Juutas 18.10.2004 14:22:05 | |
---|
Kertokaapa viisaat ihmiset kuinka rummut saa parhaiten äänitettyä kun käytössä on vain kaksi samanaikaista kanavaa/mikkiä? Helmenä pohjalla vielä, että kumpikin mikki on dynaaminen.. =) No demotason äänitystähän näillä vehkeillä tehdään, mutta olisi se silti kiva tehdä olosuhteet huomioon ottaen parhaalla mahdollisella tavalla! Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä. |
kivi 18.10.2004 14:27:48 | |
---|
Toinen bassariin, ja toinen overheadiksi setin yläpuolelle. |
Jabe 18.10.2004 14:46:23 | |
---|
Tuo Kiven esittämä tapa mullekin tuli ekana mieleen. Toinen vaihtoehto voisi olla se, että käyttää niitä kahta mikrofonia stereoparina. Esim. x-y muodostelmassa: http://www.transom.org/tools/images/xy.gif . Tuo stereopari viedään sitten parin metrin päähän setistä. Mutta jos äänittää samalla samassa huoneessa koko bändiä, niin sitten tietty tuohon stereopariin vuotaa kaikkea muutakin ... Että sikäli bassari + 1 overhead on varmaan parempi. |
tkbass 06.12.2004 16:30:46 | |
---|
Tota öö.. ite oon ajatellu et alkais vähä perehtymään noihin äänitys juttuihin ja sit jossain vaiheees alkais hommaamaan omia kamoja... mutta semmonen mysteeri on vielä selvittämättä että millä tuo mikki asetetaan sinne overheadiksi? |
hgr 06.12.2004 16:37:53 | |
---|
Niinsanotulla mikrofonitelineellä. Kannattaa myös harkita vaihtoehtoa toinen basariin ja toinen snarelle. Todennäköisesti nimittäin yhdellä dynaamisella overheadilla snare ei kuulu tarpeeksi. Ainakin itse olen huomannut tämän. Ja snare on kuitenkin yleensä tärkeässä osassa. |
Roberto 06.12.2004 17:12:02 | |
---|
Kannattaa myös harkita vaihtoehtoa toinen basariin ja toinen snarelle. Todennäköisesti nimittäin yhdellä dynaamisella overheadilla snare ei kuulu tarpeeksi. Ainakin itse olen huomannut tämän. Ja snare on kuitenkin yleensä tärkeässä osassa. Mikin oikealla sijoittelulla snare tulee ihan satavarmasti, usein liiankin lujaa. Yleensä toivois saavansa kuitenkin sitä ajokättä kovempaa ja bassaria/virveliä hiljemmalle. Paitsi hevissä. |
Mikael 06.12.2004 17:25:42 | |
---|
mutta semmonen mysteeri on vielä selvittämättä että millä tuo mikki asetetaan sinne overheadiksi? nyrkkisääntönä vois lähtökohtana olla 2-3 kapulanmittaa virvelin yläpuolelle ja sillä mikkistaagilla tai jos sellasta ei ole niin katosta ilmastointiteipillä johdon varaan roikkumaan. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Mikael 06.12.2004 17:28:06 | |
---|
Todennäköisesti nimittäin yhdellä dynaamisella overheadilla snare ei kuulu tarpeeksi. Ainakin itse olen huomannut tämän. Ja snare on kuitenkin yleensä tärkeässä osassa. Yleensä alottelevilla rumpaleilla tuppaa se balassi olemaan sellanen että se virppa tulee kovempaa kun koko muu setti yhteensä. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
kivi 06.12.2004 17:39:28 | |
---|
Yleensä alottelevilla rumpaleilla tuppaa se balassi olemaan sellanen että se virppa tulee kovempaa kun koko muu setti yhteensä. Näinhän se on. Mutta tosiaan, tuo Mikaelin mainitsema 'Bonham-metodi' jossa yksi overi laitetaan kaksi kapulanmittaa virvelin keskikohdan yläpuolelle toimii yleensä aika hyvin. Pellit saavat lisää kirkkautta tullessaan kapselin reunoilta sisään, ja tomit sopivasti tilaa. Kun vielä viitsitte virittää rummut ja poistaa turhat ( = kaikki) dempit, homma lienee hanskassa. Ja tosiaan telineet aina käyttöön. Niin bassariin kuin overillekin. Fyllinkien päällä makaava bassarinmikki on kauhistus, samoin "sinne päin" suuntaava overi. |
Antti1 06.12.2004 17:45:37 | |
---|
Tungenpa tähän nyt omine kysymyksine, jotka liippaavat melko läheltä. Mulla on isokalvoinen konkka (TSM MT87S), Shure Beta52a ja TSM MT57. Ennen olen nauhoitellut tuolla 57:lla basarin, mutta nyt aion tyrkätä 52:n ostettuani, sen virveliin yläkalvoon paukahdusta poimimaan. Tähän asti tuo konkka on ollut noin kaksi ja puoli kapulanmittaa virpan yläpuolella ja osoittanut suunnilleen rumpalin basarijalkaan. Miten olisi syytä muuttaa tuon konkan sijoittelua, vai onko edes syytä? Tarkoituksena siis olisi saada tasapainoisempi sointi peltien kesken. Tällä hetkellä haikkaa tulee niin perkeleesti ja ride siihen verrattuna tietenkin liian hiljaa. Kuuntelemallahan tuota tasapainoisempaa sointia saisi varmaan, mutta onko teillä antaa mitään hyväksi havaittuja lähtökohtia? "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortenin isä |
kivi 06.12.2004 18:02:45 | |
---|
