ylärajoja.

Kappas. Elikkä aika vahvasti näyttää siltä että mikään selitys ei auta kun tonnin kitara tulee 'lahjana'.
lxi
07.12.2004 20:36:16
Kertokaas muuten että minkä arvoisia paketteja teillä on tullut tullin ohi? Mitä mä oon käsittänyt niin verot ja tullit joutuu maksamaan kun niiden yhteissumma ylittää 10euroa. Mulla on kuitenkin tullut ~70euron pedaali tullitta. Satkun levyt eivät, eikä luonnollisesti kitara.

Oletko katsonut, että pakettiin on merkitty oikea hinta? Tai onko gift-kohta ruksattu?

Yksityishenkilöt ja useat liikkeetkin kirjoittavat monesti tulliselvitykseen hinnan sopivasti alakanttiin, joskus jopa ihan ilman erillistä pyyntöä. Avovaimo tilasi kasan vaatteita ja oli varautunut maksamaan niistä verot ja tullit, mutta lahjamerkinnän (jota ei edes pyydetty) ansiosta tilaus ei lopulta maksanutkaan senttiäkään "ylimääräistä".
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
Dr. Muff
07.12.2004 20:40:55 (muokattu 07.12.2004 20:42:18)
Oletko katsonut, että pakettiin on merkitty oikea hinta? Tai onko gift-kohta ruksattu?

Ei tullu lahjana ja arvo oli se mitä siitä maksoin. Se tuli GLS:n kautta, he ilmeisesti ovat tehneet päätöksen 'et viitti'. Oon mä kuullu muiltakin vastaavia kokemuksia.
Dr. Muff
07.12.2004 20:44:36 (muokattu 07.12.2004 20:44:53)
Sori.
sihvoh
08.12.2004 16:20:11
Vielä lisättäköön:

Tullia maksetaan tuotteen hinnasta + kuljetuksesta + vakuutuksesta

Veroa maksetaan kaikista edellisistä + tullista

...ja tuo että myös tullistakin menee veroa on jo omasta mielestäni laillistettua ryöstöä.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Aardfather
09.12.2004 03:38:51 (muokattu 09.12.2004 03:42:32)
...ja tuo että myös tullistakin menee veroa on jo omasta mielestäni laillistettua ryöstöä.

Heh.... onhan veron kerääminen/kantaminen ylipäätäänkin laillistettua ryöstöä.

Mutta asiaan.

Eli toi lahjaksi merkintä ei tosiaan mene kovin helpolla nykypäivänä läpi ainakaan jos on vähänkään arvokkaammasta ja isommasta tavarasta kyse. Alkavat kyllä todella herkästi kyselemään. Ja yleensä tekevät sen vielä niin yllättävästi että sitä menee helposti "lankaan" eikä itse välttämättä älyä tai muista "pitää tarinasta kiinni" kun kiireissään menee tulliin hakemaan pakettia ellei ole tarkkana. Ainakin itelleni kävi kerran näin. Etukäteen suunnittelin että ilmoitan halvemman hinnan mikäli virkailija kyselee jotain eikä usko paketissa olevaa hintaa, mutta siinä tohinassa sitten meninkin sanomaan ajattelematta oikean hinnan kysyttäessä ja meni sitten enempi kuluja. Eikä kyse ollut kuin ~180 dollarin + postikulut tavarasta. Mutta kun myyjä oli laittanut liioitellun alhaisen hinnan paketin kokoon ja painoon nähden niin virkailija tuli epäluuloiseksi. Kyseli mm. mitä paketissa on ja mikä se tavara on/mitä sillä tehdään ja mikä on oikea hinta jne. Jouduin myös avaamaan paketin tiskillä. Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta kun joudun paketin avaamaan.

Huomenna menen taas hakemaan yhden pedaalin. Saas nähdä miten tällä kertaa käy. Onneksi ei ole kovin kallis vehje joten ei pahemmin haittaa vaikka täydet ALVit ja tullit menisikin.

Tullissa on koneella tietokannoissa mitä mitkäkin tuotteet yleisesti maksavat. Tietysti jos on erikoisempi tavara niin tietokannoista ei sellaista luultavasti löydy. Mutta mikäli eivät usko selityksiäsi ja/tai paketin merkintöjä niin ne voi tarvittaessa vaatia todisteita. Kuitteja, printtejä webistä jne. Se on kunkin virkailijan harkintavallassa.

- Aardfather
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)