vernie 20.11.2004 22:13:47 | |
---|
Jos lähdetään siitä työpaikkojen 85 dB:n melurajasta, jonka ylittyessä pitäisi käyttää kuulosuojausta. Ja tämähän tarkoittaa, että se melu on jatkuvaa,8h/vrk, 40h/vko. Ja 3 db:n korotus tuplaa melun. Jos lasketaan tuosta vuorokausiannoksesta, niin 91db:n melua pitäis kestää 2h/vrk, 5vrk/vko. Jos lasketaan tuon viikkoannoksen mukaan, niin meluraja olis 97dB ja altistusaika max 2,5 h. Ei taida olla käytännössä näin helppoa mutta kyllä tuon pitäis suuntaa antaa. Aika pitkälti noin. Jos käytetään tuota kahdeksan tunnin ja 85dB:n ekvivalenttitasoa, niin suurin sallittu altistumisaika äänipainetasolle L on 8*10^(85/10) / 10^(L/10) .. Hämmästyttävää, kuinka lähelle totuutta pääsee maalaisjärjen avulla.. :) Eli keskivertoihmisen pitäis pystyä ilman kuulonsuojausta olemaan 97dB:n melussa 2,5 tuntia/vko ilman kuulovaurion pelkoa. Joo, mutta ei mielellään siten, että ollaan 2,5h kerralla 97dB:n vaikutuksen alaisena, jonka jälkeen mennään loppuviikoksi kaiuttomaan huoneeseen. :) 2,5h putkeen 97dB:n äänipainetasossa vastaa n. 92dB:n äänipainetasoa 8 tunnin ajan.. ja 92dB on aika paljon enemmän, kuin 85dB. :) "Watch my back" sanoi kyttyräselkä. |
juici 21.11.2004 18:43:58 | |
---|
E: Kyllä. Minunkin mielestä joissakin rock-konserteissa on ollu liikaa meteliä, mutta enemmän mua vituttaa baareissa soiva teknojööti. Sen mukana kun ei kai ole tarkotus kiljua tai laulaa, vaan tanssia (...ja minä kun en tanssi). Mutta isolla pitää soittaa, niin ettei varmasti vahingossakaan vois seurustella normaaliäänellä, kuin korkeintaan vessassa. Ja vessassahan on mukava viettää baari-iltaa. Tapaa paljon ihmisiä... tosin miinuksena ainakin se, että ovat yleensä samaa sukupuolta. Harvinaisen samaa mieltä. "Kiss FM:n mä lakkauttasin. Ja sit sen tyhmän hittiaseman mikä siel' Helsingissä on, jota en oo onneks ikinä kuullu. Se on aika huono.", Tuukka Temonen Apulannan Mustahevonen videolla. |
musamies 27.11.2004 07:56:17 | |
---|
Onneksi teknojumputusta ei ole tarvis mennä kuuntelemaan. Rokin saralla saattaa sensijaan joskus olla sellaisia bändejä, joita itseäkin huvittaisi kuunnella, mutta ei voi mennä korvien kannalta turvallisesti. Poikkesin eilen kaupunginteatterissa ja siellä oli äänentoisto ja volat kohdallaan. |
Teijo K. 27.11.2004 10:24:29 | |
---|
Onneksi teknojumputusta ei ole tarvis mennä kuuntelemaan. Rokin saralla saattaa sensijaan joskus olla sellaisia bändejä, joita itseäkin huvittaisi kuunnella, mutta ei voi mennä korvien kannalta turvallisesti. Poikkesin eilen kaupunginteatterissa ja siellä oli äänentoisto ja volat kohdallaan. Meillä on ärsyttävästi välillä kun yrittävät hienoja studia generalia -luentoja yliopistolla ja niihin muka kuuluu se, että luennoitsija käyttää mikkiä. Kamat on ensinnä liian lujalla ja ajoittain vaivaa joku hirveä sirinä, niingu olis maalenkki tai joku ihme häiriö valoista tms. Meinaan onhan se jos joutuu luennolla pitämään korvatulppia, vaikka minä en pidä niitä edes keikoilla jos ei ole pakko. Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
Operaatio Live : Jyväskylä |
Locrian 27.11.2004 12:28:46 | |
---|
Meillä on ärsyttävästi välillä kun yrittävät hienoja studia generalia -luentoja yliopistolla ja niihin muka kuuluu se, että luennoitsija käyttää mikkiä. Kamat on ensinnä liian lujalla ja ajoittain vaivaa joku hirveä sirinä, niingu olis maalenkki tai joku ihme häiriö valoista tms. Meinaan onhan se jos joutuu luennolla pitämään korvatulppia, vaikka minä en pidä niitä edes keikoilla jos ei ole pakko. Toi on aika usein ongelmana tommosilla auditorio ja puhe keikoilla. Valot sen tekee useimmiten. "Get the fuck out of my truck." -Truckdriver son of a bitch |
sormunen 27.11.2004 13:32:49 | |
---|
... tai joku ihme häiriö valoista tms. Helvarin himmentimet. |
Grateful Deadin alkuperäiseen "Wall of Sound" -PA-settiin. Varmaan miksaaja sanonu soittajille että soittakaa vaan, ei siitä kuulo mene. If it's too loud, you're too old. |
Dumb 27.11.2004 16:09:09 | |
---|
Helvarin himmentimet. Eikös Helvar tee vain kuristimia, ei himmentimiä? 8-) |
