Aihe: Soittokuntaan kosketinsoittajana?
1 2 3 4
Wonder
04.12.2004 11:10:15
Onko vaikeaa päästä? Minkälaista oli koesoitossa? Pitääkö hommata suosituksia tms? Kaikki neuvot & kokemukset tänne vaan.
oizo
04.12.2004 11:32:41
Onko vaikeaa päästä? Minkälaista oli koesoitossa? Pitääkö hommata suosituksia tms? Kaikki neuvot & kokemukset tänne vaan.

Hain viime keväänä lahteen, en päässyt. Noin 15 pianistia oli koesoitossa ja olikohan niin että kaksi pääsi sisään. Koesoittoon kannattaa varautua niin, että treenaa ainakin pari kappaletta, joista toinen on mielellään kevyttä musiikkia. Ite soitin vapaavalintaisena biisinä tsaikovskin huhtikuun, jonka jälkeen raati kysyi, että olisiko vielä jotain kevyttä soitettavaa niin soitin sitten vielä beautiful loven. Primavista on tärkeä. Itellä oli joku ihan outo valssi h-mollista. Kevyen musan soittokokemus luetaan eduksi tuolla. Ja kansii tuota prima vistaa treenata kyllä runsaasti. Tsemppiä!
Kun ei tee töitä ei tule virheitä.
joetail
04.12.2004 22:52:12

Otetaanko soittokuntaan kosketinsoittajia vai pianisteja?
oizo
05.12.2004 11:37:48

Molempia.
Wonder
06.12.2004 12:14:30
Pistin hakupaperit menemään tässä viikko sitten. Tuleeko sieltä joku infokirje kotiin? Ja kestääkö sen tulemisessa kauan? Haluaisin tietää onko kirjeeni mennyt perille ennen määräajan umpeutumista (30.12), ehkä pitäisi soittaa että saisi mielenrauhan...

Aika pelottavia lukuja (2/15). Mutta tarkoittako tuo vain Lahtea, vai onko siinä koko Suomi? Itse voisin hyvinkin mennä johonkin muuhun paikkaan kuin Lahteen, kunhan vain pääsisin jonnekin soittajaksi. No ehkei nyt mikään Oulu kuitenkaan, mutta esim. Lappeenrantaan voisin ihan hyvin mennä, tai ihan minne tahansa sanotaanko vaikka 300km säteellä (asun pk-seudulla).

Kuinka paljon auttaa, jos osaa laulaa? Tai jos soittaa muita instrumentteja (vähän)? Olen soitellut kitaraa pari vuotta, mutta aika huono olen kyllä. Laulaa osaan kyllä aika hyvinkin.
M.i.k.key
06.12.2004 12:26:17 (muokattu 06.12.2004 12:26:57)
Aika pelottavia lukuja (2/15). Mutta tarkoittako tuo vain Lahtea, vai onko siinä koko Suomi? Itse voisin hyvinkin mennä johonkin muuhun paikkaan kuin Lahteen, kunhan vain pääsisin jonnekin soittajaksi. No ehkei nyt mikään Oulu kuitenkaan, mutta esim. Lappeenrantaan voisin ihan hyvin mennä, tai ihan minne tahansa sanotaanko vaikka 300km säteellä (asun pk-seudulla).

Kuinka paljon auttaa, jos osaa laulaa? Tai jos soittaa muita instrumentteja (vähän)? Olen soitellut kitaraa pari vuotta, mutta aika huono olen kyllä. Laulaa osaan kyllä aika hyvinkin.

On olemassa vielä toinen mahdollisuus jos noi pääsykokeet ei natsaa. Kun sut sijoitetaan johonkin paikkaan perussotilaaksi, otat alokasajan alkaessa yhteyttä suoraan johonkin sotilassoittokuntaan ja pyydät päästä pääsykokeeseen. Mut sijoitettiin aikoinaan Lahden pääsykokeista Hämeenlinnaan mutta meidän erässä muutama liittyi joukkoon myöhemmin juuri tuolla tavalla.

