Aihe: Boss ge-7
1 2
biibob
02.07.2004 16:36:40
Minkälainen tämä equalisaattori on. Olisiko joku muu selvästi parempi esim. mxr 10-band equalisator? Kannattaako tällainen ostaa koti käyttöön? Tällähän saisi parannettua/muunnettua soundia aika paljon. Mutta kertokaa te kokeneemmat
sarkjan
02.07.2004 16:52:14
Minkälainen tämä equalisaattori on. Olisiko joku muu selvästi parempi esim. mxr 10-band equalisator? Kannattaako tällainen ostaa koti käyttöön? Tällähän saisi parannettua/muunnettua soundia aika paljon. Mutta kertokaa te kokeneemmat

Paremmuudesta en tiedä muuta kuin että MXR:ssä on enemmän säädettäviä taajuusalueita (10kpl välillä 31.25Hz- 16kHz), kun Bossissa on 7kpl välillä 100Hz- 6.4 KHz.

MXR on siten säädoiltään laajempi ja sitä voi käyttää taajuusalueensa puolesta vaikka basson kanssa.
Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone
zepeteus
02.07.2004 17:20:30
Jep, onhan tuossa MXR:n 10-alueisessa enemmän säätövaraa. Toki tämä GE-7:kin riittää yleensä mainiosti, ainakin "peruskäyttöön".

Oma GE-7 oli toistakymmentä vuotta viimeisenä pedaalina ennen vahvainta, aina päällä. Sillä sain hienosäädettyä soundin kohdilleen omassa yhdistelmässäni. Soolo-boostina en pedaalia käyttänyt, vaikka siihenkin se soveltuisi ihan hyvin.

Aivan kaikki kaistat eivät osu välttämättä juuri niille taajuuksille mitä itse haluaisi säätää, sama ongelma on kaikilla graafisilla EQ:lla kaistojen lukumäärästä riippumatta. Joten todella tarkkaan säätöön parametriset EQ:t ovat parempia. Mutta normaali-käytössä nämä graafiset ovat asiallisia ja suht helppoja säätää myös.

Niin kuin millä tahansa vahvistavalla efektillä, pohjakohina/melu saattaa nousta hieman häiritseväksi, eritoten jos boostaa jotain taajuuksia/kokonaistasoa selvästi korkeammalle. Mikäli käyttää tätä pedaalia lähinnä sävynsäätöihin, ilman isoja boosteja, tuo tuskin haittaa. Muuten voi pientä kihinää/huminaa kuulua alta.

Itse halusin saada parhaimman mahdollisen häiriöetäisyyden, joten modifioin piiriä melun laskemiseksi. Jotkin uudemmat EQ:t, esim. Danon Fish N Chips, ovat paremmilla piireillä varustettuja, joten voivat olla hieman hiljaisempia käytössä, säätökaistat ovat tuossa samat kuin Bossilla.
kalkkuna
02.07.2004 17:29:06
Mulla on tuommoinen GE-7 Japanilainen, ja kyllä se toimii hyvin, paremmin kuin esim. tuo fish&chips.. Hyvä pedaali hienosäätöön, ja ainakin pehmeyttä saa lisää.. Puhtaisiin tuo on todella hyvä, ainakin omassa käytössä.
zepeteus
02.07.2004 17:52:23
Jahans, täytyypä myöntää etten ole itse edes testitellyt tuota Danoa.Piiristä kuulin vain sen verran juttua, ynnä käyttäjien kokemuksia, että väittivätten paremmaksi tuossa mielessä. Vaan taitaapa Boss olla esim. jo boxinsa puolesta se pomminvarma vaihtoehto.

Eikä tuo pohjamelu tosiaankaan häiritse välttämättä ollenkaan...itsellä on tainnut olla vaan aivan liikaa aikaa keskittyä tuohonkin puoleen, joten moddaukseen meni...ja vieläpä Jaappanialainen versio...olisi voinut myydä "hyvällä" hinnalla vintage-hulluille ja ostaa sitten halvalla Taiwan versio modattavaksi? ;)
kulmahiomakone
02.07.2004 19:15:51
Itse halusin saada parhaimman mahdollisen häiriöetäisyyden, joten modifioin piiriä melun laskemiseksi. Jotkin uudemmat EQ:t, esim. Danon Fish N Chips, ovat paremmilla piireillä varustettuja, joten voivat olla hieman hiljaisempia käytössä, säätökaistat ovat tuossa samat kuin Bossilla.

Mikä piiri tuossa Bossissa on? Meinaan, että jos löytyisi vastaava, mutta s/n suhteeltaan parempi. Aika halvoista osistahan nuo pedaalit yleensä kootaan, joten voi olla helppokin homma modata tuollainen siedettäväksi kohisijaksi...
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen. Aasialaisten kitaroiden originaalimikejä ostan myös (Tokai yms.)
kalkkuna
02.07.2004 19:25:45 (muokattu 02.07.2004 19:27:48)
Mikä piiri tuossa Bossissa on? Meinaan, että jos löytyisi vastaava, mutta s/n suhteeltaan parempi. Aika halvoista osistahan nuo pedaalit yleensä kootaan, joten voi olla helppokin homma modata tuollainen siedettäväksi kohisijaksi...

Yksi JRC4558 ainakin siitä vanhemmasta Japaniversiosta löytyy muiden seasta(nimet ei nyt vaan muistu mieleen). Itse en ole edes huomannut minkäännäköistä taustasuhinaa, olikohan sulla Zepeteus jotain ongelmaa maadoituksessa tai muuntajassa, kun suhinaa ilmeni?
zepeteus
02.07.2004 20:30:48 (muokattu 02.07.2004 20:33:16)
Ainahan nuo virtapuolenkin häiriöt ovat mahdollisia, mutta kyllä se minun tapauksessa oli ihan tuota vanhojen huono-specsisten piirien aiheuttamaa pohjamelua.

Aiheesta löytyy ihan moddauksineen esitelty piirikaavio;

http://www.geocities.com/j4_student/bossge7.pdf

Itse käytin gyraattori-piireinä NE5532:ia, vaikka TL072:kin olisi käynyt ihan hyvin. Originaali TL022:sia ei suosittele valmistajan data-sivustotkaan enää mihinkään käyttöön. :)

Vahvistin piirinä käytin samaista NE5532:sta, ja sainpa sillä korvatusta JRC4558DD:stä hyvän piirin TS-klooniini. Ainoastaan ensimmäisenä IC:nä olevan HA12017:n jätin, kun en helposti korvaavaa piiriä löytänyt.

Näiden lisäksi vaihdoin kaikki signaalitiessä olevat vastukset ja konkat parempiin. Kyllähän nuo toimenpiteet puhtoisemman efektin ainakin tekivät. Vaan eipä näitä virityksiä varmaan kaikki kaipaa, minulla vain sattui olemaan intoa ja aikaa. Helppojahan nämä modit ovat, jos kolvi pysyy kädessä, eipä sen puoleen...
Timesby
02.12.2004 14:21:26

Vääntelin tuota pedaalia tänään musiikkiliikkeessä vajaan tunnin. Kitara oli joku Iban Gio ja vahvari Line 6:n Spider. Puhtaita soundeja sai muokattua todella hyvin. Sain melko nopeasti toosasta irti semmoisen metallisen pehmeän funkkissoundin - tykkäsin.
Mutta säröpuolella tuolla laitteella ei tuntunut olevan minkäänlaista vaikutusta. Soundia en onnistunut merkittävästi muokkaamaan, vaikka kääntelin ja vääntelin sitä yli puoli tuntia. Tiedä sitten oliko vika Spiderissa, kun myyjä sanoi analysointini jälkeen, että ei ole oikeen saanut tuossa Spiderissa säröpedaaleja kunnolla toimimaan. Ikäänkuin vahvari söisi pedaalin vaikutuksen.
Förbi
fireal
02.12.2004 15:09:18 (muokattu 02.12.2004 15:10:09)
Minä kyllä yritän lähinnä säätää sen soundin siitä vahvistimesta mieleisekseni ja käytän eq:a vaan poistaakseni häiritseviä taajuksia. Yksinään soitellessa en juurikaan edes käytä mutta treeneissä ja keikalla selkenee soundi mukavasti kun kaikki vehkeet eivät soi "päällekkäin".
Dumb
02.12.2004 17:21:25

säröpuolella tuolla laitteella ei tuntunut olevan minkäänlaista vaikutusta.

EQ kannattaakin kytkeä efektiluuppiin, jos haluaa sen muokkaavan soundia merkittävästi.
Kassu
02.12.2004 19:02:24
Omistan.

Hyvä spedu munsta.
jami87
02.12.2004 19:48:08
Kyllähän tuo ihan toimiva on.

Offtopiccina:
Mikitetty (teräskielinen) akustinen tuotti päänvaivaa, kun oli sekä kitaran pre-ampista että vahvarista ylä-äänet nollilla, mut silti oli inhottavan terävän ja kirkkaan kuulonen saundi. No, siihen vaan kitaran ja vahvarin väliin Bossin EQ-purkki ja lähti ikävät äänet.
I'm Rock, but I don't Roll...
Kassu
02.12.2004 20:28:21
Kyllähän tuo ihan toimiva on.

Offtopiccina:
Mikitetty (teräskielinen) akustinen tuotti päänvaivaa, kun oli sekä kitaran pre-ampista että vahvarista ylä-äänet nollilla, mut silti oli inhottavan terävän ja kirkkaan kuulonen saundi. No, siihen vaan kitaran ja vahvarin väliin Bossin EQ-purkki ja lähti ikävät äänet.

Mä käytän kanssa EQ:a 12-kielisen kanssa. Nytkun on oppinut käyttämään sitä kunnolla niin ei tartte miettiä ja kuunnella, senkun kiskaisee nupit kohdalleen ja rock.
Xiauoko
25.01.2005 23:09:57 (muokattu 25.01.2005 23:10:23)
Mää kyselen.

1. Mitä eroa on vanhalla (?) japaniversiolla uusiin taiwan versioihin? Siis onko merkittävää (muuta kuin pieni väriero) eroa esim. soundissa.

2. Mikä on Q-arvo? Eli jos nostat potikkaa sadan hertsin kohdalla, korostuuko äänet siitä vähän sadan molemmin puolin (kuinka paljon?). Toivottavasti ymmärsitte. Ehkä en osannut selittää.

3. Onko kenellekään tietoa että saako niitä valkoisia muovinupukoita jostain ostaa erikseen. Jos ostaisi pedaalin käytettynä eikä ole kaikki tallessa (tosin kyllähän ilmankin pärjää mutta silti.)
www.dinomansik.tk
zepeteus
25.01.2005 23:39:30
1. Mitä eroa on vanhalla (?) japaniversiolla uusiin taiwan versioihin? Siis onko merkittävää (muuta kuin pieni väriero) eroa esim. soundissa.

Piirilevy on järjestelty hieman toiseen malliin noissa korealaisissa, ja pari IC:tä on parempaa mallia. Kohinatasossa uudempi versio saattaa olla aavistuksen parempi, käytännössä ero lienee hyvin pieni.

2. Mikä on Q-arvo? Eli jos nostat potikkaa sadan hertsin kohdalla, korostuuko äänet siitä vähän sadan molemmin puolin (kuinka paljon?). Toivottavasti ymmärsitte. Ehkä en osannut selittää.

En ole koskaan nähnyt Q-arvoa tai käppyrää tälle pedaalille. Mutuna sanon, että n. puolet säätötaajuuden molemmin puolin, riippuen siitäkin kuinka paljon korostetaan tai leikataan. Näiden EQ:jen Q-arvo ei siis pysy vakiona koko säätöalueella.
Xiauoko
28.01.2005 14:00:39
3. Onko kenellekään tietoa että saako niitä valkoisia muovinupukoita jostain ostaa erikseen. Jos ostaisi pedaalin käytettynä eikä ole kaikki tallessa (tosin kyllähän ilmankin pärjää mutta silti.)

Vastaan itse tähän. Kyllä saa varaosana suoraan Rolandilta. Soita sinne niin he tilaavat. Hintaa n.kahdenmillin nappulalle tulee hieman sulaiset 1€ (kaikki varaosa nappulat samanhintaiset).

http://www.roland.fi
www.dinomansik.tk
Pluto
28.01.2005 14:27:41
Ite olen kanssa miettinyt EQ:n hommaamista.

Kertokaas, te kokeneemmat, notta kun tuolla Harmony Centralissa muistaakseni monet valittavat GE-7:n olevan aika äänekäs, jotta että pitääkö tämä paikkansa? Siis että lisääkö laite paljonkin kohinaa?
Dillon, you son of a bitch!
RG
28.01.2005 14:52:34
Ite olen kanssa miettinyt EQ:n hommaamista.

Kertokaas, te kokeneemmat, notta kun tuolla Harmony Centralissa muistaakseni monet valittavat GE-7:n olevan aika äänekäs, jotta että pitääkö tämä paikkansa? Siis että lisääkö laite paljonkin kohinaa?

Ei mulla ainakaa lisää mitään ylimääräistä melua.
Mulla se on käytössä 5150:n efektiloopissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)