Aihe: Kumpi kampi.. Help..
1 2
polytoximaniac
01.12.2004 21:04:39
Oon jo jonkin aikaa haaveillut lisätomia Swinkkuihin.. Tällä hetkellä 10,12,14.. Mielessä on käynyt 16" lattiatomi mut ei ainakaan Thomannilla ollu erikseen myynnissä.. En oo vielä liikkeistä kyselly mut täytyy varmaan tyytyä käyteyttyyn.. Toinen vaihtoehto olis ehkä 8" pikkutomi.. Eli olisko ehdotuksia kumpi mahtais olla parempi noin esim. soitannallisesti.. 16:een vois mun soittotyylillä osua paremmin :) Raskaampaa jäyhäntää siis kyseessä.. Mielipiteitä! 'Tos!

EDIT: Ei teillä sattuis olemaan ylimääräistä? Jompaa kumpaa.. Väri mielellään Midnight Blue.. 'Tos ögeen! :)
Mosh your ass off!!!
ddrum54
01.12.2004 21:12:47
Taitaa 16" olla parempi raskaaseen menoon. Tai jopa 18".
2`n 4
JeeVes
01.12.2004 21:14:39
Kyllä mä ainakin hankkisin 16".
"Ajattelen, siis olen siis olemassa"
hgr
01.12.2004 21:17:17
Voisko joku selittää mulle miksi raskaassa musassa pitäisi olla sen isommat rummut kuin muutenkaan? Tää on vaan aina ihmetyttänyt.
ddrum54
01.12.2004 21:26:38
Voisko joku selittää mulle miksi raskaassa musassa pitäisi olla sen isommat rummut kuin muutenkaan? Tää on vaan aina ihmetyttänyt.

Ne pienemmät on ehkä vähän "raikkaita" raskaaseen menoon. Vai onko se vaan tapa, tiiä häntä. Sitä on vaan tottunut siihen, että hevikannut on isoja ja syviä.
Taas toisaalta isoilla staroilla on koko sortimentti, 6 tuumasesta patarumpuihin.
Hyvä että herätit ajatuksen, eihän siinä mitään sääntöä ole.
Nytpä kerron pätevän ohjeen: Osta sen kokoinen, mikä omaa korvaa miellyttää. : )
2`n 4
hgr
01.12.2004 21:29:54
Niin no, lähinnähän jossain tuplabasarimättöhommissa menee vaan tukkoon jotkut 24" basarit tai isot ja syvät tomit. Tosin "raskas musiikki" on aika laaja käsite nykyään.
polytoximaniac
01.12.2004 21:30:48

Noohh... Kylläpä tollasesta vaikkapa 12" tomista lähtee huomattavasti muhkeampi saundi kuin esim. 8"
vrt. Ulrichin rummut joskus 80-luvulla --> pienin tomi tais olla tyyliin 12"

Niin ja taitaa olla tollasissa isomman koon omaavissa laajempi viritysalue (?) Tai jotain...
Mosh your ass off!!!
AP
01.12.2004 21:32:58
Tosin "raskas musiikki" on aika laaja käsite nykyään.
Niinpä. Aikakautensa raskasta soittanut John Bonham veti 26" bassarilla...
K100 #7
ddrum54
01.12.2004 21:38:15
Noohh... Kylläpä tollasesta vaikkapa 12" tomista lähtee huomattavasti muhkeampi saundi kuin esim. 8"
vrt. Ulrichin rummut joskus 80-luvulla --> pienin tomi tais olla tyyliin 12"

Niin ja taitaa olla tollasissa isomman koon omaavissa laajempi viritysalue (?) Tai jotain...

Niinpä, eihän se alue voi 8 tuumaisessa olla kovin laaja. Ja sitten jos on kova mesoamaan, niin saattaa tulla niitä hutilyöntejä. Kasituumaisen sweet spot on pirun pieni.
2`n 4
Terok
01.12.2004 22:00:37

8" jos nyt puhuta doomista tai jostain muusta raskaasta raskaasta musiikista.
DimensionZ
01.12.2004 22:57:34

Itselläni on 10/12/14/16 viritelmä. Sopii mielestäni hyvin sikäli että 10stä lähtee vielä korkeitakin ääniä jos täytyy, mutta kuitenkin siitä saa riittävän matalan äänen sitten kun vedetään rockia tai rankempaa. 16 on sitäpaitsi vielä lattiatomina siinä siedettävyyden rajoissa, ulkonäöllisesti kuin roudauksellisesti ja käytännöllisyydessäkin.
''He jumped right out of a building!!''
Mr. Sly
02.12.2004 12:55:30
Vielä tuosta raskas musiikki = isot pöntöt topicista.
Mitäs ajtuksia herättää se että raskaan musiikin raatajat soittaa myös useimmiten isolla setillä, eli siis niitä pönttöjä on vallan mahdottomasti.
Soitetaanhan esim. jazzia, joka teknisyydessään vetää monesti vertoja metallille, varsin pienikokoisilla seteillä.
Itse soittelen pienellä 20, 10, 14 setillä ja mukavasti taipuu myös raskaampi musiikki.
Ajatuksia ???
"Keep it simple, stupid!"
ddrum54
02.12.2004 13:07:02 (muokattu 02.12.2004 18:01:26)
Mitäs ajtuksia herättää se että raskaan musiikin raatajat soittaa myös useimmiten isolla setillä, eli siis niitä pönttöjä on vallan mahdottomasti.
Soitetaanhan esim. jazzia, joka teknisyydessään vetää monesti vertoja metallille, varsin pienikokoisilla seteillä.
Itse soittelen pienellä 20, 10, 14 setillä ja mukavasti taipuu myös raskaampi musiikki.
Ajatuksia ???

No juu, eihän se pöntöistä kiinni ole. Pelimies soittaa vaikka pahvilaatikoilla. Nää on vaan tämmöisiä urautuneita ajatuksia.

EDIT: Metallisoittoon tulee tiettyä katu-uskottavuutta isolla setillä. Jazzin vääntäminen isolla setillä saattaisi olla aika koomista. On tää vähän semmoinen genre-juttukin. Laajemmin ajateltuna persoonallinen look ja asusteetkin tavallaan leimautuu tuohon genre aspektiin.
Ei hel... nyt loppu, mopo karkaa.
2`n 4
Viceroy
02.12.2004 18:09:04

Meikä soittaa raskaalla kädellä 20/14/10/12/14 -settiä, ja hyvin toimii. Oikeanlaiset kalvot (Pinstripet totta kai, Jamin suosikit!) ja viritys (pahvilaatikot eri korkeuksilla!), niin johan potkii ;)

Potki se kyllä sillä 22/22/14/12/14/16 -Larssi-tuplatamallakin...en sit tiiä
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
totomiettinen
02.12.2004 22:40:20
Pakko mainita, että kyllä se 12-tuumainen pikkutomi on jazzissa kovin tuttu näky. Ei siitä sen enempää.

Ja kyllä, 8":ssa on hyvin pieni "tuning range", ainakin jos vertaa kuusitoistaseen. Itsellä tällä hetkellä käytössä 8", 10", ja 14" (omakuvassa). Saa ihan mielenkiintoisen yhdistelmän. Tosin soitan eniten soul/R'n'B/funk-osastoa, tai no, yönmustaa musakkia, joten siinähän nuo tomikoot ovat omiaan ; )

Vaikkakin kasi on vaikea virittää ja tuntuu, että siihen on joskus vaikea osua, niin on se vaan hieno soitin!
Jaakko Hyvärinen
02.12.2004 23:32:48
Ajatuksia ???

No Juttelin tuossa männä vuonna Nightwishin Jukka Nevalaisen kanssa ja hän totesi että iso setti kompensoi soittotaitoa, eli jos ei osaa soittaa, niin on parempi olla hyvä diili tai paljon rahaa.
No on se nyt Perkele!..*ja meikkiä naamaan*
Bobana
03.12.2004 06:55:54
Ajatuksia ???

Isot setit on perseestä. Kaikki ylimääräinen roina huut helkuttiin.
Optimaalinen määrä tomeja on 3, millä tulee toimeen tiukimmissakin tilanteissa. Tulee toki hyvin kahdellakin mutta se kolmas antaa vielä lisämaustetta filleihin. Itellä on 13" tom, 16" floor ja 18" floor eikä kuitenkaan kovin paljoa tota 18":sta tuu käytettyä. Tää on musta paras koska riden saa ergonomisesti parhaiten ja muut pellitkin mahtuu oikeen mukavasti ettei tarvii kurottaa niin paljoo että pallilta putoaa... Crashien määrä on sitten jokaisen asia. Se että niitä on paljon, ei läheskään näytä yhtä tyhmältä kun se että on sellanen patteristo että kolisuttajasta ei näy kun orastava pälvi...

No, tää nyt oli taas vaan mun mielipide.
Informaatiokameli
03.12.2004 09:28:45

Isot setit ovat kyllä mielestäni melkoisen turhia, tosin tuo "kaksi tomia ja ei mitään muuta!" (anteeksi kärjistys)- tyylin mesoaminen on vielä typerämpää.

Itse soittelen 22",12",16"-setillä ja hyvin taipuu hevimpi ja myös kevyempi soitanta. En käytä isoa settiä koska en yksinkertaisesti tarvitse sellaista. Ei niissä filleissä tarvitse olla miljoonaa tomia, mielikuvitus riittää:)
Everybody loves somebody, but nobody loves rumpali.
DimensionZ
03.12.2004 09:54:42

Isot setit ovat kyllä mielestäni melkoisen turhia, tosin tuo "kaksi tomia ja ei mitään muuta!" (anteeksi kärjistys)- tyylin mesoaminen on vielä typerämpää.

Totta, tässähän on lähes yhtä absoluuttiset kannat kuin tuplabasareista puhuttaessa. Voi olla jotain mieltä, mutta ei sitä tarvi totuudeksi väittää.

Sitten itse asiaan: iso setti on ensinnäkin vähän suhteellinen käsite. Jos puhutaan luokasta Portnoy, silloin mielestäni puhutaan jo isosta setistä. Itse käytän 4 tomia, tekeekö se setistäni automaattisesti ison? Käytän kuitenkin vain 3 symbaalia haikkojen lisäksi, loppujen lopuksi settini jopa näyttää todella kesyltä. Verratkaapa vaikka Wecklin settiin, sillä on miljoona symbaalia, toinen virveli, toinen basari, bongoja ja vaikka mitä siellä setissä, mutta myös neljä tomia. Onko meidän setit sitten yhtä 'pahoja'?

Se että niitä tomeja on, ei tarkota että se mitenkään heijastuu soittotaidoissa, välttämättä siis. Isohkossa setissä on myös se hyvä puoli että tilanteen mukaan sieltä käytetään mitä tarvitaan. Sekä filleissä, että roudauksessa. Harvoin minulla on keikalla mukana koko arsenaali, yleensä vain 2 tai 3 tomia.
''He jumped right out of a building!!''
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)