Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustiset kitarat & ilmankosteus
1 2
kalleh
07.12.2004 09:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyisin onko kenellekään akustisten kitaroiden omistajille tullut ilmankosteusongelmien kanssa painittua..oma tarinani:
 
ostin kesällä Martin D-35 -akustisen. Se on minulla huoneessa, jossa talven tullen patteri oli melko kuumalla, liiankin.. ja ovi ei välttämättä ollut päivisin auki. Tästä seurasi ilman lämpiäminen ja sen kosteusprosentin jyrkkä pienentyminen. Tästä ilmankosteuden vähenemisestä taas seuraa puu-materiaalien kuivuminen.
 
Käytännössä Martinin kohdalla tarkoitti sitä että siihen muodostui liimasaumaan (joka menee etukannessa tallasta suoraan kitaraan perässä olevaan hihnatappiin) pieni rako. Voin kertoa että tuli lievää hengenahtautta, kun huomasin tuon :(
 
Tulevaisuudessa varmaan kannattaisi käyttää ilmankostutinta, jolla voisi pitää ilman suhteellisen kosteusprosentin tuolla 40% tienoilla.
 
ELI kysyisin sellaista, onko kukaan ostanut ilmankostutinta ko. tarkoitukseen, ja onko suositella mitään merkkiä? Olen huomannut ainakin UFOX-merkkistä laitetta myytävän (n. 65 eekkiä) ja siihen voi ostaa erillisen kosteusmittarin (toiset 65 eekkiä), joka starttaa ilmankostuttimen, kun kosteusprosentti on mennyt halutun määrän alle.
 
kjh
07.12.2004 11:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmankostutinta olen itsekin hakemassa. Noita ufoxeja tuntuu olevan tarjolla joka puolella, mutta minua hiukan epäilyttää niiden vedenkeittoon perustuva höyrystysmenetelmä. Ikävä kyllä suoraan höyrystäviä laitteita ei ole ihan joka paikassa. Ostinkin jo medisana nimisen laitteen, mutta sen teho riittää vain hyvin pieneen tilaan, eikä se toimi tuollaisen kosteuskytkimen kanssa.
Etsintä jatkuu...
 
Karri
 
Chemo
07.12.2004 11:27:18 (muokattu 07.12.2004 11:27:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olettehan te tietoisia "kosteusmadoista"? Mulle sellainen on riittänyt yksistäänkin, ja sehän kulkee kätevästi kitaran sisällä laukussa myös silloin kun kitara on mukana matkassa.
 
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
kalleh
07.12.2004 12:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sellainen kosteuttaja, jonka nyt täytin, ja suljen Martinin kanssa laukkuun muutamaksi päiväksi.
 
Niitä kitaroita on huonetilassani vaan useampikin, ja ovat standeissa (joissa niitä mieluiten säilytänkin), joten siksi pitäisi saada koko huoneen kosteustasoa ylöspäin.
 
Ufox tosiaan vaikuttaa vähän epäilyttävältä..siksi en kovin innostunut siitä olekaan...
 
jarmos
07.12.2004 13:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommatkaa akvaario, mulla ei kosteus ongelmia, koska 600 litranen akvaario samassa huoneessa kuin kitarat, ei halkeiluja eikä muitakaan käyristymiä.
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Vilppu
07.12.2004 13:09:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akvaario on esteettisesti ottaen ylivoimaisesti paras ratkaisu, ja myös ilmankosteuden kannalta todella helppo ratkaisu. Toisaalta sitäkin täytyy putsata aika ajoin...
 
Akustisille kitaroille näppärä ratkaisu on myös Kyser Lifeguard (jos nimi muistui oikein mieleen), jossa kitaran kaikuaukkoon tökätään kosteuttaja. Maksaa muistaakseni n. 10-15 €.
 
"Elämä on sukupuoliteitse tarttuva tauti" -A. Brink-
Mimi
07.12.2004 14:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olettehan te tietoisia "kosteusmadoista"? Mulle sellainen on riittänyt yksistäänkin, ja sehän kulkee kätevästi kitaran sisällä laukussa myös silloin kun kitara on mukana matkassa.
 
Mikäs moinen mato on? Kerro toki lisää...
 
Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne"
kalleh
07.12.2004 15:16:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin eiks se mato ole just jonkinmallinen kosteuttaja.
 
Minä käytän sellaista Planet Waves-nimistä (vaimikäsenytoli) kosteuttajaa, joka on joskus USA:sta ostettu. Se ainakin on sellainen muovinen tavallaan vesisäiliö, joka asetetaan kitaran kaikuaukkoon, puristuksiin kielten väliin (ei ole välittömässä kosketuksessa puun kanssa). Sieltä sitten vapautuu tasaisesti kosteutta, ja lisätään vettä n. pari kertaa kuukaudessa.
 
