Brian May jr. 28.11.2004 12:53:38 | |
---|
Mä soitan sähkistä melkeen yksinomaan plekulla, mut siihen on syynsä. Mä en pelkästään käytä 0.011 settiä e-vireessä vaan paukutan niitä kieliä myös hyvin agressiivisesti. Sitten on sekin seikka, että sähkiksen soitto on paljon helpompaa plekulla, etenkin soolot. Näin siis minun mielestäni. Tosin, monissa jazz-standardeissa tulee tehtyä poikkeuksia, ja näppään soinnut sormin. Ja klassiset jutut erikseen. Se sormitekniikkakin on kiva osata. Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
Henko 28.11.2004 15:11:46 | |
---|
En kuitenkaan väitä, etteikö sormillakin voisi soittaa nopeasti. Niinpä. Kyllä nuo flamencosoittajat vetää toisinaan sormilla melkoista kyytiä. If it's too loud, you're too old. |
Ei vaan 80-luvun pikametallille. Eikös s'oo pikametallilta. |
Ben_D 28.11.2004 16:08:55 (muokattu 28.11.2004 16:45:29) | |
---|
Eikös s'oo pikametallilta. Jucciz koitti olla taas vitsikäs, mutta huonoin tuloksin. Pimpelipom ja daadaa. |
Kassu 28.11.2004 17:21:42 | |
---|
Jucciz koitti olla taas vitsikäs, mutta huonoin tuloksin. Pimpelipom ja daadaa. AJattelinkin että olisko se sen vitsikäs tapa vitsailla mutta sitten sisälläni soi kello ja se kuului suunnilleen näin: "Pim pom, pim pom. Kassu, ei ede Juzzix heitä noin tyhmää läppää." Haluatteko kuulla muuten mitä söin tänään aamupalaksi? Jucciz? |
Mule 28.11.2004 17:33:09 | |
---|
Onko Derek Trucks koskaan edes nähnyt plektraa? Tuskin, ja se meno on ihailtavaa se. Pastilli? |
biibob 29.11.2004 20:32:17 | |
---|
Plektra ei ole pakollinen, mutta sillekkin löytyy taatusti omia hyödyllisyyksiä. Itselläni meni n. 3-4 kk ennen kuin plektran käyttö alkoi tuntua niin normaalilta, ettei jatkuvasti tarvinnut muistuttaa, että otahan se plektra taas käyttöön. Nykyisin on aina hauska, kun sattuu välillä soittamaan sormilla, niin sitten kun tarvitsisi plekua, niin käsi menee automaattisesti suuhun( siis yleensä pleku on huulien välissä, ainakin minulla) etsimään sitä plektraa, mutta tietenkin se plektra on jossain pöydällä. Hieman epäselvä:D Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
Puavali 01.12.2004 01:46:38 | |
---|
Kaveri ei soita plekulla vaan rämpyttelee sormin, ja juhannuksena kului peukalosta nahka puhki. Sen voisi välttää teippaamalla, mutta plekustakin olisi apua. Hänen tarvitsisi vain opetella plekulla soittaminen, mutta yli kaksikymmentä vuotta ilman (plekua siis) aiheuttaa oppimisvaikeuksia. Suomussalmi, pettuleivän maa,
tule tänne jammaamaan! |
k... 01.12.2004 23:06:58 | |
---|
Kaveri ei soita plekulla vaan rämpyttelee sormin, ja juhannuksena kului peukalosta nahka puhki. Sen voisi välttää teippaamalla, mutta plekustakin olisi apua. Hänen tarvitsisi vain opetella plekulla soittaminen, mutta yli kaksikymmentä vuotta ilman (plekua siis) aiheuttaa oppimisvaikeuksia. Kannattaa ehdottomasti opetella muillakin kuin peukulla soittaminen. Kyseinen henkilö ilmeisesti oli juurikin lähinnä peukulla soitellut? Itselleni kitaranopettaja muinoin opetti lähinnä vain peukun käyttöä, en sitten tiedä miksi. Myöhemmin kun kitara alko kiinnostaa enemmän siirryin plekuihin mutta tämän jälkeen alkoi kuitenkin kiinnostaa taas sormilla soittaminen kun näin linkin muusikoiden.netissä erään naishenkilön videoon jossa kyseinen henkilö käytti liki kaikkia sormia näppäilyyn. Pienehkön harjoittelun jälkeen huomasin selkeän eron verrattuna aiempaan tekniikkaan jossa käytin lähinnä vain peukkua. Mulla ainakin tarkkuus eri luokkaa etu/keskisormessa verrattuna peukkuun ja mitä useampi sormi käytössä sitä helpommaksi nopea soitto tulee. Vertaa vaikka 4 :ää sormea yhteen plektraan jonka pitäisi kattaa kaikki kielet. Tosin hevijunttaukset ja shreddaukset lienee järkevintä kuitenkin hoitaa plekulla koska hommaan pitää saada se plekusta lähtevä "attakki". Sormilla kun äänestä tulee luultavasti liian hento. Tosin jos sitä hakee niin mikäs siinä, makuasia sekin. |
Hesrock 02.12.2004 21:20:51 | |
---|
Makuasia. Itse olen alottanut soittamaan plekulla enkä osaa soittaan paljon mitää ilman plekua, olisi kyllä mahtavaa jos osaisi soittaa näppäilemällä |
LaXu 02.12.2004 22:50:57 | |
---|
Vaikka plekulla enimmäkseen soitankin, myös sormisoittoa olen harjoitellut. Molempi parempi, mutta ei kukaan pakota plektraa käyttämään. Erilainen soundihan niistä tulee..plektralla voi myöskin soittaa keskimäärin nopeammin, mutta sormilla taasen monipuolisemmin. Onkos muuten kokemuksia peukaloplektroista? Eikös noilla saisi periaatteessa plekusoiton ja sormisoiton yhdistettyä? Itse näet soittelen sormin "Knopfler-tyyliin" peukalon, etusormen ja keskisormen yhdistelmällä, nimettömällä ja pikkurillillä ei näppäily oikein suju joten tavallisella plektralla soittelu sormien kanssa ei luonnistu oikein, kun etusormen tarvitsee plektraa pitämän. Eikös peukaloplektralla saisi kätevästi tuon etusormenkin käyttöön? |
pliksu 03.12.2004 10:16:06 | |
---|
Ite soittelin pitkään ihan peukalo-etusormi -kombinaatiolla. Jopa niin pitkään et plektran käyttö oli pian ihan luonnotonta ja väistämättä soittaessa raapasi g:n mukana vähän a:ta ja hitusen e:täkin. Mutta juttuhan lähtee intensiivisellä harjoittelulla ja lantiosta. Ihan pienen ajan kuluttua jutut lähti melkeinpä yhtä tarkasti plekulla kuin nypläilemällä ja saahan siihen soittoon nyt aivan toisenlaisia nyansseja tuolla muovilla. Ja mikäpä estää yhdistämästä näitä kahta tekniikkaa. Ehdottomasti opetellemisen arvoista. I’m free to be whatever I. Whatever I choose and I’ll sing the blues if I want |
Chester 04.12.2004 23:03:55 | |
---|
Sormet käy plekuista jos kasvattaa pitkät kynnet :) Niin kuin mulla. Ei kulu sormet hirveesti (vaikka pitkät kynnet onki ei voi välttää sitä että välillä osuu sormi kieleen) ja saa soitettua nopeammin. Sen lisäksi sormenpääni ovat kovettuneet. Mielestäni ainoa asia mihin pleku on hyvä on sointujen soittaminen. Sillä niihin saa voimaa. Tosin toisaalta peukalon kynsi ajaa melkein saman asian.. mutta sitä vaan tulee pureskeltua liikaa juuri sitä kynttä. Kaiken takana on lukittu ovi. |
Necromuru 05.12.2004 00:38:40 | |
---|
|