Aihe: Mikä siinä on kun meluongelmaa ei saada aisoihin?
1 2 3 4 520 21 22 23 24
musamies
28.11.2004 16:25:44
Aika kovaa me kuitenkin tuutattiin. Desibelejä oli reilusti mutta torilla pitää ollakin jos haluaa että joku kuulee jotain.

Mäkin olin nimenomaan torilla, eikä meidän tori ole isoimmasta päästä, mutta isommastakin torista olisi selvitty vallan mainiosti.

Yhdet kaiuttimista oli kaiutinhissillä nostettu mahdollisimman ylös. Toiset oli tavanomaisten jalustojen päässä ja sojottivat sivuille.

Kävelykadulle oli yksi aktiivikaiutin erikseen.

Mulla olisi ollut lisää mökäpönttöjä, joita olisi periaatteessa voitu sijoittaa vaikka matalahkojen rakennusten katoille, josta ääni olisi kantautunut suht hyvin laajalle alueelle.
Neljä Ruuvia
28.11.2004 17:26:30

Mulla olisi ollut lisää mökäpönttöjä, joita olisi periaatteessa voitu sijoittaa vaikka matalahkojen rakennusten katoille, josta ääni olisi kantautunut suht hyvin laajalle alueelle.

Milloin?
musamies
28.11.2004 18:03:16
Milloin?

En ymmärrä kysymystä.

Mitä monimutkaisempi tekniikka, niin sitä enemmän aikaa joutuu käyttämään ja sitä enemmän on tarvis suunnitella etukäteen.

Kaiuttimien määrän lisääminen ei kuitenkaan ole erityisen monimutkaista. Sensijaan jos niiden nostaminen korkealle useassa eri pisteessä voi teetättää päänvaivaa, mutta eihän sekään välttämätöntä ole.
Teijo K.
28.11.2004 21:44:25 (muokattu 29.11.2004 12:10:16)

Millä etäisyydellä itse olit?

Siitä miun korvanjuuresta se mitattiin. Ja ihan joku oikea mittari se oli. Tarkkaan en tiä. Hemmon mittari. Ei känny.

Ps. Kamoina oli Kenyn EBS Fafner vahvistin (gain puolivälissä volume noin ykkösessä) ja EBS 6*10" kaappi.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.

Operaatio Live : Jyväskylä
pitk
29.11.2004 11:50:27 (muokattu 29.11.2004 11:50:53)

Terveiset joulukauden avajaisista, joissa olinkin talkoissa alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen roudarina, enkä liikkeellä omilla kamoillani. Silti meluongelma ei noussut esiin ja kuulutukset, musiikkiesitykset ja taustamusiikki kuuluivat selvästi.

Asiassa auttoi kun oli riittävän monet kaiuttimet sopivalla tavalla sijoitettuna.

Tulitkos mitanneeksi, ettei 80 dB raja rikkoutunut?
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
musamies
29.11.2004 13:36:34
Tulitkos mitanneeksi, ettei 80 dB raja rikkoutunut?

Eipä ollut korvaa kummempaa mittaria mukana.

Taatusti jos olisi ollut metrin päässä suoraan kaiuttimen edessä, niin mökää olisi ollut liikaakin, mutta alue oli sen verta laaja, että jokainen pystyi sijoittumaan paikkaan, jossa on itselle sopiva äänenvoimakkuus. Taustamusiikkia olisi ollut varaa laittaa lujemmallekin, mutta eihän me mitään diskoa sinne oltu perustamassakaan ;-)

Jäi viimekertaiselta teatterireissulta mieleen, että muuten tuli äänet varsin maltillisella volalla, mutta jotkut efektit tuli pienen hetken voimallisesti ja mukavan jykevästi. Ammattimaisesti ja hyvin toteutettu äänitekniikka ja äänitekniikan käyttäminen.
d-iivil
29.11.2004 14:00:45
Taatusti jos olisi ollut metrin päässä suoraan kaiuttimen edessä, niin mökää olisi ollut liikaakin
Aijai! Soosoo.

mutta alue oli sen verta laaja, että jokainen pystyi sijoittumaan paikkaan, jossa on itselle sopiva äänenvoimakkuus. Taustamusiikkia olisi ollut varaa laittaa lujemmallekin, mutta eihän me mitään diskoa sinne oltu perustamassakaan ;-)
Niin... kyllä se nyt onkin ihan selvä, että taustamusassa maltilliset volat on asiaa, mutta edelleen tässä topikissa vissiin puhuttiin rock-musiikista ja rock-keikoista, joissa sen musaakin on tarkoituskin jytistä ;)
mhaarala
29.11.2004 14:45:52
Kieltämättä rokkikeikoilla on yleensä vähän erilaiset melutasot kuin lähibaarin humppabändillä. Minusta rock-musiikista saa enemmän irti kun äänen taso on riittävä. Olettaen ettei mennä ylilyönteihin kuten In Flamesin Retour of remain tour 2002 Helsingin nosturissa... (siellä äänen aisti ehkä enemmänkin päälle jyräävänä vallina mistä ei alkuun meinannut saada kovin paljon selvää. Loppua kohti tietysti parani, ehkä siksi että korvat turtuivat, ehkä siksi että tasot ja balanssit saatiin paremmin kohdilleen.)

Toisaalta meluongelma saattaa johtua osittain myös puutteellisesta monitoroinnista. Ilman monitoreja soitettaessa on ollut hankalaa kun sitä putkistyrkkaria ei voi ajaa tarpeeksi lujaa ilman että se jyrää muut alleen ja sitten soundi jää tuhnuksi eikä siitä kuule itse juuri mitään. Tällaisessa tilanteessa käy helposti niin että soittajat alkavat pistää lisää reuhua laitteisiinsa, jolloin yleisölle tuleva ääni ei ole välttämättä maailman miellyttävin ja miksaaja joutuu tekemään lisää hommia kun lavalla ei toimita niin kuin pitäisi. Mukavinta olisi jos omasta musiikista kuulisi ja myös tuntisi jotain, mutta se taitaa olla vähänkään pienemmillä lavoilla vähän hankalasti toteutettavissa...
musamies
29.11.2004 14:48:04 (muokattu 29.11.2004 14:53:23)
Kokemuksesta jäi mieleen, että kuuluvuuden aikaansaamiseksi kannattaa lisätä mieluummin kaiuttimien määrää kuin vahvistintehoa yhdessä pisteessä oleviin kaiuttimiin.

Kova sana olisi joku paku esim. MB 508, jonka katolla kattotelineet. Telineissä jämäkästi kiinni iso vanerilevy. Vanerilevyn päällä kuormansidontaliinoin sidottuna esim. neljä erisuuntiin sojottavaa hyvälaatuista ämyriä. Virta laitteisiin invertterin avulla ja jollain mahdollisesti langattomalla menetelmällä ääni autoon.

Tällä tavoin saataisiin ääni jaettua mahdollisen lavan luona olevasta PA:sta hyvinkin kauas. Internetin läpi sen voisi jakaa vaikka toiselle puolelle maapalloa ;-)

kun sitä putkistyrkkaria ei voi ajaa tarpeeksi lujaa ilman että se jyrää muut alleen ja sitten soundi jää tuhnuksi eikä siitä kuule itse juuri mitään.

Tuo on niitä asioita, joita ihmettelen. Kun itse harrastin enempi putkistyrkkareita, niin minulla oli kaksi eritehoista. Vahvistimet on syytä hommata tarpeen mukaan ja modifioida niitä tarvittaessa vastaaman paremmin tarvetta.

Nykyisin en ihmeemmin viitsi putkivahvistimien kanssa taiteilla kun minulle riittää B4:sen lesliesimulointi säröineen.
mhaarala
29.11.2004 15:01:03 (muokattu 29.11.2004 15:01:55)
Tuo on niitä asioita, joita ihmettelen. Kun itse harrastin enempi putkistyrkkareita, niin minulla oli kaksi eritehoista. Vahvistimet on syytä hommata tarpeen mukaan ja modifioida niitä tarvittaessa vastaaman paremmin tarvetta.

Nykyisin en ihmeemmin viitsi putkivahvistimien kanssa taiteilla kun minulle riittää B4:sen lesliesimulointi säröineen.

Ongelma on lähinnä siinä että tällä hetkellä joudun käyttämään lähinnä lainavehkeitä (Engl Screamer tai Marshall JCM800, joista yleisesti ottaen valitsen aina englin...) ja tehoa irtoaa 50W putkitehoa. Siinäkin on ilmeisesti liikaa, koska Engl Screamer on ihan pirunmoinen metelöijä. Line6:t ja muut mallintavat taas eivät oikein sytytä, koska Engl kuulostaa ihan pirun hyvältä jos sitä vain voi ajaa vähän lujempaa. Pienempiä hi-gain putkivermeitä en taas tunne niin hyvin, mutta olettaisin että jotain Screamerin tai 5150 II:n tapaista ei välttämättä saa hirveän pienillä tehoilla... oikaiskaa toki jos olen väärässä. Keinokuorma olisi ehkä vastaus ongelmaan ja onkin hankintalistalla kunhan vain saan rahoituksen järjestymään...
musamies
29.11.2004 15:06:00
Yhdellä hevimiehellä näin ison Marshallin kanssa keinokuorman. Kaveri oli saanut aikaisemmista harrastuksistaan tinnituksen.

Harmi vaan kun näissä asioissa oppi tuntuu menevän perille parhaiten kantapään kautta.

Keinokuorma olisi ehkä vastaus ongelmaan ja onkin hankintalistalla kunhan vain saan rahoituksen järjestymään...

