jassbazz 24.11.2004 19:20:44 | |
---|
Hyvät toverit, onko täällä kellään tietoa että onko mahdollista vaihtaa kontrabasson mensuuria näin kotikonstein?. Mulla ärsyttää ku minun bassossani on Es-mensuuri ja haluasin sen D:ksi |
Saimou 24.11.2004 22:52:35 | |
---|
Jos talla on oikealla kohdalla niin basso vaihtoon. Ei muuta. |
Karlsson 25.11.2004 08:26:15 | |
---|
Hyvät toverit, onko täällä kellään tietoa että onko mahdollista vaihtaa kontrabasson mensuuria näin kotikonstein?. Mulla ärsyttää ku minun bassossani on Es-mensuuri ja haluasin sen D:ksi Ei ole. "Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT |
absqua 25.11.2004 12:53:35 | |
---|
Hyvät toverit, onko täällä kellään tietoa että onko mahdollista vaihtaa kontrabasson mensuuria näin kotikonstein?. Mulla ärsyttää ku minun bassossani on Es-mensuuri ja haluasin sen D:ksi Tarkoitatko nyt sitä kaulan ja kopan liitoskohdan paikkaa, eli kaulan ainoaa kiintopistettä? Jos tarkoitat, niin kyllähän sen saa säädettyä Es:stä D:hen laittamalla ihan mitä tahansa scheissea pienen kokkareen siihen väliin. Pieni pala puuta vaikka tee-se-itse -miehen tyyliin teipillä kiinni tms. Eihän se basson mensuuri siitä mihinkään muutu, mutta kaulan kiintopiste siirtyy kylläkin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Karlsson 25.11.2004 12:57:54 | |
---|
Tarkoitatko nyt sitä kaulan ja kopan liitoskohdan paikkaa, eli kaulan ainoaa kiintopistettä? Jos tarkoitat, niin kyllähän sen saa säädettyä Es:stä D:hen laittamalla ihan mitä tahansa scheissea pienen kokkareen siihen väliin. Pieni pala puuta vaikka tee-se-itse -miehen tyyliin teipillä kiinni tms. Eihän se basson mensuuri siitä mihinkään muutu, mutta kaulan kiintopiste siirtyy kylläkin. Siis se "mutka" minkä kaula tekee ja mihin paukku osuu kivasti? Nii joo, tosiaan, täytettä vaan. Mikä on oikea nimitys tälle? Mensuuri on ainakin mun käsityksen mukaan tallan ja satulan välinen matka. Englanninkielessä näkee esmes käytettävän termiä "D-neck" riippuen siis minkä nuotin kohdalla tuo "mutka" on. "Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT |
jassbazz 25.11.2004 13:12:34 | |
---|
joo,just sitä kauluan kiintopistettä tarkoitin,hyvä ku oikasitte virheeni. Mut mitä hemmetin täytettä siihen laittais...? |
absqua 25.11.2004 13:18:23 | |
---|
joo,just sitä kauluan kiintopistettä tarkoitin,hyvä ku oikasitte virheeni. Mut mitä hemmetin täytettä siihen laittais...? Eikös toi puu olisi aika kova sana siihen? Muotoilet oman fiiliksen mukaan sopivan kikkareen siihen. Jos et halua jättää pysyviä jälkiä bassoon niin sitten lienee parasta hoitaa kiinnitys tosiaankin esim. teipillä. Ei sen puoleen, Eb-mensuuriinkin tottuu yllättävän nopeasti. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
jassbazz 25.11.2004 16:06:23 | |
---|
Eikös toi puu olisi aika kova sana siihen? Muotoilet oman fiiliksen mukaan sopivan kikkareen siihen. Jos et halua jättää pysyviä jälkiä bassoon niin sitten lienee parasta hoitaa kiinnitys tosiaankin esim. teipillä. Ei sen puoleen, Eb-mensuuriinkin tottuu yllättävän nopeasti. Kyllähän siihen tottuu ja olen jo tottunutkin,mut josku ku soittaa toisten bassoja ja niissä on sitten yleensä tuo D-mensuuri niin se tuntuu paremmalta,mukavammalta ja ennenkaikkea helpommalta soittaaa; Jotenki Groovaa paremmin. Mut pitää koikeilla jotain... |
Wil-J 25.11.2004 16:52:01 | |
---|
Saako tyhmä sähköbasisti kysyä, että mitä tuo Eb ja D mensuuri tarkottaa? |
pardy 25.11.2004 19:59:32 | |
---|
Saako tyhmä sähköbasisti kysyä, että mitä tuo Eb ja D mensuuri tarkottaa? Ei saa. Kontrat on ihan oam maailmansa. (Tai sinänsä hyvä että kysyit niin sitten minäkin tiedän enkä tehnyt itseäni tyhmältä vaikuttavaksi...:) |
Wil-J 25.11.2004 20:49:07 | |
---|
Ei saa. Kontrat on ihan oam maailmansa. (Tai sinänsä hyvä että kysyit niin sitten minäkin tiedän enkä tehnyt itseäni tyhmältä vaikuttavaksi...:) Olen niin solidaarinen että nolasin itseni muiden tyhmien puolesta. Olen kuin tyhmän stereotyyppi basistin Jeesus: kärsin häpeän muiden puolesta. Ja oli huumoria, älköön uskovaiset loukkantuko. |
rattledad 25.11.2004 21:42:52 | |
---|
Tarkoitatko nyt sitä kaulan ja kopan liitoskohdan paikkaa, eli kaulan ainoaa kiintopistettä? Lisää tyhmiä kysymyksiä: Miten tuo 'mensuuri' tarkkaan ottaen katsotaan? Kun peukalo on siinä (basson kaulan) takapuolella niin pitäisikö sen D:n (tai Eb:n) löytyä etu vai keskisormen alta? Olisiko tästä aiheesta hyviä linkkejä vai mistä olette tietonne hankkineet? "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
Saimou 25.11.2004 22:34:42 (muokattu 25.11.2004 22:35:16) | |
---|
Lisää tyhmiä kysymyksiä: Miten tuo 'mensuuri' tarkkaan ottaen katsotaan? Kun peukalo on siinä (basson kaulan) takapuolella niin pitäisikö sen D:n (tai Eb:n) löytyä etu vai keskisormen alta? Etu. Olisiko tästä aiheesta hyviä linkkejä vai mistä olette tietonne hankkineet? Linkeistä en tiedä, mutta klassisen koulutuksen saaneet basistit ovat yleensä näissä asioissa pettämättömiä tietolähteitä. Soittimella kun on klassisessa musiikissa muutaman sadan vuoden historia. Joten tunneille vaan jos yhtään kiinnostaa. |
Karlsson 26.11.2004 08:50:45 | |
---|
Saako tyhmä sähköbasisti kysyä, että mitä tuo Eb ja D mensuuri tarkottaa? Eli kontrabasson kaulassa on siellä takapuolella semmoinen "mutka" joka muodostuu kaulan koppaan liittyvästä osasta: (eli kuvan bassossa siinä kohtaa menee raja kaulan lakalla ja paljaaksi vedellyllä pinnalla) http://www.bassworks.com.au/store/images/q%20side%20on%20large.jpg Ja sitten kun tarraa kaulaan kiinni ja asettaa peukalon tuohon "mutkaan" ja tarraa etusormella nuotin G-kieleltä. Ilmoille tuleva nuotti (noooh, tai sinne päin, soittajan intonaatiosta riippuen) on sitten tämä määrittelevä. Eb:ssä tulee tuo alennettu E ja D:ssa siis D. Esmes omassa rakkaassa Hyyryläisessäni on D-mensuuri ja kakkossoittimessa Eb. Vaatii aina hieman totuttelua siirtyä soittimesta toiseen. Ja voisiko olla niin että Kenyllä on tsekkipelissään jopa E? Tuntuu niin tolkuttoman pitkältä se kaula... Soiton kannalta tässä on merkityksellistä se että Eb-kaulassa on helpompi soittaa korkeammalta, mutta D-kaulassa taas löytyy helposti tuo D-nuoti, mikä voi tulla pelastukseksi jos sattuu vähän herpaantumaan kesken äksönen. Niinko. "Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT |
jassbazz 26.11.2004 11:45:49 | |
---|
No jos paukaloasemista vetää niin ei sillo varmaan ole niinkään ole väliä et onko Eb vai D-mensuuri... |
Karlsson 26.11.2004 12:51:09 | |
---|
No jos paukaloasemista vetää niin ei sillo varmaan ole niinkään ole väliä et onko Eb vai D-mensuuri... Joo, mutta vaikutaa siihen että kuinka helppo on kurkotella sinne peukkuasemiin. Ja tuskin kukaan pelkästään siellä ylärekisterissä kontralla tiluttaa. Toivottavasti ei. Ja vaikutustahan on siihen "harmaaseen alueeseen", joka on tavallisten ja peukkuasemien välissä. Niinko. "Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT |
Joo, mutta vaikutaa siihen että kuinka helppo on kurkotella sinne peukkuasemiin. Ja tuskin kukaan pelkästään siellä ylärekisterissä kontralla tiluttaa. Toivottavasti ei. Ja vaikutustahan on siihen "harmaaseen alueeseen", joka on tavallisten ja peukkuasemien välissä. Niinko. Mie en uskalla niinko peukkuasemista soittaa ollenkaan jos joku muu on paikalla. Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
Operaatio Live : Jyväskylä |
Chen 29.11.2004 15:30:11 | |
---|
mulla on aivan sama pulma. mutta kyllä ihan sen mensuurinkin voi muuttaa bassosta riippuen,se on vaan aika hintavaa. otappa yhteys johonkin hyvään soitinrakentajaan/korjaajaan ja kysele sieltä lisää |
kontrabasisti 14.03.2005 19:26:51 | |
---|
mullahan tuo on ihan perinteinen D. kyllä te rakkaat lapset opitte peukkuasemista soittamaan, ei se oo vaikeeta. :D Minä aina paraskin puhuja ja kokenein amatööri-idiootti kusipää. "Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta- |