Aihe: Ajassa pysyminen
1 2 3 4
pira
27.11.2004 13:52:35
Ja mahottoman vaikeaa on soittaa metronomin tahtiin ja yrittää lyödä jalalla tahtia samassa tahdissa metronomin kanssa. Harjoituksen puutetta..
Mut kyllä mä sentään pystyn kävelemään ja jauhamaan purkkaa yhtäaikaa.
Henko
27.11.2004 14:31:17

Jos jakopään ketju heittää ni ei sitä kohilleen (välttämättä) saa.
If it's too loud, you're too old.
Mrezzye
27.11.2004 19:01:16

Mutta mitä tekee Roger? Roger ottaa oluen.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Spiralmind
28.11.2004 04:49:26

Metronomitreenin aloittaessani tuntui kokoajan että klikki hidastuu,

No just sitä se tekee. Tuntuu ihan että ajantaju muuttuisi jotenkin. Mitä enemmän keskittyy soittamiseen niin tulee sellanen niinkun max payne/matrix bullet time juttu (höhö) että ulkopuolella tapahtuva eli metronomi hidastuu ja meinaa vahingossa soittaa ohi.

Ja kyllä mä mun mielestä osaan pöytää taputella rytmissä (no en oo varma, pitäsköhän nauhottaa pöydäntaputusta ja kuunnella... :p). Ongelma on kai se keskittyminen. Että kun pitää keskittyä koordinoimaan mitä soittaa niin meinaa tippua rytmistä. Nooh, kai se pitää vaan treenata...
Sanity is just the majority of lunatics setting the standard.
Torniojaws
28.11.2004 10:02:48

Nooh, kai se pitää vaan treenata...

Kokeile soitella ilmarumpuja levyjen tahtiin, sitä kun harrastat jonkin aikaa niin eiköhän helpotu vähän.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Meisseli
28.11.2004 10:38:20

60 on vaikeimpia tempoja aloittaa koska se on helvetin hidas. Lähde keskitemposta joka on 120.
Osta meidän levy! Maagista progebluesfunkkia. Vuoden kotimainen yllättäjä(noise.fi) klipit ja tilausohjeet osoitteessa www.strangefruitband.net
Torniojaws
28.11.2004 10:40:13 (muokattu 28.11.2004 10:40:29)

60 on vaikeimpia tempoja aloittaa koska se on helvetin hidas.

Sitä voi helpottaa laskemalla päässä neljään eli kuudestoistaosia.

Naks (kaa koo nee)
Naks (kaa koo nee)
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
pwallin
28.11.2004 12:56:50

Usein metronomi on väärällä voimakkuudella instrumenttiin nähden. Kokeile säätää soitinta kovemmalle/hiljemmalle tai asettaa metronomi esim. vasemmalle ja kitaran kaiutin vastaavasti oikealle puolelle jotta voit keskittyä toiseen tarvittaessa.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
zzy
08.12.2004 04:54:31
Minustakin metronomin kanssa soitto on jotenkin hankalaa. Varmaan lähinnä siitä syystä, että kun soittaa siihen päälle, niin tuntuu, että sitä ei välillä kuule kunnolla ja jotenkin sitä yrittää sitten kuulostella liikaa -> soitto hanurista. Minusta kätevämpi on tehdä esim. jollain träkkerillä ihan yksinkertainen rumpukomppi, johon voi päälle soitella mitä lystää ja muutella tempoa tarpeen mukaan. Volaakin saa ihan riittävästi.

Täysin samaa mieltä.
BenGlenton
08.12.2004 10:04:12
Rumpukomppi on tosiaan helpompi terenauskaveri, varsinkin jos on jo valmiiksi bänditaustaa. Itseltäni sujuu nykyään myös metronomin kanssa treenaaminen, tosin aluksi oli rumpukompin kanssa helpompaa.

Liian hitaat treenaustempot ovat tosiaankin hankalia, eli hitaasti kannattaa aloittaa, muttei liian hitaasti!
Supreme Court , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla! MYYDÄÄN FOSTEX VC-8 ADAT-AD/DA-KONVERTTERI!
murjaani
08.12.2004 12:28:26 (muokattu 08.12.2004 12:29:15)

Oon soitellut kitaraa jo 5 vuotta. Tuskin harjoitellut silti juuri yhtään. Mitä sattuun vaan rämpytellyt sillontällön. Viime talvena mulla oli bändi, ei oo enää. Muuten soitellut yksin. Soittotunneilla en oo koskaan käynyt.

Nyt sitte vihdoin ajattelin että mitä jos oikeesti opettelis soittamaan ja rupeis treenaamaan metronomilla. Mutta eihän tästä meinaa tulla mitään. En meinaa pysyä edes tempolla 60 tahdissa kun yritän soittaa neljäsosia.. tai siis niinku neljä nuottia per metronomin ääni. (käytän tota www.metronomeonline.com) Rupean automaattisesti aina kiihdyttämään nopeutta ja kohta huomaan että olen jossain ihan omassa rytmissä. Ja ajantaju jotenkin poukkoilee; välissa tuntuu sama metronomin lyöntien väli paljon pidemmältä ajalta kun soittaa. Johtuuks tää mun keskittymishäiriöstä vai onks tää ihan normaalia ja pelkkää harjoituksen puutetta?

Metronomin kanssa soittaminen tuntuu ajatuksena maailman luonnollisimmalta ja helpoimmalta, mutta onkin käytännössä jotain muuta...

Nimittäin rytmin syke ei ole matemaatisen tarkka kuten taas metronomi on. Rytmin syke on aina elävä ja musikaalinen, ja kun soittaa itsekseen, voi soitto kummuta siitä sisällä elävästä rytmistä (tietysti enmmän vai vähemmän musikaalinen rytmi)

Metronomin kanssa soittaminen on aika sama kuin klikin päälle soittaminen studiossa: sun pitääkin sovittaa soittaminen epämusikaalisen tikutuksen päälle, ja siten oma rytmiosasto tavallaan ohitetaan -joten tilanne on joltisenkin luonnoton todelliseen aitoon musiikintuottamisen tilanteeseen eli live-esiintymiseen verrattuna.

Jos hivenen muutat esim. rytmiä bändin kanssa soitettaessa, niin muu poppoo reagoi siihen. metronimi(klikki) taas on absoluuttinen orjuuttaja, jota on seurattava orjallisesti. Siten koko klikin kanssa soittamisesta tulee jotensakin epämusikaalinen hetki, on vain tuotettava teknisesti ja rytmillisesti tarkkaa soittoa.

Eli tilanne on luonnoton, mutta ajan kanssa siihen tottuu, ja tottuu siihenkin, että vaikka metronomi tikuttaa, niin samalla omakin rytmitaju pelaa (tosin vaimennettuna), ja pystyy myös soittamaan hieman tietoisesti ohikin -eli metronomi ei ole niin hallitseva enää kuin silloin, kun soittaa matemaattisen tarkasti.
Ostinaatio
08.12.2004 12:58:37
Tuo onkin ehdottoman hauska ilmiö, että metronomin tasainen rytmi tuntuu epätasaiselta.

Yksi syy rytmin näennäiseen hidastumiseen on varmasti se, että oppii ennakoimaan ja odottamaan sitä iskua. Yksi asia joka johtaa myös juuri tuonsuuntaiseen väärinennustamiseen on se, että harvempi haluaa myöhässä olla.

Odotus on sitten sellaista "no nyt tulee klikki.. eiku ny.. eiku...."

Mutta itse ainakin uskon, että metronominen rytmin pystyy sisäistämään niin, että se tuntuu tasaiselta ts. en näe mahdotonta ristiriita siinä, että soitetaan omassa mukavassa rytmissä ja klickin mukaan.

Toinen hassu täällä mainittu ilmiö on tuo oman soiton asteittainen nopeutuminen. Tuollaiset korostumisilmiöt ovat hauskoja ja musiikille erittäin ominaisilta tuntuvia.

Eli homma olisi jotenkin niin, että mielessä on se nopeus millä soittaa ja sitten viimeksi soitetun fraasin nopeutta yksinkertaisesti ajattelemalla korostaa sitä nopeutta hiukan, ja sitten taas ajatellaan hiukan nopeutettu fraasia ja nopeutetaan hiukan jne.

Sama tapahtuu toisinpäin, yrittäessä soittaa harvinaisen hitaita tempoja. Eli tapahtuu asteittaista hidastumista.

Vaikka nämä tasaisessa rytmissä lasketaankin virheiksi, on kyse toki musiikilliselle ilmaisulle keskeisistä ilmiöistä. Ainakin olen tarpeaksi röyhkeä väittääkseni niin :-)
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Micko
21.06.2005 00:29:24
Merkonomi on hyvä apu, mutta kyllä se jalka on mulla ainakin toiminut myös hyvin.

Mä käytän jalkaa myös metronomin kans. Pysyy vielä varmemmin tempossa.
pira
21.06.2005 02:37:13
60 on vaikeimpia tempoja aloittaa koska se on helvetin hidas. Lähde keskitemposta joka on 120.

Jaahas, minä en ainakaan pysy 120:ssä perässä. Opettelen kaiken aluksi tolla 60:sellä, koska se tuntuu paljon helpommalta. Välillä on pakko aloittaa 40:stä, jos 60 tuottaa vaikeuksia. Siitä sitten nostan asian sisäistettyäni nopeuden 80:n. Mun ultimate suoritus on ollut pysyä tahdissa kompatessani Mary Had A Little Lambia (Guy, Vaughan) 100 iskun minuuttinopeudella.
Vibrato lähtee syrämmestä.
risto
21.06.2005 03:00:22

(käytän tota www.metronomeonline.com)

Noi nettimetronomit ei välttämättä pysy tarkassa ajassa. Tarkka sekvensseri taimeri vaatii C koodia. Kannattaa hakea mentronomiohjelma joka asennetaan omalle koneelle, niitä löytyy kans ilmaisia.

Rupean automaattisesti aina kiihdyttämään nopeutta ja kohta huomaan että olen jossain ihan omassa rytmissä. ... vai onks tää ihan normaalia ja pelkkää harjoituksen puutetta?

On normaalia ja on harjoituksen puutetta. Rumpukone voi olla helpompi, niitäkin löytyy ilmaisii netistä.
Elämää, rauhaa ja musiikkia http://www.kolumbus.fi/slowsession/
Nikke
21.06.2005 03:03:54
Mulla lähtee jalka naputtaan automaattisesti tahtia ja siinä sitte pysyy tahissa helposti. Tietysti vähän vaikeampaa jos tempo nousee korkeaksi...
No voihan peijoona ja perin erinomasta, niinpä onkin
Wahi
22.06.2005 10:15:36
Kannattaa hakea mentronomiohjelma joka asennetaan omalle koneelle, niitä löytyy kans ilmaisia.Rumpukone voi olla helpompi, niitäkin löytyy ilmaisii netistä.

Mistäs noita löytää/mitkä olis hyviä?

Toi metronomeonline metronomi on siinä mielessä vähän huono, että se ei aksentoi sitä ekaa lyöntiä. http://www.all-guitar-chords.com/metronome.php tämä aksentoi ja on siinä mielessä parempi.
"Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page
Quu
22.06.2005 11:35:40

En ole kuin pari kertaa koittanut metronomin kanssa ja huonolla menestyksellä.
Jalan kanssa olen saanut 2 biisiä soitettua (riffit, biisi on kasattu), mutta eipä tullut alkuperäsellä vauhdilla.
http://hevijammu.cjb.net Hinta: 400e/En tingi.
samueld
22.06.2005 11:48:48

sitä mä mietin, että mikä tuon jalan pitää tietyssä tarkassa ajassa eikä esim. juuri siinä ajassa, jota itse soittaa?
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)