Aihe: Vaikeimmat ja helpoimmat sävellajit kitaristin kannalta..
1
JPQ
03.12.2004 03:59:37

Kertokaahan kitaran omistavat heebot mikä sävellajit vaikeita kitaralla ja mitkä helppoja. Kiva olisi muusikkia tehdessä huomioida tämä.
Ostinaatio
03.12.2004 04:13:10
No, jos pysytään standardivireessä niin helppojen soinnutusten kannalta katsottuna:

(tämä on sitten aika mutua ja toki myös tyylikysymys)

Helpoimpia:

A-molli/C-duuri
E-molli/G-duuri

D-molli/F-duuri
A-duuri
E-duuri
D-duuri

Vaikeimpia:

Jossain vaiheessa soinnutusten konnalta homma menee aika samantekeväksi.

Ehkä vaikeimmat standardivireessä on silti Es-duuri/Es-molli, koska ne pakottavat pohjasävelen korkeimmalle.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
JPQ
03.12.2004 19:51:31

Standardi vireessä pysytään koska useimmat sitä kuitenkin käyttää uskoisin. Ja normaali viritteisille soittimille muutenkin yleensä kait kirjoitetaan eniten...
Volle
04.12.2004 04:04:45
Mulle on ainakin yksi hailee, missä sävellajissa joku biisi on. Jos sitä soitetaan bändin kanssa, voin miltei diktaattorimaisesti määrätä sen mulle sopivaksi.

Biisien tyylistä riippuu mikä mulle sopii parhaiten. Yleensä e- tai a-pohjaiset hommelit ovat niitä mitä tulee jammailtua ihan muuten vaan ja siksi ne on eniten mieleen. E ehkä enemmän näistä kahdesta. Jotkut hommat menee luontevimmin jostakin muualta. Tosi tapauskohtaista siis.
Nam.
poppamies
04.12.2004 06:08:44

Komppaana Ostinaatiota ja totean että Ess duuri on hankalin kompattava kitaralla.
Syystä tai toisesta on kuitenkin suosittu pianosävellaji.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)