Aihe: Pikkujoulut 2004
1 2 3 4 5 6
Qsine
27.11.2004 02:36:02

Pannaanpa pikkujouluille oma ketju. Eli tuossa vajaa tunti sitten palasin kootut teokset-keikalta, oli ihan oikeat Firman Pikkujoulut, jotka rupeavat nykyään olemaan suht harvinaista herkkua. Paikkana Varsinais-Suomi, Vaskio, Pukkila.

Triopohjalta oltiin. Irti Humpasta hoiti kiipparikioskin, laulun ja modernit saundit, turvepuolella allekkirjoittanut hanurin varressa, ja loppuillasta myös tuhmana aikuisten pukkina. Rummuissa IH:n tuttu TN.

Alkoholillisesti erittäin hyvät hippalot, porukka oli hyvin, hyvin amatöörisvivahteisesti pierussa jo klo 19.10. Bussilla kulkivat ihmiset, heidät yhteiskuljetettiin pois kahdessa erässä. Hyvämeininki!

Sitten huomioita.

1) Jos joudutte pukiksi kännisille pikkujoululaisille, ei kannata suunnitella mitään valtavan ihmeellistä talk showta, kukaan ei kuitenkaan jaksa kuunnella niitä ennalta suunniteltuja monimutkaisia sivulauserakenteitasi, koska primitiivivaistot ovat saaneet vallan. Yritin haastatella ihmisiä standup-meiningillä "Mistä olet kotoisin---valitan, on asioita, joille pukkikaan ei mahda mitään.." Mutta turha toivo, eiväthän ne perkeleet suostuneet edes nimiään sanomaan. Kannattaa sen sijaan laulella yhteislauluja, tutuimpiin "Koska meillä on joulu":un ja "Porsaita äidin oomme kaikki":in ihmiset tulevat mukaan oitis. Pukkipuvussa ei kannata myöskään riehua kovinkaan paljoa, sillä silloin tuppaa loppumaan happi.

2) Ehkä ns. menomusa kannattaa sittenkin jättää loppuiltaan, kukaties? Nyt rock-henkisyys alkoi jo suht alkuillasta, ja hyvin nopeasti homma meni siihen, että meille saneltiin, mitä seuraavaksi pitää soittaa ja milloin.

2b) Vittumaisimmiksi osoittautuivat viinaa ottaneet kolmekymppiset muijat, joille kaiken olisi pitänyt tapahtua just nyt. Mene siinä sitten selittämään, että ei sitä cd-soitinta kannata NYT mennä hiljentämään, koska tulemme lavalle kahden minuutin päästä. "Te olette hiton hyviä soittajia, MUTTA palveluhenkisyytenne jne jne." Sääliksi käy noiden emäntien miehiä.

3) Spiikkien kanssa saa olla yllättävänkin tarkkana, uskoisin. Jos esim. erehtyy spiikkaamaan: "Meiltä on toivottu humppaa: sitä saa, mitä tilaa..", ottaa osa porukasta todennäköisesti itseensä. Varmasti monet tanssimuusikot ovat leipääntyneet siihen, että tässä hommassa pitää aina olla niin epäinhimillisen ylineutraali ja timokoivusalohöveli.

4) Näyttää myös siltä, että soittajilla ei saa olla keskenään liian hauskaa. Kovin oli nihkeää touhu klo 0.30. Eipä kiitellyt kukaan, ablodit olivat vaimeita, ja tilaajakin oli poistunut jo ensimmäisellä yhteisbussilla. Saattaa olla, että illan aikana esiintyneet muutamat ysi- ja miinuskolmetoista -soinnut saivat ihmiset nyrpistelemään.

Silti keikasta jäi oikein hyvä maku. Meillä oli selittäjien kanssa rento haistapaska-meininki, takahuoneeseen tunkeneiden naisten typerät vaatimukset vedimme leikiksi. Onnistuimme pitämään puolemme. Liksojen pitäisi tulla myöhemmin, joten pidätän oikeuden muuttaa jälkikäteen tämän kappaleen ensimmäistä lausetta.

Olisi mielenkiintoista kuulla muiden pikkujoulujärmääjä-kokemuksia. Oliko ihan vaan yhteensattuma, että hankalimmat tapaukset sattuivat tällä(kin) kertaa olemaan naisia? Äijille se oma näkökulma asioihin menee usein perille asiallisesti selittämällä, mutta ämmät ne vaan jatkavat änkkäämistään. Onkohan tämä jokin aivonrakennejuttu? Kallonmuotojuttu? Kuukautisjuttu? PMS-juttu? Peniskateusjuttu?
"Liikennevaloissa lapselle sanotaan merkitsevästi 'Noni!', vaikka jalankulkuvalo ei vielä ole vaihtunut vihreäksi!"
mart-t
27.11.2004 02:55:59
Oliko ihan vaan yhteensattuma, että hankalimmat tapaukset sattuivat tällä(kin) kertaa olemaan naisia? Äijille se oma näkökulma asioihin menee usein perille asiallisesti selittämällä, mutta ämmät ne vaan jatkavat änkkäämistään.

Mä komppaan tota - ei se voi olla sattumaa. Kokemusta on soittohommista, tapahtumista ihan muuten vaan, ravintolan ovelta, taksin ratista, muuttohommista, oppilaitoksen vahtimestarin hommista (kaikkeen mäkin oon joutunu!), eli kännisiä ja selviä on nähty. Niin ja naisistakin on kokemusta.

Aina ne hankalimmat on naisia.

Ja kauneimmat kans.
Sanokaa mulle ihan suoraan - oonko mä liian lyhyt?
baron
27.11.2004 03:20:30 (muokattu 27.11.2004 03:56:37)

No joo, eka pikkujoulukeikka takana.

Tuntuu, että ammattilaiset ja me harrastelijat olemme ihan eri planeetalta.

Kun tulimme paikalle, glögiä työnnettiin naamaan. Kun soundcheck oli tehty, tilaisuus alkoi ja muu bändi lähti syömään ja ryyppäämään kuvankauniitten akkojen kanssa, mä soittelin taustoja flyygelillä.

kolme settiä oli tilattu, mutta karaoket sun muut ohjelmat veivät aikaa että pari lyhyttä soitettiin. Tilaaja, jonka kanssa olin käynyt tiukat neuvottelut etukäteen, osoittautui olemaan mun avatarini näköinen, paitsi niukemmissa vaatteissa ja seurankipeä. Tarjosi mulle runsaasti juotavaa.

Tunsimme olevamme arvovieraita, paitsi että meillä oli hyvä tekosyy päästä irti liian innokkaista naispuolisista, píti muka lähteä soittamaan.

Ilta olisi muuten ollut täydellinen ilman paria fibaa oman bändini puolelta, kitaristi lähti kesken soíton tanssimaan kun tarpeeksi isotissinen tuli hakemaan ja basisti (tietenkin) joi itsensä niin känniin, että kesken kappaleen sammui lavalle.

Edit: Nyt mä vasta luin Qsinen kirjoituksen. Meillä ei ollut yleisön kanssa mitään muuta ongelmaa, kuin että naispuoliset olivat turhan innokkaita, bändi kokonaisuutena ja jokainen erikseen sai pelkkää kiitosta ja viinaa.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
baron
27.11.2004 03:25:35 (muokattu 27.11.2004 03:26:07)

virhe
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
baron
27.11.2004 03:59:17 (muokattu 27.11.2004 04:01:14)

taas virhe, asialle varmaan pitäisi tehdä jotain
oizo
27.11.2004 11:13:45
Parin viikon päästä eka pikkujoulukeikka. Erään firman bileissä soitellaan kvintetillä.. Kaikenlaista jännää on keksitty, sovituksellisia juttuja lähinnä: Joululaulujen melodioita introihin ja välisoittoihin ja muuta vänkää. Saas nähä miten uppoaa. Toivottavasti ei oo yleisössä noita Qsinen mainitsemia turakaisia kovin paljon. :)
Kun ei tee töitä ei tule virheitä.
R.Syke
27.11.2004 11:46:14 (muokattu 27.11.2004 12:44:08)
Toistan:

taas virhe, asialle varmaan pitäisi tehdä jotain

-Älä hätäile, virheasennot ovat luonnollisia pikkujoulukeikkojen jälkeen. Yritä vaan uudelleen ja uudelleen.

Onko muuten käynyt useinkin näin: Oltiin isohkolla poppoolla pikkujoulusoitoissa pienehkössä kapakassa.

Täysi tupa, kunnes tyhjeni ennen klo 24:ää totaalisesti. Puoli tuntia soittoa itsemmme iloksi ja henkilökunnan harmiksi. Vain yksi pariskunta oli syventynyt toisiinsa niin etteivät malttaneet lähteä, vaan tanssivat jokaisen kipaleen...ja taputtivat äänekkäästi lätkyttäen.

Selitys: Kaikki hakeutuivat tietysti siihen paikkakunna kapakkaan, joka oli auki 02.30:aan!
Jabe
27.11.2004 13:28:00 (muokattu 27.11.2004 13:29:05)

Mulla oli eilen kaksi pikkujoulukeikkaa. Ensin iltapäivällä yhden setin mies ja kitara -keikka, ja sitten illalla 4*45 Coronan kanssa. Hyvä meininki oli, jengi jorasi ja kiitteli kovasti illan lopuksi.

