Aihe: Miten saadaan yksinkertainen ja selkeä särosoundi?
1 2 3 4
Johxa
05.12.2004 18:16:25
Minulla on Beringer V-Amp, tietääkseni melko laadukas laite, mutta en vain osaa tehdä siihen selkeää soundia, niin että se ei myöskään pistelisi korvia. Miten se kannattaisi ekvalisoida, vahvistinmallennukset jne..
Torniojaws
05.12.2004 18:36:48 (muokattu 05.12.2004 18:37:30)

Säröä pienemmälle. Liika särö vain sekoittaa soundin, oli kyseessä sitten mallinnus tai oikea. Kitara on keskialuesoitin, joten EQ:sta boostaat middleä ja trebleä hieman, bassoa vain kevyesti. Jos ajatellaan 0-10 niin jotakuinkin:

Basso: 3 - 5
Middle: 9 - 10
Treble: 7 - 9
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
fireal
05.12.2004 21:10:18 (muokattu 05.12.2004 21:10:47)
Koko pumpun kanssa jos soittaa kämpillä (basso+toinen kitara+laulu) niin selkeyttää kummasti kun bassot melekeen nolliin, treble tappiin ja middlen kanssa hakee tasapainoa väliin.

Lisäksi vielä ulkoinen eq on hyvä tässä.
skebajaba
05.12.2004 22:49:52
itselläni oli ongelmia kanssa ton vampin kanssa saada soundi joka ei kuulosta niin "kaukaiselta". kantsii kokeilla kaappi mallinnuksen vaihtoa ja uskaltaa laittaa sitä midleäkin myös soundiin.
itse tosin jätin vampin kotiin suosiolla MUTTA en olekkaan ikinä jaksanut "runkata" soundia minuuttia pidempään mutta kokeilin ekana kaapin mallinnuksen vaihtoa jolloin sain selkeyttä soundiin aika paljon.
-kakka hakkaa kaasaria!!!-
Dumb
06.12.2004 17:11:37

Basso: 3 - 5
Middle: 9 - 10
Treble: 7 - 9

Tuollaisella keskialuekorostuksella en kyllä haluaisi ihan heti soittaa. Mielummin niin päin, että basso ja middle vaihtaisivat paikkaa.

Särön määrän vähentämisestä olen kyllä samaa mieltä. Selkeyttää kummasti. Itselläkin tuo särö-potikan asento on vuosien aikana pikku hiljaa mennyt koko ajan vaan enemmän vastapäivään.
Torniojaws
06.12.2004 17:15:00

Tuollaisella keskialuekorostuksella en kyllä haluaisi ihan heti soittaa. Mielummin niin päin, että basso ja middle vaihtaisivat paikkaa.

Ei millään pahalla, mutta tuo on juuri tämän Korn-sukupolven ongelma. Kitara ei ole basso ja mikäli soundiin laitetaan middlekuoppaa, ei kitara kuulu paskan vertaa livenä ja bändisoitossa.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
tunkki
06.12.2004 17:27:33

Kukin tyylillään, mutta kyllä keskiääntä pitää olla että erottuu miksistä. Riippuu myös käyttötarkotuksesta. Bassovoittonen pörinämatto voi olla paikallaan kun komppaillaan, monimutkaisempaan riffittelyyn enemmän baittia.
Tuhannen megawatin totuus!
Dumb
06.12.2004 17:41:55

Ei millään pahalla, mutta tuo on juuri tämän Korn-sukupolven ongelma. Kitara ei ole basso ja mikäli soundiin laitetaan middlekuoppaa, ei kitara kuulu paskan vertaa livenä ja bändisoitossa.

Ongelma ja ongelma, miten sen nyt sitten ottaa. Kauheaksi ongelmaksi en ole tuota asiaa kokenut. Treeneissä ja keikoilla kuulen itseni ihan hyvin, eikä tiskin takaakaan ole valitusta kuulunut.
Twist
06.12.2004 17:53:18

Taitaa mennä makuasiaksi taas tää homma. Jokainen kyllä hakee vähän sitä omaa saundiinsa loppujen lopuksi... Niin ainakin mä teen.
"I didn't see the show, but i know it was good!"
Antti1
06.12.2004 18:06:25
Kitara sijoittuu kyllä keskiäänille melko pitkälle, mutta ei sitäkään tarvitse ihan liikaa korostaa. Liika keskiäänien korostaminen voi kuulostaa jo hiukan nuhaiselta ja se on muutenkin hyvä konsti saada soundi tukkoon. Taidanpa minäkin käydä laskemassa middlepotikkaa pari pykälää alaspäin, kun vähän turhan isolla on. Täytyy nyt kuitenkin huomioida, että tila, muut kamat ja soittajakin vaikuttavat asetuksiin aika reilusti.

Mä rakentaisin soundini ehkä näin: tekisin mieleiseni soundin yksinään, sitten sovittaisin sen bassoon (eli bassoa pois). Sen jälkeen vielä tarkistaisin, ettei mun middle korostukset tuki keskialuetta ja peittoa laulua. Kaiken tämän jälkeen mä ottaisin sitten vielä kolmanneksen siitä särön määrästä pois. Ehkä jonkun mielestä vähän turhan akateeminen tapa säätää soundeja, mutta toimii ainakin mulla. Kokenut soittaja säätää ihan korvakuulolta sopivat soundit, mutta mä vedän varman päälle.
"What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortenin isä
Cornflake
06.12.2004 18:37:15
Torniojaws:

Mä olen ihan tasan samoilla linjoilla. Mutta en silti halua yleistää ihan noin rankasti.

Riippuu niin monesta seikasta. Muusta bändistä, tatsista, kamoista, sovituksista jne. Kitaran roolihan voi olla millainen vain. Jos sinne halutaan sitä (minunkin dissaamaa alapäätä) messiin, niin muun bändin täytyy kompata ja antaa sankarille tilaa.

Nuo kamat merkkaavat myös. Toiset vermeet on semmoisia että kitaran alataajuuksia (jopa niitä joilla koko soitin ei oikeasti soi!) tuuttaamalla saa koko paletin ihan tukkoon. Tällöin kannattaa vielä iskea vaffari nilkkoihin ja sanoa että katsoi asetukset oman idolin fanisaitilta netistä ja että sekin pitää vaffaria nilkoissa.

Toisaalta taas kaikkien vaffarien hönkä, potku / mikälie ei riitä tähän ja varsinaista vahinkoa ei edes saa aikaan.

Eli minulle ei ainakaan sano vielä mitään se että kamoihin kuuluu vamppi. Se on vain yksi lodju, muu setti merkkaa myös. Ja se mitä haetaan. Onhan se kiva kotona tuuttaa, bändin sekaan ei istu. Ainakaan musiikkityyleissä joita olen itse veivannut (raskaasta melkein rokkiin). Ja minun korvaani siis, makuasiahan tämä on;-)

Jos itse lähtisin nyt hakemaan kitara-soundia olisi kivoin lähtökohta se että alla olisi hyvin soiva komppikoneisto, kannut ja basso. Siihen sitten lähtisi hakemaan kitaran paikkaa. Tärkeä pointti on minusta hakea soundi sen porukan kanssa jonka kanssa soittaa. (pl. kokenut jamppa joka osannee ruuvata soundin kohdalleen ihan tosta vaan.)

Suurella todennäköisuudellä sen paikka löytyisi itsellänikin tuolla meisingillä, turhaa pohjaa pois ja keskelle lisää. Reippaastikkin. Yläpää onkin sitten mielestäni vähän enempi makuasia. Toiset leikkaa toiset buustaa. Riippuu ja roikkuu.
Lick my lovepump! Redbound
Cornflake
06.12.2004 18:42:12 (muokattu 06.12.2004 18:42:23)
Tuohon yksinkertaiseen ja selkeään särö-soundiin antaisin omalta osaltani vielä sen vinkin että mitä kuivempi sen parempi. Eli delayt ja reverbit bort. Lisäilee niitä sitten kun soundi on kasassa, tarpeen mukaan. Huomioiden kuitenkin että jokainen lisäys vie hommaa kauemmas tuosta tavoitellusta;-)
Mrezzye
06.12.2004 19:47:29

Minulla on Beringer V-Amp, tietääkseni melko laadukas laite...

Hihi!

mutta en vain osaa tehdä siihen selkeää soundia, niin että se ei myöskään pistelisi korvia. Miten se kannattaisi ekvalisoida, vahvistinmallennukset jne..

Tarkemmin en laitetta tunne, mutta tosiaan kaikki muut ylimääräiset efektit kokonaan pois ja gainiakaan ei kannata tuutata täysille. Käy katsomassa v-ampin kotisivuilta ( http://www.v-amp.com/ ) ideoita.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
askomiko
06.12.2004 20:07:18
Tuokin numiskoiden "virallinen" asento riippuu noin sataprosenttisesti vahvarista. Mesassa ja Marshallissa nupikoilla on aika radikaalisti eri vaikutus. Marshallissa tekee hädintuskin mitään, ja Mesassa häviää koko ääni.. Ja Messy middle nollassa = aargh.
Jormaz
06.12.2004 20:36:48
Tuokin numiskoiden "virallinen" asento riippuu noin sataprosenttisesti vahvarista.

Tää olis jokaisen hyvä pitää mielessä uutta vahvaria testatessa. Monesti kuulee sanottavan että "hirveetä surinaa", tottakai kun väännetään ne tutut eq-asetukset eikä malteta säädellä.
Andrey Bolshakov - Master of Shred
Cornflake
06.12.2004 20:51:21
askomiko:
Tuokin numiskoiden "virallinen" asento riippuu noin sataprosenttisesti vahvarista.

Komppaan täysin.

Marshallissa tekee hädintuskin mitään

? Viddu. Mulla on liian herkkä kuuloaisti. Täytyy käydä lääkärissä.
Imper
06.12.2004 21:09:53

Niin, Marsuissa on aika vahvat ominaiskorostukset. Ei sitä marsusoundia saa pois marsun eq-namiskoilla :)
Everyone is a per-son
Kassu
06.12.2004 21:23:04
Ampukaa vain ja painakaa varoitusta, vastaukseni kysymykseen on että yksinkertaisen, hyvän ja selkeän särösoundin saa hankkimalla yksinkertaisemman vahvistimen missä on panostettu perussoundiin eikä kananmunanhalkaisija-mallinnuksiin.
LaXu
06.12.2004 21:56:24
Ampukaa vain ja painakaa varoitusta, vastaukseni kysymykseen on että yksinkertaisen, hyvän ja selkeän särösoundin saa hankkimalla yksinkertaisemman vahvistimen missä on panostettu perussoundiin eikä kananmunanhalkaisija-mallinnuksiin.

En ammu. Itsekin vähän sitä mieltä, että parhaat soundit lähtevät melko yksinkertaisista vahvistimista. Ei sillä, etteikö monikanavaisistakin saisi hyviä soundeja, mutta joku kompromissi niissä aina tuntuu olevan. Simppelit vahvarit ei taasen ole mitään sveitsinlinkkareita, mutta ainakin minulle riittää pari kolme hyvää soundia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)