Aihe: Halpis Jacksonit
1 2 3
Robert
02.12.2004 15:42:17
Täällä m.netissä viljellään kyllä vahän turhan paljon termejä "ihan paska" yms.. Kyllä jollain 200 euron kepilläkin soittelee makuuhuonekitaristi kotonaan ihan komeasti, vaikkei se keikkakäyttöön ehkä riittäisikään. Onhan se hienoa tietysti haukkua kaikki lyttyyn, kun on itse laittanut sen vanhaa rahaa pari-kolkyttuhatta kitarakamoihin...
Allekirjoitus
Gypsy
02.12.2004 15:45:12
String-thru-bodyn tallaa ei niin vain vaihdeta :)

Tä? Miksei?
apuri
02.12.2004 15:53:29 (muokattu 02.12.2004 16:00:40)
Hmm, paljonkohan kustantaa
No ei ne potikat ole kuin 5-10 eur kpl. Osaathan kolvata?

Ei tuo ole kuin estetiikkaa, hyvin toimii "paljaanakin"

Sitten ei paljon kannata mussuttaa.

Tuossa kitarassa on käsittämättömästi satula kiinni koko ylälavassa (se muovipala kattaa koko yläosan), se on vähän mutkikkaampi ja kalliimpi projekti vaihtaa.

Älä puhu läpiä päähäs. Parempi tuolla tietämyksellä viedä kitara jonnekin ammattilaiselle säädettäväksi :)

String-thru-bodyn tallaa ei niin vain vaihdeta :)

Siis kepissähän on tavallinen tune-omatic talla ja kielet läpi rungon perässä. Tottakai saa tarviketalloja.

Kuva sun kepistä?
http://www.accessguitar.com/inventory/jackson/dx7.html
mhaarala
02.12.2004 23:39:02
Sikäli puhut sontaa, että toi sun vuodatus ja laadun heikkeneminen ei koske USA valmisteisia Jacksoneita. Ne ovat olleet huippulaatuisia soittimia 80-luvulta tähänpäivään.

Jos kirjoituksesi laadun heikkenemisestä koskee vinkuintiamalleja niin sitten olet oikeassa.

Paljon mahdollista. Lähinnähän kyse oli enemmänkin keskiluokan ja "alemman keskiluokan" soittimista ja niissä olen aika varma että tarina meni suunnilleen niinkuin selitin.
Ben_D
02.12.2004 23:44:18

Paljon mahdollista. Lähinnähän kyse oli enemmänkin keskiluokan ja "alemman keskiluokan" soittimista ja niissä olen aika varma että tarina meni suunnilleen niinkuin selitin.

Jep. Oikeassa olet.
mhaarala
02.12.2004 23:56:29
Jacksonin laatu on tietenkin noiden halpiskitaroiden kohdalla vähän heitellyt 90-luvulla. Toisaalta joka merkillä on niitä halpiskeppejä aloittelijoille. Kova kilpailu aiheuttaa sen että tuotanto pitää siirtää halpoihin maihin. Ei kait kukaan odota että halvin LTD-ritsa vastaa oikeaa japanissa tehtyä ESP:tä

En mielestäni odota liikoja halvalta, mutta en pidä siitä että laadunvaihtelut ovat suuria. Siinä kun menee niin täysin tuuripeliksi saako asiallisen vai kelvottoman soittimen.

80-luvun japsicharvelit ovat hyviä kitaroita, totta mutta vuonna 90 merkki vaihtui lavassa vain Jacksoniksi. Näille ensimmäisille professional-sarjan japsijaskoissa oli helmiäislogo ja se Schallerin floyd Jacksonin logolla (fender omistaa schallerin jos et tienyt)
ja jenkkimikit ja elektroniikka. Ainut ongelma japsiprofessionaleissa oli se että ne olivat niin hyviä että jankkisoittimien myynti kärsi. Siksi kysesinen sarja loppui noin vuonna 94.

Mitä omaa kokemusta on niin tuntuvat olevan aika asiallisia. En tosin pitänyt lainassa olleen yksilön puhtaista soudeista, mutta se lienee niiden mikkien ominaispiirre.

Ennen Fenderiä Jackonin omisti Akai jolla ei ole mitään tekemistä kitaroiden ja muiden soittimien tekemisen kanssa (eikä ollut rahaakaan), kait se sitten on parempi kuin yritys minkä päätoimialue on soitinten tekeminen ja myyminen vuosikymmenien kokemuksella..

Tietääkseni Jackson oli 80-luvulla itsenäinen tuotemerkki, vai kuinka?

Viittaukseni Fenderin ja Jacksonin "yhteensopimattomuuteen" oli aika pitkälti imagokysymys. Minulle Fender tuo mieleen lähinnä Stratocasterin, Telecasterin, rautalankamusiikin, kaikenkarvaiset humppabändit, Scandinavian Music Groupin, Agentsin... siis kaikkea muuta kuin sitä, mihin Jackson-tuotemerkki on totuttu yhdistämään. Tämä siitä huolimatta että Fendereitä näkyy esim. Iron Maidenin käytössä. Ehkä olisin mieluummin nähnyt Jacksonin pienempänä mutta itsenäisenä tuotemerkkinä, mutta se ei liene reaalimaailmassa mahdollista nykyään... jos Fender haluaa tosissaan panostaa Jacksoniin muutenkin kuin Jenna Jameson-julisteilla niin mikäs siinä.
LaXu
03.12.2004 00:28:18
b) Satula lohkeaa (itselle kävi näin, tässä kuva: http://koti.mbnet.fi/juhau/dx7-satula.jpg *köh* oikeasti ei ole noin pölyinen, salama vain korosti noita)

Tuosta satulasta voisi saada itseasiassa ihan kelvollisen. Hyvä se ei ole ollut alunperinkään. Veikkaisin, että satulan uria saisi vielä syvennettyä tilkkasen, jolloin kieli kyllä pysyy paikoillaan. Kielien ei nimittäin tarvitse olla kuin n. puoliksi urassa. Tuollaiset syvät urat saattavat itse asiassa haitata vireen pysymistä ja avointen kielten soundia.

Yhdessä kitarassani kielten kolot olivat liian syvät ja liian kapeat ja kitaran virittäminen oli hankalaa eikä se myöskään pysynyt kunnolla vireessä. Viilailin sen kuntoon ja nyt pysyy vire ja viritys on helppoa ja tarkkaa. Satula ennen ja jälkeen operaation:
http://www.saunalahti.fi/laxu/pics/articles/nut_bad01.jpg
http://www.saunalahti.fi/laxu/pics/articles/nut_finished01.jpg
apuri
03.12.2004 00:37:20
Tietääkseni Jackson oli 80-luvulla itsenäinen tuotemerkki, vai kuinka?

Joo, Akai omisti Jacksonin enen Fenderiä yli 10v.

Viittaukseni Fenderin ja Jacksonin "yhteensopimattomuuteen" oli aika pitkälti imagokysymys. Minulle Fender tuo mieleen lähinnä Stratocasterin, Telecasterin, rautalankamusiikin, kaikenkarvaiset humppabändit, Scandinavian Music Groupin, Agentsin... siis kaikkea muuta kuin sitä, mihin Jackson-tuotemerkki on totuttu yhdistämään. Tämä siitä huolimatta että Fendereitä näkyy esim. Iron Maidenin käytössä. Ehkä olisin mieluummin nähnyt Jacksonin pienempänä mutta itsenäisenä tuotemerkkinä, mutta se ei liene reaalimaailmassa mahdollista nykyään... jos Fender haluaa tosissaan panostaa Jacksoniin muutenkin kuin Jenna Jameson-julisteilla niin mikäs siinä.

Joo eli vika on vain sun päässä.
jami87
03.12.2004 01:01:28 (muokattu 03.12.2004 01:04:49)
Hmm... Hienoisesti tai melkolailla, saa itse päättää, offtopiccina tälläinen jo aiemminkin esittämäni vuodatus:

Epin Zakk Wylde Lespa maksaa vajaat 800 €. Body on mahonkia, kaula vaahteraa ja otelauta ruusupuuta. Mikit on EMG:n aktiivimikit (se Zakk Wylde -sarja.) Väri on antique ivory eli sellanen kellertävä ja lisäks on sellanen teipattu musta bullseye -kuvio. Metalliosat (virittimet, talla ja muut) on kullattu ja Groverin valmistamat.

Gibsonin Zakk Wylde Lespa maksaa reilut 4500 €. Body on mahonkia, kaula vaahteraa ja OTELAUTA EEBENPUUTA. Mikit on EMG:n aktiivimikit (se Zakk Wylde -sarja.) VÄRI ON ANTIQUE WHITE eli valkoinen ja lisäks on sellanen MAALATTU MUSTA BULLSEYE -KUVIO. Metalliosat (virittimet, talla ja muut) on kullattu ja GIBSONIN VALMISTAMAT.

Eli noi isolla kirjotetut on mun käsittääkseni ne erot noilla kahdella kitaralla. Onhan toi Gibsonin malli tietenkin sellanen "jykevämmän" olonen ja nauhojen päät on peitetty niillä binding -pykälillä. Niiden hintaero EI VOI kuitenkaan selittyä sillä, että toiseen on laitettu pala eebenpuuta ja otelauta bindingissa on pykäliä. Noi Gibsonin elektroniikatkaan EI VOI maksaa yli 3000 €.

Kysymys kuuluu, mistä toi hintaero johtuu? Selittäkää tyhmälle ihmiselle?

Edit. Niin, ja onhan toi lapakin erilainen.
I'm Rock, but I don't Roll...
Gypsy
03.12.2004 01:15:10 (muokattu 03.12.2004 01:25:44)
Onhan noi kitarat ihan eri paikassa erilailla tehty, toinen Gibsonin custom shopissa käsityönä. Eikä puuosiakaan samasta pinosta oo otettu, vaikka paperilla samalta näyttääkin.

Mutta ei nää sitä hintaeroo tietenkään selitä kun osaks, ei semmosta selitystä taida ollakkaan. Ei Gibsonin customer servicekään osaa selittää edes omien malliensa hintaeroja kun niitä on jotkut tuolla gibsonin foorumilla kyselly.
LaXu
03.12.2004 01:45:01
Hmm... Hienoisesti tai melkolailla, saa itse päättää, offtopiccina tälläinen jo aiemminkin esittämäni vuodatus

Ensinnäkin tuossa Epin ZW:ssa on EMG HZ passiivimikit, joita näkee muutenkin paljon (esim. ESP/LTD kepukoissa). Sitten on tietysti puun laatu..Epissä jotain halvempaa mahonkia, Gibsonissa Hondurasin tai Afrikan mahonkia. Maalipintakin on eri..Gibsonissa nitroselluloosalakka, Epissa polyuretaania tms. Valmistusmaakin on eri. Ja hännänhuippuna Gibson-lisä.

Periaatteessa materiaalikustannuksiltaan kitaroissa ei varmasti ole mitään tolkutonta eroa. Rakentajien palkkakustannuksissa jonkin verran. Tärkein ero on tietysti, että Gibson yksinkertaisesti myy kitaroitaan kalliimmalla. Epiphone-versio on sitten niille, joilla on vähemmän rahaa. Kyllähän Gibson hyvinkin voisi myydä sen samaan hintaan kuin Epiluuriversion, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, kun joku kuitenkin on valmis maksamaan Gibsonin mallista moninkertaisesti.
mhaarala
03.12.2004 02:25:09 (muokattu 03.12.2004 02:28:34)
Joo eli vika on vain sun päässä.

Minä kun luulin että kyseessä on enemmänkin mielipide/näkemys kuin vika... :P

Aika hyvin nuo tulivatkin jo tuossa. Eli puumateriaalit, valmistusmaa sun muu sellainen. Se, että rungon kerrotaan olevan mahonkia ei itsessään kerro loppujenlopuksi kovin paljon, koska nimikkeen alla myydään todella montaa eri puulajiketta jotka eivät ole soinnillisilta ominaisuuksiltaan samanlaisia. Halvempiin malleihin käytetään sitten sitä mitä saadaan helposti ja halvalla. Alunperin Les Pauleissa käytettyä honduras-mahonkiahan ei ole enää vähään aikaan saanut kovin helposti ja halvalla oikein mistään. Oma lukunsa on sitten esim. puiden kuivatus sun muu sellainen.. työn tarkkuudessa on myös jonkin verran eroa, joskin olen kuullut eräästä Gibson Les Paulista missä oli kaulan ja rungon liitoksen väliin tungettu joku hiton käsipyyhe...

Muuten hinta selittyy mielestäni enemmän tuotemerkillä kuin varsinaisella soittimella. Esim. ESP:n Alexi Laiho-malli maksaa yli 3000€, siinä missä SV Standardin saa kai parhaimmillaan melkein puoleen hintaan. Joten luulisin tuon ZW-mallin hinnanmuodostuksen olevan materiaalit + työ + normaali voitto + Gibson-lisä + Zakk Wylde signature-lisä. Plus Suomeen tuotuna tietysti se 22% + tulli...

Ja ne EMG:n passiivit ovat kyllä ihan hyviä mikkejä. Löytyyhän moinen Alexi Laiho-mallistakin...
Torniojaws
03.12.2004 08:37:56

No ei ne potikat ole kuin 5-10 eur kpl. Osaathan kolvata?

En

Älä puhu läpiä päähäs. Parempi tuolla tietämyksellä viedä kitara jonnekin ammattilaiselle säädettäväksi :)

Täälläpäin ei ammattilaisia löydy :P Ainoassa musiikkiliikkeessä teki tiukkaa löytää uusi satulapala jo siihen kaikkista perus-peruskitaraan, eli Yamaha EG-112U:n, puhumattakaan sitten muista kitaroista.

Siis kepissähän on tavallinen tune-omatic talla ja kielet läpi rungon perässä. Tottakai saa tarviketalloja.

Njaaaaa, ajattelin että tarkoitit koko härvelin vaihtamista ja tuon peräosan kaivertamista uudelle tallasysteemille.

Kuva sun kepistä?
http://www.accessguitar.com/inventory/jackson/dx7.html

Väri vain eri.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Mrezzye
03.12.2004 09:21:09

Oisko nimi? No onhan se ihan hemmetin paljon paremmin tehty se aito Giba. Ei ehkä silti ole ihan sen arvoinen mitä siitä pyytävät. Ehkäpä ne ei haluakaan, että se on jokaisen olohuonekitaristin budjettiin sopiva.

Nii ja Epissä on ihan sika ruma se lapa!
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Tympee Huttunen
03.12.2004 11:23:50
Ja ne EMG:n passiivit ovat kyllä ihan hyviä mikkejä. Löytyyhän moinen Alexi Laiho-mallistakin...

Mutta eivät Alexi Laiholta...

Kuka muistaa Richie Samboran soundin salaisuuden? Mainosten mukaan Zoomin muovipurkki.
askomiko
03.12.2004 13:21:37
Custom-lisä, statusarvo, differointi, kuluttajan asemointi ja kermankuorintahinnoittelu. Eli siis Hinta+(Gibson-lisä*customshopkerroin~3)
Gypsy
03.12.2004 14:49:22 (muokattu 03.12.2004 16:41:10)
Jos nyt vielä tosta ketjun alottajan kitarasta, niin sanokaas joku, mikä siitä tekee paljon huonomman kun esim joku 90 luvun Fenderin stratocasteri (kelpaa ammattilaisillekkin) millä on hintaa vaikka kuinka paljon enemmän?

Näissä on kummassakin leppäbody, ainiin!, ei olekkaan, fender kun käytti sillon lepän sijasta poppelia se kun oli halvempaa puuta. Ja sen lisäks, että käytti poppelia kun halvalla sai, oli ne (bodyt) liimailtu ties kuinka monesta palasesta. Ei varmasti häviä ainakaan bodyn puissa Jacksoni tommoselle Fenderille. Kaulat ja otelaudat on samaa tavaraa, mitään taikapuuta fenderillä ei ole näihinkään käytetty.

Tohon Jacksoniin saa kunnon tallankin ja vielä jää paljon alle fenderin hinnan, tosin ei sitä ehkä kannata vaihtaa ennenkö siihen tulee kulumia ja siitä sitten vireongelmia (uutenahan noi toimii ihan hyvin), jos sillonkaan, voi sille koittaa näyttää vähän viilaa. Virityskoneistoista en muista minkälaisia noissa Jacksoneissa on, mutta niillä nyt ei niin hirveesti Floyd Rose kitarassa oo väliä. Ja esim nauhatyöt on mun mielestä ollu ihan hyvin tehty noissa ton hintasissa jacksoneissa. Paljon paremmin kun monissa kalliimmissa kitaroissa.
Ze Kink
03.12.2004 15:17:07
Valinta oli Jackson x-seriesin DX10D, kitarasta maksoin 600 euroa.

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=2566a424d81aa8eb785c90dc5df11ba2
Joo.

No itte mitä olen noita halvempia jaskoja testannut, niin aika kuraa ovat olleet. Vähän säätelemällä saattaisi saada ihan hyviksi, mutta se taasen maksaa. Tosin nuo Mg-sarjan kepit ovat ihan hyviä, ja japanissa tehtyjä. En kuitenkaan uutena alle 500€ keppejä lähtisi Jacksonilta kattelemaan. Käytettynä voi saada ja saakin yleensä parempia. Mutta jos tosiaan noita vähän halvempia hevikeppejä lähdetään katsomaan niin itse ostaisin jonkun vanhemman Ibanezin Rg:n, esim. noita RG550 ja RG570. Pyörivät jossain 300-400€ tienoilla ja mielestäni hakkaavat nuo halppisjaskat 100-0.

Jenkkijaskoja en ole muistaakseni testannut, joten en osaa niistä mitään sanoa. Hyvältä ainakin _näyttävät_. Rr1t:tä olen monesti ihaillut fmusiikissa.
Onko shinulla hunajaa?
"Onx reijoteppo gänissä?" -Mä
"Eiku mä olen kosminen vastaanotin." -reijoteppo Bäy? #3 ÖÖÖ
Ben_D
03.12.2004 15:28:00

Hyvältä ainakin _näyttävät_. Rr1t:tä olen monesti ihaillut fmusiikissa.

Niin olen mäkin ihaillut kitaraa, mutta en hintaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)