Aihe: Pääsyvaatimukset soitinrakennukseen?
1 2 3
the legend
05.12.2004 00:38:03
Eli minkälaista pohjatietoa/taitoa pitää olla tollaseen ammatilliseen opetukseen?
Safaweb
05.12.2004 01:06:54 (muokattu 05.12.2004 01:07:29)
http://www.lpkky.fi/ikata/soitinrakennus/soitin.html

Ja ammatillista soitinrakennustahan opetetaan Suomessa vain tuolla.
"miestä ei satu vaikka hakattaisiin kuinka, mutta kun nainen puhdistaa hänen haavojaan, hän irvistelee tuskasta" -elokuvatotuuksia
pardy
05.12.2004 21:17:24 (muokattu 05.12.2004 21:20:58)

Eli minkälaista pohjatietoa/taitoa pitää olla tollaseen ammatilliseen opetukseen?

Peruskoulun kun olet käyny niin voit hakea. Sisään et tosin pääse jos näytät nörtiltä. Epäreilua mutta totta. Eduksi on myös jos tunnet joitakin tuon oppilaitoksen nykyisiä/entisiä opiskelijoita, jotka voivat sinua suositella.

Itse tuonne haen myös lukion jälkeen, ja olen 95% varma että pääsen. Yks tuon koulun käynyt kaveri sanoi että kyllä ihan varmana pääsen, vielä varmemmin sen jälkeen kun hän on kehunut minua opettajakunnalle.

Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon. Jos mikään ylläolevista ei täsmää suhun, niin ei kannata elätellä turhia toiveita. Ne joilla on "suhteita" pääsee aina ennen kaikkia muita.

Edit: Kannattaa myös ottaa sekin seikka huomioon, että tuonne otetaan uusi opiskelijaryhmä nyt ensi vuoden syksyllä, mutta sen jälkeen vasta syksyllä 2007. Eli jos on nykyinen koulu siihen malliin kesken, että et voi sinne jo ensi vuodeksi hakea, niin sitten joutuu aika ikävän kauan odottamaan... Itse haen tuohon 2007-ryhmään, kun loppuu lukiokin vasta samana vuonna.
"Muna on mukava asia!" -Yläasteen kotitalouden opetusvideo
Musiikki on mukava asia! -Minä
Sintti
06.12.2004 11:41:34
...Itse haen tuohon 2007-ryhmään, kun loppuu lukiokin vasta samana vuonna.

No perkeles, pitää vissiin itekkin sitten tuohon hakea, kunhan ensin käy lukion ja armeeeejan alta pois. :D Armeija ilmeisesti loppuisi juuri 2007 talvella tai kesällä, riippuen siitä, pääsenkö jo 2006 kesänä sinne vai joudunko odottamaan tuohon -07 talveen.

Ja eihän siihen periaattessa svoi olla mitään erikoisvaatimuksia, kun kyseiseen kouluun vopi (ainakin yrittää) hakea jo peruskoulun jälkeen. Varmempi pääsy tietenkin kyllä lukion käyneillä (luonnollisesti :).. :D
Don't be stoopid now!
Juzzu
06.12.2004 11:51:29
Peruskoulun kun olet käyny niin voit hakea. Sisään et tosin pääse jos näytät nörtiltä. Epäreilua mutta totta.

Tuohan kuulostaa ihan paskalta. Pitääkö siellä olla sitten jonkun hippiäisen näköinen tai jotain, että suostuvat soitinrakennusta opettamaan?

Kirjepommin paikka.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Wil-J
06.12.2004 12:02:54
No perkeles, pitää vissiin itekkin sitten tuohon hakea, kunhan ensin käy lukion ja armeeeejan alta pois. :D Armeija ilmeisesti loppuisi juuri 2007 talvella tai kesällä, riippuen siitä, pääsenkö jo 2006 kesänä sinne vai joudunko odottamaan tuohon -07 talveen.

On muuten kesäpaikat kiven alla. Jo nyt syksyllä, kun mulla oli kutsunnat, oli melkein kaikki 2006 kesänkin paikat menny. Mutta onnea vaan yritykselle :)
G-mies
06.12.2004 15:19:09
Ne haluu sinne "vaan tietyntyyppisiä" heppuja sen takia, ku ne haluaa säilyttää tietynlaisen "rokki-imagon".

Mitä helvettiä :D Minä kun olen aina luullut että veistävät siellä lähinnä kanteleita ja tuohipillejä ja katsovat vähän nenänvartta pitkin uudempiin soittimiin suuntautuneita...
"Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. That's police talk." -Sledge Hammer
author
06.12.2004 16:16:14
No se nyt oli aika kärjistetysi sanottu, mutta se idea on kuitenki toi. Ne haluu sinne "vaan tietyntyyppisiä" heppuja sen takia, ku ne haluaa säilyttää tietynlaisen "rokki-imagon".

Hoho!! Kitaran rockaavuus halutaan varmaan varmistaa ihan alusta asti :)
kulmahiomakone
06.12.2004 20:54:17
Opetusministeriössä voisivat olla kiinnostuneita noista lausunnoista, joita tässä säikeessä on esitetty. Että suhteilla...

Toisekseen, koska kyseessä on yhteishaku, niin taatusti lukion suorittamisesta on etua - eikä vain ruotsin tuntien välttämisessä.

Kolmanneksi olen sitä mieltä, että jos sähkökitaroiden ja -bassojen rakentaminen viehättää, niin kannattaa silti harkita, josko laittaa kolme vuotta elämästään koulutukseen, joka johtaa... lisää tähän jotain köyhäilymeinikiä. Moni mukava harrastus menettää täysin tenhonsa, jos sitä pitää työkseen tehdä. Lisäksi näiden sähköisten kielisoittimien kyhääminen on sen verran yksinkertaista, että normaalijärkinen ihminen omaksuu asiat kirjastossa, netissä ja työväenopiston kursseilla huomattavasti nopeammin kuin kolmessa vuodessa.

Mulla meni alle kaksi opintoviikkoa (>80 tuntia) telen tekemiseen. Saman verran tunteja saa käytettyä jonkun alan englanninkielisen teoksen perinpohjaiseen omaksumiseen ja netissä hyörimiseen.

Ja taidehistoria on mielenkiintoista!
Teijo K.
06.12.2004 23:17:32

Opetusministeriössä voisivat olla kiinnostuneita noista lausunnoista, joita tässä säikeessä on esitetty. Että suhteilla...

No sama tuli heti mieleen, julkisrahoitteinen käsittääkseni vielä. Hmmm...
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
Gypsy
07.12.2004 01:50:51
Sisään et tosin pääse jos näytät nörtiltä. Epäreilua mutta totta.

Tää nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Mitä mä olen nähny telkkarissa pätkiä sieltä ja lehdistä kuvia, niin siellähän on tupa täys nörttejä. Nörtiltähän se näyttää ruokangaskin.
pardy
07.12.2004 08:34:34 (muokattu 07.12.2004 08:35:29)

Tää nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Mitä mä olen nähny telkkarissa pätkiä sieltä ja lehdistä kuvia, niin siellähän on tupa täys nörttejä. Nörtiltähän se näyttää ruokangaskin.

Ootko varma ettei ne just tarkotuksellisesti oo kuvaamatta niitä pitkätukkia joilla roikkuu ketjuja joka puolelta vaatteita? ;)

No, tähän sen verran, että tuskin sen kummempaa kuin työministeriön herrat siihen toteamukseen, että jotkut työnantajat kuuluvat laskevan eduksi jos työnhakija on käynyt armeijan tai on savuton jne...

Jos siellä on hakijoita noin viis yhtä pääsypaikkaa kohden, ja erittäin monella on täsmälleen sama tausta, niin kai se on itsestään selvää että siinä sitten karsitaan jollain perusteilla niitä hakijoita. Ei ne niitä arpomalla tiputa, eiväthän työnantajatkaan niin tee.
"Muna on mukava asia!" -Yläasteen kotitalouden opetusvideo
Musiikki on mukava asia! -Minä
Sami Koivisto
07.12.2004 09:26:50

Kuulkaas nyt. Asiahan on niin, että tänne pääsee jos on semmonen hemmo, jota soitinrakennus kiinnostaa ja on siihen taipumusta. Ulkonäöllä ei o paskanka väliä, eikä suhteilla paitsi, jos opettajat tietää, että se on varmasti sopiva hemmo tänne kouluun. Haastattelu ratkasee eniten. Rokki-imagopaskanjauhanta seis.
"This goes to eleven"
Sami Koivisto
07.12.2004 09:29:07

Sanotaan nyt, että kaikki hakijat on samalla viivalla pääsykoikeissa. kannattaa varautua siihen, että on n. 50-100 hakijaa ja n. 15 otetaan.
"This goes to eleven"
Sami Koivisto
07.12.2004 11:28:01

Sitäpaitsi täällä panostetaan nykyjään paljon myös akustisiin soittimiin (onneks). Eka vuos ainoostaan sähkiksiä...
"This goes to eleven"
Juzzu
07.12.2004 11:33:00 (muokattu 07.12.2004 11:34:10)
Sitäpaitsi täällä panostetaan nykyjään paljon myös akustisiin soittimiin (onneks). Eka vuos ainoostaan sähkiksiä...

Onko sulla mitään tietoa minkälainen on vamistuneiden heppujen työllisyys? Varmaan yrittäjiksi joutuu/pääsee moni menemään het koulun jälkeen, noinkohan sitä kuinka moni tienaa sitten voin leivän päälle valmistumisen jälkeen?

Luulisi että tilausta tilaustöille on, kun itsekin joudun hätistelemään halukkaista pois vaikka oon ihan amatööri. Toki, jos nyt laskisi vermeelle hinnan jonka jälkeen vielä voittoakin pitäisi jäädä, voisi halukkaiden määrä laskea ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
kulmahiomakone
07.12.2004 12:24:47
No, tähän sen verran, että tuskin sen kummempaa kuin työministeriön herrat siihen toteamukseen, että jotkut työnantajat kuuluvat laskevan eduksi jos työnhakija on käynyt armeijan tai on savuton jne...

Lopeta toi spedeily. kun kerran olet noin autuaan tietämätön asioista. Yksityinen toki palkkaa niillä kriteereillä, jotka hän itse määrää. Kunnat ja valtiot, ts. silloin kun ihmisiä valitaan julkisrahoitteisiin virkoihin, toimivat valinnoissaan tietyn ohjesäännön mukaan ja sitä sääntöä on syytä noudattaa. Kun ei noudateta, niin on tiedossa valituskierroksia ynnä muita oikeudellisia toimia - parhaassa tapauksessa uusi haku ja koko karuselli alusta. Käytännössä se on niin, että kun virka laitetaan hakuun, ilmoitetaan kriteerit ja tämän jälkeen on valittava kriteerit parhaiten täyttävä hakija. Siinä ei pärstäkerroin saa painaa. Aivan samoin on koulutuspaikkoja haettaessa. Haastatteluillakin on toki merkityksensä, mutta niinden painoarvo on rajattu.

Tietäisit vaan mitä se on, kun vaikkapa yliopistoissa virkoja täytetään. Tälläkään laitoksella ei ole varmaan koko sen historian aikana viety yhtään hakua läpi ilman valituksia tai suurempia skandaaleja.
Akai
07.12.2004 23:56:15
Kunnat ja valtiot, ts. silloin kun ihmisiä valitaan julkisrahoitteisiin virkoihin, toimivat valinnoissaan tietyn ohjesäännön mukaan ja sitä sääntöä on syytä noudattaa. Kun ei noudateta, niin on tiedossa valituskierroksia ynnä muita oikeudellisia toimia - parhaassa tapauksessa uusi haku ja koko karuselli alusta. Käytännössä se on niin, että kun virka laitetaan hakuun, ilmoitetaan kriteerit ja tämän jälkeen on valittava kriteerit parhaiten täyttävä hakija.

Off-topicina mainittakoon hauska yksityiskohta ainakin valtion työpaikkojen hakemisesta. Jos ihmettelette joskus, miksi joihinkin virkoihin/paikkoihin on käsittämättömän kovat pääsyvaatimukset, niin syynä voi olla se, että kun valtio ilmoittaa avoimesta paikasta ja siihen liittyvistä vaatimuksista, ja hakijoiden joukossa on vähintään yksi vaatimukset täyttävä hakija, hänet/paras heistä on palkattava. Yksityinen yrittäjä saisi vielä tässä vaiheessa halutessaan olla palkkaamatta ketään, valtio ei. Näin kuulin olevan.. :)
If it´s too loud, you´re too old!
Teijo K.
08.12.2004 08:48:54

On se nyt kuitenkin vähän eri juttu puhua ainakin osin verovaroilla ylläpidetystä koulutuksesta ja yksityisistä yrityksistä.
Akateeminen hömppä!

Operaatio Live : Jyväskylä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)