Aihe: Kitaran viritys
1
PunkGirl
08.09.2004 08:38:08
Minulla on ongelmia saada kitaraa vireeseen. Lähinnä tunnistaa kumpi sävel on korkeammalla/matalemmalla. Olisiko olemassa jotain tietsikka ohjelmaa jolla voisi treenata tuota. Eli ohjelma soittaisi kaksi säveltä ja pitäisi sanoa kumpi sävel on korkeampi?

Kiitos!
weelie
08.09.2004 10:57:27
No virittäessä kannattaa pudottaa se viritettävä kieli ensin selvästi alas, ja sitten vähitellen nostaa kunnes ei enää vauvomista kuulu.

*http://www.good-ear.com/

lisäksi asian vierestä muun muassa nämä on hyviä softia:
*AP guitar tuner
*Music-theory.net sivuilla on myös joitain ihan hyviä treenausohjelmia, muun muassa intervallien treenaamiseen.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
baron
08.09.2004 11:02:55

Minulla on ongelmia saada kitaraa vireeseen. Lähinnä tunnistaa kumpi sävel on korkeammalla/matalemmalla. Olisiko olemassa jotain tietsikka ohjelmaa jolla voisi treenata tuota. Eli ohjelma soittaisi kaksi säveltä ja pitäisi sanoa kumpi sävel on korkeampi?

Kiitos!

Tietysti korvan treenaaminen on ihan hyödyllistä puuhaa eikä sitä pidä laiminlyödä, mutta viritysmittari on helppo ja nopea tapa saada kitara vireeseen.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Experience. "Mäkin haluun meshiin"
poppamies
08.09.2004 12:21:07

Tietysti korvan treenaaminen on ihan hyödyllistä puuhaa eikä sitä pidä laiminlyödä, mutta viritysmittari on helppo ja nopea tapa saada kitara vireeseen.

Maallikolle viritysmittari on "ainoa" tapa saada kitara kunnolla vireeseen.
"G-strings are for strippers"
Diablero
08.09.2004 18:08:52
Kannattaa tosiaan treenata myös sitä sävelkorvaa, siitä on huomattavvasti hyötyä tulevaisuudessa.
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua joka päivä
PunkGirl
09.09.2004 10:24:03
Mä osaan kyllä virittää kitaran niin että kuuntelen sitä "vauvomista". Mutta kiinnostaisi oppia kuulemaan paremmin kumpi ääni on korkeampi /matalampi. Olisiko tuollaista tietokone ohjelmaa olemassa, joka kysyisi kaksi erittäin lähellä toisiaan olevaa ääntä ja pitäisi kertoa kumpi matalampi/korkeampi?

Kiitos taas!
Spez
09.09.2004 11:52:22
Olisiko tuollaista tietokone ohjelmaa olemassa, joka kysyisi kaksi erittäin lähellä toisiaan olevaa ääntä ja pitäisi kertoa kumpi matalampi/korkeampi?

Onhan näitä. http://www.cerlsoundgroup.org/cgi-bin/aptuner/apmain.html
Jason Becker.
depe
04.12.2004 21:07:58
Mitenköhän tämmöinen viritin toimii???

No se näyttää, että milloin sävel on oikealla korkeudella. Siis jos puhut normaalista kitaran virittimestä? Suosittelen hankkimaan, ne ei paljoa maksa. Siis jos ostaa jonkun ihan mopoversion.
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
noir
04.12.2004 21:09:20
No virittäessä kannattaa pudottaa se viritettävä kieli ensin selvästi alas, ja sitten vähitellen nostaa kunnes ei enää vauvomista kuulu. - -

Tuo on todellakin hyvä konsti. Kun ääni alkaa olemaan kohdallaan, mutta lakkaa havaitsemasta, ollaanko korkeammalla vai matalammalla, kiertää kielen kunnolla epävireeseen ja aloittaa alusta. Säästyy hermoja huomattavasti.

Itse olen huomannut, että sähkökitaran virittäminen on, ainakin minulla, helpompaa särön kanssa. Toinen huomaamani seikka on, että kaikki virittäminen on helpompaa mittarin kanssa.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Mimi
04.12.2004 21:45:54 (muokattu 04.12.2004 21:46:52)
No virittäessä kannattaa pudottaa se viritettävä kieli ensin selvästi alas, ja sitten vähitellen nostaa kunnes ei enää vauvomista kuulu.

Joku mulle joskus selitti että kitara pitäisi aina virittää alhaalta ylösäpäin. Eli jos menee ylävireeseen, niin pudottaa ensin virettä reippaasti alas ja siittä sitten nostaa oikealle tasolle. En sitten tiedä onko tuossa mitään pointtia, mutta noin olen oppinut tekemään. Kyllä se korva kovasti kehittyy kun soittelee. En olisi pari vuotta sitten voinut kuvitellakaan virittäväni kitaraa ilman mittarin apua, mutta tässä taannoin huomasin että hei, ei tämä olekaan nin vaikeaa. Tuo vauvominen, a.k.a. huojuminen on varsin hyvä keino saada kitara jotakuinkin vireeseen, sen kuulee aika helposti...

Edit: yritän kirjoittaa joskus ilman virheitä...
Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne"
k...
05.12.2004 06:48:22
Onhan näitä. http://www.cerlsoundgroup.org/cgi-bin/aptuner/apmain.html

Kysyjä kaipasi ohjelmaa joka antaa 2 erilaista ääntä ja kysyy sen jälkeen kumpi äänistä oli korkeampi/matalampi, ei siis mitään kitaranviritysohjelmistoa.

Sitten asiaan..

http://www.harmony-central.com/Software/Windows/ear_training.html

Tuolta saattaa löytyä käyttökelposia ohjelmia jos haluaa kehittää korvakuuloaan. Itse muistaakseni käytin aikoinaan tuota EarMaster Pro:ta ja se vaikutti ihan hyvältä. Myös Solfegeä olen kokeillut jota tuosta listasta ei näyttänyt löytyvän, se pitäisi löytyä googlella mutta mielestäni ei yhtä hyvä. Tosin EarMasterissa 30-päivän kokeiluaika kun Solfegessä semmoista ei tainnut olla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)