Playboy 05.12.2004 16:35:30 | |
---|
No olen tässä ihmetellyt, että miten tuota kaulan kulmaa voi säätää, koska tuossa on pulttikaula..löysäänkö niitä pultteja? Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Gypsy 05.12.2004 18:23:02 (muokattu 05.12.2004 18:33:53) | |
---|
Jos nostan tallaa niin kielet ovat liian korkealla ja jos lasken samalle tasolle kun mun toises kitaras nii alkaa särisee.. Mun mielestä kannattais viedä kitaraliikkeeseen katottavaks. Tota kaulan kulmaa voi säätää irrottamalla kaulan ja laittamalla sinne alle jotain. En kuitenkaan usko että auttaa ongelmaan jos tässä nyt on se juttu, että kieliä ei voi nostaa koska ne on sitten liian korkeella, ja kun laskee niin 22 nauhalta särisee. |
Playboy 06.12.2004 15:57:03 (muokattu 06.12.2004 15:57:43) | |
---|
No mä taas ajattelin et säädän vaa sitä kaulan kulmaa ku se lähtee sillee pikkusen alaspäin..säädin kaularautaa nii nyt se concave on lähes olematon eli kaula on suora, mutta kun se kaula lähtee alaspäin nii kielet on vähän väärin.. Kielienhän pitäisi olla korkeammalla ylänauhoilta kuin alanauhoilta, mutta mulla ne on yhtä korkealla ja 7. nauhalta kielet on korkeimmalla pienen concaven ansiosta.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Gypsy 06.12.2004 17:16:48 | |
---|
mutta kun se kaula lähtee alaspäin nii kielet on vähän väärin. Eikö tallaa saa nostettua? Kielienhän pitäisi olla korkeammalla ylänauhoilta kuin alanauhoilta, mutta mulla ne on yhtä korkealla Jos noin matalalla on niin en ihmettele, että rämisee. |
Playboy 06.12.2004 18:06:53 | |
---|
Eiku mä just haluisin et ne kielet on siin korkeudel ku mun toiseski kitaras on eli siitä en tingi..pitäs toi kaula saada suoraan.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Gypsy 06.12.2004 18:17:03 | |
---|
Eiku mä just haluisin et ne kielet on siin korkeudel ku mun toiseski kitaras on eli siitä en tingi..pitäs toi kaula saada suoraan.. No sitte voi olla aika hankalaa... Sun toisessa kitarassa saattaa olla paremmin tehty nauhatyö tai muuta vastaavaa. Ihmetyttää kyllä vähäsen, että miten se toinen kitara voi soida särisemättä jos kielet on noin matalalla. Kun sä säädät sitä kaulan kulmaa, niin siinä käy sama kun tallaa nostettaessa, kielet nousee jollon ne on taas liian korkeella. Sitten kun sä lasket ne taas siihen, millä korkeudella sun toisessa kitarassa on, niin veikkaampa, että taas ollaan tässä samassa tilanteessa. |
Playboy 06.12.2004 18:22:34 | |
---|
Eiku koko kaula lähtee alaspäin bodysta katsottuna kun sen pitäisi lähteä pikkuisen ylöspäin..harmi ku ei oo mitää kameraa nii voisin ottaa kuvan siit.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Antti1 06.12.2004 18:24:23 (muokattu 06.12.2004 18:26:56) | |
---|
Eiku koko kaula lähtee alaspäin bodysta katsottuna kun sen pitäisi lähteä pikkuisen ylöspäin..harmi ku ei oo mitää kameraa nii voisin ottaa kuvan siit.. Onko kaula suora, vai taipuuko se alaspäin lapaa kohti? Jos se on suora, niin koita tiltata sitä laittamalla jotain kaulataskuun. Tai jos ei ole kokemusta säätämisestä, vie ammattilaiselle ja katso vierestä. EDIT 1: Ja aika ihmeellinen keppi saa tosiaan olla, jos tikkusuora kaula toimii. Pientä kuoppaa kannattaa yleensä olla, vaikka kuinka alhaalla tahansa aikoisikin pitää. EDIT 2: Niin ja tuo "jotain" on sitten puuviilua, eikä kolikoita yms. vakiokamaa. "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortenin isä |
Gypsy 06.12.2004 18:31:22 | |
---|
Mutta kun kaulan suhteella bodyyn ei hirveesti ole väliä niin kauan kun tallaa eli siis kielien suhdetta kaulaan pystyy muuttaan. |
Antti1 06.12.2004 18:42:42 | |
---|
Mutta kun kaulan suhteella bodyyn ei hirveesti ole väliä niin kauan kun tallaa eli siis kielien suhdetta kaulaan pystyy muuttaan. Jeps, enpä tullut ajatelleeksi tallan korkeudensäätöä. Omasta kitarasta mä kyllä silti tilttaisin kaulan, ilman sen järkevämpää selitystä. Voisiko tosiaan olla sitten niin, ettei nauhatöitä ole tehty tarpeeksi hyvin? Pystytkö mittaamaan tarkasti kielien korkeudet siitä toisesta kitarasta ja tuosta ongelmatapauksesta? Vaikka tönärin kanssa onnistuu. "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortenin isä |
Siis kielien korkeudet ovat nyt lähes samat noiden kahden kitaran kesken..Toi oli ennen C- ja D-vireissä, mutta muutin sen nyt E-vireeseen niin siitä varmaan johtuu toi heitto..Toi on sillee et jos laitat sen kitaran ihan normaalisti pöydälle makaamaan niin lapa koskettaisi ennen pitkää pöytään jos se olisi vähä pitempi..tajuatteko?Siis toi kaula lähtee alaspäin kulmassa..Muuten kaikki nauhatyöt sun muut ovat kunnossa, että tämä ongelma johtuu vain tuon kaulan kulmasta..Ai niin, kaula ei ole ihan suora vaan se taipuu pikkuisen alaspäin..Kaularautaa olen jo säätänyt, mutta sillä ei pysty vaikuttamaan kaulan kulmaan niin kuin haluaisin.Pitää varmaan tunkee jotain kamaa tuonne bodyn ja kaulan väliin, että se nostaisi vähän tota kulmaa.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Gypsy 06.12.2004 19:03:23 (muokattu 06.12.2004 19:07:53) | |
---|
Siis kielien korkeudet ovat nyt lähes samat noiden kahden kitaran kesken..Toi oli ennen C- ja D-vireissä, mutta muutin sen nyt E-vireeseen niin siitä varmaan johtuu toi heitto..Toi on sillee et jos laitat sen kitaran ihan normaalisti pöydälle makaamaan niin lapa koskettaisi ennen pitkää pöytään jos se olisi vähä pitempi..tajuatteko?Siis toi kaula lähtee alaspäin kulmassa..Muuten kaikki nauhatyöt sun muut ovat kunnossa, että tämä ongelma johtuu vain tuon kaulan kulmasta..Ai niin, kaula ei ole ihan suora vaan se taipuu pikkuisen alaspäin..Kaularautaa olen jo säätänyt, mutta sillä ei pysty vaikuttamaan kaulan kulmaan niin kuin haluaisin.Pitää varmaan tunkee jotain kamaa tuonne bodyn ja kaulan väliin, että se nostaisi vähän tota kulmaa.. Niin eli ne kielet siis on tosi matalalla. Jos ne on bodyn päästä melkein yhtä matalalla kun satulapäästä ja jos siinä toimivassa kitarassa on melkein samalla korkeudella, niin aika outoo, että se toimiva ei rämise. Kato mun omakuva, niin näät, että kaulan kulmaa pienentämällä sä et paljon sen kummempaa tulosta saa kun tallaa nostamalla. http://muusikoiden.net/dyn/members/13520.jpg |
Playboy 06.12.2004 19:38:34 | |
---|
Juu tuollain se just on ku toi jälkimmäinen kuva..no pitää nostaa tallaa.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Gypsy 06.12.2004 19:50:58 | |
---|
Juu tuollain se just on ku toi jälkimmäinen kuva.. Siinä ei oo mitään vikaa, että kaula lähtee alaspäin bodystä. Eri juttu olis esim sillon, jos talla olis niin korkeella, että sitä ei pystyis enää nostaan ja silti kielet olis liian matalalla, sillon kaulan kulmaa pitäis pienentää. |
Tommi S. 06.12.2004 22:29:05 | |
---|
Siis kielien korkeudet ovat nyt lähes samat noiden kahden kitaran kesken..Toi oli ennen C- ja D-vireissä, mutta muutin sen nyt E-vireeseen niin siitä varmaan johtuu toi heitto.. Tässä tapauksessa ei luultavasti kaulan kulmaa tarvitse muuttaa. Jos vertaat tuossa edelläolevassa linkissä olevia kuvia niin huomaat että kummassakin tapauksessa kielet ja kaula ovat samansuuntaisia ja joka kohdasta yhtä kaukana toisistaan. Jos toinen kitara soi hyvin niin mittaapa molemmista kitaroista seuraavat: 1. Kielten korkeus viimeiseltä (22.) nauhalta 2. Paina vasemman käden sormella 1. nauhan ja satulan välistä, ja oikean käden sormella 15. ja 16. nauhan välistä. Kun kieli on näin painettu kiinni otelautaan molemmista päistä, katso kielten korkeus 7. nauhan kohdalta. Jos 1. ja 2. mittaustulokset ovat molemmissa kitaroissa samat, niin kitaroiden pitäisi soida samalla tavalla. Luulen että tässä tapauksessa ongelmana on se että kaula on liian taipunut, jolloin 1. mittaus voi molemmissa kitaroissa olla sama mutta 2. on huonosti soivassa kitarassa suurempi (kielet korkeammalla 7. nauhalta). Kokeilepa tehdä niin että nostat tallaa vähän kerrallaan niin kauan että ylemmiltä nauhoilta soitettaessa kielet eivät enää rätise. Älä välitä tässä vaiheessa jos kielet tulevat liian korkealle. Kun kielet eivät enää rätise ylemmillä nauhoilla niin ala kiristää kaularautaa vähän kerrallaan. Tässä tapauksessa kielten pitäisi kaularautaa kiristettäessä laskea, koska kaula suoristuu ja vetää kieliä lähemmäs otelautaa. Tee myös ylläoleva mittaus 2. aina ennen kaularaudan säätämistä, sillä jos kielet tuossa mittauksessa ottavat 7. nauhalta kiinni nauhoihin, ei kaularautaa voi enää kiristää. Tiedätkin varmaan että kaularautaa täytyy säätää varovasti. Ohjeita löytyy varmasti täältä keskusteluista. |
Playboy 06.12.2004 22:50:57 (muokattu 06.12.2004 22:54:04) | |
---|
No olen tässä muutaman päivän säätänyt tuota kaularautaa ja positiiviseen päin ollaan menossa..nyt sitten nostin kieliä ja säädin vielä kerran nii huomenna pääse hyvällä tuurilla soitteleen.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |