Aihe: Tokai Les Paul
1
Michi
06.02.2003 15:07:20
Olen soitellut tommosella nyt kohta - herrajumala - 6 vuotta. Tuo mun keikkaraiskattu Tokai on erittäin hyvä yksilö, puu soi hyvin, kaula loistava, ei mitään sähkövikoja missään vaiheessa. Ja on saanut runtua omiksi tarpeiksi :). -90- luvun puolivälissä maksoin siitä hyvän laukun kanssa 6000 vanhaa rahaa... Ainoa valituksen aihe on erittäin kiertoherkät, ilmeisesti Tokain omaa (kaukoitä?)laatua olevat mikit. En kuitenkaan ole niitäkään uskaltanut/tohtinut vaihtaa, sillä oma Tokai soundaa paremmalta kuin 1. toisen kitaristimme Gibson Les Paul Studio (-90- luvun alusta) ja 2. miksaajamme vuoden vanha Tokai Les Paul Seymour Duncan- mikityksellä.

Eli jos soundaa hvältä tuo sulla kiikarissa oleva, ja tykkäät soitella Les Paulilla, osta pois!
-Up The Irons!-
Juzzu
06.02.2003 15:08:47
Tästä nyt on varmaan puhuttu tälläkin palstalla niin älyttömästi

No niin just! Hakusanoilla 'tokai les paul' ilmoitti haku näin:
Keskustelusta löytyi 186 hakuehtojasi vastaavaa kirjoitusta!

Tosin tietenkin olet jo perehtynyt näihin aikaisempiin threadeihin ja haluat kysyä jotakin spefioidumpaa, mitähän se on?
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
jp
06.02.2003 15:19:52
Noh, perustelkaa miksi japsi tokai on parempi ku korea.
Ja vielä, miten sen muka soi paremmin? Pystyykö joku jäbä sanoon sen kuulemansa perusteella side silmillä, epäilen!
LaXu
06.02.2003 16:04:30
Noh, perustelkaa miksi japsi tokai on parempi ku korea.
Ja vielä, miten sen muka soi paremmin? Pystyykö joku jäbä sanoon sen kuulemansa perusteella side silmillä, epäilen!

Japanilainen Tokai on tehty niistä perinteisistä Les Paulin materiaaleista: mahonkirunko vaahterakannella ja mahonkikaula. Korealaisissa on mm. leppä tai vanerirunkoja. Leppärunko sinänsä voi kuulostaa ihan hyvältä, mutta ei siitä samaa soundia irtoa kuin mahonkirunkoisesta.
jp
06.02.2003 18:44:01

Japanilainen Tokai on tehty niistä perinteisistä Les Paulin materiaaleista: mahonkirunko vaahterakannella ja mahonkikaula. Korealaisissa on mm. leppä tai vanerirunkoja. Leppärunko sinänsä voi kuulostaa ihan hyvältä, mutta ei siitä samaa soundia irtoa kuin mahonkirunkoisesta.

Joo joo tota samaa, (en puhu nyt vanerista) ne SOUNDIT? pystytkö itse tietää mikä kitara soi, ET se on legendaa.
Ja onhan saundit omakohtaisia, siis jokaisella oma mieltymys, eli jos pitää lepästä eikä mahonkista.
Tää kaikki on vaan kaupallista paskaa, erot minimaallisia.
Myönnän että jos tätä työkseen tekee, siis soittaa, valitsen mielummin mersun kuin ladan.
Mutta, mutta EI ammattilaiselle, ei mitään eroa!
Ammattilaisella tarkoitan leipätyökseen soittavaa henkilöä.
NS. Soundit, aattelepa vahvistimet,kajarit, säröt ja kaikki muut asiaan vaikuttavat tekijät, väitän että soundeihin vähiten vaikuttava tekijä on kitara itse!
aon
06.02.2003 18:46:33
No ei se noinkaan ole. Mutta mun mielestäni soittaja on eniten soundiin vaikuttava tekijä.
Niille, jotka pitävät tällaisesta - tämä on sellaista.
jp
06.02.2003 19:03:15
No ei se noinkaan ole. Mutta mun mielestäni soittaja on eniten soundiin vaikuttava tekijä.
Eikö??? Olet oikeassa soittaja tekee itse tsatsin mutta, ....Zoomi perään niin on Gipsonin saundit kohdallaan??? Ha naurattaa.
Perustelkaa, ei mitään mutu juttuja!
LaXu
06.02.2003 19:06:30 (muokattu 06.02.2003 19:08:13)
Joo joo tota samaa, (en puhu nyt vanerista) ne SOUNDIT? pystytkö itse tietää mikä kitara soi, ET se on legendaa.
Ja onhan saundit omakohtaisia, siis jokaisella oma mieltymys, eli jos pitää lepästä eikä mahonkista.
Tää kaikki on vaan kaupallista paskaa, erot minimaallisia.
Myönnän että jos tätä työkseen tekee, siis soittaa, valitsen mielummin mersun kuin ladan.
Mutta, mutta EI ammattilaiselle, ei mitään eroa!
Ammattilaisella tarkoitan leipätyökseen soittavaa henkilöä.
NS. Soundit, aattelepa vahvistimet,kajarit, säröt ja kaikki muut asiaan vaikuttavat tekijät, väitän että soundeihin vähiten vaikuttava tekijä on kitara itse!

Soittaja on tietenkin tärkein vaikuttaja, mutta kyllä kitara vaikuttaa paljonkin. En väitä, että levyltä osaisin aina sanoa, että nyt siellä soi Les Paul ja nyt strato, mutta kyllä sen eron itse soittaessa huomaa. Kuulijoillekaan ei varmasti ole niin paljon väliä, mitä kitaraa soitetaan, kunhan kuulostaa hyvältä. Tärkein tuo ero on itse soittajalla.

Omistan neljä kitaraa, jokainen on eri puista tehty, jokaisessa on tietysti eri mikit jne., mutta jo akustisesti huomaa, kuinka ne kuulostavat erilaisilta. Leppärunkoinen stratokopiosta irtoaa pehmeä ja voimakas ääni, vaahterakaulaisesta neckthrusta (jossa leppäpalat rungon keskipalkin sivuilla) irtoaa napakka ja stratokopsua vaimeampi ääni floikan takia, mahonkisesta Deanista taas voimakas ja syvä ääni, lehmusrunkoisesta Ibanez RG:sta hieman bassovoittoisempi ja pehmeämpi ääni kuin Deanista. Nämä erot kuuluvat vahvistimen kanssa soitettuna myös selkeästi.

Eli mielestäni on typerää sanoa, että kitaroiden puulajit eivät vaikuta soundiin. Toki yhdelläkin pärjää, mutta kamafriikkinä useampi erilainen on kiva olla.
aon
06.02.2003 19:07:34 (muokattu 06.02.2003 19:08:06)
jp: Mitä vittua sä menet väittämään että kitara vaikuttaa vähiten? En mä sitä nyt tarkoittanut, että paskoilla efekteillä, paskalla kitaralla ja paskalla vahvistimella kukaan kuulostaa hyvältä, mutta lähinnä sitä, että jos huonolle kitaristille annetaan vaikka joku PRS:n Custom Shop-keppi ja, mitäs mä tähän keksisin, Mad Professor tai Budda Twinmaster, hän kuitenkaan tuskin kuulostaa paremmalta kuin vieressä Squierilla ja vaikkapa Peaveyn Studio Prolla soittava hyvä kitaristi.
Niille, jotka pitävät tällaisesta - tämä on sellaista.
SkeVibe
06.02.2003 19:28:38
No Tää keskustelu lähti todellaki sitte elämään..

mutta onko nuo Tokain uudessa olevat alkuperäis mikit hyvät vai joutuuko vaihtamaan heti puolen vuoden jälkeen?

en yleensä kysele toisten mielipiteitä näin paljon skebaa ostellessa mut viimenen kauppa eli tämän hetkinen Ibanezin rg 570 ei ollu ehkä se ihan paras ostos.. Sustainkin on niin perseestä että..
Jaettu ilo puolittainen ilo.
LaXu
06.02.2003 19:46:44
mutta onko nuo Tokain uudessa olevat alkuperäis mikit hyvät vai joutuuko vaihtamaan heti puolen vuoden jälkeen?

Kaipa ne ihan ok on, vähän kiertoherkät tosin.

en yleensä kysele toisten mielipiteitä näin paljon skebaa ostellessa mut viimenen kauppa eli tämän hetkinen Ibanezin rg 570 ei ollu ehkä se ihan paras ostos.. Sustainkin on niin perseestä että..

Mielenkiintoista. Omassa RG550:ssäni sustainia riittää vaikka muille jakaa. Ettei vaan sulle sattunu sitten joku huono yksilö tms.?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)