Aihe: Tinnitus?
1 2 3 4 5 6 715 16 17 18 19
aslave
26.07.2004 14:43:36

Sen lisäksi telkkaria katsellassa saattaa tulla semmoinen korkea vinkuminen joka joko menee pois tai loppuu ku sammuttaa telkkarin, muut eivät tietääkseni sitä kuule, joten päättelin että kuuloni on kuitenkin "herkkä" ja ilmeisesti omaan aika laajaan taajuuskäyrän!

Minä olen tuon vinkumisen kuullut ihan pennusta asti ja aika oudolta tuntuu se.
Mikä helvetti siinä muuten on että rokkikeikoilla ja baareissa pitää ne äänenvoimakkuudet olla niin pirun kovalla, että ilman tulppia on mahdotonta yrittääkään nauttia musiikista? Itselläni on kuusitulpat ja ne eivät mielestäni muuta kovin merkittävästi ääntä, mutta moni menettää keikasta paljon kuunnellessaan normaalit earit korvissa.
Ehdota jotain parempaa.
Jammy
26.07.2004 15:06:12
Laittakaa tänne muuten listaa ketkä kuuluisat muusikot kärsivät tinnituksesta. Ainakin Ville Valolla soi korvat...
Artu Pupunuss
26.07.2004 15:26:08
Laittakaa tänne muuten listaa ketkä kuuluisat muusikot kärsivät tinnituksesta. Ainakin Ville Valolla soi korvat...

http://tinpan.fortunecity.com/melody/73/tinnitus.html
What doesn't kill you, makes you wanna die!
GuitarMonster
26.07.2004 16:13:07
Minä olen tuon vinkumisen kuullut ihan pennusta asti ja aika oudolta tuntuu se.

Mulla sama juttu. Luulen, että se liittyy jotenkin sähköön. Ainaski mulla on semmonen että kun joku sähköllä toimiva laite menee päälle niin kuuluu vinguntaa.

Nojoo. Kuullostipa oudolta näin kirjoitettuna.
lion
27.07.2004 09:12:13 (muokattu 27.07.2004 09:15:40)
Taudin puhkeamiseen saattavat vaikuttaa mm. pitkään jatkuva melualtistus, niska-hartiaseudun jännitysvaivat, stressi sekä hampaiden narskuttelu öisin. Tauti voi myös puhjeta flunssan jälkitautina.

NYT ALKO PELOTTAA.... Mulla tinnittää jatkuvasti, teen töitä mikrotuessa (niskat aivan paskana), stressiäkin on usein ja mä narskuttelen hampaita öisin...... hui.... Niin ja tietenkin kuuntelen musaa lujalla ja soittelen kitaraa usein riipivällä diskanttisäröllä...

- Li'oN
Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti.
käsi
27.07.2004 11:23:38

mulla on ollut muutama potilas joilla on ollut tinnitusta pitkään. heillä on ollut se niin pahana että välillä haitannut yöunia. ja osaltaan tämä huono nukkuminen on edesauttanut heillä dementian puhkeamiseen/etenemiseen.

normaalia keskustelua heidän on vaikea kuulla, vaikka on jo kuulokoneetkin jne, koska tinnitus on varsin voimakas ja kiusallinen. ilmeisesti "ääni tai humina" on todella korkea.

toinen näistä on ollut muusikko toinen joku rakennusmies ja räyjäytyksissä menny kuulo.
ei ne mitään huomaa - katsojat on niin tyhmiä
MrQ
27.07.2004 11:49:49
mulla on ollut muutama potilas joilla on ollut tinnitusta pitkään. heillä on ollut se niin pahana että välillä haitannut yöunia. ja osaltaan tämä huono nukkuminen on edesauttanut heillä dementian puhkeamiseen/etenemiseen.

normaalia keskustelua heidän on vaikea kuulla, vaikka on jo kuulokoneetkin jne, koska tinnitus on varsin voimakas ja kiusallinen. ilmeisesti "ääni tai humina" on todella korkea.

toinen näistä on ollut muusikko toinen joku rakennusmies ja räyjäytyksissä menny kuulo.

Jos olet lekurinomainen, oi käsi, niin kerrokerro ihmeessä miten helvetissä tinnintusta voi hoitaa?

Nimim. stereokuulo paskana ja korvissa soi...
käsi
27.07.2004 12:46:41

olen lähihoitaja. tinnitusta on aika hankala/mahdoton hoitaa jos se pääsee todella pahaksi. joskus se on saatu leikkauksella hoidettua, tai ainakin ääntä vähennettyä.

korvassa oleva simpukka on jotenkin vaurioitunut tai vasara rikki. ne voidaan korjata pienellä leikkauksella.
ei ne mitään huomaa - katsojat on niin tyhmiä
MrQ
27.07.2004 14:41:55
olen lähihoitaja. tinnitusta on aika hankala/mahdoton hoitaa jos se pääsee todella pahaksi. joskus se on saatu leikkauksella hoidettua, tai ainakin ääntä vähennettyä.

korvassa oleva simpukka on jotenkin vaurioitunut tai vasara rikki. ne voidaan korjata pienellä leikkauksella.

Eli jos menisi ihan kunnolla tutkituttamaan kuulonsa, niin toivoa olisi?
madu
27.07.2004 14:57:41

No tinnitukseen ei ole selkeää yksikäsitteistä lääkettä tai korjauskeinoa (leikkausoperaatiota tms.). Jos korvassa on rakennevika joka aiheuttaa tinnituksen voi leikkaus auttaa. Tinnitus voi johtua lukuisista eri asioista kuten tässäkin topikissa on jo todettu. Sitäpaitsi kuuloelimet sijaitsevat kutakuinkin keskellä ihmisen päätä ja sinne ei niin vain sorkitakkaan. Siltikin korvalääkärillä käynti voi auttaa jos tinnituksen aiheuttaja voidaan selvittää. Tinnitukseen on olemassa verenkiertoa sääteleviä lääkkeitä jotka voivat auttaa joillakin ihmisillä. Suurin osa joutuu kuitenkin elämään vaivan kanssa.
NHR
28.07.2004 18:35:07

Joitakin kuukausia, ehkä puolisen vuotta on nyt hyvin korkea a-nuotti (suunnilleen) soinut korvissa jatkuvasti. Sitä ennen oli vuosikaudet sellaisia "kohtauksia", jotka kuitenkin menivät aina ajan myötä ohi. Ääni haittaa lähinnä nukkumaan mennessä ja silloin, kun on muuten hyvin hiljaista. Normaalissa päivähälinässä en sitä vielä pahemmin huomaa.

Bänditreeneissä olen kuusitulppia käyttänyt, mutta nekin tahtovat vähän väliä unohtua. Enkä sitä paitsi usko, että olen kuuloani (ainakaan pelkästään) bänditouhuissa pilannut, sillä treenejä on ollut suunnilleen tahtiin yksi tai kaksi kertaa kuukaudessa. Mutta korvakuulokkeet kotioloissa, ne ovat Saatanasta! Vuosikaudet olen musiikkia sellaisilla kuunnellut ja nyttemmin tietokoneen kanssa myös tehnyt, enkä mielestäni ole volyymia kovin suurella edes pitänyt, mutta ne ovat kyllä todella salakavalia vehkeitä. Joku sanoi muistaakseni, että kun normaali puhe kuuluu kuulokkeista tulevan äänen läpi, niin silloin ne ovat vasta riittävän hiljaisella. Se on silloin TODELLA hiljaisella, kokeilkaa vaikka.

Olen myös ollut huomaavinani, että runsas alkoholin käyttö ja/tai tupakointi pahentaisivat tilannetta ainakin tilapäisesti, siis lisäisivät korvien soimista. Baariehtoon jälkeen kun menee nukkumaan, niin on melkoinen piippaus yleensä päällänsä. Tosin siellä baareissa on yleensä kohtuullinen tai joskus kohtuutonkin meteli, että saattaa johtua pelkästään siitäkin.