Ei kai sellainen voi ihan hirveitä maksaa?
mhaarala
29.11.2004 15:11:56 (muokattu 29.11.2004 15:12:41)
En tiedä. Jostain on jäänyt käsitys että hyvä keinokuorma maksaisi hunajaa maltaita ja mansikoita, mutta voin hyvinkin olla väärässä. En ole tähän aiheeseen perehtynyt vielä kovin paljon koska meluongelma on tullut ajankohtaiseksi vasta hiljattain kun pääsin käsiksi tuohon engliin. Marsun kanssa piti käyttää ulkoista efektilootaa tuottamaan soundiin säröt sun muut (kun siinä nupissa ei ole kuin yksi kanava) niin soundi ei kärsinyt sillä tavalla hiljaisella soittamisesta.
musamies
29.11.2004 17:09:04
Mitäs jos vetäsis kitaran tuollaisen softan läpi siten, että kitara tulee johonkin mikserin kanavaan ja mikseriin on inserttiin laitettu piuhat niin, että se menee tuon läpi:

http://www.native-instruments.com/i … php?guitarrig_us&ftu=fa56108b0f

Siihen on saatavilla tuollainen pedaalitsysteemi kontrolloinnin helpottamiseksi. Ainakin valmistajan sivulla olevat saundinäytteet kuulostavat minusta ihan OK:lta.
Jesus Muerte
29.11.2004 17:39:29
Mitäs jos vetäsis kitaran tuollaisen softan läpi siten, että kitara tulee johonkin mikserin kanavaan ja mikseriin on inserttiin laitettu piuhat niin, että se menee tuon läpi.

Sinänsä ihan mielenkiintoinen idea, toteuttamiskelpoisesta en niin tiedä. Ei itseä ainakaan hirveästi innostaisi lähteä (rokki)keikalle tietokonetta roudaamaan kaikenlaisten kännisten ameebojen armoille. Plus se, ettei nuo softasysteemit ikinä vedä vertoja oikealle putkivahvistimelle. Mutta joo, vahvistin tarpeen mukaan niin hyvä tulee.
musamies
29.11.2004 18:03:58
Mä olen väsäillyt sellasta PA-tsysteemiä, jossa mikserin ja monitorivahvistimen kanssa samassa räkissä on tietokone litteällä näytöllä. Toistaiseksi tietokone on palvellut lähinnä minun tarvetta kosketinsoittajana, mutta olen miettinyt, että sillähän voisi hoitaa lisäksi:
- kanavakohtaisen kompressoinnin
- master eq:n
- master kaiun
- kitaristien vahvistinsimuloinnin
- ja ties mitä jännää ja kivaa

Järjestelmään on hyvä laittaa UPS tietokonetta varten kun vituttaa takuulla jos se jonkun sähköön liittyvän ongelman takia käynnistyy uudelleen kesken keikan.
Teijo K.
29.11.2004 19:57:36

Mä olen väsäillyt sellasta PA-tsysteemiä, jossa mikserin ja monitorivahvistimen kanssa samassa räkissä on tietokone litteällä näytöllä. Toistaiseksi tietokone on palvellut lähinnä minun tarvetta kosketinsoittajana, mutta olen miettinyt, että sillähän voisi hoitaa lisäksi:
- kanavakohtaisen kompressoinnin
- master eq:n
- master kaiun
- kitaristien vahvistinsimuloinnin
- ja ties mitä jännää ja kivaa

Järjestelmään on hyvä laittaa UPS tietokonetta varten kun vituttaa takuulla jos se jonkun sähköön liittyvän ongelman takia käynnistyy uudelleen kesken keikan.

Sitten kannattaa rakentaa se myös jollain muulla kuin PC+Windows alustalla. Siis jos varmuutta halajaa. Keikoilla en noihin luottaisi sekuntiakaan.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.

Teijo K.
29.11.2004 19:58:30

En tiedä. Jostain on jäänyt käsitys että hyvä keinokuorma maksaisi hunajaa maltaita ja mansikoita, mutta voin hyvinkin olla väärässä. En ole tähän aiheeseen perehtynyt vielä kovin paljon koska meluongelma on tullut ajankohtaiseksi vasta hiljattain kun pääsin käsiksi tuohon engliin. Marsun kanssa piti käyttää ulkoista efektilootaa tuottamaan soundiin säröt sun muut (kun siinä nupissa ei ole kuin yksi kanava) niin soundi ei kärsinyt sillä tavalla hiljaisella soittamisesta.

Kankaanpään Mikko myy halpalla tai halvahkolla rakennussarjana tuota muistaakseni.
-Ylläri.

Cornflake
29.11.2004 20:08:38
Keinokuormia näkee välillä myös käytettynä myytävän. Kannattava sijoitus. Bändin kitaristilla on moinen ja ihan loistopeli on.

Parhaimmillaan on keikalla puristettu möykkä 5% alkuperäisestä (joka on tosin julmettu 100W:-). Tuostahan joku sanoo että syö jo soundia. Voi olla, mutta hyödyt hakkaa haitat 6 - 0.
Lick my lovepump! Redbound
Roadari
29.11.2004 21:33:10
- master kaiun

????
Olenkohan mää missannut jotain, vai enkö vaan ymmärrä...

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)