Aihe: Pahimmat väärinsoitot
1 2 3 4
Voxauttaja
25.11.2004 21:00:32
Tämä threadi voi koskea itse tehtyjä mokia, mutta myös yleisön ominaisuudessa tehtyjä havaintoja.

Kerran Kyröskosken Suurlavalla oli kakkosbändinä joku ilmeisesti Tappi Suojasen vanha tuttu bändi, senioreita kaikki. Basistiin kiinnitin huomiota, kun kyseinen basisti ei tainnut kyseisen keikan aikana soittaa yhtään ainoaa oikeata nuottia, mikä on mielestäni jo aika saavutus.
Muistaakseni supattelin tanssikaverin korvaan, että taitaa olla basistin kuulolaitteesta patterit lopussa. Kyllä se niin kamalalta kuulosti.
Aina muusissa
mack the knife
25.11.2004 21:40:07
kyseinen basisti ei tainnut kyseisen keikan aikana soittaa yhtään ainoaa oikeata nuottia

Me kuultiin Jänhiälän lavalla kahden bändin keikalla samanlaista toissa kesänä. Ns. soundcheckissä basisti soitteli jopa jotain peukalojuttuja, ja ajateltiin, että on varmaan ihan jees bändi. Sitten kun soitto alkoi, niin sen lisäksi että oli vire missä sattuu, ei varmaan kyllä tullut yhtään oikeaa ääntä. Ei missään biisissä. Ja pullonpohjarilleillä tuijotti huolellisesti lappua.
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
paavi
25.11.2004 23:51:17
Niinpä. Eihän kukaan sitä bassoa kuuntele!
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä.
Sertzo S
26.11.2004 08:20:14 (muokattu 26.11.2004 08:22:05)
Näitä "nyrkkibasisteiksi" kutsuttuja hemmoja soitteli kyllä eri pändeissä kontra ja vielä sähköbassonkin tultua markkinoille. Kontran ääntä oli vaikeampi eroittaa muusta musasta, mutta sähköbasson kyllä. Muistuu mieleeni tanssit Oulun Pyrinnön talolla joskus 60-luvulla, jossa sähköbasisti veti täyttä skeidaa koko illan. Huomasin sen, vaikka en itse noihin aikoihin soittanut vielä juuri ollenkaan ja mitään.
Muistelisin, että Markolan Jussi oli solistina tuossa pändissä...olisikohan ollut?
Rahkosen pändissä kerran, kun kosketinsoittaja Igor Sidorow suuttui minuun jostain syystä hän huudahti tuohtuneena:"Senkin oululainen nyrkkibasisti!"
klunssila
26.11.2004 08:55:02
Kontran ääntä oli vaikeampi eroittaa muusta musasta, mutta sähköbasson kyllä.

No perkules, tuostapa johtuukin mieleeni eräskin "nyrkkibasisti". Olin Imatran kaupungin teatterilla töissä, olisiko ollut vuonna -97 ja tehtiin kesäteatteriprokkista, jotakin Helismaa - Kärki -musiikkinäytelmää ihan ammattiporukan voimin. Siihen piti tietenkin saada kontrabasisti tyylin mukaisesti, jyy nou. No soittajaa ei meinannut löytyä mistään ja uhkaavasti näytti siltä, että sähköbasisti joudutaan ottamaan. Kuinka ollakaan jostakin "kiven alta" löytyi yks "antero", joka oli soitellut kontraa, rumpuja ja vaikka mitä muusikkouransa aikana. Se oli sellainen parikymppinen, 160 cm pitkä, isot pyöreät silmälasit ja luiseva naamainen kaveri. Sellainen pelle peloton tyyppi. Ja tää antero omien sanojensa mukaan soitti mitä vaan, mistä vaan (ja minusta miten vaan).

Alkoi olemaan jo aika kiire, sillä esitykset (28 kpl) lähestyivät uhkaavasti ja aikaa ei ollut. En tiedä oliko kukaan pyytänyt tältä anterolta soittonäytettä, mutta yhtäkkiä jätkä ilmesty treeneihin sellaisella vw pololla vm. -83 ja kontrabasso oli tungettu volskin kaadetun apukuskin penkin ja takapenkin päälle. No tälle anterolle löytiin nuotit nenän eteen ja siinä se lämmitteli soittoaan. Kuuntelin, että tää antero vetää jotakin helkutin nopeaa tykitystä ohuimmalta kieleltä aivan otelaudun päästä (tiku-tiku- tiku). Löin ensimmäisen humpan käyntiin ja antero pääsi vauhtiin. Biisi poikki 5 tahdin jälkeen, kun antero huutaa:"en mie nää mitään!". Aina kun se ei nähnyt nuotteja, se teki lyijykynällä siihen kohtaan ne nuotit helkutin isolla ja suttuisella käsialalla päälle. Tätä samaa jatkui joka biisissä ja nuotit olivat treenien jälkeen täynnä sellaisia hieroflyygejä, että ei niistä kukaan muu olisi soittanut ääntäkään. Antero oli siis aivan puoli sokea. Ja sitten kun se ei nähnyt nuotteja, niin se vain löi jalkaa maahan veti aivan omasta elämästä hirveetä walkingbass tilua.

Oikeesti se kontransoitto oli sellaista huminaa ja tilutusta, että taiteilijamme antero ei soittanut varmaan yhtään oikeeta ääntä tän 28 esityksen aikana. Minusta antero soitti ekassa 3 tuntisessa esityksessä jo niin paljon ääniä, että ne ois riittäneet niihin kaikkiin 28 esitykseen. No onneksi kosketinsoittaja paikkasi vasurilla bassot, niin saatiin sekin kunnialla hoidettua.

Tapasin sitten tän anteron seuraavana kesänä Imatra big band festareiden aikaan kun antero tuli minua kadulla vastaan. Ensimmäisinä sanoina sillä olivat: "Arvaa mitä? No minä siihen että "no mitä?" Antero: "pääsin just pois hullujen huoneesta latautumasta, olin siellä 3 kuukautta". Tää lause on jäänyt ikuisesti mieleen... Voisiko sanoa että tämä väärinsoitto kesti 84 tuntia (28 krt. x 3h)!!!
Faaraon viimeinen huuto...
Sertzo S
26.11.2004 09:10:12
HAAAAAAAAAAAAAHaaaah!!!!

Nauraa Sertzo-setä
clave
26.11.2004 09:25:08

Hohohoo, olipas tarina. Varmaan silloin tuskallista mutta aikahan kultaa muistot.
Eräs kosketinsoittaja kertoi basistista, jolla oli nuoteissaan sellaisia sinisiä heittomerkkejä. Kun tästä sitten kysyi, orkesterin johtaja sanoi, että ne ovat P***n jalkamerkkejä. Tietää milloin pitää polkasta klabbilla lattiaan.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
mack the knife
26.11.2004 10:01:08
Entäs tämä. Oli jamit menossa, ovesta hiippaili sisään mielenkiintoisen näköinen kaveri. Tummaihoinen, poncho päällä, monivärinen virkattu hattu päässä. Ilmetty reggaemies selkeästi. Vähän ajan päästä tämä menikin lavan viereen, ja pyysi selkeällä suomen kielellä päästä jammaamaan. Ilman muuta basisti työnsi basson kaverille ja oli varma, että sieltä muuten tipahtaa.
Ennen ensimmäistä biisiä rupesi kuitenkin homma näyttämään vähän ihmeelliseltä, reggaemies rupesi vääntämään viritystapeista oikein kunnolla, vaikka basson piti kyllä olla ainakin sinne päin. Biisi lähti käyntiin, muut kuuntelivat, että kyllä on helvetin letkeä ja hyvä jah-meininki, mutta kun ei tule yhtään oikeaa ääntä. Melkein kymmenen minuutin jamittelun jälkeen kaveri ojensi basson pois. Jengi ihmetteli, että kun oli noin originaali soittotyyli ja kaikki, niin miksi ihmeessä piti basso virittää ennen biisiä aivan mihin sattuu.
Nyt tulee ihmeellisin asia. Kaveri, joka on vetänyt reggaeta juuri oikealla tyylillä ja ruumiinliikkeilläkin, sanoo: No kun mä tykkään vetää ku on kielet oikein tiukalla...
R.W. Piuha
26.11.2004 12:12:21
Kas kummaa,basisteihin menee nämä jutut jostain syystä,mä olen aina puhunut noista lotto/odysseys-basisteista eli joskus on joku ääni oikeen mutta useimmiten soitto on alati jatkuvaa harharetkeä :-D

Varmaan tääkin tarina on aikasemmin kerrottu mutta joskus nuorena kloppina olin keikalla basisti/solistin kanssa jolla oli aivan hemmetin hienot ja kalliit kamat mutta aika äkkiä selvisi totuus:basso oli aivan takuulla ns. "tehtaanvireessä",valehtelematta yhtään oikeetä ääntä ei tullut koko iltana,silti kaveri joka ainoaa biisiä ennen kysyi hymyssä suin "Mikä sävellaji?"Ja innokkaasti suu virneessä soitti ja lauloi ja ihmiset tykkäs,ei kukaan tullut sanoon että "teirän basisti soittaa väärin!!!"

Niinkun sanottu,suurin osa jengistä ei kuule vaikka bassolla vedetään aivan mitä sattuu,laulu on se tärkein asia!
Sertzo S
26.11.2004 12:38:26
Niinkun sanottu,suurin osa jengistä ei kuule vaikka bassolla vedetään aivan mitä sattuu,laulu on se tärkein asia!

Ei kai nykyään niin yleistä kuin aiemmin....? Näköjään näyttää keskustelujen myötä vieläkin noita löytyvän.
Riksteri
26.11.2004 14:08:52
Varmaan tääkin tarina on aikasemmin kerrottu mutta joskus nuorena kloppina olin keikalla basisti/solistin kanssa jolla oli aivan hemmetin hienot ja kalliit kamat mutta aika äkkiä selvisi totuus:basso oli aivan takuulla ns. "tehtaanvireessä",valehtelematta yhtään oikeetä ääntä ei tullut koko iltana,silti kaveri joka ainoaa biisiä ennen kysyi hymyssä suin "Mikä sävellaji?"Ja innokkaasti suu virneessä soitti ja lauloi ja ihmiset tykkäs,ei kukaan tullut sanoon että "teirän basisti soittaa väärin!!!"

Minun mielestäni useimmat ihmiset eivät kuule, kuinka kiipparistit vetelevät ihan mitä sattuu, samaten hanuristit ja kitaristit. Kiipparit ovat usein tehtaanvireessä, virittäjänä mr. Yamaha tai mr. Roland, haitarien vireestähän on turha puhuakaan ... Turdet ovat kouliintuneita vääriin sointuihin aivan luonnostaan, joten ihmekös tuo sitten, ettei ne soinnut niin tärkeitä ole kuin muu soiton rytmiikka.

Koska basso on bändin munat, joutuvat basistit kärsimään kaikenlaisesta muiden soitinten peniskateudesta. Tanssijatkin usein liikkuvat juuri basson tahtiin, koska basson rauhallinen rytmi sopii tanssimisen tueksi paljon luontevammin kuin mikään tilutus.

Jos soittajilla olisi kaikilla oma namiskukkeli, josta vääntää muita soittimia pienemmälle ja omaa soitinta suuremmalle, ei säätämisestä tulisi koskaan loppua :)
mack the knife
26.11.2004 16:57:10
Minun mielestäni useimmat ihmiset eivät kuule, kuinka kiipparistit vetelevät ihan mitä sattuu, samaten hanuristit ja kitaristit. Kiipparit ovat usein tehtaanvireessä, virittäjänä mr. Yamaha tai mr. Roland, haitarien vireestähän on turha puhuakaan ... Turdet ovat kouliintuneita vääriin sointuihin aivan luonnostaan, joten ihmekös tuo sitten, ettei ne soinnut niin tärkeitä ole kuin muu soiton rytmiikka.

Koska basso on bändin munat, joutuvat basistit kärsimään kaikenlaisesta muiden soitinten peniskateudesta. Tanssijatkin usein liikkuvat juuri basson tahtiin, koska basson rauhallinen rytmi sopii tanssimisen tueksi paljon luontevammin kuin mikään tilutus.

Jos soittajilla olisi kaikilla oma namiskukkeli, josta vääntää muita soittimia pienemmälle ja omaa soitinta suuremmalle, ei säätämisestä tulisi koskaan loppua :)

Tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Tanssijat on umpipöljiä. Eihän nyt jumaliste sieltä tarvi valita mitään erityistä soitinta, minkä mukaan tanssia. Eikö se mene jakeluun, että KAIKKIA kuunnellaan, siitä se musiikki syntyy. Sen mukaan tanssitaan. Mutta ei mikään kyllä ihmetytä, jos on tanssijoista kysymys.
K.Päätalo sanoi hyvin, että tanssiminen on turhanpäiväistä vitunniskaa vasten hyppelemistä.
Riksteri
26.11.2004 18:14:24
Tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Tanssijat on umpipöljiä. Eihän nyt jumaliste sieltä tarvi valita mitään erityistä soitinta, minkä mukaan tanssia.