Toki laulaminen auttaa, nimittäin tanssikeikkaa upseerikerholla (--->lomia) pukkaa!
Jabbe
06.12.2004 19:47:58

Entäs Motifisteja?
Autiovaunu
06.12.2004 19:59:43
Ui, tuo olisi ehkä hiukan miellyttävämpi tapa suorittaa intti. Voiko hakea monella eri soittimella (jos ei pianolla nappaa niin vaikka triankelilla sitten!)
Wonder
07.12.2004 10:20:20
Mites tuo alokasajalla hakeminen käytännössä sitten onnistuu? Menen inttiin 2006 tammikuussa. Tuleko siinä ylimääräistä armeija-aikaa tms. jos menen "kesken" soittokuntaan?
oizo
07.12.2004 10:58:27
Mites tuo alokasajalla hakeminen käytännössä sitten onnistuu? Menen inttiin 2006 tammikuussa. Tuleko siinä ylimääräistä armeija-aikaa tms. jos menen "kesken" soittokuntaan?

Soittokunnassa minimiaika on 9kk, normaalissa armeijassa 6kk.
Leikari
07.12.2004 11:12:08
Itse voisin hyvinkin mennä johonkin muuhun paikkaan kuin Lahteen, kunhan vain pääsisin jonnekin soittajaksi.
...

kohta parikymmentä vuotta sitten viimeisissä kertausharjoituksissa ilmoittautuessani ilmoitin ammatikseni : Muusikko! - - virallisesti olin kyllä opiskelija, mutta viimeisin palkka oli tullut x-kaupungin orkesterilta. Ajattelin, että mikäli joskus sota syttyy niin pääsisin vaikka viihdytysjoukkoihin viestipoterossa kälyilyn sijaan (tai noh - "esikunnassahan" minä sen keikan olin ;-)

tämä näin Itsenäisyyspäivän jälkitunnelmissa ...
Ilkka Suominen
Anonymous-jazz
15.12.2004 02:29:31

Lahdessa on omituinen politiikka jossa suositaan vain klassisia soittajia ja pianon soittajissa tämä näkyy kaikista eniten blosareiden ohella.

Mä kuitenkin hain sinne lyömäsoittimilla joilla sinne pääsin sisään. En olisi kyllä pianolla sinne päässyt koska soitan kuulokorvalla.

musiikki kapteeni Petri "JYNS" Junna suosii vain klassisia pianisteja joista aina otetaan sisään tammikuun erään arv. n. 5-6 aina joskus tsägällä pääsee joku jatsari niistä sisään. Meidän pienessä 21:n kesän erässä oli peräti 3 pianistia joista 2 täysin klassisia ja 1 oli jazzari.

Siinä talossa kun tulee vierailijoita niin talon soittajaupseerit ylpeilevät vieraille ja pistävät aina jonkun kiiipparistin vetämään niille siellä salissa jotain klassista etydiä. Lahden pvvmsk:n pääjuttu on se klassinen marssimusiikki, siinä vielä se humppa ja klassinen tulee ohella. Jazz on viimeisenä tärkeyslistalla siellä vaikka siellä onkin isoissa erissä jopa jazz big-band jonka keikkamäärä on marginaalia muihin keikkakokoonpanoihin verrattuna.
Teemujazz
Leikari
15.12.2004 08:35:38
Lahdessa on omituinen politiikka jossa suositaan vain klassisia soittajia ja pianon soittajissa tämä näkyy kaikista eniten blosareiden ohella.

Mä kuitenkin hain sinne lyömäsoittimilla joilla sinne pääsin sisään. En olisi kyllä pianolla sinne päässyt koska soitan kuulokorvalla.

musiikki kapteeni Petri "JYNS" Junna suosii vain klassisia pianisteja joista aina otetaan sisään tammikuun erään arv. n. 5-6 aina joskus tsägällä pääsee joku jatsari niistä sisään. Meidän pienessä 21:n kesän erässä oli peräti 3 pianistia joista 2 täysin klassisia ja 1 oli jazzari.

Siinä talossa kun tulee vierailijoita niin talon soittajaupseerit ylpeilevät vieraille ja pistävät aina jonkun kiiipparistin vetämään niille siellä salissa jotain klassista etydiä. Lahden pvvmsk:n pääjuttu on se klassinen marssimusiikki, siinä vielä se humppa ja klassinen tulee ohella. Jazz on viimeisenä tärkeyslistalla siellä vaikka siellä onkin isoissa erissä jopa jazz big-band jonka keikkamäärä on marginaalia muihin keikkakokoonpanoihin verrattuna.

yleisesti ottaen olen kyllä mieltä, että inttiin mennään tappamista opettelemaan eikä oman musiikkilajin bändissä viihtymään
Jabbe
15.12.2004 21:53:57

Hoho. En jaksa sanoa muuta.
baron
16.12.2004 00:36:15

Hoho. En jaksa sanoa muuta.

Mä sanoisin, että en olisi uskonut, että upseereilla on noin hyvä maku.

Luottamus inttiin palautui.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Joonas
16.12.2004 05:16:15 (muokattu 16.12.2004 05:17:29)
Mun lehtijuttu aiheesta julkaistaan toivottavasti joskus ensi
kesänä...

Aika perseestä, kun asiasta ei oikeasti löydy tietoa, ja jotenkin
PV pihtailee kaikenlaista tietoa varusmiessoittokuntaan liittyen.
Tarttis varmaan oikeesti ottaa yhteyttä noihin virallisiin
tahoihin, jotta alkais ihmisille selvitä nämä oittokuntahommien
perusperiaatteet.

prkl.

No lehtijuttu tulee toistaiseksi jossain vaiheessa näkyviin
nettiin, mutta siinä on kyllä helvetisti aukkoja, ja oman
käsityksen nojalla kirjoitettuja juttuja.

Laitan linkin myöhemmin, kunhan opettaja
on sen tarkastanut ja hyväksynyt ja antanut mulle ne 2ovaria...

Joonas.
Moon vanha kettu.
Xardan
20.12.2004 11:53:02
Itse olen parhaillaan sotilaskodissa netissä ja soittokunnan pianistina vieläpä. Vaihdoin itse jäärkärikomppaniasta vasta armeijan alettua soittokuntaan "erikoisvalinnan" kautta. Todella löysät pääsykokeet. Virallista tietä Lahden kautta on aika rutkasti vaikeampaa. Kokemukseni perusteella kevyttä musiikkia tarvitaan enemmän, vaikka itsehän olen klassiselta puolelta. Kannattaa kokeilla kumpaakin tietä jos mahdollista. Soittajia otetaan aina tarpeen mukaan..
Music is my life, if not, then hell with me!
M.i.k.key
20.12.2004 15:35:05
Itse olen parhaillaan sotilaskodissa netissä ja soittokunnan pianistina vieläpä. Vaihdoin itse jäärkärikomppaniasta vasta armeijan alettua soittokuntaan "erikoisvalinnan" kautta. Todella löysät pääsykokeet. Virallista tietä Lahden kautta on aika rutkasti vaikeampaa. Kokemukseni perusteella kevyttä musiikkia tarvitaan enemmän, vaikka itsehän olen klassiselta puolelta. Kannattaa kokeilla kumpaakin tietä jos mahdollista. Soittajia otetaan aina tarpeen mukaan..

Taidat siis hämeenlinnassa olla? Jos näin niin kerro II/97 soittajalta terveisiä...
Mä lopetan nää hommat!
Xardan
22.12.2004 11:48:36
Taidat siis hämeenlinnassa olla? Jos näin niin kerro II/97 soittajalta terveisiä...

Kajaanissa. Tällä hetkellä vain kaksi varusmiessoittajaa, maaliskuussa lisää tulossa.
Music is my life, if not, then hell with me!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)