Aihe: Levy-yhtiölle yksin pyrkivä!
1 2 3
Bentley
01.12.2004 18:13:41 (muokattu 01.12.2004 18:15:35)

Kokoa itse oma kuviosi, ja breikkaa omilla ehdoillasi, se on mun neuvoni.

Joo näinhän mää sen haluaisinkin menevän et omilla ehdoilla jne jne. Et mähän oon näis biisien tekemisissäki nii tiukka vaik ois mulla käytettävis yks tuottaja ilmaseksikin jonka kaa vois kattoa noita biisejä. Yksin meinaan nekin niin pitkälle viedä kuin vain mahdollista vaik menis sit kui kaua aikaa jne :)

Mut mielenkiinnosta vaa alkasin tätä vaihtoehtoa selvitteleen, kun olin joskus jotaki kuullut tämän suuntaista et olis kans mahdollista..

Ja se kaikkien OLENNAISIN tässä on se, uskooko levyyhtiö voivansa tehdä sinulla rahaa. Millään muulla ei niiden kannalta katsottuna ole mitään väliä.

Aivan.

P.s. Levyyhtiö kirjotetaan Levy-yhtiö
For those who can't be without the music!
Jake24-25
01.12.2004 18:27:04
Joo näinhän mää sen haluaisinkin menevän et omilla ehdoilla jne jne. Et mähän oon näis biisien tekemisissäki nii tiukka vaik ois mulla käytettävis yks tuottaja ilmaseksikin jonka kaa vois kattoa noita biisejä. Yksin meinaan nekin niin pitkälle viedä kuin vain mahdollista vaik menis sit kui kaua aikaa jne :)

Mut mielenkiinnosta vaa alkasin tätä vaihtoehtoa selvitteleen, kun olin joskus jotaki kuullut tämän suuntaista et olis kans mahdollista..

Sulla on ihan oikea asenne. Kyllä kannattaa ehdottomasti pyrkiä heti alusta saakka tekemään musaa omilla ehdoillaan. Omilla ehdoilla tuottamiseen vaaditaan luonnollisesti itseltä oma-aloitteisuutta, pitkäjänteisyyttä, omaa taiteellista näkemystä ja tietenkin rahallista panostusta. Vastapainoksi saa sitten täyden kontrollin tekemäänsä musaan ja sen suuntaan jne. Levy-yhtiöön sopimuksen allekirjoittaessaan artisti tekee lähes aina jossain määrin kompromisseja oman taiteellisen vapautensa suhteen. Sillä joka maksaa kulut on ollut aina musabisneksessä ja on vastaisuudessakin viime kädessä suurin päätösvalta.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Bentley
01.12.2004 19:12:50 (muokattu 01.12.2004 19:13:07)

Sulla on ihan oikea asenne. Kyllä kannattaa ehdottomasti pyrkiä heti alusta saakka tekemään musaa omilla ehdoillaan.

Kyllä.

Se harmittaa ku pitäisi periaatteessa löytää porukkaa bändiin joka hallittee omat kuvionsa et niiden kanssa voisi käydä noita muutamaa biisiä läpi et mitä ne sinne lisäilee jne.

Jos oikeanlaista porukkaa ei löydy niin sit ollaanki jo siinä pisteessä et täytyy alata duunaan noita biisejä tuottajan kans tai jotain ja se ei oikein houkuttele. Oma bändihän olis se paras tuottaja.

Ku mä oon vain vaivainen kitaristi niin enhän mä osaa muita soittimia oikein sinne ohjelmoida ja kunnolla täyttää yms. Itse kun olen aivan alusta asti tähän pisteeseen tullut niin kyllä alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa se ku itse pitää tehdä kaikki.

Eikä asiaa helpota sekään kun tästä kylästä rumpalia alan purkaan varmaanki Hahdon Kaitsun osalta nii kyllä pitääki olla aika ammattia ku sille menee "demon" kans et öhöm.. miten olis.. :P

6:ssa vuodessa oon harjotellu kitaran soiton, biisien väsäyksen ja kaikki muut pikkuseikat siinä ohella. Ihan yksin kaikki. No okei.. pari kaveria näyttäny joskus et pidä näin kättä ku soitat kitaraa ja näin menee tää ukkonoa jne..

*huh huh.. tulipa avauduttua*
Tellervo
01.12.2004 19:29:50
Ja se kaikkien OLENNAISIN tässä on se, uskooko levyyhtiö voivansa tehdä sinulla rahaa. Millään muulla ei niiden kannalta katsottuna ole mitään väliä.

Näin se menee, oli kivaa tahi ei. Yritystoiminta on yritystoimintaa, ja kova yritystoiminta on kovempaa.

Siinä Mariskan haastattelussa ei tosiaan kerrottu muusta kuin Mariskan omasta osuudesta, eli oli siis vähän harhaanjohtava. Hyvä tietää.
Pieni, musta ja kiihottava. - "Höhö! Sulla ketää oo ollu." Hemmo
Intohimo
02.12.2004 09:52:25

Sulla on toimivaa matskua jota olet yksin vääntänyt sitä ja et meinaa löytää mistään ketään bändiin syystä tai toisesta, niin voiko sitä lähettää levy-yhtiöille ja mainostaa et "Hei. Tällast olisi että toimiiko ja jos toimii niin tarttis saada soittajia bändiin että pystyttekö avustaa"?

Kannattaahan sitä yrittää. Ei sitä koskaan tiedä. Metallipuolella ehkä hieman harvinaista, mutta jos hyvää matskua niin ehkä sekin on mahdollista.

Olen yrittänyt tuota artistinäkökulmasta ja vaikeaa se on. Levy-yhtiöt ottavat ennemmin valmiin bändin. Ainakin englanniksilaulavia artisteja ei suomessa tuoteta juuri yhtään. Menisin mieluummin laulamaan bändiin, mutta täällä
pohjois-suomessa ei ole mitään muita kuin metallibändejä, ja pop-ääneni ei sovi tommoseen metalli/rock vääntöön.
"We all wanted to become stars. But we won't. We're slowly learning that fact..".
harmony
02.12.2004 15:51:58 (muokattu 02.12.2004 16:03:21)
Kokemuksen syvällä rintaäänellä: levy-yhtiöitä kiinnostavat yleensä vain valmiit bändit. Niin on annettu ymmärtää, että vaikka kyseessä olisi kuinka mahtava lupaus tyyliin Jimi Hendrix tai Kate Bush yms. niin mieluummin jätetään kokeilematta ja säästetään ne mahdollisuudet Asikaiselle ja muulle BMG:n tusinapopille ja tietysti bändeille, jotka hajoaa suunnilleen ensimmäisen levyn jälkeen, kun ei yleisöä juuri kiinnosta kasvoton meininki.
Mariska ja vastaavat lienevät lähinnä kiintiötäytettä.
Margarita
03.12.2004 00:44:29
P.S. Ilmeisesti demo oli kuitenkin hyvinkin tasokas. Pakkokin olla, tietty.

Mariskaa jeesas sen demon kanssa sen lontoolaiset kaverit, jotka on vanhoja konkareita.
waxivore
03.12.2004 10:24:46
Tuota - saatan olla nyt aivan väärässäkin, mutta omasta mielestäni metallimusalla on paljon helpompi "breikata" ilman bändiä kun mainstreamilla - jos puhutaan ihan pelkästään sopimuksen saamisen helppoudesta. Mainstreamissa, olipa se sitten jotain Uniklubia tai Antti Tuiskua, niin keikkoja saa/joutuu heittämään ihan perkeleesti.

Metallipuolella sen sijaan mieleen tulee lukuisa joukko artisteja/bändejä tai "bändejä", joilla on sopimus mutta ei livemeininkiä - tai vastaavasti on livemeininkiä mutta ei varsinaista bändiä (jos määritellään bändi esim. aktiivisena keikkailuna/sitoutumisena yhteen pääprojektiin, ei sivuprojekteihin). Esim. Arcturus, Summoning (onko sitä enää olemassakaan??), suomalaisista vaikkapa For My Pain (joka tosin teki muistaakseni yhden keikan kesällä) ja mikäs tää uus Rammstein -kopio oli. Turmion Kätilöt? Nehän sai esim. diilin ennen ensimmäistäkään keikkaa, ja porukkaan kuului 2 jätkää jos oikein aivoni nyt toimivat. Siis tollaisia esimerkkejä on paljonkin.

MUTTA, tässä tulee vastaan välittömästi sellainen ilmiö, että ilman bändiä siitä Bodomin tai Stratovariuksen poikien kaltaisesta suosiosta on aivan turha haaveilla.

Jos se sun matsku on hyvää niin ehdottomasti vain pukkaa tavaraa menemään yhtiöille, mutta oma neuvoni on kiertää suomalaiset lafkat kaukaa - ihan vain siitä syystä että suomalaisilla lafkoilla jotka heviä listoilleen ottaisivat on niin suuri ja laadukas tarjonta kotimaisten bändien suhteen, että mahdollisuutesi ilman oikeaa orkesteria saada sopimus on luultavasti lottovoiton luokkaa. Elleivät ne biisisi sitten TODELLAKIN ole maailmankaikkeuden parhaita.

Suomimetallilla on helvetin hyvä maine maailmalla, ja yksittäisetkin henkilöt kiinnostaa metallipiireissä siellä, jos sillä yksittäisellä henkilöllä on jotain sellaista annettavaa, mistä se yhtiö innostuu. Se voi olla se hyvä biisi, mielenkiintoinen henkilö/bändi (tämän "statuksen" saaminen on paljon helpompaa kun voisi kuvitella, esim. Impaled Nazarenelle riitti verellä läträäminen ja sen jälkeen jokainen metalliunto on tiennyt ko. yhtyeen olemassaolosta), tekninen taituruus (tyyliiin Laihot, Malmsteenit, Tolkit tms.), tai vaikka näiden kaikkien yhdistelmä.

Suomimetallilla on siellä siis kysyntää ja kiinnostusta, Rasmuksien ja HIM:ien myötä suomimusa on muutenkin juuri nyt aika kova sana etenkin keskieuroopassa. Kusetetuksi joutumisen vaara on tuolla päin kuitenkin ilmeisen suuri ja asiat on aina vaikeampi hoitaa maan rajojen ulkopuolelle.
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
Torniojaws
03.12.2004 10:34:36

Turmion Kätilöillähän hommaa helpotti se, ettei konemusiikkitaustoihin tarvitse kuin laulajakitaristin sen konehäsääjän lisäksi. Hyvin riittää se duo tuohon tyylilajiin.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Bentley
03.12.2004 10:36:43 (muokattu 03.12.2004 10:41:13)

Metallipuolella sen sijaan mieleen tulee lukuisa joukko artisteja/bändejä tai "bändejä", joilla on sopimus mutta ei livemeininkiä - tai vastaavasti on livemeininkiä mutta ei varsinaista bändiä

Kyllä näin on (meitsin mielestä ainaski). Tuo For My Pain on tehnyt vain yhden keikan ilman Tuomas Holopaista Oulussa Jalometalli festareilla vai missä se nyt oli, ja sekin keikka oli kauan sen jälkeen kun ovat tehneet diilin levy-yhtiön kanssa. Tosin siinä bändis on melkeinpä suurin osa entisestä Eternal Tears of Sorrow bändistä, sekä Holopainenhnan ku on mukana kuvioissa, niin tälläisella porukalla tuskin mitää ongelmaa on saada minkäänlaista sopimusta.

Mut muutenki se tahtoo meikäläisen mielestä olla niin että metallimusiikin saralla tällainen on helpompaa kuin millään Tyrävyö yms osastoilla.

Kun alan demoja lähettelemään niin tänne Suomeen laitan toki menemään kans, mutta ennen kaikkea laitan sitä maailmalle pitkin poikin. Istrumentaalia ku teen niin ei ole mitään maa-rajaa mistä vois saada diilin ja että missä tahansa voipi myös esiintyä.
Säätäjä
03.12.2004 11:28:27
Se harmittaa ku pitäisi periaatteessa löytää porukkaa bändiin joka hallittee omat kuvionsa et niiden kanssa voisi käydä noita muutamaa biisiä läpi et mitä ne sinne lisäilee jne.

Niin, harvassa ovat ne persoonat, jotka olisivat oikeasti hyviä biisin kirjoittajia, sovittajia, kaikkien bändisoittimien soittajia, tuottajia ja miksaajia. Hevi on niin eri juttu kun purkkapoppi, hevi on kuitenkin useimmiten paljon enemmän oikesti soitettua kuin radiopoppis, vaikkakin radiomusan takana ovat usein takana musiikin rautaiset ammattilaiset. Oon viime aikoina omakohtaisesti huomannut, että on tärkeä erottaa mihin pystyy ja mihin luulee pystyvänsä. Itselläni kyseinen ero on ollut jossain vaiheessa pelottavan suuri, yrittänyt päästä siitä pois. Ja tämä ei todellakaan ei tarkoita sitä etteikö pitäisi luottaa omiin kykyihinsä.

Jos oikeanlaista porukkaa ei löydy niin sit ollaanki jo siinä pisteessä et täytyy alata duunaan noita biisejä tuottajan kans tai jotain ja se ei oikein houkuttele. Oma bändihän olis se paras tuottaja.

Lähes kaikilla hevibändeillä on levyillään tuottaja, jotta biisit saadaan kuulostamaan kaikin puolin hyvältä. Bändit ei aina välttämättä osaa raahata studioon Alesiksen rumpukonetta, hoho!

Ku mä oon vain vaivainen kitaristi niin enhän mä osaa muita soittimia oikein sinne ohjelmoida ja kunnolla täyttää yms.

Tuottajat on kyl aika kivoja kavereita noissa hommissa. Hyvät soittajat auttavat soittimia nauhoittaessa. Jos koet olevasi "vaivainen kitaristi", tee jotain sen eteen että olisit "kitaristi".

Eikä asiaa helpota sekään kun tästä kylästä rumpalia alan purkaan varmaanki Hahdon Kaitsun osalta nii kyllä pitääki olla aika ammattia ku sille menee "demon" kans et öhöm.. miten olis.. :P

Treenaat vaan niin pe*keleesti. Eipä Bodomin poijaatkaan todellakaan mitään amatöörejä ole, ne osaavat oikesti soittaa. Kova bändi. Toisinaan joku voi olla ammattilainen kohtuullisen vaatimattomala soittotaidollakin, kunhan asenne ja tyylitaju ovat kohdallaan. Hevipuoli yleensä on kyl aika teknistä...

6:ssa vuodessa oon harjotellu kitaran soiton, biisien väsäyksen ja kaikki muut pikkuseikat siinä ohella. Ihan yksin kaikki. No okei.. pari kaveria näyttäny joskus et pidä näin kättä ku soitat kitaraa ja näin menee tää ukkonoa jne..

Joo ei muuta kuin kovaa treeniä ja bändi pystyyn, varmasti löydät soittokavereita, jos ihmiset huomaavat että sulla on jotain annettavaa. Teet vain kaikkesi musan eteen, muutat vaikka Janakkalaan jos sieltä löytyy bändi ilman kitaristia ja biisintekijää.

Onnea muusikonurallesi!
It's all about attitude!
Bentley
03.12.2004 12:20:08

Lähes kaikilla hevibändeillä on levyillään tuottaja, jotta biisit saadaan kuulostamaan kaikin puolin hyvältä. Bändit ei aina välttämättä osaa raahata studioon Alesiksen rumpukonetta, hoho!

Tuottajat on kyl aika kivoja kavereita noissa hommissa. Hyvät soittajat auttavat soittimia nauhoittaessa. Jos koet olevasi "vaivainen kitaristi", tee jotain sen eteen että olisit "kitaristi".

Bodomi käsittääkseni on oma itsensä tuottaja. En ole täysin varma..

Tämä kyseinen projekti on niin henkilökohtainen että jos joudun tuottajaa joskus käyttämään niin voi olla että se homma kaatuu siihen sit. Eri asia jos olen muissa projekteissa mukana nii liikkumavaraa saa olla reilustikin mutta tää oma sooloproggis on niin täysin itseäni että oksat pois. Ja sekin vielä kun mä väitän kovaa että se olisi jotain uutta tässä musiikin saralla niin sekin vielä "nostattaa" kusta päähä mulla et minä itse olen tämän tehnyt ja kelannut ja blaa blaa (you know what I mean). Tuottajat varmaa veisi sen uuden jutun sieltä pois tai jotain..

Sen tiedän että se projekti vaatii sellaset ammattilaiset puikkoihin että niiden kans tän homman voiski ihan täysin "tuottaa" levylle niin kuin pitääkin ilman erinäistä tuottajaa.

Ja tuosta kitaristipuolesta meikäläisen osalla niin kyllähän mä tiluja osaan, ja oman proggiksen leadit täytän niin kuin pitääkin mutta muuhun kitaristiosastolle meikäläisestä ei taida ollakaan sit.. ellei tuu jotain proggista mihin haluaa kunnolla panostaa ja harjottelee sit kans..

Vielä kun floikkakitaraki on paskas kunnos ettei tee mieli oikee harjotella (kiitos erityisesti Musamaailmalle) niin seki vaatii työtä etsiä se kipinä tuolta jostain. Lottovoiton ku sais nii sais kunno kitaranki..

Onnea muusikonurallesi!

Kiitän oikein paljon.
murjaani
07.12.2004 20:01:20

Bodomi käsittääkseni on oma itsensä tuottaja. En ole täysin varma..

Tuottajien ja artistien suhteita on monenlaisia. Joskus tuottaja haluaa viedä bändiä ihaan oman näkemyksensä suuntaan ja radikaalistikkin, mutta toisinaan tuottaja haistaa sen, mihin bändi on pyrkinyt , ja pystyy kertomaan bändille, mitä pitäisi tehdä, että jäbien visio tulisi paremmin esiin...

Ja onhan tuottajan homma viilata joitain pieniä yksityiskohtiakin, jotka kuitenkin rikastuttavat kokonaisuutta -ilman, että tehdään suuria muutopksia;;; pieniä muutoksia siellä täällä.

On tietty muusikoita, jotka on niin kiintyneitä ja ehdollistuneita siihen omaan juttuunsa, että yhden
nuotinkin muuttaminen vaikkapa heikosti kuuluvasta säetyksestä on jo liikaa -

Eli oli bändillä tuottaja tai ei, ei se kerro vielä sinällänsä paljoakaan.Varsinkin jos etukäteen on sovittu, että bändi tekee lopulliset päätökset.

Parempi minusta olisi aina sopia pelisäännöt tarkasti etukäteen. Kukapa artisti ei pitäisi parhaimpana sitä, että sanavalta on viime kädessä itsellä? Mutta jos ei ole näin, niin parempi funtsia, onko valmis sellaiseen lähtökohtaan.
Säätäjä
07.12.2004 20:51:16
Vielä kun floikkakitaraki on paskas kunnos ettei tee mieli oikee harjotella (kiitos erityisesti Musamaailmalle) niin seki vaatii työtä etsiä se kipinä tuolta jostain. Lottovoiton ku sais nii sais kunno kitaranki..

Joo sano sun mutsilles et soittaa musamaailmaan et kun ne on mennyt hajoittamaan sun kitaran ja sitä kautta tuhonnut sun innostuksen soittamiseen. Sen jälkeen se vois soittaa spinelle ja vähän promoo sun tykkimatskua jos vaikka tärppäis. Sit ei muuta kuin lihapullat pois uunista ja valmiiseen pöytään. Joku roti.
It's all about attitude!
Bentley
08.12.2004 08:15:58

On tietty muusikoita, jotka on niin kiintyneitä ja ehdollistuneita siihen omaan juttuunsa, että yhden
nuotinkin muuttaminen vaikkapa heikosti kuuluvasta säetyksestä on jo liikaa

Heh.. miks toi lause kuulostaa ihan multa? :P
Bentley
08.12.2004 08:16:28

Joo sano sun mutsilles et soittaa musamaailmaan et kun ne on mennyt hajoittamaan sun kitaran ja sitä kautta tuhonnut sun innostuksen soittamiseen. Sen jälkeen se vois soittaa spinelle ja vähän promoo sun tykkimatskua jos vaikka tärppäis. Sit ei muuta kuin lihapullat pois uunista ja valmiiseen pöytään. Joku roti.

Joo sanoin. Nyt ortellaan intona et mitä tapahtuu!
Mikko/DE
18.12.2004 15:05:37

----->KMA
kivi
18.12.2004 15:45:24 (muokattu 18.12.2004 15:45:45)
----->KMA

Mitä? Tarkennas vähän?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikko/DE
18.12.2004 17:32:09

No siinähän oli tää MC tajuton, tai joku, otettu nu-metal bändin laulajaksi tosta k-systemistä. Ja myöhemmin kun Linkin park menestyi niin ne etti toista laulajaa hoitaman ne ärjyntä osuudet. Et siinä kai tapahtui tuon tyylin bändin kasaaminen vähän hevimmälle bändille. En tosin tiedä menikö bändi vai tajuton ekana kärkkymään diiliä. Vai ottiko levy-yhtio yhteyttä molempiin tahoihin bändiä kasatessaan.

Jos olen ihan väärässä noista kuvioista ni sori. Tuskinpa silti tyypit haluu itekkään setviä näitä asioita enää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)