Chemo
07.12.2004 15:22:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs moinen mato on? Kerro toki lisää...
 
Niin, kosteuttajahan se on. Siinä on n. 25-30 cm pitkä "mato", johon kasteltaessa imeytyy vettä (ja mikä vesi sitten haihtuessaan kostuttaa kitaraa sisältäpäin). Matoa pidetään siis kitaran sisällä: se on narulla kiinni aukon kohdalle, kielten alle, tulevassa muovilärpykässä.
 
Noita pitäisi löytyä hyvinvarustetuista soitinliikkeistä. Itse ostin omani Hesan MusaFasulta, ja se maksoi jotain luokkaa parisenkymppiä nykyrahaa (en muista tarkkaan, mutta suuruusluokka oli tuo).
 
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Tomtom
07.12.2004 15:45:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisi kuvitella, että tuommoisen voi tehdä ihan itsekin. sopivan kokoinen muoviputki, mihin poralla reikiä. Sisälle esim. naisten saniteettivälineitä - niitä putkilonmuuotoisia, sitten vaan päät kunnolla tiiviiksi.
 
Upottaen koko komeus veteen ja valuttaen tippuvat vedet pois. Jos käyttää esim. digitaalista kosteusmittaria siinä vierellä, niin ei pääse karkaamaan liian kosteaksi. Ainakin halpa ratkaisu. Pitäis varmaan laittaa niksipalstalle ja Niksipirkkaan. "Tamppooneista kosteutin kitaristeille"..
 
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
J-PPP
07.12.2004 15:50:46 (muokattu 07.12.2004 16:51:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisi kuvitella, että tuommoisen voi tehdä ihan itsekin. sopivan kokoinen muoviputki, mihin poralla reikiä.
 
Pidän akustista talvisin pääosin laukussa. Laukussa majailee myös filmipurkki, jossa reikiä kannessa ja sisällä kasteltua vaahtomuovia. Toimii.
 
kalleh
07.12.2004 15:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisi kuvitella, että tuommoisen voi tehdä ihan itsekin. sopivan kokoinen muoviputki, mihin poralla reikiä. Sisälle esim. naisten saniteettivälineitä - niitä putkilonmuuotoisia, sitten vaan päät kunnolla tiiviiksi.

 
ei hitto..Kyllä siinä menee rokkarin katu-uskottavuus ja levymyynti, kun kertoo Guitar Playerin haastattelussa hoitavansa kitaroitaan tampoonien avulla ;)
 
kalleh
07.12.2004 15:57:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidän on akustista talvisin pääosin laukussa.
 
Saisko saman vielä Suomeksi :))
 
mikasoi
07.12.2004 17:09:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse etsin viime talvena kunnollista kosteusmittaria. Ei ole helppo homma. Hiusmittareissa tulee kyllä ne kostean pyyhkeen sisällä kalibrointi ohjeet, mutta siten en päässyt itse kovinkaan kummoiseen tulokseen. Lainasin lopulta kaverin kautta kemian labran kosteusmittaria ja kalibroin sillä oman kosteusmittarini omassa olohuopneessa. Sitten sillä luullakseni oli jo ainakin suuntaa antava merkitys.
 
Paikallisissa musaliikkeissä mittarit näytti ihan mitä sattuu. Samalla pöydällä eri päässä olevissa oli jopa 20 prossan ero. Eli aivan turhaa.
 
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
C7
08.12.2004 17:49:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Gibsonin Sheryl Crow Modelissa "Acoustic Guitar Humidifier" ... Kerran kuussa tällään kosteuttajaan pari spruutallista vettä... ja homma toimii hyvin. Vekotin laitetaan kielten väliin ja kitaraa säilytän AINA kotelossa. Kitaran mukana tuli myös sellainen mato, mutta sitä en käytä.
 
vanha, mutta edelleen elossa!
atteb3
02.02.2006 22:38:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on D-41, jonka kostuttamiseen kysyin neuvoa valmistajalta. Vastaus tässä;
 
Martin recommends a humidity level of 45-55% and an average temperature of 72-77 degrees Fahrenheit. If you determine that you need to humidify your instrument, I would suggest the Kyser Lifeguard Humidifier which fits in the sound hole of the instrument. You should be able to purchase this at your local music store or Martin dealer. You can view a complete list of Martin dealers from the home page of our web site @ www.martinguitar.com. You can also check with any music store near you as they do not have to be an authorized dealer to offer this type of accessory. When you store your instrument you should take the tension off of your strings.
 
Turder
02.02.2006 23:03:21 (muokattu 02.02.2006 23:08:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen pärjännyt tuollaisella madolla. Kumiletku, jossa reikiä ja sienimäistä massaa sisällä. Kastellaan, mato kopan sisään ja kitara laukkuun.
 
Aiheesta oli juuri pientä jutuntynkää: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=115596&co=90
 
Kuivuusongelmat kalliiden soittimien kanssa ovat kyllä valitettavia mutta samalla pitäisi kyllä olla itselle hieman vihainen koska tuollaista pääsee tapahtumaan. Itse ainakain pitäisin tuon hintaluokan (kuin D-35 ja vastaavat) kitaraa kuin kukkaa kämmenellä ja silkkihaskat kädessä. Aivan yksinkertaisilla kikoilla pääsee ongelmista ja säästää sekä rahaa että soittimen kunnossa.
 
There is no sound like the one of a good acoustic guitar.
Aki
03.02.2006 02:44:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UFOX:in molempia malleja pidempään käyttäneenä voin todeta, että ne on hyviä. Aluksi kokeilin myös etsiä muilla tekniikoilla toimivia, mutta melutaso ja muut käytännön ongelmat tekivät niistä täysin sopimattomia.
 
Ufoxin veden lämpötila on toiminnassa muistaakseni noin 70 astetta. Toki, laitetta täytyy putsailla jottei se ala jarruttamaan terveyttä, mutta laitteeseen on paljon syitä olla tyytyväinen.
 
Kosteusmittarina käytän Planet Wavesin mittaria. Kätevä, muistaa myös korkeimman ja matalimman kosteuden ja lämpötilan esim reissun ajalta.
 
Matoa pidetään joissain piireissä huonona sen aiheuttamien mahdollisten valumien takia. Planet Wavesin evä tuntuu luotettavalta, on ollut hyvä käyttää.
 
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
starsailor
03.02.2006 09:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on käytössä matoja, läppiä, eviä ja noita oma tekemiä pakastepussi-pesusieni virityksiä. Kaikki nuo edellämainitut varmaan estävät pahimmat vauriot, mutta parasta olisi koko huoneiston kosteuttaminen, koska kaikkissa kitaralaukuissa ei ilma kierrä ja jos käyttää yhtä vain kaikuaukossa, niin kaula jää ilman ja taas päin vastoin. Voi tietenkin myös käyttää useita kosteuttajia kitaralaukussa, mutta jotenkin tuntuu että ongelmia suomen oloissa tulee väkisinkin. Halkeamilta voi välttyä, mutta muita. Tässä lyhyt selitys miksi:
 
Niinkuin on ollut aikaisemmin puhe, niin kosteuden vaihtelut, eteenkin nopeat, ovat juuri sitä pahinta kokopuiselle kitaralle ja osaltaan tuollaisten kosteuttajien käyttäminen sitä juuri aiheuttaa. Oletetaan että huoneisto ilma on vaikka 26% ja laitat nyt kosteuttajan kuivaan kitaralaukkuun. Kosteusprosentti nousee nopeasti sinne 40-50% välille riippuen kosteuttajasta ja laukun tiiviydestä, mutta laskee taas nopeasti päivässä, kahdessa alas. Käytännössä parasta olisi pitää kosteuttaja kokoajan samassa kosteudessa, mutta tämä vaatisi päivittäistä täyttöä ja harva jaksaa niin tehdä. Tämä taas aiheuttaa sen, että kitara alistuu suurille kosteuden vaihteluille nopealla syklillä, kun alhainen huoneisto ilmankosteus kuivaa ja kosteuttaja taas välillä nostaa sitä.
 
Osittain ikääntyessään kitaroissa olevat puut menettävät kykyään sitoa ja menettää kosteutta ja näin suuretkin heilahtelut eivät paljoa vaikuta, vaan ongelma on lähinnä uusissa muutamia vuosia vanhoissa kitaroissa. Sen jälkeen on paljon helpompaa. Varmaan tästä samasta syystä hyvin vanhentunut kuten myös kuivunut kitara kuulostaa paremmalta. Ainakin itse olen huomannut, etta alhaisissa kosteuslukemissa akustiset kitarat soivat napakammin ja jotenkin paremmin.
 
jpiir
03.02.2006 11:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tuli akustisen kanteen tallan kohdalle halkeama, kun vein sen lämpimästä talosta kylmään autoon. Pakkasta oli jotain -20. Vartin ajon päästä kitarassa napsahti. Eihän tuolla nyt ollut väliä, kun kyseessä ei ole mikään arvokas soitin. Samalla tavalla se edelleen soi. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «