Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rock, pop, alternative »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nick Drake
1 2 3
Tsugu Way
25.11.2004 22:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään on kulunut tasan kolmekymmentä vuotta Nick Draken kuolemasta. Aion nyt hänen muistoksi kuunnella hänen parhaan albuminsa Bryter Layterin. Katsoin juuri hakusanalla ja en löytänyt täältä yhtään mainintaa tästä herkästä 26-vuotiaana kuolleesta lauluntekijästä. Lieneekö täällä kukaan hänestä kuullut?
 
slowdive
25.11.2004 22:38:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lieneekö täällä kukaan hänestä kuullut?
 
Toki :)
Ei ihan 'laulaja-lauluntekijöiden' kärkikastia minun mielestä, vähän enemmän jotain rosoisuutta kaipais. Ehkä.
 
blastoff
25.11.2004 22:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai ollaan kuultu! Yksi kaikkien aikojen loistavimmista lauluntekijöistä/laulajista/kitaristeista. Bryter Layter on myös minun suosikkilevyni Draken tuotannosta. Taidanpa laittaa soimaan...
 
"...and when I dropped the towel, there had been significant shrinkage." - George Costanza
sienimies
25.11.2004 22:56:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pink Moonia olen kuullut ja pidin todella paljon. Jos ketään kiinnostaa niin José Gonzáles liikkuu samoilla vesillä Nickin kanssa.
 
I cut down trees. I wear high heels, Suspendies, and a bra. I wish I'd been a girlie, Just like my dear Papa...
anttipoeka
25.11.2004 22:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhautta.
Kyllä muistaakseni aikaisemminkin on miehestä ollut juttua.
 
Pink Moon soi taustalla.
 
Ei tässä sen kummempaa.
anttipi
26.11.2004 02:31:27 (muokattu 26.11.2004 02:31:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno biisintekijä, Bryter Layter minunkin mielestäni paras lätty. Vähän ehkä pidemmän päälle liian hentoista kamaa mun makuun, mutta... Kyllähän mies maineensa ansaitsee!
 
2541
26.11.2004 03:13:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelin itse tänään (tai siis eilen...), että 30 vuotta on kulunut Nickin kuolemasta. Johtui varmaan syystä, että synnyin täsmälleen vuoden kuluttua tuosta surullisesta tapahtumasta.
 
Pink Moon on mielestäni miehen hienoin levy. Mutta taidan silti laittaa soimaan John Martynin biisin "Solid Air", jonka John omisti ystävälleen. Onneksi John on vielä täällä.
 
Mechanizm
26.11.2004 08:00:16 (muokattu 26.11.2004 08:00:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinäpä vasta hieno muusikko ja säveltäjä. Bryter Layter on mielestäni paras levy, tosin muutikin ovat loistavia. Tuohon levyyn vaan liittyy paljon muistoja ja mieletön fiilis.
 
And what will happen in the morning when the world it gets
so crowded that you can't look out the window in the morning?
 
And if the band you're in starts playing different tunes I'll see you on the dark side of the moon
Roberto
26.11.2004 09:07:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Patrick Humphriesin 'Biography of Nick Drake' kannattaa lukaista. Hienoa musaa!
 
Marlowe
26.11.2004 09:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick Drake on varmaan populaarimusiikin suurimpia kulttinimiä ja kaiken kaikkiaan hieno muusikko, mutta ei ole minulle mitenkään elämää suurempi hahmo. Levyhyllystä löytyvät silti kaikki miehen elinaikana julkaistut pitkäsoitot, joista eniten olen kuunnellut esikoislevyä "Five Leaves Left". Kauniita, melankolisia kappaleita. Suosikkikappaleeni lienee "The Thoughts of Mary Jane". Eniten varmaan kuulee ylistettävän "Pink Moonia".
 
Drake lienee muuten niitä harvoja musiikintekijöitä, joiden kaikki albumit ovat saaneet All Music Guidessa viisi tähteä (jos se nyt mitään kertoo mistään).
 
Jos pitää Drakesta, kannattaa kokeilla myös hieman tuntemattomamman Duncan Brownen esikoiskiekkoa "Give Me Take You".
 
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
blastoff
26.11.2004 14:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelisin että Ylen Teema-kanavalta olisi joskus tullut jonkinlainen Nick Draken elämästä kertova dokumentti, mutta digiboxin puuttumisen takia se jäi minulta näkemättä. Sattuiko kukaan näkemään kyseistä dokkaria?
 
"...and when I dropped the towel, there had been significant shrinkage." - George Costanza
tollo
26.11.2004 14:55:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin poika soittaa. Kuumeessa/krapulassa valintani on Nick Drake. Maailman paras mies ja kitara. Pink Moonin Road on suosikkini.
 
paranoid android
26.11.2004 16:09:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pink moon on täydellinen levy. Muut eivät mielestäni ole niin hyviä.
 
Nahkaliivit paukkuu.
Minstrel
26.11.2004 19:48:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick oli ja on yhä paras. Hänen lauluissaan on niin maaginen ja intiimi tunnelma, etten ole vastaavaa kuullut koskaan.
 
Levyistä Bryter Layter ja Five Leaves Left vuorottelevat kärkipaikalla. Bryterin jazzahtavat biisit toimivat myös julmetun hyvin. Pink Moon on todella hyvä sekin, muttei mielestäni ihan edeltäjiensä tasoinen. Kaikki kolme levyä ovat oikeastaan sairaan hyviä.
 
Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa.
Tsugu Way
26.11.2004 23:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pohdin usein sitä, että kuinka hieno neljännestä levystä olisi tullut, jos Nick olisi ehtinyt sen saada valmiiksi ennen poismenoaan. Hänhän ehti levyttää valmiiksi viisi biisiä vuoden 1974 aikana. Biisit olivat:
 
1. Rider on the wheel (helmikuu)
2. Black eyed dog (helmikuu)
3. Hangin on the star (heinäkuu)
4. Voices (heinäkuu)
5. Tow the line (heinäkuu)
 
Kyseiset biisithän on nyt julkaistu niillä muutamilla "harvinaisuuskokoelmilla".
 
Itselläni on luonnollisesti ne kolme virallista levyä. Sen lisäksi olen yrittänyt hankkia täydellistä kokoelmaa kaikesta mitä Drake on levyttänyt. Niiden kolmen lisäksi olen vastikään hankkinut seuraavat cd:t:
 
WAY TO BLUE - AN INTRODUCTION TO NICK DRAKE
Kokoelma vuodelta 1994. Kolmen levyn parhaiden palojen lisäksi sisältää Time of no reply ja Black eyed dog biisit.
 
MADE TO LOVE MAGIC (2004)
Huippukokoelma harvinaisuuksia. Sisältää mm kaikki vuonna 1974 julkaistut biisit (Tow the line ensimmäistä kertaa juuri tällä levyllä). Lisäksi mukana on mm vaihtoehtoisia ottoja Five leaves leftiltä ja muutama vuosina 1968-69 levytetty biisi, jotka eivät "mahtuneet" ensimmäiselle levylle.
 
TANTHWOTH - IN - ARDEN 1967/68
Bootleggina markkinoitu kokoelma kotinauyhoituksia. Pääosin covereita, mutta mukana neljä Draken omaa sävellystä. Ei kovin kuuntelijaystävällistä, mutta todellista hardcorefanikamaa.
 
Lisäksi olen etsinyt "maailman joka kolkasta" Time Of no reply-kokoelmaa, joka ilmestyi vuonna 1986 Fruit Three-boxin yhteydessä. Siinä on melkoisesti samoja biisejä, mitä Made to love magicilla, mutta myös muutama muilla levyillä julkaisematon biisi vuosilta 1967-1968. En ole sitä vielä mistään omaksi saanut, mutta hain sen juuri kirjastosta ja ehkä se on tallennettava siksi aikaa, kunnes alkuperäisen jostakin löydän.
 
carnation
27.11.2004 14:35:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäpä tähän enää lisäämään, loistavaa musiikkia! Nick Draken musiikki on mielestäni niin intiimiä etten ainakaan minä voi kuunnella sitä muuten kuin yksin. Outo homma. Huonoja tai keskinkertaisia biisejä en ole miehen tuotannosta vielä löytänytkään. Olen aseeton Nick Draken musiikin edessä.
 
"Maailmassa ei ole mitään, mitä mies ei vaihtaisi säkilliseen pimeyttä tai kouralliseen tuhkaa." (Rauta-aika)
slowdive
27.11.2004 16:29:46 (muokattu 27.11.2004 16:30:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ketään kiinnostaa niin José Gonzáles liikkuu samoilla vesillä Nickin kanssa.
 
En tiedä kuulostaako ne nyt niin kauheasti samanlaiselta, mutta jos tuollainen musiikki kiinnostaa niin Gonzalezin Veneeriä uskaltaa kyllä suositella.
 
"I wanna ride. Gun in my hand. God on my side. I've tried. So far no good. More than a little misunderstood."
doolittle
08.12.2004 15:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelin itse tänään (tai siis eilen...), että 30 vuotta on kulunut Nickin kuolemasta. Johtui varmaan syystä, että synnyin täsmälleen vuoden kuluttua tuosta surullisesta tapahtumasta.
 
Ja aasinsiltana mainittakoon, että syntymäpäiväni on myös Elliott Smithin kuolinpäivä. Siis täytin tuona hirveänä päivänä 17. Oevoe.
 
Kyllä Drake on äärimmäisen sympaattisen oloinen hahmo ja levyt timanttia. Makaaberia ja ironista, mutta mies ei kerinnyt elämänsä aikana levyttää mitään huonoa matskua. Pink Moon on oikeastaan aika raskas pala kuultavaksi, koska levyllä on vain Draken omalaatuinen ääni ja kitara. Silti erinomaista yömusiikkia, johon tosin liittyy vähän haikeita muistoja. Se nostattaa kuuntelukynnystä.
 
"Sex without love is a good ride worth trying / But love without sex is second only to dying" -Glue-
rockpock
08.12.2004 23:17:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo
 
Nick Drake on loistava. "When the day is done" on maailman kauneimpia biisejä! Five Leaves Left ja Pink Moon on mun suosikkeja.
 
Lisäksi olen etsinyt "maailman joka kolkasta" Time Of no reply-kokoelmaa, joka ilmestyi vuonna 1986 Fruit Three-boxin yhteydessä. Siinä on melkoisesti samoja biisejä, mitä Made to love magicilla, mutta myös muutama muilla levyillä julkaisematon biisi vuosilta 1967-1968. En ole sitä vielä mistään omaksi saanut, mutta hain sen juuri kirjastosta ja ehkä se on tallennettava siksi aikaa, kunnes alkuperäisen jostakin löydän.
 
Tsekkaa AMAZON.COM:
 
http://www.amazon.com/gp/product/of … //102-8923444-6989717?condition=all
 
Ostin Time Of No Replyn tuolta. Ihan kohtuuhinta tuo $25. Lisäks mulla on pari bootleggia:
 
Nick Drake
Time Has Told Me
Unreleased demos and studio outtakes collection
 
Disc One
1. Get Together
2. Been Smoking Too Long
3. Don't Think Twice It's All Right
4. If You Leave Me Pretty Mama
5. Courting Blues
6. My Sugar So Sweet
7. Strolling Down The Highway
8. Blues Run The Game
9. Winter Is Gone
10. Here Come The Blues
11. All My Trails-Duet With Gabrielle Drake
12. Tomorrow Is Such A Long Time
13. Cocaine Blues
14. Milk And Honey
15. Summertime
16. Black Mountain Blues
17. Nick's Monologue
18. Strange Meeting I/Bird Flew By
19. To The Garden
20. Joey
21. Rain
22. Blossom
 
Disc Two
1. Time Has Told Me
2. Saturday Sun First Take
3. Thoughts Of Mary Jane
4. Day Is Done
5. Fly Second Take
6. Place To Be
7. Hazey Jane I
8. Parasite First Take
9. Parasite Second Take
10. Brittle Days I
11. Brittle Days II
12. Poor Boy
13. Time Has Told Me
14. Work In Progress 3
15. Voice From The Mountain
16. Brittle Days III Variation
17. Far Leys
18. Brittle Days III
19. Work In Progress 7
20. Impromptu Sound Check
21. Black Eyed Dog Guitar Track, Alternate Take
22. Rider On The Wheel Guitar Track

Recording info:
CD1
Tracks 1-22: Recorded at The Music Room, Far Leys, Tanworth In Arden, between 1967/1968
 
CD2
Track 1-4: Island demos. Rejected arrangements, engineered by John Wood. Recorded at Sound Techniques, Chelsea, London, between July 1968 - December 1968.
Tracks 5-10: Recorded by Brian Wells, Hampstead, London, 1969.
Tracks 11-19:Work Tape, probably recorded between 1968/1969. Chaotic section of the home tapes.
Tracks 20-22: Engineered by John Wood at Sound Techniques, Chelsea, London. February 1974 or July 1974
 
Nick Drake
Second Grace
(Mirrorglass Music 2001)
 
01. Day Is Done
02. Blossom Friend
03. Mayfair
04. Mayfair
05. Mayfair
06. Joey
07. Joey
08. Leaving Me Behind
09. Instrumental
10. Instrumental
11. Three Hours
12. Betty's Blues
13. Fly
14. Fly
15. Hazey Jane
16. Parasite
17. Saturday Sun
18. Saturday Sun
19. Saturday Sun
20. Place To Be
21. Strange Meeting II
22. Bird Flew By
23. Thoughts Of Rain
24. To The Garden
25. Early Morning Dialogue
 
Noita saa ainakin EBAY:stä...
 
madu
05.01.2005 08:42:22 (muokattu 05.01.2005 08:44:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vasta tutustumassa herran tuotantoon ja mietiskelin mikä olisi hyvä levy joka kannattaisi ensimmäisenä ostaa ja aloittaa syvällisempi tutustuminen?
 
Salakka - Alburnus Alburnus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «