Aihe: Ongelmia uuden kitaran kanssa (Ei pysy vireessä)
1
Satyyri
23.11.2004 13:50:30
Postiini tuli viime torstaina thomannilta tilattu Yamaha Pacifica 112. Kyseessä oli demo-kappale, josta sain 10 e alennusta muutaman pienen naarmun takia (juuri ja juuri näkyviä). Tietenkin olisin mieluummin ostanut täysin uuden kitaran, mutta kyseinen demokappale oli ainut mitä varastossa tällä hetkellä oli.

Noh, nyt muutaman päivän soittelun jälkeen olen huomannut ongelman kitarassani: Se ei meinaa pysyä vireessä. Kitarani menee pieneen epävireeseen hyvin nopeasti, varsinkin vibrakampea käytettäessä. Haluaisin kysyä onko ongelma korjattavissa esim. kieliä vaihtamalla, tms. kotikeinoilla.

Sanotaan, että netin kautta tilattu kitara vaatii aina pientä säätöä ennen kuin se toimii täydellisesti. Itselläni on se ongelma, että en oikein tiedä mitä tulisi tehdä (Kyseessä on ensimmäinen sähkökitarani). Neuvoja?

Harkitsen parhaillaan tulisiko minun käyttää 30-päivän rahat takaisin -takuuta. Jos tekisin tämän, kitaran saantini tulisi luultavasti viivästymään paljon. Thomannilta uuden lähettämiseen kuluu aikaa, ja kotikaupungistani ei tällä hetkellä pacificoja löydy. Pian saattaisi tullu muutama erääseen musiikkikauppaan, mutta luultavasti ylihinnoitettuina.
villeh
23.11.2004 14:00:12

vastatkoon joku jolla kokemusta enemmän noista pacifikoista, mutta tuntuu että se on tuon kitaran niinkuin kaikkien muidenkin halpiasten ominaisuus että kun kampea käyttää niin vire menee persilleen, varsinkin kun uudehkot kielet. Eli jos siinä on vielä ne tehtaan kielet niin vaihdas ne usiin johonkin keskihintaisiin esim daddariot jne. soittelet uusilla kielillä ja venyttelet niitä ja soittelet lisää niin pitäis sen vireen alkaa pysyyn.
toisaalta tuollainen kitara joka seissyt ovenpielessä ja sitä on kaikki käpälöineet, niin sen säädöistä ei näin näkemättä uskalla sanoo mitään.
seventh son
23.11.2004 14:41:18
en mitään takuuta laita vastaukseni oikeellisuudesta, mutta uskoisin että kyseessä on se juttu kun uudet kielet venyy ja siten vire muuttuu nopeesti..... Eli niinkuin minäkin oman pacifican kanssa olen yrittäny tehdä niin venyttele kieliä mahd. paljon.....
life is pain... get used to it.
Sanchez
23.11.2004 20:19:21
Saattaa olla, että jos kyseessä on kerran demokappale niin kielet saattaa olla juuri vaihdettu eikä ne sen takia heti pidä virettä, anna niille vähän aikaa venyä ja katso sitten.

Myöskin kannattaa pitää järki mukana siinä vibrakammen käytössä, nimittäin yhdellä vähänkään lujemmalla painalluksen jälkeen saattaa vire yhtäkkiä heittää lähes puolisävelaskelta.
"There is no sin except stupidity" --Oscar Wilde
Tmp
23.11.2004 21:45:42
Ensiksi haluan onnitella mallikkaasta otsikosta! Plussaa!

Kuten on jo sanottu, vaihda kielet jos on tehdaskieliä. Kun on uudet kielet laitettu niin sitten niitä pitää venyttää että saa kielistä "löysät pois". Jos uudet kielet vähän rämisee niin ei kannata välittää, se on ihan normaalia.

Jos tämä kielten vaihto ei tuota toivottua tulosta niin palaa asiaan. Kannattaisi ehkä myös ottaa joku asiantunteva kaveri tarkistamaan kaulan suoruuden sekä intonaation.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Volle
23.11.2004 21:56:59
Ei stratotyylinen talla kauhean hyvin virettä kovassa kampeamisessa pidä, vaikka se olisi minkä hintainen tahansa. Saattamalla satulan ja kielen alasvetimet liukkaiksi ja kuistaviksi saa vireen pitämistä paremmaksi. Mä itse pistin ihan vähän jotakin crc-lukkoöljyä omaan Peavey-halppikseeni ja se pitää vireen nykyään ihan hyvin.

Uudet kielet muuten venyy myös, niinkuin tässä on mainittu. Eli niitä saa viritellä alkuun ihan yhtenään, mutta kyllä ne siitä asettuvat.
Nam.
FatSam
24.11.2004 09:21:48

Ei stratotyylinen talla kauhean hyvin virettä kovassa kampeamisessa pidä, vaikka se olisi minkä hintainen tahansa.

Ei pidä ei. Nuo tallat on kyllä tarkoitettukin lähinnä sellaiseen rautalanka-fiilistelyyn tuon kammen kanssa. Kyllä sitä nuorena joskus koitti tolla Stratollakin kaikkia hevi-mouruja, mutta vire meni heti aivan vituiksi.
Karkit loppu ny.
kjh
24.11.2004 09:42:17 (muokattu 24.11.2004 09:42:59)
Noissa Pacificoissa on ensiasennuskielet niin ohuita, että eivät oikein pysy vireessä normaalissa soitossakaan ilman kampea...
Normaali 10-46 setti käyttäytyy jo paljon paremmin.

Karri
kivi
24.11.2004 12:05:06
Vie kauppaan säädettäväksi uusille itse ostamillesi kielille, vaikka se muutaman kympin maksaakin. Katso samalla mitä tapahtui. Toisella kerralla jo osaat. Ensimmäisessä säätökerrassa on niin paljon noppaamista, että sitä ei kannata itse tehdä, kun ei vielä osaa.

Kaupassa osaavat säätää intonaation ja tarvittaessa viilata satulan. Varaudu jättämään kitara kauppaan yön yli, mikäli kaularautaa pitää säätää.

Ei kitarassa todennäköisesti mitään vikaa ole. Se vain ei ole vielä "laitettu".
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Satyyri
24.11.2004 12:42:06
Kiitoksia kaikille vastanneille.Taidanpa tehdä kuten kivi neuvoi ja viedä kitaran kauppaan säädettäväksi uusine kielineen.

Pitääpä myös muistaa kohtuullisuus kammen käytössä. Tuossa aikaisemmin visvasin sitä kampea aika rankasti feedbackilla leikitellessä.
Robert
25.11.2004 10:49:29
Kaupassa osaavat säätää intonaation ja tarvittaessa viilata satulan. Varaudu jättämään kitara kauppaan yön yli, mikäli kaularautaa pitää säätää.

Ite vein kitaran kauppaan säädettäväksi, niin tyyppi vaan vähän väänteli kaularautaa, ja sano että hyvä se on... Kun kysyin että eikö kaulan pitäisi antaa tekeytyä, ennenkö muutokset näkyvät, niin ei kuulemma tarvitse. =)

Tosin ei se mitään maksanutkaan...=)
Paina varoitusta!
drlecter
25.11.2004 14:51:08

Kielten vaihdon yhteydessä raaputan/sutasen lyijykynällä satulan loveihin ohuen lyijy/hiili kerroksen, jolloin kieli luistaa satulassa paremmin. Tai niin kuvittelisin ainakin.

Itsellä oli joskus Pasifica 112 kauan aikaa ja mielestäni siinä oli hinta/laatu kohtiillaan. Kampea en pahemmin käyttänyt, koska vire meni niin helposti. Sittemmin vaihdoin Yammun Gibsonin LP Speciaaliin.
Ihminen on viisas mies. FretboardFromHell Directions
warvick
26.11.2004 10:46:28
Kannattaa katsoa monta jousta sulla on paikallaan ja jos talla onpi löysä niiin ei mitään muuta,ku kiristelemään jousia/lisäämän.Itsellä onpi kaikki jouset paikoillaan ja melko kireelle säädetty eikä oikeastaan minkäänlaisia vire ongelmia ole tullu kuhan tolkun piettää kammen käytössä.Juu tosiaan "kymppi setti" on hyväks havaittu Pacificassa.
Paddle
26.11.2004 14:05:25
Suosittelen kovasti että ostat pari jousta sinne kitaran taakse lissää (varmasti samasta musiikkikaupasta saa, n. 1e tsibale) ja käsket laittaa paikoilleen, joka johtaa siihen että talla mennee runkoon kiinni = pyssyy kitara palion paremmin virreessä. Sen jäläkeen kaularauan ja intonaation säädöt. Kampea ei tosin voi käytellä mutta eipä siitä paljoa hyötyä ole ainakaan omalla kohtaa muutenkaan ollut, stratoissa kun tuo tosiaan menee vituroilleen tuo vire ihan pikkuväännöistäkin. Mutta siis omassa pasificassa teki kyllä tämä palion paremman kitaran, virettä piettää oikkeen mallikkaasti. Jos joskus on pakko fiilistelymielessä vaikka joq sointu kammeta, väännän siitä rungosta ite otelautaa.
Jos vituttaa, pelaa kurvipalloa.
pwallin
27.11.2004 10:37:22 (muokattu 28.11.2004 09:26:29)

stratoissa kun tuo tosiaan menee vituroilleen tuo vire ihan pikkuväännöistäkin.

Eikä mene jos on viritetty oikein ja muut osat eivät ole viallisia. Itse olen soittanut 79 -vuosimallin rupustratolla jossa oli vain 3 kaulan kiinnitysruuvia eikä mitään lukkosysteemejä. Ei pysynyt vireessä ennen kuin opettelin virittämään sen oikein. Kesti rajujakin kampiakrobatioita ja jos vire muuttui, niin nykäisin vain hiukan kampea ylöspäin (tai alas) ja taas oltiin vireessä.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
heavy
27.11.2004 14:01:22
no mitenkäs sitte kiintee tallasen kans, että mikä sen yleensä aiheuttaa että ei pidä virettä.onko mitään tehtävissä.kitarana toimii harley benttonin romu.
no perkele!
pwallin
28.11.2004 09:23:27 (muokattu 28.11.2004 09:24:14)

no mitenkäs sitte kiintee tallasen kans, että mikä sen yleensä aiheuttaa että ei pidä virettä.onko mitään tehtävissä.kitarana toimii harley benttonin romu.

Liian ohuet kielet tai sitten viritystapit ovat huonot/huonosti asennettu. Irroita kieli ja heiluta "tappia" sivusuunnassa. Mieluiten ei saisi liikkua juuri yhtään.

Satulan liukkaus ja urien sopivuus juuri niille kielille joita käytät on tärkeää ettei kieli jumiudu esim. venytyksistä palatessa.

Kielisillat/ohjaimet viritystappien ja satulan välissä voivat myös olla "takerruttavia" tekijöitä.

Kaula voi olla huonosti pultattu. Testaa tämä esim. niin että pidät tukevasti kaksin käsin kitaran rungosta kiinni ja heilautat kitaraa eri suuntiin jolloin kaula saa aikamoista rasitusta. Jos kaulassa on ongelmia kuuluu naksahduksia tai kielien pieniä kilahduksia.

Kammettomassa kitarassa voit testata vääntyykö kaula kuopalle siten, että näppäät jonkin vapaan kielen soimaan ja venytät jotain muuta kieltä ilman että se soi. Mikäli vapaana soivan kielen vire muuttuu kun "haamuvenyttelet" toista kieltä on kaulan kaularautaa säädettävä tai kitarassa on huonot puulajit/liian ohut kaula.

Tallassa voi myös tallapalat liikkua vaikka kielet olisivat kiinni.

Netistä löytyy paljon ohjeita kuinka viritetään oikein (usko pois että voit yllättyä tässäkin asiassa). Moni huonokin kitara toimii oikein viritettynä huomattavasti paremmin vaikka siinä olisi muita vikoja lisänä.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
heavy
28.11.2004 15:47:32
juu kiitos ohjeista pitää tutkiskella oisko tuolle mitään enää tehtävissä.
no perkele!
Guitarist in the Night
28.11.2004 22:35:30
M.netin historian paras otsikko?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)