Rapido 30.11.2004 16:06:13 | |
---|
Siis mikä onkaan harmonisen mollin varsinainen harmoniaperiaate, eli mikä idea, näin lyhyesti. Toisena kysymyksenä olisi, että onko tällaista ko. harmoniaperiaatetta sovellettu joihinkin muihin sointuihin?(Jälkimmäinen osa kuulostaa jo itsestäkin vähän typerältä, mutta kysytään nyt kumminkin) Särö ei ole efekti, vaan oletusarvo |
hörhö 30.11.2004 17:54:58 | |
---|
Sehän toimii, kuten kaikki muutkin sävellajit ja asteikot. Sointuasteet saat terssipinoja kasaamalla, jne. Samalla tavalla, kuin luonnollinen molli, mutta sävellajiin kuuluu vain, että VII on korotettu. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Siis mikä onkaan harmonisen mollin varsinainen harmoniaperiaate, eli mikä idea, näin lyhyesti. Luonnollisessa molliasteikossa ei ole johtosäveltä, eli perussävelestä puolisävelaskelen alempana olevaa säveltä, joka luontevasti purkautuu perussäveleen. Siksi siihen on pitänyt "keksiä" sellainen (tai oikeastaan lainata duuriasteikosta). Samalla V asteen sointu muuttuu mollisoinnusta duuri- (nelisointuna dominanttiseptimi-) soinnuksi ja mollisävellajiinkinkin saadaan näin toonika-dominantti-toonika -jännitteitä. Tässä lyhyesti selitettynä harmonisen mollin idea. Säveltäjämestari tai Dominanttitohtori jatkakoon... :) "Ehke parempi mine kotona." |
baron 01.12.2004 00:39:14 (muokattu 01.12.2004 00:48:22) | |
---|
saadaan näin toonika-dominantti-toonika -jännitteitä. Tässä lyhyesti selitettynä harmonisen mollin idea. Säveltäjämestari tai Dominanttitohtori jatkakoon... :) Mulle riitti. Odotan jännittyneenä, onko aihetta jatkoon? Edit: Mun käsityksen mukaan "Black Magic Woman" menee luonnollisessa mollissa eikä harmonisessa ja sen viides aste on molli, joka tekee siitä juuri sen sävyisen kuin kuuluukin. Olen joutunut taistelemaan korvakuulolta soittavien kanssa, jotka haluavat siihen harmonisen mollin. Olen myöskin tarkoituksella vääristänyt Emma-valssin luonnolliseen molliin, joka sopii hyvin imagooni soittaa kappaleita "väärin". Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Starlia 01.12.2004 02:24:39 | |
---|
itte ajattelen sen näin: normaali molli paitsi että edellinen sävel korotettu esim. a-molli A B C D E F G A a harmoninen molli A B C D E F G# A d-molli D E F G A Bb C D d-harmoninen molli D E F G A Bb C# D |
Rantsu 02.12.2004 13:55:52 | |
---|
Odotan jännittyneenä, onko aihetta jatkoon? Aina on! :) Mun käsityksen mukaan "Black Magic Woman" menee luonnollisessa mollissa eikä harmonisessa ja sen viides aste on molli, joka tekee siitä juuri sen sävyisen kuin kuuluukin. Olen joutunut taistelemaan korvakuulolta soittavien kanssa, jotka haluavat siihen harmonisen mollin. No se melodia on itseasiassa mollipentatoninen. Jos tarkasti kuuntelee, niin Santanan versiossa se eka V asteen sointu on selkeästi molliseiska, mutta toka taas enemmänkin avosointu, ja avosointuunhan tulee yleensä jonkin verran duurisävyä yläsävelsarjasta johtuen. Molliseiska tai mollikolmisointu kuulostaa kyllä aika modaaliselta tuossa paikassa. Vrt. vaikkapa ELO:n "Evil woman", jonka A-osa menee I, IV, ja V asteen molliseiskoilla. Olen myöskin tarkoituksella vääristänyt Emma-valssin luonnolliseen molliin, joka sopii hyvin imagooni soittaa kappaleita "väärin". Emman melodia liikkuu pelkästään luonnollisen mollin sävelistöllä, mutta harmonisen mollin soinnuillahan se toki "oikeasti" soinnutetaan. V asteen "modaalinen" mollisointu tekee vähän kummallisen fiiliksen, kun siinä melodiassa ei ole mitään modaalista. "Ehke parempi mine kotona." |
baron 02.12.2004 16:14:34 | |
---|
Oppia ikä kaikki. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Sävis 02.12.2004 20:09:37 (muokattu 02.12.2004 20:13:41) | |
---|
Luonnollisessa molliasteikossa ei ole johtosäveltä, eli perussävelestä puolisävelaskelen alempana olevaa säveltä, joka luontevasti purkautuu perussäveleen. Siksi siihen on pitänyt "keksiä" sellainen (tai oikeastaan lainata duuriasteikosta). Samalla V asteen sointu muuttuu mollisoinnusta duuri- (nelisointuna dominanttiseptimi-) soinnuksi ja mollisävellajiinkinkin saadaan näin toonika-dominantti-toonika -jännitteitä. Tässä lyhyesti selitettynä harmonisen mollin idea. Säveltäjämestari tai Dominanttitohtori jatkakoon... :) Eipä tuohon paljoa voi lisätä :) Kyseessä on nimenomaan harmoniaan liittyvä ilmiö, ei niinkään melodiaan. Melodiassa käytetään yleensä dominanttisoinnun päällä melodista mollia, eli myös kuudes sävel korotetaan. Mikäli melodiassa käytettäisiin harmonista mollia, tulisi melodiaan ylinouseva sekunti, joka ei ainakaan tiettyjen aikakausien musiikissa (esim. barokki) ole ollut kovin suotuisa intervalli. Myöhemmin harmonista mollia on alettu käyttää myös melodiassa, johon se luo lisäjännitettä. Edit: Lisätäänpä vielä, että yleensähän melodinen molli opetetaan niin, että ylöspäin mentäessä 6. ja 7. sävel korotetaan ja alaspäin tultaessa ne palautetaan luonnollisen mollin mukaisiksi. Tämä sääntö ei ole kuitenkaan mikään ehdoton. Esim. J.S.Bachin sävellyksissä on joskus myös alaspäisissä kuluissa korotettu 6. ja 7. sävel. Varoitus! akateeminen muusikko |
Dr Dominant 03.12.2004 08:46:30 | |
---|
Luonnollisessa molliasteikossa ei ole johtosäveltä, eli perussävelestä puolisävelaskelen alempana olevaa säveltä, joka luontevasti purkautuu perussäveleen. Siksi siihen on pitänyt "keksiä" sellainen (tai oikeastaan lainata duuriasteikosta). Samalla V asteen sointu muuttuu mollisoinnusta duuri- (nelisointuna dominanttiseptimi-) soinnuksi ja mollisävellajiinkinkin saadaan näin toonika-dominantti-toonika -jännitteitä. Tässä lyhyesti selitettynä harmonisen mollin idea. Säveltäjämestari tai Dominanttitohtori jatkakoon... :) Siis jatkan pyynnöstä - Rantsun tyhjentävän artikkelin jälkeen olen sanaton. "Dr Dominant, I Presume?!" |