Eipä tämä tinnitus vielä kovin suuresti haittaa elämääni, mutta jos piippauksen voimakkuus (dB) tästä vielä kovasti voimistuu tai taajuus (Hz) tulee alaspäin, niin saattaa jo hermot mennä. Mutta ihminen on melko mukautuvainen olento... on tässä vuosia eletty muutaman muunkin vaivan/oireen kanssa, joista aikoinaan ajattelin, että järki lähtee, jos pysyviksi jäävät...
Progressiveland
28.07.2004 19:23:42 (muokattu 28.07.2004 19:27:30)

jepsjeps.. mikäs tässä kuunnellessa,6vuotta vinkunut,toivoa voi vaan että ei pahene.yöt saa nukuttua.elokuvissa pitää kayttää suojia,naula+vasara=ei hyvä,korkeat äänet ottaa herkästi kipeää ainakin oikealla puolella.jos tukkii jommankumman korvan on mahdotonta saada puheesta mitään selvää.oikeassa 10-15 db paskana vasen 0-10db.keikoilla ei huvita käydä.kännääminen on vittumaista kun välillä lipsahtaa soittaminen liian lujaksi.aina on jotkut tulpat taskussa(onkohan mulla aivot? kai..) jossain vaiheessa ei voinut baarissa käydä ilman tulppia, nyt voi,syy:en tiedä,kuulo huonontunut??töissä nyt kesällä raksalla,työpäivän jälkeen kohonnnut humina/vinkuna korvissa,mutta ei kokopäivää tulppiakaan voi pitää,välttelen kyllä melua parhaan mukaan.lopuksi KYLLÄHÄN TÄMÄ VITUTTAA!!! käyttäkää tulppia!bändi projektia ei onneksi ole,mutta jos tulee niin 25tulpat pitää hankkia.

edit:niin lisäksi vielä korvakuulokkeilla kuuuntelusta,käytän yleensä tälläistä jippoa,laitan napit päähän,kopautan kynällä pöytään tai napsautan sormia,jos sitä ei kuule on liian lujalla..siis omasta mielestä.. vara parempi näin..
kai tähän jotai älykästä olis voinu laittaa mutta kun ei kykene
MrQ
28.09.2004 18:31:47
Niin siis minulla tilanne se, että kuulo vaurioituneenakin on reippaasti normaalia parempi ja tarkempi... Korvalekureita kusettanut taajuustesteissä minkä jaksanut kun kerran siihen pystyy, mutta pointti on siis se, että oikea korva kuulee ikään kuin "veden alta" ja jos siis joku puhuu oikealle korvalle ja vasemmalta puolelta tulee mökää niin ei toivoa saada puheesta selvää

Ja mahdoton paikantaa ääniä. Jos huudat takaata katselen ylös. Tuplasuojaus tekee käytännössä kuuroksi, mikä sotii ensimmäistä lausetta vastaan.
Exhausted
28.09.2004 21:28:14

joskus n. 12-vuotiaana olin koulun bändikerhossa pari kertaa ilman tulppia ja sain siellä tinnituksen joka oli silloin ihan hirveä, mutta nykyisin sitä ei juuri huomaa, paitsi jos pitää korviaan. en tiedä sitten onko se vaimentunut vuosien varrella vai onko siihen tottunut. kuitenkin siitä saakka olen pitänyt tulppia aina reeneissä ja keikoilla. jotkut nauravat minulle aina kun rupean kaivamaan niitä. en tajua miten toiset pystyy olemaan jossain treenikämpällä ilman tulppia ja vielä soittamaan rumpuja. joskus jos ei ehdi laittamaan tulppia kun bändi alkaa soittaa niin se lähinnä sattuu, ja mistään ei saa mitään selvää. sitten tulpat päässä ylimääräinen mökä häviää ja kaikesta saa paremmin selvää, tosin kitarat yleensä vähän häviävät. käytän siis ihan apteekin keltaisia tulppia. voisin kyllä hankkia sellaiset korvaanvaletut tulpat. pieni investointi parisataa euroa ottaen huomioon minkä verran olen käyttänyt muihin soittokamoihin.
musamies
29.09.2004 23:31:34
Valitettavasti minäkin voin liittyä mukaan tinnitus kerhoon, joskaan mulla ei ole toistaiseksi kovin paha ongelma, mutta sekin riittää ja harmitti kovasti kun huomasin, että se on tullut ilmeisesti jäädäkseen.

Jottei ongelma pahene, hankin Silentan tekemät kuulonsuojaimet, jotka toimivat myös kuulokkeina. Laitan mikseristä piuhan niihin, jolloin kuulen mitä haluan, millä voimakkuudella haluan ja muutenkin pyrin toimimaan kovia äänenvoimakkuuksia välttäen.

Niissä myös kuulonsuojaimissa "kuuntelutoiminto" jonkinmoisella limitterillä, josta joissain tilanteissa apua, mutta ei toimi kunnolla kovaäänisessä musiikissa kun kuuntelutoiminnon ääni jostain syystä säröytyy. Hyvä toiminto kuitenkin esim. duunin tekoon jos on jotain paineilmanaulaimia, rälläköitä ja sensellaisia. Myös radio löytyy.
käsi
30.09.2004 12:51:10

juu, kannattaa käydä. joillekkin korvan vaurioille voi tehdä jotain, osa näistä vaurioista aiheuttaa tinnutusta. ja saattaa vähentää tinnutusta kun saavat oikeanlaista hoitoa.
kohta ne ottaa avaimet pois
päänahka
30.09.2004 20:00:17
voisin kyllä hankkia sellaiset korvaanvaletut tulpat. pieni investointi parisataa euroa ottaen huomioon minkä verran olen käyttänyt muihin soittokamoihin.

Nyt menee ohi aiheen, mutta olin kesällä mukana yhteistilauksessa, jossa hommattiin Elacinin valetut. Bändihommissa aivan loistavat, mutta sellaisen erikoisuuden olen huomannut, että jos nauran tai muuten väännän leukaa jotenkin, niin ääni tulee läpi. En ole muilla tulpilla huomannut muuten kuin että haukotellessa tulee sama ilmiö. Jos ravintolassa soittaa joku bändi, pitää varmaan ottaa normaalit kuusitulpat, että voi naureskella kavereitten kanssa. :)
Soolot on perseestä.
MattiAuer
30.09.2004 21:21:27

Bändihommissa aivan loistavat, mutta sellaisen erikoisuuden olen huomannut, että jos nauran tai muuten väännän leukaa jotenkin, niin ääni tulee läpi.

Ootko ollut firmaan yhteydessä? Nehän sanoivat siellä, että jos tulee mitään niin pitää tarkistaa. Ehkäpä valu ei osunut aivan kohdalleen ja tuon voisi korjata? Mulla ainakin sietää aika paljon venkoilla ennen kuin ne lähtevät matkailemaan. Joskus riehuessa toki, muttei mitenkään pahasti.
DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.

"Uniikki unikorni olikin korni koni!"
re infecta
30.09.2004 21:52:10 (muokattu 30.09.2004 21:54:17)
Nyt menee ohi aiheen, mutta olin kesällä mukana yhteistilauksessa, jossa hommattiin Elacinin valetut. Bändihommissa aivan loistavat, mutta sellaisen erikoisuuden olen huomannut, että jos nauran tai muuten väännän leukaa jotenkin, niin ääni tulee läpi. En ole muilla tulpilla huomannut muuten kuin että haukotellessa tulee sama ilmiö. Jos ravintolassa soittaa joku bändi, pitää varmaan ottaa normaalit kuusitulpat, että voi naureskella kavereitten kanssa. :)

Minäkin olen ollut muuten tyytyväinen, mutta samanlainen "vika" minullakin. Kun puree hampaat yhteen, niin tulpat liikkuvat korvissa ja menevät hieman paikoiltaan. Tällöin pääsee ääntä välistä. Tietenkin, mitä rasvaisemmat tai hikisemmät korvakäytävät ovat, sitä helpommin tulppa liikkuu.

Mutta eikö näin ole kaikilla kuulonsuojaimilla? Mielestäni tämä on siis ihan normaalia. Muistan intissäkin (jossa vaahtomuoviset tulpat), että jos jännitti hampaita, niin rynkyn laukaukset kantautuivat paljon voimakkaimpina.

Mutta, jos päätät soittaa Elacinille ja kysyä tästä ongelmasta, niin kerrothan tänne, mitä sanoivat.
Etsitään rock-rumpalia. Katso ilmoitukseni!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)