Kuuntelemallahan tuota tasapainoisempaa sointia saisi varmaan, mutta onko teillä antaa mitään hyväksi havaittuja lähtökohtia? No nyt kun sinulla on erillinen virvelinmikki, voit rauhassa siirtää sitä overia mieleisellesi kohdalle settiä, kunhan muistat vastaavasti miksauksessa panoroida virvelin suhteessa oikeaan kohtaan, eli käytännössä vähän oikealle, jos nyt siirrät overia riden ja lattiatomin puolelle. Eipä tuossa mitään erityisiä lähtökohtia ole. Kahdella overilla hommaa voi halutessaan tarkentaa paljonkin, esimerkiksi mittailemalla overien paikat yhtä kauas bassarin iskukohdasta (ihan mittanauhalla tai narulla) ja säätämällä virvelin niihin nähden. |
Antti1 06.12.2004 18:10:09 | |
---|
Kiitos Kivi! Eipä tuossa nyt mitään mullistavaa informaatiota tullut, mutta varmistit mun omat pähkäilyt. 18. päivä päästään koittamaan uutta basarinmikkiä ja overin sijoittelua. Jee jee. :) "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortenin isä |
hgr 06.12.2004 19:16:01 | |
---|
Mjaa, omien kokeilujeni mukaan tolla yhdellä dynaamisella overilla tulee snare kyllä naurettavan hiljaa vaikka soitankin sitä ihan jämäkästi. Etenkään ghost noteja on turha haaveilla kuulevansa. Ja crashi tulee suhteettoman kovaa jos se on sijoitettu yleisimpään paikkaansa eli haitsun ja etutomin väliin. Nyt olen vähän äänitellyt uudella Rode NT-1000:llani joka kyllä poimii melko mallikkaasti snaren yksinäisenä overheadinakin. |
kivi 06.12.2004 19:18:54 | |
---|
Ja crashi tulee suhteettoman kovaa jos se on sijoitettu yleisimpään paikkaansa eli haitsun ja etutomin väliin. Tekniikkakysymys, ja toisaalta sulla on varmaan overi liian korkealla jos pellit tukkii sen. Ja ehkä niitä Paiste Rudeja ei kannata käyttää kaksimikkiäänityksissä. :-) |
Tekniikkakysymys, ja toisaalta sulla on varmaan overi liian korkealla jos pellit tukkii sen. Ja ehkä niitä Paiste Rudeja ei kannata käyttää kaksimikkiäänityksissä. :-) No... väkisinhän se pelti tunkee aika kovaa läpi ellei sitä nyt pidä samalla tasolla snaren kanssa. Crashini on muuten Meinl Byzance 17" Thin Crash, ja soitan sitä melko hiljaa ;) |
kivi 06.12.2004 19:25:05 (muokattu 06.12.2004 19:26:51) | |
---|
No... väkisinhän se pelti tunkee aika kovaa läpi ellei sitä nyt pidä samalla tasolla snaren kanssa. Niin, tai siirrä "hihatin taakse" (eli sen verran ylös, että on overiin kuolleessa kulmassa) vaikka vaan äänitysten ajaksi. Muutenkin kannattaa ihan kuvitella ilmaan se mikin suuntakuvio ja sijoitella rumpuja vähän siihen nähden, käsitykseni mukaan aika oudotkin asetelmat oppii yllättävän nopeasti. Crashini on muuten Meinl Byzance 17" Thin Crash, ja soitan sitä melko hiljaa ;) Seliseli. Kyllä rumpalit tiedetään ;-) "Pitäiskö tää china mikittää erikseen, jos ei se vaikka kuulu..." |
Roberto 06.12.2004 19:28:45 | |
---|
No... väkisinhän se pelti tunkee aika kovaa läpi ellei sitä nyt pidä samalla tasolla snaren kanssa. Siirrä mikkiä ridepuolen olkapään yläpuolelle. Bonham-metodia käyttäessä voi äänittää itseään ja säätää mikkien sijoittelun lisäksi myös soittobalanssia kuten John aikoinaan. Kuulemma kolmannen kuuntelukerran jälkeen alkoi olemaan "siinä". Tämä siis Zeppelin I:sen äänityksissä. |
hgr 06.12.2004 19:38:44 | |
---|
"Pitäiskö tää china mikittää erikseen, jos ei se vaikka kuulu..." Heh.. Mulla on ollut sellaista ongelmaa kun ride on aika ohuehkoa ja hentoa mallia ja china on sijoitettu juuri sen viereen, ettei ride meinaa kuulua tarpeeksi mutta kiina tunkee läpi kuin sirkkeli. |
kivi 06.12.2004 19:50:59 | |
---|
Heh.. Mulla on ollut sellaista ongelmaa kun ride on aika ohuehkoa ja hentoa mallia ja china on sijoitettu juuri sen viereen, ettei ride meinaa kuulua tarpeeksi mutta kiina tunkee läpi kuin sirkkeli. Tuohon tilanteeseen ei tarvita mitenkään tavallista hennompaa rideä, vaan kyseessä on sääntö eikä poikkeus. Useimmille rumpaleille olis terveellistä pyytää joku toinen rumpali soittamaan sitä omaa settiä, niin sais yllättyä, kuinka se crashiin tai chinaan komppaaminen peittää kaiken alleen jäähallia pienemmillä lavoilla. |
Mikael 08.12.2004 10:51:49 | |
---|
Tuohon tilanteeseen ei tarvita mitenkään tavallista hennompaa rideä, vaan kyseessä on sääntö eikä poikkeus. Useimmille rumpaleille olis terveellistä pyytää joku toinen rumpali soittamaan sitä omaa settiä, niin sais yllättyä, kuinka se crashiin tai chinaan komppaaminen peittää kaiken alleen jäähallia pienemmillä lavoilla. Juu ja pilaa koko settibalanssin myös jäähallissa tai stadikalla. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |