Keppis 17.06.2004 18:59:43 | |
---|
Jos äänittää laulua ja huomaa ettei pysy nuotissa, niin millä tavalla laulua pitäis korjata ja mihin pitää kiinniittää huomioo? Auttaako parempi tekniikka jo siihen nuotissa pysymiseen? Tilutus on sairasta. |
Mazah 17.06.2004 22:06:50 | |
---|
Hengitys tekniikan parantaminen auttaa kovasti. Ja sitten myöhemmin harrastelet vaikka sellaista että otat skebasta jonkun mukavan nuotin ja haet äänesi siihen. Sitten nostat nuottia ylös tai alas päin ja seuraat äänellä perässä. Kun se onnistuu niin jotain skaaloja kannattaa kokeilla. Hengityksestä sen verran että täytyisi oppia ikäänkuin pidättämään hengitystään laulamisen aikana. Sitä kutsutaan tukemiseksi (engl. support). Tutki mihin on paras hengittää, rintaan, vatsaan, tai niiden väliin eli vähän molempiin (pallea hengitys). Kokeile millä niistä pystyt pidättämään kauimmin hengitystä. Palleaa lihaksena voi harjoittaa esim. läähättämällä mahdollisimman nopeasti ja pitkään. Toinen tapa on yrittää pitää tasaista s konsonantti suhinaa mahdollisimman pitkään. Hyvän hengitys tekniikan omaavat laulajat pystyvät tekemään tätä minuutin helposti. Äläkä aliarvioi hengityksen tärkeyttä, minäkin tein niin alussa. Se on laulamisessa kaikkein tärkein asia. Laulaminen on hitaasti uloshengittämistä nuotin kanssa. Kiitos. Btw. saitko multa sähköpostia? Mutta minä olen Kissanainen? |
Keppis 17.06.2004 22:38:18 (muokattu 17.06.2004 22:44:24) | |
---|
Btw. saitko multa sähköpostia? Juu sain.
Tilutus on sairasta. |
Kolada 06.07.2004 10:29:38 | |
---|
Btw. saitko multa sähköpostia? Jos tuo sähköposti liittyi jollain tavalla nuotissapysymisen parantamiseen, niin saisinko minäkin samat vinkit? :) |
Mazah 06.07.2004 11:03:37 | |
---|
Ei liity, tossa mun kirjotuksessa on parhaat vinkit mitä osaan antaa. Mutta minä olen Kissanainen? |
Kolada 06.07.2004 12:05:24 | |
---|
Ok :) Mutta osaisiko joku sanoa, mistä voisi kysellä laulunopetusta (lähinnä Oulun alueelta)? Täällä päin näyttäisi muutama musiikkikoulu olevan, mutta olisiko parempi mennä jollekkin yksityiselle? Entä nauraako opettaja ulos, jos ei osaa pätkääkään laulaa ennen tunnille menoa? :P Paljon kysymyksiä... |
Black widow 06.07.2004 13:14:05 (muokattu 06.07.2004 13:16:19) | |
---|
Nuotissa pysymiseen auttaa juuri tuo edellä mainittu hengittäminen, mutta myös lihakset. Totta, laulaminen on urheilua. Itselläni auttaa mielikuva siitä, että lantioni ikään kuin levenee kun hengitän sisäänpäin. En siis hengitä niinkään keuhkoihini vaan lantiooni.Ja lihaksilla jännitän itseäni ikäänkuin tynnyriksi. Kuvittele olevasi pa***lla niin tiedät mitkä lihakset siellä alhaalla voisivat auttaa tuen pitämisessä yllä. Kuulostaa utopiselta, mutta laulutunneilla on opetettu juuri tuota tekniikkaa. Tottakai keuhkoihin pitää myös hengittää, mutta vatsalihakset ovat ne lihakset jotka pitävät ääntäsi yllä. Jos joku haluaa ajatuksen kanssa kirjoitettuja vinkkejä joita en ole verhonnut jaaritteluun niinkuin tässä, voi kysyä minulta sähköpostitse vinkkejä. I'm my own enemy! |
Wilbur80 07.07.2004 16:44:39 | |
---|
Kuvittele olevasi pa***lla niin tiedät mitkä lihakset siellä alhaalla voisivat auttaa tuen pitämisessä yllä. Kannattaa varmaan käydä vessassa ensin. :) |
Black widow 02.12.2004 09:48:44 | |
---|
Kannattaa varmaan käydä vessassa ensin. :) Voi olla, se unohtu laittaa tohon:) Lisää tilaa!Mua AHISTAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
thrashmetallisti 02.12.2004 20:01:13 | |
---|
Voi olla, se unohtu laittaa tohon:) Ja nyt joku onneton kokeili :) Thrash till death! |
Jelena 02.12.2004 20:23:14 (muokattu 03.12.2004 20:20:38) | |
---|
Autotunella ääni kun ääni pysyy vireessä. :) Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole. |
Oon kyllä havainnut erittäin hyväksi tavaksi ton Mazahin suositteleman sävelten kanssa leikkimisen. Pianollakin sitä on hyvä harrastaa. Huonomuistisilla on vähemmän stressiä. |
Pelsi 03.12.2004 14:50:42 | |
---|
Ja nyt joku onneton kokeili :) No nii-in, saatte muuten tulla siivoamaan. Taas luin otsikon väärin, mietin että minkä takia pitäisi pysyä nuotiossa... "Huutaa joka akka niin ja huutaa joka ukko, ilma kiehuu ja kiekuu kukko! Tuomion pasuunat soi tuomiotaan: taasko piti mennä totta puhumaan? Siitä hyvä heilu ei."
YUP - Todenpuhuja |
half 03.12.2004 20:32:35 | |
---|
Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että hengitystekniikoissa oleellisinta on ylipäätänsä muistaa hengittää. Ts. Pitää muistaa vetää ilmaa sisään aina kun kerkiää, jotta olisi jotain painetta laulaessa, sillä laulu lähtee perseestä asti eikä kurkusta. Silloin voi vetää täysillä, sillä jos vähänkin jarruttaa niin pieleen män. |
Chii 08.12.2004 19:22:09 | |
---|
Jos jännittää, kannattaa alkaa ajattelemaan laulamansa biisin sanoja. Jos biisi on vihainen, laulaa vihaisesti. Jos kaunis, laulaa kauniisti. Jännä juttu jota ei itse välttämättä laulessaan hoksaa. :3 Come as you are. |