Qsisen toiseen pointtiin liittyen: mekin soitettiin rockia aika raskalla kädellä jo ekassa setissä, kun tultiin pyytämään ... se kyllä sotki perinteisen kaaren, jossa me vedetään Hendrixiä, Princeä yms. vasta loppuillasta. Nyt soitettiin vähän kaikkea joka setissä (no, ei juurikaan vanhaa tansiimusikkia .. mitä nyt pari valssia.). Mutta eilen se vaan jotenkin toimi.
hiltsi
27.11.2004 14:35:22
Tänään ois ekat pikkujoulukinkerit.. Äsken käytiin just kamat pistämässä läjään ja nopea tsekki tekemässä. Tsekki oli nopea koska ravintolapäällikkö tuli kauniisti ilmoittamaan että voisitteko lopettaa ton soittamisen, alakerrassa on muistotilaisuus. Keikka on 1.5 kilometrin päässä kämpiltä, eli joskus näinkin.
Eddy
27.11.2004 15:02:37
Keikka on 1.5 kilometrin päässä kämpiltä...

Matkailu avartaa!
Ei taida muuten olla yhtään "oikeaa" pikkujoulukeikkaa tänä vuonna,ellei joku mattimyöhäinen erehdy viimetipassa tilaamaan.Joissain raflavedoissa on tietysti joulusafkaa ja muutenkin semmoinen ahdistava jouluinen tunnelma,mutta niitä en silti laskisi pikkujouluiksi.
Koskettelen soittimia...
aisa
27.11.2004 15:04:49
eilinen pikkujouluremppa oli lähestulkoon hanurista.
kyseessä oli valtakunnallisen rakennus/monialayrityksen toinihenkilöiden pikkujoulu.
ikäjakauma n. 30-60.

kun asiakas tilasi meidät keikalle, yks suurempia murheita oli että "osaatteko varmasti soittaa myös sitä ROKKIA?"
kun sitten sain vakuutettua että kyllä osataan niin kauppa syntyi.

ilta alkoi loistavasti jo heti roudaus vaiheessa kun paikan isäntä kommentoi meille tarkoitettua esiintymistilaa sanoilla: "siihen on mahtunu yheksän miehinen orkkakin..."
meitä oli viis, mutta meillä oli myös mukana paljon niitä laatikoita missä on paljon nappuloita, joita luultavasti sillä 9 miehisellä mieskuorolla ei ollut.

keikka käsitti kokonaiset 3 settiä joista ensimmäinen soitettiin turvetta asiakkaan toivomuksen mukaan.

toisella setillä oli tarkoitus alkaa roimimaan kunnolla ja niin tehtiinkin kunnes yksi kivitalon kokoinen mätisäkki tuli huutamaan korvaan kesken herkullisimman tulkinnan että "perkele tämmöstä voi tanssia ja tulee niin lujallakin!"

(paikka oli pieni elikkäs oltiin tarkoituksella varovaisia sen volan suhteen, eikä varmasti tullu liian lujaa.
ainakaan ei kenenkään korvista valunu verta...)

noh, kuitenkin äskeisestä repliikistä viisastuneena siirryttiin takaisin perinteisen tanssimusiikin saloihin ja rytmipäällikkömme siirtyi jäykistä ja kovaäänisistä puukalikoista niihin ah niin elastisiin suteihin.
foxtrot rules..
samalla tein testin kun käänsin rutkasti lisää volaa ja seurailin reaktioita.
sama mätisäkki kävi kysymässä että "eikös ole mukavampi soittaakin kun ei oo niin kova meteli?"
vastasin että no on ja että kiitos kovasti vinkistä.

nyt siis oli n. 4 pariskuntaa tyytyväisenä.

mitäpä niistä lopuista 40 pariskunnasta huolta kantamaan, jotka olivat niin fiksuja etteivät tulleet heti päätään aukomaan jos ei sen hetkinen biisi miellytä ihan kybällä.

no, kyllä niissäkin karkeloissa jokaiselle jotain vedettiin ja kun sitten kolmannen setin loppupuolella vedettiin
I Surrenderiä niin mätisäkkikin oli jo niin kovassa nosteessa että sillekkin kelpasi ja hyvä luoja miten se kroppa liikku...

mietin aamulla että opittiinkohan tästä mitään ja mä luulen että seuraavissa vastaavissa bileissä etsin käsiini yleisön vittumaismman näköisen ihmisen ja teen sen kanssa biisilistan, niin säästytään kaikki turhilta säädöiltä.

kiitos ja anteeks.
...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA...
baron
27.11.2004 18:11:17 (muokattu 27.11.2004 18:12:42)

mietin aamulla että opittiinkohan tästä mitään ja mä luulen että seuraavissa vastaavissa bileissä etsin käsiini yleisön vittumaismman näköisen ihmisen ja teen sen kanssa biisilistan, niin säästytään kaikki turhilta säädöiltä.

Privaattikeikoissa mä sovin etukäteen, kuka on tilaajan yhteyshenkilö bändiin päin ja vain häneltä otan neuvoja ja ohjeita vastaan. Muita kehoitan kääntymään hänen puoleensa.

On ainakin toistaiseksi toiminut hyvin käytännössä, kun yksi ihminen ja vielä tilaajan/maksajan edustaja suodattaa yleisön valitukset ja arvioi, mitkä niistä ovat aiheellisia bändin tietoon toimitettavaksi.
aisa
27.11.2004 18:26:48
On ainakin toistaiseksi toiminut hyvin käytännössä, kun yksi ihminen ja vielä tilaajan/maksajan edustaja suodattaa yleisön valitukset ja arvioi, mitkä niistä ovat aiheellisia bändin tietoon toimitettavaksi.

just.
sitten kun sais vielä jotain kaavakkeita stagen reunalle joita yleisö vois täyttää ja postittaa sitä kautta pyyteensä orkesterille niin sitte.
KoskPaavo
28.11.2004 11:15:47
Eilen illalla pikkujouluissa , kaameat kännit oli koko yleisöllä, ei minkäänlaista järjellistä kommenttia tullut puolenyön jälkeen. Eräs tosi känninen nainen meinasi polttaa itsensä ns. ulkotulen steariinissa kapakan ulkopuolella siihen kaatuessaaan.Että tällaista....
Soittaja selviää aina.
kimmoke
28.11.2004 14:19:23

Eilen illalla pikkujouluissa , kaameat kännit oli koko yleisöllä, ei minkäänlaista järjellistä kommenttia tullut puolenyön jälkeen. Eräs tosi känninen nainen meinasi polttaa itsensä ns. ulkotulen steariinissa kapakan ulkopuolella siihen kaatuessaaan.Että tällaista....

Kalkkuna sanoo tiri tiri...ei pysty nukkuun :)
Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille.
Kukko
28.11.2004 18:00:29 (muokattu 28.11.2004 18:02:39)

Privaattikeikoissa mä sovin etukäteen, kuka on tilaajan yhteyshenkilö bändiin päin ja vain häneltä otan neuvoja ja ohjeita vastaan. Muita kehoitan kääntymään hänen puoleensa.

Tämä on hyvä ohje-kun saa suurinpiirtein kaikki karaoke-solistit ohjailtua tuon tahon
kautta,niin ilta siistiytyy paljon. Me oltiin vetämässä perjantaina suurelle metalliteollisuuden yksikölle (350 hlöä, joista 40 naista)pikkujoulut, oli kurkku kipeä, mutta stroh-rommi auttoi tilapäisesti kadoneen lauluaäänen löytymiseen. Meinasi keikka vaan loppua alkuunsa.Näitä per****en johtajia laulatettiin siinä meidän edessä, niin alkoi yksi tunkea karkkipapereita koskettimissa olevaan syvennykseen...ja teki sen vielä uudestaa vaikka totesin ettei se ole mikään roskis - voi jumalauta...
Ravintolan hlökunta oli ystävällistä ja saimme hyvät ruuat yms. Porukka tanssi alusta loppuun ja oli mukana menossa vaikka mitä vedettiin. Pikkujoulut on aika kivoja keikkavetoja...
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
aisa
28.11.2004 18:50:28
Pikkujoulut on aika kivoja keikkavetoja...

on ne useimmiten ihan kivoja mutta joskus vaan ei pelaa.
tuo keikka johon aiemmin viittasin oli just niitä jotka ei pelaa.
myönnän kyllä että aloin mököttämään ihan liian helpolla mutta aina ei pinna veny edes sentin vertaa.

onneksi se oli viimeinen bändiveto pitkiin pitkiin aikoihin ja alkaa uudet kuviot musan saralla.

luontevampaa meininkiä ja enemmän *jalua.
Neljä Ruuvia
28.11.2004 19:05:22
Näitä per****en johtajia laulatettiin siinä meidän edessä, niin alkoi yksi tunkea karkkipapereita koskettimissa olevaan syvennykseen...ja teki sen vielä uudestaa vaikka totesin ettei se ole mikään roskis - voi jumalauta...
Tota en oo oppinu IKINÄ tajun.Vittu jos jossain hammaslääkärissä tai kultasepän liikkeessä toimis noin olis kytät paikalla het justiinsa!
aisa
28.11.2004 19:12:55
Tota en oo oppinu IKINÄ tajun.Vittu jos jossain hammaslääkärissä tai kultasepän liikkeessä toimis noin olis kytät paikalla het justiinsa!

perkele!
nauroin ihan kippurassa kun kuvittelin tilannetta sinne hampulääkärin vastaanotolle.

loisto vertaus!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)