Aihe: Äänialasi?
1 2 3 4 5 625 26 27 28 29
Piru-Ile
09.10.2004 20:00:54
Tuon äänialaluokituksen sanoisin olevani baritoni suurin piirtein... tosin sen alkaessa sävelaskelta alempaa ja loppuessa kahta sävelaskelta alempaa... heh, järkevästi selitetty, mutta kai te tajuatte kuitenkin.
Tupuna
12.10.2004 10:25:10
Klassista laulua lauloin 5 vuotta, ja aikalailla mezzosopraano kai olin/olen. Selvästi parempi ylärekisteri mulla on, mutta kuitenkin olen aloittanut alttopohjalta, joten nykyisin mun ääniala on siinä pieni c/d - a/h2. Eli menee suunnilleen siihen kolmeen oktaaviin.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Triskal
12.10.2004 22:46:33 (muokattu 12.10.2004 22:47:27)

Lauleskellut heviä kaksi vuotta ja ääniala menee sinne kolmannen oktaavin puolelle, olen tenorimies. Äänen hallitseminen onkin sitten vähän toinen juttu. Kun oppisi paremmin hallitsemaan ääntä ja hengittämään vielä vähän paremmin, niin ei olisi vaikeuksia laulaa Dream Theaterin Images and Wordsin biisejä, joiden kanssa James Labrie on aina vähän pulassa livenä laulaessaan.

EDIT: en tiedä tarkkoja säveliä, jotta mistä mihin. En ole koskaan käynyt laulutunneilla saati yleensäkään opiskellut teoriaa miltään musiikin alalta.
hognabbt
22.10.2004 00:12:49
Tästä äänialakysymyksestä, niin tietääkö kukaan kuinka korkealta Kate Bush laulaa Wuthering Heights kappaleessa? Laulaako hän kyseisessä kappaleessa falsetissa? On pakko kysyä näin amatöörinä. Kuinka korkealle muuten tenorit ja sopraanot voivat päästä ns. pää äänellään? Ei tarvi mitään maailmanennätyksiä antaa, mutta sellaisia "noin arvoja" ??

Itse taidan päästä D:stä---> G:hen eli taidan olla Basso, vai? Siis kitaran kaulalla täyden askeleen ala E-stä alaspäin, ja korkea e-kieli, kolmas nauha(g). Siis ei mitään falsetteja...
lxi
26.10.2004 09:04:32
Tästä äänialakysymyksestä, niin tietääkö kukaan kuinka korkealta Kate Bush laulaa Wuthering Heights kappaleessa?

Biisistä on olemassa ainakin kaksi levytettyä versiota. New vocal -versiossa Kate laulaa lopussa (n. 3:57) g#2:n. Katen lapsekas ääni saa koko biisin tuntumaan korkeammalta kuin itse asiassa onkaan.

(Vertailun vuoksi: Daniel Gildenlöw kiljaisee Pain of Salvationin The Big Machinella tuon saman g#2:n.)
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
Dutteri
28.10.2004 17:48:03
Nainen oon. Meen oikeastaan tiedä tarkasti, mutta sanotaan että niin korkialle ku on tarvis... Ja matalallekkin pääsen. Ei oo yleensä onkelmia kun pitäis oikein korkealta tai matalalta laulaa..

Juu ja nykyään pääsee korkiammalle kuin ennen.
Mitä Mark-Ken sanoo ku tulee paskalta?
"käynnistämpä koneen uudestaan" IMIK #13 Pastilli?
Jelena
31.10.2004 16:50:46
Nainen.

pieni c-e3. Eli siinä vähän yli kolme oktaavia.
Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole.
strophe
01.11.2004 21:10:14
Mies olen ja kävin tuossa pari kuukautta laulutunneilla oppiakseni hieman tekniikkaa. Äänialani on periaatteessa baritoni, eli pääsen D:stä tuonne vähän päälle kaksi oktaavia ylös g#:ään. Sitä yläpäätä olen saanut melkein kvintin nostettua pelkästään neljän kuukauden lauleskelun aikana. Johtuneekohan lähinnä parantuneesta tekniikasta..?
Volyymi korvaa puuttuvan taidon!
hognabbt
04.11.2004 13:30:37 (muokattu 04.11.2004 13:47:41)
Mies olen ja kävin tuossa pari kuukautta laulutunneilla oppiakseni hieman tekniikkaa. Äänialani on periaatteessa baritoni, eli pääsen D:stä tuonne vähän päälle kaksi oktaavia ylös g#:ään. Sitä yläpäätä olen saanut melkein kvintin nostettua pelkästään neljän kuukauden lauleskelun aikana. Johtuneekohan lähinnä parantuneesta tekniikasta..?

Sama homma, olen tässä lauleskellut vähäsen enemmän pari kuukautta. ennen minulla oli suuria vaikeuksia laulaa e-nuottia (mikähän se numero nyt sitte onkaan) siis kitaran ala-e:stä 2 oktaavia ylöspäin. Nykyään se ei oikeastaan enään tuota vaikeuksia, pakkohan se on tekniikasta johtua, ja kenties siitä että kurkku tottuu laulamiseen.
Nalle Puh
25.11.2004 20:11:00
"äänialaa ei varsinaisesti voi laajentaa, koska se riippuu äänihuulien koosta ja muodosta"

tänään tunnilla katottiin uudestaan äänialani ja kas kummaa päälle kolme oktaavia, oli matalissa äänissä kasvanut...matalin meni alle D:n ja pysyi vielä kasassa. Ikinä ennen en ole pystynyt noin matalalta laulaan, treenin tulosta tietty mutta onko ääniala kasvanut?? niin kyllä on.

Tupakkia en ole polttannut tosin kolmeen kuukauteen ja alkohollissakin pysynyt varsin kohtuu linjoilla ja tätä myötä äänihuulien värähtely herkkyys on parantunut, ainakin niin luulen...?
Leper Messiah
27.11.2004 22:32:13
mun ääniala on aivan saatanan pieni. mummielestä. frederikin volgan pystyn laulamaan, ja siitä jonninverran alespäin. taitaa yksviivanen d olla alin tossa, kyllä nyt jonnekkin pieneen g:hen varmaan menee.
Noeikai sbassomumot nymmitää vatun sitaareita skulaa, vai? -Hemmo
Keppis
28.11.2004 21:43:17
En tiedä kunnon termejä, mutta tällä hetkellä korkeimmillaan keski-c:stä 2 sävelaskeltä korkeemmalle=E. ja sitten siittä keski c:stä joku 2 oktaavia alas. Muistelisin jotain tollasta... Mies tai siis poika oon, tänä syksynä alottanu laulutunneilla käynnin(7 kertaa käyny).
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
d-iivil
28.11.2004 23:21:56

Tupakkia en ole polttannut tosin kolmeen kuukauteen ja alkohollissakin pysynyt varsin kohtuu linjoilla ja tätä myötä äänihuulien värähtely herkkyys on parantunut, ainakin niin luulen...?

Viimoset kolme vuotta olen tupakkia vedellyt ennätystahtiin ja viinaakin menee pari kertaa viikossa enemmälti. Ääniala on silti kasvanut viimeisen vuoden aikana aiemmasta kolmesta oktaavista lähemmäs neljään ;)
Nalle Puh
29.11.2004 10:23:43
"Viimoset kolme vuotta olen tupakkia vedellyt ennätystahtiin ja viinaakin menee pari kertaa viikossa enemmälti. Ääniala on silti kasvanut viimeisen vuoden aikana aiemmasta kolmesta oktaavista lähemmäs neljään ;) "

Kannattaa kohta mennä guinesiin, siellä nimittäin muistaakseni jollain venäläislaulajalla on 4 1/2 oktaavia ;)
mikäli teet sen 4 oktaavia muutenkin kuin rääkymällä niin nostan todella hattua...
Torniojaws
29.11.2004 13:27:27

Devin Townsendillä lienee 5 oktaavia kun kuuntelee osaa sen jutuista ;)

Ja karjunta, örinä, murina, kiljunta ja bläkkis siihen päälle
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Nalle Puh
29.11.2004 16:43:59
"Ivan Rebroff lienee hän?"

Kyllä!

Mistä tuon Devinin levyn sais? jos tuollainen äänivara niin kyllä ainakin kuuntelemisen arvoinen kaveri on...

kirjaston tietokanta ei löytänyt?
miredritr
11.12.2004 14:24:57
Viimoset kolme vuotta olen tupakkia vedellyt ennätystahtiin ja viinaakin menee pari kertaa viikossa enemmälti. Ääniala on silti kasvanut viimeisen vuoden aikana aiemmasta kolmesta oktaavista lähemmäs neljään ;)

Joo ja vihriä tupakka avaa äänen, kun siinä on mentholia.
Pilkku
14.12.2004 20:50:31
Dramaattis-lyyrinen sopraano olen. Ääniharjoituksia pystyn tehdä g-d3, mutta laulaa pystyn c1-h2...
inks
15.12.2004 14:23:22

Parhaimmillaan As-f3. Käyttökelpoista aluetta on fis-c3. Varminta aluetta ehkä b-g2. Lyyrinen sopraano olen kuulemma, vuosi sitten luulin vielä olevani altto tai korkeintaan mezzosopraano... :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)