Ei tietysti tarvi valita mitään yksittäistä soitinta, mutta se on hauskaa ja joskus jopa vuorovaikutteista. Parhaimmat fiilarit tulee sellaisista orkestereista, jotka innostavat tanssijoita imitoimaan soittoa, soittimia ja soittajia. Joskus ne soittajatkin innostuvat ja lähtevät leikkiin mukaan.
Metal_Griffin
26.11.2004 21:26:51

Non ehkä huvittavin tilanne oli kun olimme eräissä juhlissa soittamassa ja juhlakalu itse (tuttu mies) halusi tulla mukaan soittamaan. Ongelma vaan oli, että hän ei osannut soittaa mitään soitinta. Annoimme hänelle sähköbasson ilman ilman piuhaa ja hän soittikin mukana yhden setin. Keikan jälkeen ihmiset tulivat kiittelemään "basistiamme" ja ihmettelivät kuinka hyvin hän soitti mukana. ...
vanhami
26.11.2004 21:35:02
kiipparistit vetelevät ihan mitä sattuu, samaten hanuristit ja kitaristit. Kiipparit ovat usein tehtaanvireessä, virittäjänä mr. Yamaha tai mr. Roland, haitarien vireestähän on turha puhuakaan ... Turdet ovat kouliintuneita vääriin sointuihin aivan luonnostaan, joten ihmekös tuo sitten, ettei ne soinnut niin tärkeitä ole kuin muu soiton rytmiikka.

Tässä asiassa komppaan, ainakin omasta puolestani, jos ei muiden. Haitarilla ( siis midihaitarilla joka on vähän niinku juu nou..) voi vedellä suhteessa esim basistiin päin helvettiä paljon enemmän, ennen kuin perus turastakin hieman sofistikoituneempi versio asiakkaista radikaalisti noteeraa asiaa.

Itse soitan etupäässä keikalla täyttä pa*kaa, olen tehnyt sitä enemmän ja vähemmän rahasta kohta kymmenen vuotta.

Kerran uran alkuaikoina soitin Espoon Suvelan ravintola Satulinnassa kännissä omaksi riemuksi jotain. Joku jannu sanoi silloin. "sähän soitat päin helvettiä" sen jälkeen en muista kuulleeni vastaavia kommentteja, kuin muutaman kerran bändikavereilta.

Siispä, musikaalisesti lahjattomat, älkää ottako bassoa instrumentiksinne.

Mika
Neljä Ruuvia
26.11.2004 21:40:59
Tässä asiassa komppaan, ainakin omasta puolestani, jos ei muiden. Haitarilla ( siis midihaitarilla joka on vähän niinku juu nou..) voi vedellä suhteessa esim basistiin päin helvettiä paljon enemmän, ennen kuin perus turastakin hieman sofistikoituneempi versio asiakkaista radikaalisti noteeraa asiaa.

Itse soitan etupäässä keikalla täyttä pa*kaa, olen tehnyt sitä enemmän ja vähemmän rahasta kohta kymmenen vuotta.

Kerran uran alkuaikoina soitin Espoon Suvelan ravintola Satulinnassa kännissä omaksi riemuksi jotain. Joku jannu sanoi silloin. "sähän soitat päin helvettiä" sen jälkeen en muista kuulleeni vastaavia kommentteja, kuin muutaman kerran bändikavereilta.

Siispä, musikaalisesti lahjattomat, älkää ottako bassoa instrumentiksinne.

Mika
Tosta tulikin mieleen että onks midi kurtussa joskus aika eksoottinen vire ku sähkövehkeet on lämpötilasta johtuen eri mieltä kuin itte "Aito sirmakka" ?
vanhami
26.11.2004 23:23:37
Tosta tulikin mieleen että onks midi kurtussa joskus aika eksoottinen vire ku sähkövehkeet on lämpötilasta johtuen eri mieltä kuin itte "Aito sirmakka" ?

No tästä on keskusteltu aiemminkin. Haitari on "noin" 442 ja sähkövehkeet japanin asetuksissa 440.

Meillä on bändissä yhteinen vire sähköisillä ja akustisilla soittimilla 442, paitsi haitarilla, jolla se on "noin 442"

"**ttu ku ei o keikkaa illalle"

nimim Off sober
clave
26.11.2004 23:31:38

Off sober

Jaetaan tunnetila. Ohvia. Pöh.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
mack the knife
26.11.2004 23:58:47
Jaetaan tunnetila. Ohvia. Pöh.

Meilläkin on laulumöhelö lomareissulla, ei ole vetoa viikonloppuna. Tylsää, ei mitään tekemistä, akka mököttää kun olen laittanu liikaa rahaa viime aikoina soittopeleihin. "Eikö niillä vanhoilla olis pärjänny?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)