Aihe: Vaikeuksia biisinteossa.
1
Spanker
19.11.2004 12:45:19
Elikkä olen väsännyt kohtalaisen hyvän sävellyksen, jossa hyvältä kuullostava riffi ja ihan hyvä verse.
Mutta en keksi kertsiin mitään hyvää sointukulkua.

Riffi poukkoilee näillä soinnuilla; C H A
Ja verse E5 G5 H5 A5 C5 H5.

Eli minkälaista sointukulkua tarttis sille kertsille miettiä?

Biisi siis on aika heavy.
Starlia
19.11.2004 15:26:43 (muokattu 19.11.2004 15:30:17)
Ei kai siihen mitään kaavaa ole. Sellainen rihvi siihen mikä kuulostaa hyvältä. Ei sen mitenkään harmoniassa tarvitse muun biisin kanssa mennä.

Esim. For Whom The Bell Tolls - alku riffi:

e5 g5 f#5 f5 / e5 g5 f#5 f5 / e5 g5 f#5 f5 / e5 g5 f#5 b5

jne...

PS: Mulla on riffejä x kipaletta pöytälkaatikossa. 5e/kpl :-p

EDIT: textiä lissää
Sir Härö
24.11.2004 20:43:04
Ei kai siihen mitään kaavaa ole. Sellainen rihvi siihen mikä kuulostaa hyvältä. Ei sen mitenkään harmoniassa tarvitse muun biisin kanssa mennä.

Esim. For Whom The Bell Tolls - alku riffi:

e5 g5 f#5 f5 / e5 g5 f#5 f5 / e5 g5 f#5 f5 / e5 g5 f#5 b5

jne...

PS: Mulla on riffejä x kipaletta pöytälkaatikossa. 5e/kpl :-p

EDIT: textiä lissää

Onko ne niinkö possuja säkissä?:)
"Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, niin sutennööri se vitut välittää..." Pastilli?
Chimera
25.11.2004 16:35:31
Voi pyhä Sylvi, etkö halua itsellesi kunniaa sävellyksestä vai laitatko mahdollisiin tietoihin "säv. & san.: www.muusikoiden.net"? :-)
Tervetuloa #Muusikoiden.net -IRC-kanavalle QuakeNet-verkkoon! Rentoa keskustelua musiikista vailla nipottamista.
Fuzzy Boner
25.11.2004 17:05:30 (muokattu 25.11.2004 17:05:55)
Voi pyhä Sylvi, etkö halua itsellesi kunniaa sävellyksestä vai laitatko mahdollisiin tietoihin "säv. & san.: www.muusikoiden.net"? :-)

Ei paniikkia; loppuen lopuksi siinä lukee kuitenkin: Säv, san, sov: Maki Kolehmainen & Jari Puhakka
MY NAME IS BARON, PUSSY BARON
Eddie
27.11.2004 20:02:54 (muokattu 27.11.2004 20:04:15)

Ei paniikkia; loppuen lopuksi siinä lukee kuitenkin: Säv, san, sov: Maki Kolehmainen & Jari Puhakka

Tai sitten Säv, san, sov: Risto Asikainen. :)

Eli minkälaista sointukulkua tarttis sille kertsille miettiä?

Itse kysymykseen. Kokeile kaikenlaisia erilaisia vaihtoehtoja ja pisti luovuutta peliin. Rytmivaihdoksia, modulaatioita...
Mureke, mureke, mureke lihaisa mureke!
Aerodactev
27.11.2004 23:45:42 (muokattu 27.11.2004 23:47:15)
Mieti myös, että tartteetko kertsiä ollenkaan. Kaavoihin ei kannata kangistua vaan mennä luovuuden mukana ja vaikka jamittelupohjalta. Kertosäe tulee biisiin mukaan jossain vaiheessa, jos se tuntuu istuvan luontuvasti muuhun biisiin. Tai sitten sitä ei tuu ollenkaan, tilalla vaikka lukuisia instrumentaalivälisoittoja tai erilaisia laulettuja osuuksia.
Long = progressive = good
Bentley
29.11.2004 09:34:10

Mieti myös, että tartteetko kertsiä ollenkaan.

Aivan! Meikäläisellä löytyy kahden soinnun, yli 9 minuutin instrumentaalibiisi joka ei puuduta missää vaiheessa ja on täysin kuuntelukelponen alusta loppuun.

Enkai nyt vain paljastanut liikoja.. :/
For those who can't be without the music!
Aerodactev
29.11.2004 14:25:32
Aivan! Meikäläisellä löytyy kahden soinnun, yli 9 minuutin instrumentaalibiisi joka ei puuduta missää vaiheessa ja on täysin kuuntelukelponen alusta loppuun.

Jos nyt vittuilla alat, niin käsken sinua kuuntelemaan Archive-yhtyeen biisin Again, jossa tosiaan on kaksi sointua lähes koko 16-minuuttisen kestonsa ajan eikä puuduta. Hypnoottista.
Bentley
29.11.2004 14:28:23

Jos nyt vittuilla alat, niin käsken sinua kuuntelemaan Archive-yhtyeen biisin Again, jossa tosiaan on kaksi sointua lähes koko 16-minuuttisen kestonsa ajan eikä puuduta. Hypnoottista.

siis Täh??? Tuleeko tuosta sellanen kuva et mä muka vittuilisin? :O
Aerodactev
29.11.2004 14:54:13
siis Täh??? Tuleeko tuosta sellanen kuva et mä muka vittuilisin? :O

Tulkitsen kaikki tuontyyliset kommentit ironisiksi/sarkastisiksi kunnes toisin todetaan, jotta en vittuilun sattuessa vaikuttaisi niin tyhmältä kuin olen.
Bentley
30.11.2004 08:27:15

Tulkitsen kaikki tuontyyliset kommentit ironisiksi/sarkastisiksi kunnes toisin todetaan, jotta en vittuilun sattuessa vaikuttaisi niin tyhmältä kuin olen.

No tuossa nyt ei ollut päätä eikä häntää!
Aerodactev
30.11.2004 17:04:59
No tuossa nyt ei ollut päätä eikä häntää!

Niin, siis tulkitsin viestisi sarkastiseksi kommentiksi kertosäkeiden puolesta. Vastauksellani varmistin että kannattaako asiasta ruveta vääntämään kättä, vai oliko epäilykseni väärät.
Bentley
01.12.2004 09:21:23

Niin, siis tulkitsin viestisi sarkastiseksi kommentiksi kertosäkeiden puolesta. Vastauksellani varmistin että kannattaako asiasta ruveta vääntämään kättä, vai oliko epäilykseni väärät.

Oukei! mutta jos tästä oltais väännetty kättä ja sä oisit vittuillu mulle nii sä oisit todistanu sen että sä et oo niin tyhmä kuin olet?

Mutta tässä tapauksessa sä todistat sen että nyt kun ei väännetty kättä tästä asiasta niin sä oletkin niin tyhmä kuin olet?

*mä ainaki oon jo niin sekasin*
Aerodactev
01.12.2004 09:27:09
Oukei! mutta jos tästä oltais väännetty kättä ja sä oisit vittuillu mulle nii sä oisit todistanu sen että sä et oo niin tyhmä kuin olet?

Ei! Tää nyt meni ihan hölmöilyksi, mutta siis yleensä tuo sarkasminepäily siksi, että "en näyttäisi niin tyhmältä kuin olen" johtuu siitä, että turhan monesti on tullut vastailtua ihmisten sarkastipitoisiin kommentteihin luullen heidän tarkoittavan juuri sitä, mitä sanovat.
Nykyään jos joku kirjoitelma vaikuttaa piilovittuilulta, epäilen aina sen mahdollisuutta. Nytkin vaan halusin varmistaa, että kummalla puolella oot ja miten kirjoitukseen kannattaa sitten suhtautua.

Ägö, annetaan asian olla, tää on teoriapalsta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)