Aihe: Miksi suomalainen konserttiyleisö ei osaa käyttäytyä?
1
Wiitala
28.01.2003 12:44:58
Nyt tulee mielipidettä kuin Iltalehden yleisönosastolla ikään. Itse oli tässä viime lauantaina STOMPin konsertissa, ja show oli mahtava. Konsertti onnistui varsin hyvin, paitsi..

Kuten varmaan konsertin kokeneet voivat vahvistaa, ei ääntä tuutattu mitenkään tajuttoman kovaa, ja mieluiten sitä olisi kuunnellut niitä tosi hiljaisiakin napsahduksia ja paukahduksa, rumpali kun olen. :) Homma meni metsään siinä vaiheessa, kun ryhmä astui ensimmäistä kertaa lavalle harjoineen. Takanani istui jo keski-iän ylittänyt muori-ihminen joka ilmeisesti luuli katsovansa kauniita ja rohkeita kotisohvaltaan. Lakaisutuhina jäi auttamattomasti iloisen (lue: kovaäänisen) kommentoinnin ja pohdinnan alle. Mieleenpainuvimmat kommentit kuuluivat. "Oiiii, kuinka ihanan näkösiä miehiä. Vai onko tuolla naisiakin..?" ja tulitikkuaskikohtauksessa hän pohti "Mitäköhän hedelmäpaloja tuolla rasioissa on, kun kuuluu niin kiva ääni?" Jatkuvaan nauruun yhdistettyn filosofioinnin uuvuttamana olin konsertin puolivälissä suht koht ärtynyt, mutta ennen kuin käsky kääntyä ja vääntää leidin volumea pienemmälle ehti aivoista vartalooni ilmaantui saliin uusi riesa. Edessäni istuneet kaksi n. 12-13 vuotiasta tyttöä olivat ilmeisesti kyllästyneet kulttuuriin. Voi luoja kirotkoon matkapuhelimet!! Ennen konserttia kyllä kuulutettiin vielä sulkemaan matkapuhelimet, mutta ei. Jos puhelimet pitäisi äänettömällä, sen ymmärtäisi, mutta ei sekään onnistunut. Tik-tik-tik-tiktik-tik-tik napsuivat tekstiviestit kavereille, ja useita kertoja piti myös soittaa kavereille illan suunnitelmista. Eikä suomalainen konserttiyleisö tietenkään hiljennä puheääntään edes konserteissa. Ja kyllähän nyt kavereiden piti saada kuulla konsertin parhaat palat puhelimen välityksellä kuin SONERA-mainoksessa ikään.

Konsertti onnistui kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin, mutta jatkoa ajatellen hyvät ihmiset; Ajatelkaa, kuunnelkaa, antakaa muidenkin nauttia siitä elämyksestä mihin vähävaraiset opiskelijat sijoittavat KELAn tarjoamat armoeuronsa. Kiitos ja anteeksi.
Larry
28.01.2003 20:43:54
Ihan aiheesta kirjoitit...eipä tarvii mun takia pyydellä anteeksi. Itse koin samankaltaisen jutun viime vuonna Hartwall areenalla kun olin katsomassa Eaglesia....

Viimeinen biisi (Desperado) oli lopuillaan ja Henley juuri veteli loppuhuipennusta..."you better let somebody love you ..uu" niin tottakai joku Saatanan tuhkamuna huutaa jostain ysi riviltä semmoisen inkkari huudon.....meni fiilis multa ja Don:kin katsoi päätä pudistellen yleisöön ja veti biisin kunnialla loppuun..."before it's too late"

Haluan siis sanoa omasta puolestani sinulle tässä äpärä (ja toivottavasti luet tämän joskus) kuka teit tämän jutun koko H. Areenan yleisölle että mene vaikka rautatie asemalle hihkumaan huutojasi.....siellä kulkee päivittäin vielä enemmän ihmisiä kun laatukonserteissa.

Eli siis sympatiat on sun puolella mitä tulee konserttihäiriköihin. Näitä tarinoita on varmaan enemmän kuin Kamasutrassa on liikkeitä, mutta toivottavasti nämä meidän jutut menee kuuleviin korviin ja joku ottaa niistä opiksi. Kiitos ja anteeksi myös omasta puolestani jos joku loukkanntui.
-You Can Tune a piano but can't Tuna Fish- theorocks.cjb.net
Red
28.01.2003 20:46:03 (muokattu 28.01.2003 20:46:18)

Kuulostaa aika uskomattomalta, mutta toisaalta niin tavanomaiselta. Onneksi olkoon itsehillinnästäsi -minä en välttämättä olisi moiseen mielentyyneyteen pystynyt.

Luulenpa että moisia kulttuuriterroristeja ei rekisteröityneiden joukosta löydy. Eihän?
Vielä mie siut opetan...
manfred
28.01.2003 20:58:06
"Miksi suomalainen konserttiyleisö ei osaa käyttäytyä?"

Miksi suomalaiset eivät osaa käyttäytyä? Menkää Tallinnaan kattomaan miten suomalaiset on hauskoja. Toivon Viron puolesta, että ne alkais saamaan taloutta jaloilleen, ettei tarttis hyysätä suomalaisia juntteja.
Meiän bändi tulee alas niin ku lyijynen ilmalaiva denatured
zernobyl
29.01.2003 08:40:06

Olinpa kerran elokuvissa. Elokuva kesti kolme tuntia (Harry Potter, hihi). Naisihminen luki melko kovalla äänellä lapselleen tekstit... Melkeinpä käännyin ja väänsin mukulan niskat nurin, mutta kaverini ei antanut.

Miksi pitää elokuviin tuoda lapsia jotka eivät osaa olla hiljaa tai eivät osaa lukea? Suuresti kummastuttaa. Miksei voi sitä lempikirjasta (jonka äiti on lukenut sinulle) tehtyä elokuvaa vaikka vuokrata kotiin, ja kotona sitten suomennella lapselle.

Ei ymmärrä.
ahihi. piip.
Prowleri
30.01.2003 10:13:49 (muokattu 30.01.2003 10:16:17)
Tosin suomalainen yleisö on sitten aplodeissaan varsin antavaista sorttia, encorevaatimukset ja useamman minuutin päätös-suosionosoitukset suodaan pienemmillekkin bändeille, kunhan meno on vain hyvä.

Piipahdin Lontoossa ja kävin parilla keikalla siellä samalla ja meininki oli kuin eri maailmasta: toinen konsertti oli Tori Amoksen, ja maailmanluokan tähti kyllä veti hyvät taputukset innostuneelta yleisöltä mutta kun kahden encoren jälkeen oli selvää (tietty) että enempää ei kuulla, niin aploderaus loppui kuin seinään ja porukka rynni kohti ovea suunnilleen samaan aikaan kun Amos astui pois lavalta.

Toinen keikka oli kohtuullisen isossa keskustan rokkibaarissa (Roadhouse, jos joku tietää), coverbändi, soittivat viihdytysperiaatteella hyvää bilerokkia, kaikenlaisia 90-luvun biisejä. Porukka kyllä bilesti kiukulla ja ilmeisesti viihtyi mutta ei aplodeista tietoakaan. Olin varmaan yksi niistä viidestä joka taputti biisin jälkeen, ja itse settikin oli yksi noin tunnin veto ja sitten pois ilman encoreja tai edes päätösaplodeja. Ihme touhua.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
fox
03.02.2003 02:20:52

Ihan aiheesta kirjoitit...eipä tarvii mun takia pyydellä anteeksi. Itse koin samankaltaisen jutun viime vuonna Hartwall areenalla kun olin katsomassa Eaglesia....

Samassa konsertissa olleena koin vielä pahempaa: selän takana oli pari "mestaria" tuskin omilla rahoillaan konserttiin tulleina jotka koko ensimmäisen puoliskon ajan keskustelivat asiantuntevasti ynnä kovaäänisesti Eagleseista yleensä ja kappalevalinnasta sekä levyistä erityisesti. Keskustelu tosin vaimeni kun alaviistosta vasemmalta eräs hihansapolttanut kaveri ojensi kaksikkoa. Väliajalta luulen että nämä yritys-tms.sponsorilippulaiset jäivätkin virvoittautumaan keitaiden äärelle. Kyllähän siellä kaikenlaisia inkkarihuutoja kuului ynnä vislauksia ja ulvaisuja mutta minä ainakin laskin ne ns.vilpittömien suosionosoitusten piikkiin. IMO saattavat ne jopa kuulua konserttiympäristöön ainakin kevyen musiikin osalta paremmin kuin kovaääninen keskustelu kappaleen/kappaleiden aikana.
JKantonen
03.02.2003 09:51:02
Itse oli tässä viime lauantaina STOMPin konsertissa, ja show oli mahtava. Konsertti onnistui varsin hyvin, paitsi..

Kuten varmaan konsertin kokeneet voivat vahvistaa, ei ääntä tuutattu mitenkään tajuttoman kovaa, ja mieluiten sitä olisi kuunnellut niitä tosi hiljaisiakin napsahduksia ja paukahduksa, rumpali kun olen. :)

No moro. Oltiin sitten samassa näytöksessä.

Tuo vahvistaminen taitaa olla aika vaikeaa ilman että juttu lähtee kiertämään? Sattui sen verran hyvä paikka ensimmäiseltä riviltä, että siinä olisi ainakin välillä korvatulpat olleet asiaa. Takarivillä oli kanssa joitain "pienissä sievissä" olevia yritysmiehiä, mutta tajusivat sentään olla hiljaa kun homma alkoi. Tuo on kyllä ikävä juttu jos vierustoverit eivät tajua olla hiljaa, kaikki eivät ilmeisesti vain tajua että moinen höpötys voisi häiritä muita.
Juntunen
05.02.2003 19:14:31

Olinpa kerran elokuvissa. Elokuva kesti kolme tuntia (Harry Potter, hihi).

(Ao. viesti sisältää rumaa kielenkäyttöä)
Minäkin olin kerran elokuvissa. Sekin kesti 3 tuntia ja oli vuoden kovasti odottamani Taru Sormusten Herrasta(pt.1).

Takanani istui muutama juuri teini-ikään päässyt tyttönen jotka ensimmäisen tunnin jälkeen alkoivat elämöimään isolla äänellä. Valittelivat elokuvan tylsyyttä ja kommentoivat jokaista kohtausta. Joku heistä tuntui vielä kysyvän että "vittu eikö tämä jo lopu". Puristin kädet nyrkkiin ja vilkaisin monta kertaa taaksepäin mutta ei apua.

SAATANAN Jyväskylän teinihorot jos minulla olisi ollut käsiase tai vesuri! Kiitokset vaan tähänastisen elämäni suurimpiin kuuluvan kokemuksen pilaamisesta.

Vieläkin kiehuu kun muistelee..
Dumb
06.02.2003 20:02:52

SAATANAN Jyväskylän teinihorot jos minulla olisi ollut käsiase tai vesuri! Kiitokset vaan tähänastisen elämäni suurimpiin kuuluvan kokemuksen pilaamisesta.

Olisit sanonu jollekin niistä, että "mä työnnän sulle k**vän suuhun, jollet muuten hiljaa tajua olla". Olisi ehkä saattaneet hiljentyä (tai sitten eivät...). 8-)

Puolelta alkaa Pulkkinen...
Dumb
06.02.2003 23:25:43

Rakastan sua tämän muistutuksen ansiosta!

Mun kaverilla on muuten sellainen kirja, jossa on niitä ihan ensimmäisten Pulkkisten "käsikirjoituksia". On kiva välillä imitoida sekä Pulkkista että Saulia ja lukea niitä juttuja sieltä. 8-)
zernobyl
09.02.2003 16:21:23

Minäkin olin kerran elokuvissa. Sekin kesti 3 tuntia ja oli vuoden kovasti odottamani Taru Sormusten Herrasta(pt.1).

Juu. Oltiin koulusta katsomassa tuo. Meinasin hirttää itseni mandariinilla kun ne stanan 8-luokkalaiset muijat eivät voineet pitää niitä päitään kiinni (ja kännyköitä).

Noh viisastuin tuosta. Tästälähin olen aina "kipeä" tai muuten estynyt menemään noihin koulun rattoisiin elokuva-iltoihin.
ahihi. piip.
Psycho-Monkey
24.02.2003 17:10:21
STOMPpia olin minäkin katsomassa...ja kyllä oli pelihousut revetä kun joku keski-ikäinen rouvas henkilö alkoi nauraa erittäin kovaäänisesti joka kerran kun joku esiintyjistä tuli lavalle...(siis ilman että mitään erityisen hauskaa lavalla tapahtui)...ja puolet niistä nauruista oli vieläpä tekonaurua...jos sinä ko. nais immeinen luet tätä niin menepä itseesi...huomasin että monia muitakin lähellä istuvia häiritsi...on se kumma kun ei oteta muita huomioon...PRKL!! pistää vihaksi...

Hyvät tavat kunniaan!!!
I can cause you pain and make it last!
Velli
24.02.2003 21:04:18
Mulle ei erityisemmin ole sattunut häiritseviä konserttikokemuksia, mutta yhden hauskan kommentin kuulin kun olin vuonna 2000(?) Deep Purplen konsertissa Helsingissä, ja Paicen rumpusoolon puolessa välissä humaltunut helvetin ruma ämmä heilui takanani seisaaltaan ja huusi kovaan ääneen että "OO HILIJAA JO!". Se oli todella huvittavaa. No Paice tietenkin pyysi anteeksi ja lopetti saman tien :).
J. Cool
02.03.2003 21:26:45

Mulle ei erityisemmin ole sattunut häiritseviä konserttikokemuksia, mutta yhden hauskan kommentin kuulin kun olin vuonna 2000(?) Deep Purplen konsertissa Helsingissä, ja Paicen rumpusoolon puolessa välissä humaltunut helvetin ruma ämmä heilui takanani seisaaltaan ja huusi kovaan ääneen että "OO HILIJAA JO!". Se oli todella huvittavaa. No Paice tietenkin pyysi anteeksi ja lopetti saman tien :).

hohoho :D olispa ollu kohtalaisen vee olo jos olis ollu paiseen tilalla

i(h)anko paice osas suomea vai ruma känniääliöämmä englantia?
Veke
20.03.2003 08:40:38

(Ao. viesti sisältää rumaa kielenkäyttöä)

Takanani istui muutama juuri teini-ikään päässyt tyttönen jotka ensimmäisen tunnin jälkeen alkoivat elämöimään isolla äänellä. Valittelivat elokuvan tylsyyttä ja kommentoivat jokaista kohtausta. Joku heistä tuntui vielä kysyvän että "vittu eikö tämä jo lopu". Puristin kädet nyrkkiin ja vilkaisin monta kertaa taaksepäin mutta ei apua.

Onneksi en joutunut elokuvateatterissa tuota kokemaan ja onneksi myös tyttöystävälläni on hyvä leffamaku :) Eräs meidän luokkalainen idioottityttö oli käynyt katsomassa kaksi tornia ja sanoi suraavana päivänä että: "oli ihan tylsä ja paska leffa." Siinä vaiheessa jo pääsi muutama kirosana sekä haukut perään.
Blenderhead
21.03.2003 10:44:03

Nyt tulee mielipidettä kuin Iltalehden yleisönosastolla ikään. Itse oli tässä viime lauantaina STOMPin konsertissa, ja show oli mahtava. Konsertti onnistui varsin hyvin, paitsi.....

.....Konsertti onnistui kuitenkin kokonaisuudessaan hyvin, mutta jatkoa ajatellen hyvät ihmiset; Ajatelkaa, kuunnelkaa, antakaa muidenkin nauttia siitä elämyksestä mihin vähävaraiset opiskelijat sijoittavat KELAn tarjoamat armoeuronsa. Kiitos ja anteeksi.

Onneksi olkoon. Mulla olis hermo menny todenäkösesti aika nopeesti. Ei olis ollu ensimmäinen kerta. Josku elokuvissakin ollessa tulee ärähdettyä, pennut...anteeksi varhais nuoret, selittävät miten hieno puoli tuontia sitten mennyt kohtaus oli tehty. Huoh....

Mutta kaikkein pahinta on se, että kun ollaan jollain keikalla (siis katsomassa), alkaa pändi saada ilkeitä kommentteja omasta soitostaan melko kovaäänisesti. Siinä melkein menee ja hiljentää huutelijan (ei puhumalla). Ei keikoille tarvii mennä jos ei ole muuta sanottavaa, kun "vittu ootte huonoja" ja "optelkaa soittamaan dorkat". Toinen huoh....
The world won“t stop.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)