Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tallamikki Gibson SG:hen?
1 2
tommijk
06.12.2004 15:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä kitara on Gibson SG Special Faded, jossa on tallassa tämä gibsonin oma 490T humbucker, joka on mielestäni hieman liian pienitehoinen. Haen suht. heviä mikkiä jolla taittuisi myös puhtaat (ei niin tärkeä) ja perinteiset 70's rokkisoundit. Olen alustavasti ajatellut Seymour Duncanin Customia ja Dimarzion Tone Zonea. Miten nämä mikit sopisivat ko. kitaraan? Runko ja kaula on mahonkia, otelauta ebenpuuta (vaikka gibsonin sivut väittävät ruusupuuksi..) Viritys on myös solloin tällöin alhaalla C:ssä, kuinka toimivat matalalla vireellä? Harmony centralissa joku oli laittanut SG fadediin tone zonen ja antoi täydet pisteet. Myös customia kehuttiin.. eipä noihin arvosteluihin silti voi täysin luottaa. Muitakin mikkejä saa toki ehdottaa. Kuinkahan Dimarzio sopisi gibsoniin? Ei vaan tunnu kovin yleiseltä ratkaisulta..
 
"Mitä huonommin menee, sitä ylimielisemmiksi muutumme." - T. Liimatta
fox
06.12.2004 16:37:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan Dimarzio sopisi gibsoniin? Ei vaan tunnu kovin yleiseltä ratkaisulta..
 
Hyvin sopii, meidän kitaristilla on SG Std:ssa ollu vuosikaudet takamikkinä DiMarzion Super Distortion.. DiMarzion mikkejä ei niin kovin tunnuta nykyisin hypetettävän, syytä en tiedä. SD:tä vaan tahi EMG:tä..=) Eli Super Distortionia voisit tsekata, niitä vanhimpia Marzioita se, mutta edelleen voimissaan..
Härski
06.12.2004 16:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. mielestäni toi Super Distortion ei ole paras mahdollinen noinkin tummasoundiseen puuhun, kuin mahonki. Itellä oli V:ssä Super Disti ja se oli jotenkin tumpelo. Alapäätä oli kyllä ja sen puolesta sopi heviin. Vaihdoin tilalle Seymou Duncanin SH-6 Distortionin ja sit läks. Yläpäätä tuli hemmetisti, alapää tiukentui (siis kitarassa) ja muutenkin enemmän mulkkua soundiin. Että sitä voisin suositella, riippuu, minkälainen soundi on sulla hakusessa.
 
mvirta
06.12.2004 17:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi,
 
vaihdoin muutama viikko sitten omaan SG Standardini
tallaan Dimarzio ToneZonen, korvasin sillä juuri tuon Duncanin
Customin.
 
Mielestäni tuo ToneZone on parempi, katsotaan nyt sitten
kun uutuudenviehätys vähän karisee. Se Custom jäi ehkä
vähän kaulamikkinä olevan Dimarzio Paf Pron jalkoihin,
ei tullut juuri käytettyä kun tuntui että meno hiipui kun vaihtoi tallamikille.
 
ToneZone on raisumman oloinen, oikein sopiva Paf Pron kaveriksi.
 
Semmoinen seikka tähän liittyi vielä, että ainakin mulla se SG:n kaulamikki (sekä alkuperäinen että Paf Pro) oli aluksi niin tummaääninen, ettei sillä oikein tuntunut olevan käyttöä.
 
Vaihdoin kaulamikin tonepotikaksi 1 Megaohmin potikan, joka kai valskaa kymppiasennossa vähemmän diskantteja maata vasten. Se oli loistava veto, ja oli syy siihen miksi tuo Custom
jäi vähälle käytölle.
 
t:markus
 
tommijk
06.12.2004 17:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi,
 
vaihdoin muutama viikko sitten omaan SG Standardini
tallaan Dimarzio ToneZonen, korvasin sillä juuri tuon Duncanin
Customin...

 
Osaatko kuvailla mikkien soundieroja tarkemmin?
Pitää tuota tonepotikan vaihtoakin miettiä, vaikkei kaulamikki (gibson 490R) mielestäni liian tummalta kuulosta... eikös toneen pitäny olla lineaarinen potikka?
 
"Mitä huonommin menee, sitä ylimielisemmiksi muutumme." - T. Liimatta
fireal
06.12.2004 17:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on justiinsa tuo Duncanin Custom tuollaisessa fadedissa ja soundiin olen ollut tyytyväinen. Mielestäni sen kanssa ei voi metsään mennä.
 
mvirta
06.12.2004 17:54:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo ToneZone on soundiltaan lämpöisempi, olisko vähän semmoinen vintagehenkisempi. Custom oli kirkkaampi ja luulen että siitä saa paremmin ns sirkkelisoundit.
 
Sitä outputin tasapainoa talla- ja kaulamikin välillä saa tietysti mikinkorkeuksia säätelemällä vähän entrattua, että kyllä sen Custominkin varmaan ihan hyvin saa pelittämään.
 
Joo, kyllähän toi potikka on logaritminen mutta kokeilin
huvikseni kun ei sitä kaulamikkiä tosiaan tullut muuten
käytettyä kuin kerran vuodessa volat kakkosella puhdasta soundia tuottamassa jonkun Aliven herkistelykohtaan. Ja
alvariinsa tone oli kympillä.
 
Muuten kaulamikki oli yleensä volat nollilla, että sai kitaran mikkivalitsimesta vaiennettua piisien välillä. Se koko tummaääninen "Rhythm"- asento on muutenkin kai joku muinaisjäänne ajalta ennen erillisiä bassokitaroita?
 
t:markus
 
app
06.12.2004 18:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto olisi tietenkin vaihtaa siihen Gibsonin oma 498T . Siitä ainakin lähtee juuri haluamasi soundit ja sopii varmasti SG:n soundiin kun sitä käytetään niissä muutenkin.
 
erkko
06.12.2004 18:36:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen Seymour Duncanin Distortionia. Mulla on ollut tollainen kiinni muutamassa Les Paulissa ja kyllä rokkaa. Toinen vaihtoehto, joka on puolet halvempi on Kent Armstrongin Destroyer. Se taitaa olla aika tarkkaan ton SD Distortionin kopio, mutta ei maksa kuin 50 euroa ja kuulostaa myös hyvältä. Tollaista mä oon koittanut vaan leppäbodyssä, mutta toiminee varmaan myös mahongissa.
 
tommijk
06.12.2004 18:53:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto olisi tietenkin vaihtaa siihen Gibsonin oma 498T
 
Eikös nuo gibsonin omat mikit ole aika kalliita...? n. 100 euroa on rahaa käytössä.
 
hmm... sh-6 olisi varmasti myös oiva peli. Ei tässä kyllä vikaan voi mennä vaikka ostaisi minkä mikin..
 
"Mitä huonommin menee, sitä ylimielisemmiksi muutumme." - T. Liimatta
SURf
06.12.2004 19:37:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/artikkelit/juttu.php?cat=laitearviot&id=231
 
Tuota tekisi mieli itseni kokeilla kokomahonkikepissä. Ei kylläkään sovellu puhtaille ellei tiputa paria kelaa pois pelistä...
 
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
tommijk
06.12.2004 23:44:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/artikkelit/juttu.php?cat=laitearviot&id=231
 
Tuota tekisi mieli itseni kokeilla kokomahonkikepissä.

 
Taitaa olla liian hevi :p kun ei mitään lisäkytkintä viitsi laittaa kelojen kytkentöihin...
 
"Mitä huonommin menee, sitä ylimielisemmiksi muutumme." - T. Liimatta
pusero
07.12.2004 00:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi ääni myös minulta tuolle sh-6:lle, omassa mahonkirunkoisessa epin lespassa on tallamikkinä juurikin tuo duncan distortion. Vaihdettuani tuon selkeyttä, yläpäätä, keskialueita ja tietenkin sitä outputtia tuli roppakaupalla lisää. Alapäätä tuossa ei ole korostetusti mutta alakerta on sitäkin tiukempi. puhtaat tosin voivat olla hieman kirkkaat mutta eivät mielestäni mene mitenkään liiaksi ruttuun. kuvittelisin että alavireeseen tuo sopisi hyvin, harvemmin tosin tulee dropped d:tä matalemmalle viriteltyä. Mutta, onhan noita muitakin hyviä JB, custom tai joku Dimarzio voisi olla kokeilun arvoinen. Myös tuo Armstrongin Destroyer kuullostaisi hyvältä.
 
k1mm0
07.12.2004 00:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/artikkelit/juttu.php?cat=laitearviot&id=231
 
Tuota tekisi mieli itseni kokeilla kokomahonkikepissä. Ei kylläkään sovellu puhtaille ellei tiputa paria kelaa pois pelistä...

 
Sounds like my tipe of pickup, pitää kyllä harkita tuota Exploreriin (joka siis on kokomahonkia) jos jossain vaiheessa olen siihen mikkejä vaihtamassa.
 
Se on kyllä ihan epistä, kun kaveri on ollut paljon enemmän humalassa kuin itse, mutta silti itselle tulee hirveä krapula ja sille kaverille ei ollenkaan.

Tabiteollisuus takoo tasokkaita tabulatuureja
Kossu
07.12.2004 08:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DMZ Super Distortion on aivan oma mainio juttunsa mikki maailmassa ja ehdottomasti alansa klassikko, jota olen itsekin käyttänyt paljon, mutta en laittaisi sitä SG:hen
jos tarkoitus on löytää myös puhtaita soundeja.
 
SG on soudiltaan hieman honottava ja Super Disotortion vain korostaisi tätä ominaisuutta - hieman vahvistimesta riippuen tosin. Minulla on Stratossa PAF Pro ja olen kokeillut sitä myös normaalisti vakiomikitetyssä SG:ssäni ja toimi hienosti, kuten todennäköisesti toimivat myös Tone Zone ja Duncanin Custom
 
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
alphamale
07.12.2004 08:08:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelläni on tuo Custom Custom mahonkikitarassa ja se on kyllä vintagempi kun tuo Custom, joka taas löytyy kaverin SG:stä. Kuitenkin outputia löytyy tuosta SH-11:stakin melkoisesti (eli itseasiassa enemmän kuin customista) :)
 
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Deranged
07.12.2004 09:54:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä kitara on Gibson SG Special Faded, jossa on tallassa tämä gibsonin oma 490T humbucker, joka on mielestäni hieman liian pienitehoinen. Haen suht. heviä mikkiä jolla taittuisi myös puhtaat (ei niin tärkeä) ja perinteiset 70's rokkisoundit.
 
Duncanin SH-13 Dimebucker. Lähtee bluesit ja hevit, on erotteleva ja tehokas.
 
RG
07.12.2004 10:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duncanin Custom SH-5.
Toimii.
 
tommijk
07.12.2004 13:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää tänään tehdä kierros Turun soitinliikkeissä ja katsoa mitä löytyy... pitääkö sg:hen olla F-spaced mikki?
 
"Mitä huonommin menee, sitä ylimielisemmiksi muutumme." - T. Liimatta
fox
07.12.2004 13:17:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää tänään tehdä kierros Turun soitinliikkeissä ja katsoa mitä löytyy... pitääkö sg:hen olla F-spaced mikki?
 
Ei pidä, ihan vakio... ;)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «