Playboy 02.12.2004 21:37:45 | |
---|
Joo nyt ois semmonen onkkelma et 22-nauha rämisee, eikä siihen voi pahemmin vaikuttaa pulttikaulan takia et mikäs nyt neuvoks..Soitinkorjaajalle? Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
PoLFus 02.12.2004 21:40:08 | |
---|
miksei voi?jos vähän löysäät rautaa, EHKÄ voisi tapahtua myönteisiä juttuja. "Vittu et se Limp Bizkit on hyvä soittaa skittaa, aight? -Yo, bustaa mun kaa!" |
LaXu 02.12.2004 21:52:20 | |
---|
En kyllä ymmärrä miten kaularaudan säätö tuohon vaikuttaisi. Lieneekö kyseinen nauha himpun verran muita korkeampi? |
askomiko 02.12.2004 21:58:20 | |
---|
Onko kitarassa siis 24 nauhaa? Sillon 23 tai 24 voi olla koholla. Jos nauhojan on 22 ni, göö? |
Playboy 02.12.2004 22:05:19 | |
---|
Tai korjaus, tutkiskelin asiaa niin huomasin, että 12-22 nauhojen väli on ihan suora ja 12 välistä alas päin alkaa concave..tuo siis rämisee ylänauhoilta.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Da Make 02.12.2004 22:43:20 (muokattu 02.12.2004 22:48:58) | |
---|
Iha asiallist kommenttii, no jos oot joku leirinuotio kaveri ni oma on asias mut mä soitanki vittu äxdee äxdee botoomii.. Ni osaisko joku jelppii tos vähä.. Hmm. Sellainen tuli mieleen että jos lämpötila/kosteus muutoksesta johtuen nauha on noussut otelaudasta hieman, kokeile painaa sitä alaspäin. Voi myös olla että olet säätänyt tallapalat liian matalalle, tai jos vibratalla on kyseessä niin sen voi aiheuttaa se jos talla "niiaa" (verbi: niiata) taakse päin. e: Onneksi turhat pelleily viestit poistettiin, kiitos moderoiille. |
Playboy 02.12.2004 22:46:23 | |
---|
Tos o floikka ja kaikki muut säädöt on kohdallaan..Se on ollu kauemmin jo tollane. En oo soittanu sil vähää aikaa nii ajattelin nyt laittaa kuntoon.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
ReBeat 03.12.2004 00:12:02 | |
---|
Tuo vaikuttaa siltä, että talla/tallapalat ovat liian matalalla. Kaularaudan säätäminen vaikuttaa enemmän alemmille nauhoille (otelaudan lavanpuoleiseen päähän), joten sitä säätämällä ei saa välttämättä ylänauhojen särinää loppumaan. JOS koveruutta on LIIKAA niin 12. nauhan paikkeilla on kuoppa ja kielet ovat korkealla, vaikka ne ala- ja ylänauhoilla olisivatkin mukavan matalalla. Luulenpa, että tallaa pitää siis nostaa nyt korkeammalle. Sen jälkeen kaularaudan säädöllä sellainen tasapainoinen "relief" alemmille nauhoille, että ne eivät särise liikaa tai ollenkaan... ihan oman maun mukaan toki. |
kaularautaahan joutuu säätämään vuodenaikojen mukaan muutenkin.ilmankosteushan vaihtelee paljonkin eri vuodenaikoina..mutta se ei kyllä vaikuta 22-nauhaan yhtään mitään..pulttikaulassahan voi helposti säätää koko kaulan kulmaa. |
Playboy 03.12.2004 10:43:14 | |
---|
Muttakun ongelma on just se, että kielet ovart liian korkealla ja sitten kun alennan kielet niin alkaa särisemään. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Jäärä 03.12.2004 11:16:43 | |
---|
Noissa omakuvassa olevissa kitaroissa ei ole kuin 22 nauhaa? Onko kyse jostain niistä kitaroista? Jos ylimmältä mahdolliselta nauhaväliltä soittelet, niin se ei varmaankaan voi rämistä siitä korkeammalla nauhalla? Voiko se kieli ottaa kiinni kaulamikkiin? Kuulostaa oudolle. Suomen Hiihtoliiton luvalla. |
Playboy 03.12.2004 13:39:49 (muokattu 03.12.2004 14:10:20) | |
---|
Se on toi jacksonin RR, eikä ota kaulamikkiin kiinni kun se on muutenkin niin alhaalla kun en käytä sitä juurikaan. Pystyiskö tota kaulan kulmaa säätää jotenkin esim. löysäämällä kaulan pultteja siitä bodyn ja kaulan liitoksesta??? Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Strutsi 03.12.2004 18:10:47 | |
---|
Muttakun ongelma on just se, että kielet ovart liian korkealla ja sitten kun alennan kielet niin alkaa särisemään. Mitä epäselvää? Särisee --> Nostat tallaa. Kielet jo liian korkealla nostamiseen --> ostat uudet kielet "I've gone where the hand of man has never set foot." |
Playboy 03.12.2004 18:30:52 | |
---|
Mitä epäselvää? Särisee --> Nostat tallaa. Kielet jo liian korkealla nostamiseen --> ostat uudet kielet Et nyt tajua..Jos nostan tallaa niin kielet ovat liian korkealla ja jos lasken samalle tasolle kun mun toises kitaras nii alkaa särisee..ja mun toises kitaras lähtee ihan pikkasen kaula yläviistoon bodyn liitoksesta ja on melkee suora ja aivan täydellinen soitettava..Kun taas tässä jaskassa kaula lähtee bodysta ihan suorassa linjassa ja koukkaa alaspäin(concave)12 nauhan jälkeen.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Mokoma 04.12.2004 01:41:26 (muokattu 04.12.2004 01:42:16) | |
---|
Et nyt tajua..Jos nostan tallaa niin kielet ovat liian korkealla ja jos lasken samalle tasolle kun mun toises kitaras nii alkaa särisee..ja mun toises kitaras lähtee ihan pikkasen kaula yläviistoon bodyn liitoksesta ja on melkee suora ja aivan täydellinen soitettava..Kun taas tässä jaskassa kaula lähtee bodysta ihan suorassa linjassa ja koukkaa alaspäin(concave)12 nauhan jälkeen.. Kaula ei saa koukata alaspäin, vaan päinvastoin. Säädä kaularautaa siten, että kaula on joko aivan suora tai koukkaa bodysta päin katsottuna ylöspäin, niin ongelma on historiaa. |
zepeteus 04.12.2004 11:47:20 | |
---|
Siis 22-nauhainen kitara, jonka viimeinen (22.) nauha rämisee? Tarkoitatko, että kielet rämisevät/särisevät 22. nauhaan kun soitat alempaa? Vai että soitettaessa 22. nauhalta, se rämisee? |
Strutsi 04.12.2004 14:33:56 (muokattu 04.12.2004 14:35:13) | |
---|
Niin jos ei voi nostaa tallaa niin ostat uudet kielet. Minullakin särisee vähän alhaalta ja ostan uudet kielet kunhan kerkiän EDIT: niin ja sitä kaularautaa ei kannata ruveta itse vääntelemään, jos ei ole pätevöitynyt kitarateknikko "I've gone where the hand of man has never set foot." |
Playboy 04.12.2004 14:35:45 | |
---|
siis se rämisee 22 nauhaan kun soittaa alemmilta nauhoilta niin, että ylänauhat ovat korkeammalla.. Pitäkää hauskaa päivin ja öin, sillä kuolema kuittaa univelat.. -Kristian Ranta- |
Strutsi 04.12.2004 17:42:06 | |
---|
siis se rämisee 22 nauhaan kun soittaa alemmilta nauhoilta niin, että ylänauhat ovat korkeammalla.. Ai siis kun painat alempia nauhoja, esim 3. nauhaa, niin se rämisee ylempien nauhojen kohdalta? Vai rämisee kun painat sitä 22. nauhaa? Hemmetti minä lähen tästä keskustelusta "I've gone where the hand of man has never set foot." |
zepeteus 04.12.2004 18:24:49 | |
---|
siis se rämisee 22 nauhaan kun soittaa alemmilta nauhoilta niin, että ylänauhat ovat korkeammalla.. No sitten täytyy arvuutella samaa, mitä monet ovat jo sanoneet; kenties se 22. nauha on jostain syystä noussut hieman ylös. Tämä etenkin, jos tuo kitara on aiemmin soinut samoilla asetuksilla rämisemättä. Jos nauhassa näkyy/tuntuu liikettä, kun sitä painaa alaspäin, tuo olisi todennäköinen syy. Nauhan painaminen alas ja liimaaminen paikoilleen auttaisi siihen, mutta asiantuntija-apu voi olla paikallaan, jollet ole itse harrastanut tuollaisia huoltotöitä. Ideaalisesti kaulassa on mieltymysten mukaan reliefiä satulan ja 12. nauhan välissä, ja sitten joko tasainen tai hieman laskeva loppuosa kohti tallaa. Joissakin kauloissa/otelaudoissa saattaa olla ns. huullos (lip) ihan kaulan loppupäässä. Tuollainen kohouma aiheuttaisi myös särinää, mutta sen korjaaminen menee vielä enemmän pro-puolelle, koska pelkkä nauhan hiominen alas ei välttämättä auta tarpeeksi...itse otelautaa voi joutua hiomaan myös. Kaulan kulman muuttaminen (jos siis pulttikaulainen) voisi auttaa hieman, eli lavan päästä ylemmäs. Tämä vaikuttaa sitten tietenkin myös kielten korkeuteen ja yhdessä tallan korkeusäädön kanssa, voisi löytyä optimaalinen kohta, tai sitten ei. Jos hommaa on vaikea hahmottaa, oikeilta soitinkorjaajilta tämä käy varmasti. |