kurmo 27.11.2004 16:46:08 | |
---|
Eikös Helvar tee vain kuristimia, ei himmentimiä? 8-) Helvar on tehnyt vaikka mitä. Oon soittanut Helvarin läpi kitaraa. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
Teijo K. 27.11.2004 21:28:18 | |
---|
Varmaan miksaaja sanonu soittajille että soittakaa vaan, ei siitä kuulo mene. Ja eipä mennytkään, kun suurin osa äänestä meni soittajien päiden yli. Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
Teijo K. 27.11.2004 21:30:46 | |
---|
Helvarin himmentimet. Kalliit kamat, digitaalinen mikseri, langattomat mikit jne. Eikä saa edes äänilaitteita oman sulakkeen taakse. Joku päivä rohkaisen mieleni ja menen keskustelemaan asiasta talonmiehen kanssa. Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
pitk 27.11.2004 22:01:01 | |
---|
Kalliit kamat, digitaalinen mikseri, langattomat mikit jne. Eikä saa edes äänilaitteita oman sulakkeen taakse. Joku päivä rohkaisen mieleni ja menen keskustelemaan asiasta talonmiehen kanssa. Joka ei tajua asiasta enempää kuin sika simmareista... Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! |
Teijo K. 27.11.2004 22:08:02 | |
---|
Joka ei tajua asiasta enempää kuin sika simmareista... Voi olla, hän niitä meillä kuitenkin käyttää. Talonmies tulee aina laittamaan äänet päälle kun niitä tarvitaan. Eli yliopistolla siis miksaajana toimii talonmies, sivutoimisesti. Aika mahtavaa kun sitä miettii. Mikähän firma nuo on asentanut? Heh. Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
musamies 27.11.2004 23:34:08 | |
---|
Terveiset joulukauden avajaisista, joissa olinkin talkoissa alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen roudarina, enkä liikkeellä omilla kamoillani. Silti meluongelma ei noussut esiin ja kuulutukset, musiikkiesitykset ja taustamusiikki kuuluivat selvästi. Asiassa auttoi kun oli riittävän monet kaiuttimet sopivalla tavalla sijoitettuna. |
Neljä Ruuvia 28.11.2004 12:09:37 | |
---|
Terveiset joulukauden avajaisista, joissa olinkin talkoissa alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen roudarina, enkä liikkeellä omilla kamoillani. Silti meluongelma ei noussut esiin ja kuulutukset, musiikkiesitykset ja taustamusiikki kuuluivat selvästi. Asiassa auttoi kun oli riittävän monet kaiuttimet sopivalla tavalla sijoitettuna. Sehän on kiva. Mä oisin kanssa tehny just noin. |
Teijo K. 28.11.2004 12:25:22 | |
---|
Mittailtiin muuten desibelejä tuossa. Sähköbasso soitettuna yksin. Volami säädettynä sellaiseksi, että vähän potkii, mutta ei vielä tule mieleenkään korvatulppia etsiä. Noin puolentoista metrin päästä mitattuna 105 -110db. Mittaustavasta en tiedä tarkemmin. Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
Jami 28.11.2004 12:59:53 | |
---|
vähän potkii, mutta ei vielä tule mieleenkään korvatulppia etsiä. Noin puolentoista metrin päästä mitattuna 105 -110db. Millä etäisyydellä itse olit? fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki! |
Dumb 28.11.2004 14:25:01 | |
---|
Helvar on tehnyt vaikka mitä. Oon soittanut Helvarin läpi kitaraa. Ahaa, no sitten. Ei ole niin kauhean tarkasti tiedossa tuon yrityksen meininki, vaikka sijaitsee tuossa parin kilometrin päässä ja olen siellä työharjoittelussakin ollut pari vuotta sitten. 8-) |
leka 28.11.2004 14:57:58 | |
---|
Terveiset joulukauden avajaisista, joissa olinkin talkoissa alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen roudarina, enkä liikkeellä omilla kamoillani. Silti meluongelma ei noussut esiin ja kuulutukset, musiikkiesitykset ja taustamusiikki kuuluivat selvästi. Asiassa auttoi kun oli riittävän monet kaiuttimet sopivalla tavalla sijoitettuna. Aika kovaa me kuitenkin tuutattiin. Desibelejä oli reilusti mutta torilla pitää ollakin jos haluaa että joku kuulee jotain. JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
lxi 28.11.2004 16:01:58 | |
---|
Noin puolentoista metrin päästä mitattuna 105 -110db. Mittaustavasta en tiedä tarkemmin. Toivottavasti ei esim. kännykän desibelimittarilla, minä pieraisen sellaiseen 95 dB. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |