Aihe: Pari nuottia pitäs pystyä laulaan korkiammalta..
1
funkylord
05.02.2003 06:50:23

Teet ääni harjoituksia. tuolta koulun laulukirjasta (esim. musica 5-6) nouset kolmisointuja ylös päin, niin se pikku hiljaa harjaantuu. teet paljon hengitys harjoituksia, koska avonainen kurkku on avain asemassa matalissa ja korkeissa äänissä.
isojussi
05.02.2003 10:35:58
Jeesjees. Näin se on. Hengitys ja rentous on kaiken A ja O. Ääntä ei saa missään nimessä puristaa ulos yläkropalla. Eräs arvostettu laulunopettaja tokaisi kerran eräälle laulajatyttöselle "kuvittele äänihuulesi häpyhuuliesi paikalle"

Toisaalta en kyllä ymmärrä, mitä kitaran viritys vaikuttaa sävellajeihin - eikös niitä ole silti tuo sama 12 duuria ja 12 mollia - siis tässä meidän länsimaisessa zydeemissä?
lxi
05.02.2003 11:17:53
Toisaalta en kyllä ymmärrä, mitä kitaran viritys vaikuttaa sävellajeihin - eikös niitä ole silti tuo sama 12 duuria ja 12 mollia - siis tässä meidän länsimaisessa zydeemissä?

No katsos, kun D-vireestä siirtyy E-vireeseen mutta säilyttää samat sointuotteet, nousee koko biisin sävellaji yhdellä sävelaskelella, mikä tietysti vaikuttaa lauluun.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
isojussi
05.02.2003 11:21:51
No katsos, kun D-vireestä siirtyy E-vireeseen mutta säilyttää samat sointuotteet, nousee koko biisin sävellaji yhdellä sävelaskelella, mikä tietysti vaikuttaa lauluun.

Eihän!?!?!? Sointuotteitako ei sitten voi vaihtaa???
MeatPie
05.02.2003 11:41:53

Eihän!?!?!? Sointuotteitako ei sitten voi vaihtaa???

Tuo on varmaan hankalaa jos aikoo soittaa matalia sointuja ja nimenomaan esim. riffejä, joissa käytetään avoimia kieliä.
moozart
05.02.2003 11:55:03
Paljonko sitä korkeutta voi kehittää vai riippuuko laulajasta? Tuntuu vaan että se on aina pysyny samassa eikä mihinkään nouse..
Paddle
05.02.2003 18:48:43
Laulutunnit ois varmaan hyvä asia tässä hommassa kans? Löytyykö netistä mitään oivaa sivustoa aiheesta?
Koivulahti
12.08.2008 21:16:49

"kuvittele äänihuulesi häpyhuuliesi paikalle"

Siis.. tämähän on melkoisen legendaarinen kommentti.
* sanoittaminen.blogspot.com * ennenkuulumatonta.blogspot.com * www.lyyrica.org/sanoittaja *
18is9
13.08.2008 10:38:24 (muokattu 13.08.2008 10:38:56)

EDIT : joo, oli vissiin vähän wanha topikki
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
rice88
13.08.2008 14:26:44
Mulla autto tosi paljon headvoicen kehittäminen. Ku ennen vedin kaikki rintaäänellä koska hedari kuulosti niin heikolta. Ääniharjotuksia en oo hirveesti tehny mutta oon laulanu korkeita biisejä. Pikku hiljaa ääniala venyy ja biisejä on paljo mukavampi lauleskella.
Kyllä varmasti löydät kirjotus virheitä .
d-iivil
14.08.2008 13:13:55
Itsehän tein niin että junnuna pelasin lätkämaalivahtina yhden kauden ilman munasuojia. Nykyään olen tenori.
sukeltaja-ankka
23.08.2008 19:15:08
No mä ainaki sanoisin vaa, et reeniä reeniä. Otat sen kitaran ja siit soitat vaik C D E F G ja sit G F E D C. Ja samal vaik lallattelet tai pärisytät (kuulostaa ja tuntuu helvetin tyhmält, mut toimii. :D) niit nuottei. Sit hetken pääst vaihat sävellajii korkeemmaks jne. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta kyllä se siitä.
MartinB
24.08.2008 17:05:27 (muokattu 24.08.2008 17:05:56)
Itse olenkin aikalailla käyttänyt sellaista D-tuningia. Eli en näe ongelmaa :)

Näppärin keino on melkein että selvittää miten oma ääni toimii, ja miten korkealle joutuu menemään että saa sen soimaan. Ääni nousee myös harjoittelun ansiosta niin, että intensiiviset osat voi vetää vielä korkeammalta, jos siltä tuntuu.

Itselläni on loppujen lopuksi sellainen tilanne että e-mollia mun kannattaa käyttää harkiten koska strategisesti tärkeä korkea h' on jo skaalassani pikkaisen harmaalla merkitty, eli se on heikompi kuin esim. g'- a#' .... Aika näyttää tuleeko tämä muuttumaan. Kumminkin, en näe mitään syytä matkia esim. Bruce Dickinsonia... Tulen aina laulamaan täysillä...

Sanoisin että on onnekas mikäli äänessä kumminkin on oma värinsä ja ryhti, joka pysyy läpi rekisterin. Ääni joka koostuu monesta palasesta on IMO aina huonompi.... ainakin itse samaistun helpommin vahvaan "where do broken hearts go" kuin "sydämeeni osuman sain..." (kuulin radiosta äsken, hirveä kappale :| )

Toinen tapa on tietenkin tehdä niin kuin Diivil ;) mutta äänen uskottavuushan saattaa kärsiä ;)
Paddle
08.09.2008 01:06:40
Haha mikä nosto :D empä muistanukkaan että joskus tullu tämmösiäkin pohdittua - topikille voi ainaki omasta puolesta laittaa vaikka lukkoa.
http://www.dropline.net/cats/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)